Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-66/10-2/TK
z 10 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-66/10-2/TK
Data
2010.08.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
stawka
stawka


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca po uzyskaniu zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec nie będzie obowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w przypadku nabywania wyrobów, o których stanowi art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a w momencie ich odsprzedaży kontrahentom będzie uprawniony do stosowania stawki 0 zł przewidzianej w tym artykule?



Wniosek ORD-IN 681 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 14 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi ze stawką 0 zł – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi ze stawką 0 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w dystrybucji surowców i półproduktów chemicznych stosowanych w różnych gałęziach przemysłu, np. spożywczym, farmaceutycznym, kosmetycznym, tekstylnym, metalowym, chemii gospodarczej, farbach i lakierach, poligrafii i wielu innych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany zamierza ubiegać się o uzyskanie statusu zarejestrowanego handlowca. Po uzyskaniu takiego statusu Wnioskodawca będzie nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, które będą przeznaczone do odsprzedaży podmiotom, które te wyroby przeznaczą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca po uzyskaniu zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec nie będzie obowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w przypadku nabywania wyrobów, o których stanowi art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a w momencie ich odsprzedaży kontrahentom będzie uprawniony do stosowania stawki 0 zł przewidzianej w tym artykule...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy, zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (art. 10 ust. 3 ustawy).

Po uzyskaniu statusu zarejestrowanego handlowca Zainteresowany zamierza odsprzedawać nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe na rzecz kontrahentów z siedzibą lub miejscem zamieszkania na terytorium kraju.

Nabywane i następnie odsprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby akcyzowe będą wyrobami energetycznymi innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zainteresowany wskazał, że nabywane wyroby akcyzowe będzie tylko i wyłącznie odsprzedawać swoim kontrahentom.

Zatem w świetle powyższych regulacji, w momencie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do miejsca odbioru, zakończy się procedura zawieszenia poboru akcyzy, a po stronie Spółki powstanie obowiązek podatkowy, który nie będzie skutkował obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do sprzedaży nabywanych wewnatrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych zastosowanie będzie miała stawka akcyzy w wysokości 0 zł - z art. 89 ust. 2 ustawy, wynika, że wyroby energetyczne przeznaczone do wskazanych w nim celów są opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Zainteresowany uważa, że możliwość zastosowania stawki 0 zł przy sprzedaży wyrobów akcyzowych jest uzależniona wyłącznie od następujących kryteriów:

  1. stawka 0 zł dotyczy wyrobów akcyzowych innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy,
  2. stawka 0zł uzależniona jest od celu, na jaki przeznaczone są wyroby akcyzowe tj. od tego, aby były one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.


Zdaniem Spółki oznacza to, że ma ona prawo nabywać wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany handlowiec, a następnie odsprzedać te wyroby kontrahentom. W ocenie Spółki nabycie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenie poboru akcyzy nie będzie skutkowało koniecznością zapłaty podatku. Stawką podatku akcyzowego właściwą przy ich odsprzedaży będzie 0 złotych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj