Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-338/10/ES
z 25 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-338/10/ES
Data
2010.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
umowa o dzieło
umowa o dzieło
umowa zlecenia
umowa zlecenia


Istota interpretacji
uznanie usług wykonywanych na postawie umowy o dzieło za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą oraz związanych z nią skutków podatkowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010r. (data wpływu 14 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług wykonywanych na postawie umowy o dzieło za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą oraz związanych z nią skutków podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług wykonywanych na postawie umowy o dzieło za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą oraz związanych z nią skutków podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która nie posiada zarejestrowanej działalności gospodarczej. Ma natomiast zawartą z Telewizją umowę o dzieło polegającą na wykonywaniu na rzecz Telewizji wskazanych przez nią świadczeń związanych z realizacją (produkcją) przez Telewizję odcinków audycji interaktywnych oraz innych audycji określonych w załącznikach oraz dokumentach księgowych odnoszących się do umowy Wnioskodawcy - zwanych dalej łącznie „Audycjami" i za wykonanie swoich czynności Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście z przeniesieniem praw autorskich wykonanych prac na nabywcę tych praw tj. Telewizję.

Z treści zawartej umowy wynika, że Wykonawca w ramach wykonywanego dzieła jest zobowiązany m.in. do stosowania się do zasad dotyczących realizacji Audycji zawartych w odrębnym dokumencie, Telewizja szczegółowo określa Wykonawcy terminy i miejsca realizacji poszczególnych odcinków Audycji, Wykonawca jest zobowiązany do przestrzegania zasad korzystania ze studiów/innych pomieszczeń oraz sprzętu telewizyjnego i innych ruchomości znajdujących się w posiadaniu Telewizji i ponosi za to tylko wobec niej odpowiedzialność, Wykonawca zobowiązuje się do wykonania wskazanych przez Telewizję zmian dotyczących wykonywanego dzieła i w końcu Wykonawca zobowiązany jest do przeniesienia na Telewizję stworzonych przez siebie utworów obejmujące wszystkie znane pola eksploatacji, a Zamawiający przy okazji innych swoich zobowiązań takich jak przekazanie wynagrodzenia zobowiązany jest do pokrycia m.in. kosztów podróży Wykonawcy bezpośrednio związanych z wykonywaniem umowy i udostępnienia swojego sprzętu i środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle ustawy wykonywane przez Wnioskodawcę umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy w świetle ustawy czynności wykonywane są działalnością gospodarczą...
  3. Czy w świetle ustawy będą miały tutaj zastosowanie przepisy podmiotowego przejścia na podatek VAT ze względu na osiągnięty obrót 100 000 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu wykonywania tych czynności, zgodnie z art. 15 ust. 3a ustawy o VAT i zgodnie z warunkami zawartymi w niniejszej umowie z Telewizją Wnioskodawca spełnia warunki dotyczące wyłączenia go z opodatkowania podatkiem od towarów i usług od wykonywanych świadczeń w ramach zawartej i realizowanej umowy, gdyż rzeczywiście

  • Wnioskodawca jest związany z zamawiającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny co do warunków wykonania tych czynności,
  • wynagrodzenia,
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Wnioskodawca zaznacza, że stosunek prawny między nim a Telewizją tworzą nie tylko postanowienia umowne wprost napisane w umowie, ale także regulacje prawne zawarte w kodeksie cywilnym, które są bezwzględnie obowiązujące, bądź też takie, których stosowania wprost nie wyłączono (art. 429 oraz 474 kodeksu cywilnego).

Jak wynika z przedstawionych elementów umowy wykonywane przez Wnioskodawcę dzieło nie posiada zgodnie z definicją samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy VAT cech działalności, gdyż jak wynika z jej warunków i elementów opisanych w części dotyczącej stanu faktycznego tzn.

  • brak jest samodzielności i niezależności,
  • zakłada się możliwość zachowania przez zamawiającego wpływu na warunki wykonania dzieła, jego oczekiwań (dzieło nie jest gotowym przedmiotem obrotu),
  • nie istnieje niepewność co do istnienia zamówienia, popytu, konkurencji i otrzymania wynagrodzenia za zamówienie,
  • koszty podróży są zwracane przez zamawiającego,
  • wykonawca korzysta wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji i infrastruktury zamawiającego,
  • występuje tożsamość czynności i usług stron umowy.

Wnioskodawca uważa, że wykonywane przez niego czynności nie są działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust 1 ustawy o VAT i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - zgodnie z przepisami art. 15 ust. 3 i 3a ustawy o VAT oraz że nie mają w tej sytuacji zastosowania przepisy art. 113 dotyczące przekroczenia obrotu co do podmiotowego przejścia na podatek VAT.

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że podobne potwierdzające postanowienia wydane przez organa skarbowe są Wnioskodawcy znane z publikacji wydanych powszechnie np. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 31.01.2006r., Naczelnika Urzędu Skarbowego w piśmie z 16.07.2004r., Ministerstwa Finansów ze swoich stron internetowych z lipca 2004r. i jesieni 2005r. i innych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 3a ustawy o VAT, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Wskazać należy, iż w rozumieniu z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Aby czynności osoby fizycznej nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, muszą być spełnione następujące warunki: związanie wykonującego czynności ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny, pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. W przypadku, gdy wykonawcę będą łączyć z nabywcą projektu wraz z prawami autorskimi do niego, więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy i tym samym nie będzie on ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności oraz będzie korzystał wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji lub infrastruktury podmiotu na rzecz, którego usługa jest świadczona, a odpowiedzialność za tę czynność w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił zlecający, wówczas otrzymane wynagrodzenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która nie posiada zarejestrowanej działalności gospodarczej. Ma natomiast zawartą z Telewizją umowę o dzieło polegającą na wykonywaniu na rzecz Telewizji wskazanych przez nią świadczeń związanych z realizacją (produkcją) przez Telewizję odcinków audycji interaktywnych oraz innych audycji określonych w załącznikach oraz dokumentach księgowych odnoszących się do umowy Wnioskodawcy - zwanych dalej łącznie „Audycjami" i za wykonanie swoich czynności otrzymuję wynagrodzenie zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście z przeniesieniem praw autorskich wykonanych prac na nabywcę tych praw tj. Telewizję.

Z treści zawartej umowy wynika, że Wnioskodawca w ramach wykonywanego dzieła jest zobowiązany m.in. do stosowania się do zasad dotyczących realizacji Audycji zawartych w odrębnym dokumencie, Telewizja szczegółowo określa Wnioskodawcy terminy i miejsca realizacji poszczególnych odcinków Audycji, Wnioskodawca jest zobowiązany do przestrzegania zasad korzystania ze studiów/innych pomieszczeń oraz sprzętu telewizyjnego i innych ruchomości znajdujących się w posiadaniu Telewizji i ponosi za to tylko wobec niej odpowiedzialność, Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania wskazanych przez Telewizję zmian dotyczących wykonywanego dzieła i do przeniesienia na Telewizję stworzonych przez siebie utworów obejmujące wszystkie znane pola eksploatacji, a Telewizja przy okazji innych swoich zobowiązań takich jak przekazanie wynagrodzenia zobowiązana jest do pokrycia m.in. kosztów podróży Wnioskodawcy bezpośrednio związanych z wykonywaniem umowy i udostępnienia swojego sprzętu i środków.

Ponadto z wniosku wynika, iż w zawartej umowie określone zostały warunki wykonania czynności, kwota wynagrodzenia oraz odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Mając na uwadze powyższe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa o dzieło spowodowała powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego zleceniobiorca związany jest ze zlecającym wykonanie czynności więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich.

Zatem świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w złożonym wniosku – o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji z tytułu wykonywania tych czynności Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a otrzymane w danym roku wynagrodzenie przekraczające kwotę określoną w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem oraz nie powoduje obowiązku podatkowego i obowiązku rejestracji jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14 c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj