Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-720/10-2/AW
z 6 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-720/10-2/AW
Data
2010.09.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
akceptacja
akceptacja
faktura VAT
faktura VAT
osoby trzecie
osoby trzecie
wystawienie faktury
wystawienie faktury
zakres pełnomocnictwa
zakres pełnomocnictwa


Istota interpretacji
Czy w świetle art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. warunek, że faktury zostały zaakceptowane przez Sprzedającego, będzie spełniony jeżeli tej akceptacji dokona pracownik Spółki, w ramach udzielonego pełnomocnictwa szczególnego w formie notarialnej przez Sprzedającego?



Wniosek ORD-IN 302 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury przez osobę trzecią posiadającą pełnomocnictwo do podpisywania faktur VAT w imieniu dostawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości akceptacji faktury przez osobę trzecią posiadającą pełnomocnictwo do podpisywania faktur VAT w imieniu dostawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, ma zamiar zawrzeć ze swoimi Dostawcami towaru umowę na mocy której zamierza w imieniu i na rachunek Dostawcy wystawiać faktury, faktury korygujące z tytułu dostarczonego Spółce towaru. Jednym z warunków umowy ma być zobowiązanie, że Spółka będzie przedstawiać drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu. Pisemna akceptacja przez Dostawcę oryginału faktury, uwidoczniona w formie widniejącego podpisu, stanowi również warunek na mocy art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, do uzyskania przez Spółkę prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w tej fakturze. Aby usprawnić obieg i ewidencję faktur zakupu, Spółka zamierza zatrudnić osobę, która na mocy pełnomocnictw szczególnych udzielonych w formie notarialnej przez Dostawców, będzie tylko sprawdzała poprawność i dokonywała akceptacji faktur w imieniu Dostawcy. Pracownik ten również będzie odpowiedzialny za dostarczenie potwierdzonej i zaakceptowanej kopii faktury do Dostawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. warunek, że faktury zostały zaakceptowane przez Sprzedającego, będzie spełniony jeżeli tej akceptacji dokona pracownik Spółki, w ramach udzielonego pełnomocnictwa szczególnego w formie notarialnej przez Sprzedającego...

Zdaniem Wnioskodawcy, taki sposób akceptacji spełnia warunek określony w art. 88 ust 3a pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Przepisy prawa podatkowego nie zabraniają udzielania takich pełnomocnictw. Spółka zwraca uwagę, że pełnomocnictwo będzie udzielone w formie notarialnej, tj. data udzielenia pełnomocnictwa i jego zakres będzie potwierdzony przez notariusza. Pracownik zatrudniony przez Spółkę, wykonując obowiązki nałożone przez ustawodawcę poprzez wykonywanie czynności w imieniu Dostawcy przyczynia się do sprawnego obiegu dokumentów, gdyż mając dostęp w Spółce do danych źródłowych w zakresie danej transakcji jest w stanie szybko i rzetelnie dokonać sprawdzenia poprawności wystawionej faktury co do ceny, ilości i innych pozycji faktury, które obowiązkowo winne być w fakturze zawarte. W konsekwencji należy uznać, iż w przypadku, gdy pracownik Spółki – działając na podstawie pełnomocnictwa szczególnego w formie notarialnej, udzielonego przez sprzedającego do akceptacji w jego imieniu faktur – dokona akceptacji faktury i przekaże ją sprzedającemu, będzie spełniony warunek, o którym mowa w art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy).

Stosownie zaś do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jednocześnie podkreślić należy, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX powołanej ustawy. Ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem jednakże spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń wskazane zostało w art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.


Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

W przedmiotowej sprawie należy wskazać, iż powyższe rozporządzenie określa również zasady wystawiania faktur przez nabywcę.

I tak, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako „FAKTURA VAT”, w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

  1. jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;
  2. ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;
  3. w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:
    1. dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,
    2. datę zawarcia umowy,
    3. okres obowiązywania umowy.

W myśl § 6 ust. 2 rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

  1. postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:
    1. upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,
    2. poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
  2. postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:
    1. będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    2. będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,
    3. poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;
  3. określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;
  4. określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

Stosownie do § 6 ust. 3 rozporządzenia, faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze jako sprzedawca.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka na podstawie § 6 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, ma zamiar zawrzeć ze swoimi Dostawcami towaru umowę na mocy której zamierza w imieniu i na rachunek Dostawcy wystawiać faktury, faktury korygujące z tytułu dostarczonego Spółce towaru. Jednym z warunków umowy ma być zobowiązanie, że Spółka będzie przedstawiać drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu. Pisemna akceptacja przez Dostawcę oryginału faktury, uwidoczniona w formie widniejącego podpisu, stanowi również warunek, do uzyskania przez Spółkę prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w tej fakturze. Aby usprawnić obieg i ewidencję faktur zakupu, Spółka zamierza zatrudnić osobę, która na mocy pełnomocnictw szczególnych udzielonych w formie notarialnej przez Dostawców, będzie tylko sprawdzała poprawność i dokonywała akceptacji faktur w imieniu Dostawcy. Pracownik ten również będzie odpowiedzialny za dostarczenie potwierdzonej i zaakceptowanej kopii faktury do Dostawcy.

Należy zauważyć, iż przepisy prawa podatkowego nie zawierają wyłączenia możliwości udzielenia odrębnego pełnomocnictwa do dokonywania akceptacji faktur VAT poprzez złożenie podpisu przez pracownika Spółki. W związku z tym do oceny dopuszczalności takich czynności należy stosować przepisy dotyczące pełnomocnictwa.

Kwestia udzielania pełnomocnictw uregulowana jest w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.). Stosownie do art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 2 k.c.).

W myśl zaś art. 96 k.c., umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, iż ustawodawca postanowił, przy spełnieniu ściśle określonych warunków, o dopuszczalności wystawiania faktur VAT przez nabywcę towarów. Zawarta między kontrahentami umowa powinna w szczególności zawierać postanowienia, że nabywca będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu. Powołany przepis art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy wskazuje, iż brak akceptacji sprzedawcy skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku od towarów i usług przez nabywcę. A zatem nabywca, który przekazał Sprzedawcy fakturę do akceptacji – nawet jeżeli wystawił ją zgodnie z obowiązującymi przepisami – nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego aż do czasu, gdy sprzedawca ją zaakceptuje. Jeśli jednak Dostawca, dokonał odrębnego umocowania na rzecz osoby trzeciej (np. pracownika Spółki), które spełnia wymogi pełnomocnictwa określone w Kodeksie cywilnym, to dokonana akceptacja faktury przez tą osobę w formie własnoręcznego podpisu, będzie spełniała przesłanki określone w cyt. § 6 ust. 2 pkt 2b rozporządzenia, zatem podpis dokonany przez pełnomocnika Dostawcy będzie równoznaczny z podpisem dokonanym przez tego Dostawcę.

Reasumując, odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż akceptacja faktur wystawionych przez Spółkę w imieniu Dostawcy, może być dokonywana przez osobę trzecią (np. pracownika Spółki) na podstawie udzielonego tej osobie przez Dostawcę pełnomocnictwa szczególnego do akceptowania faktur VAT w jego imieniu. Tym samym warunek akceptacji faktury przez sprzedającego zostanie spełniony, zatem przepis art. 88 ust. 3a pkt 5 ustawy, nie będzie miał zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj