Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-536/10-2/KG
z 26 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-536/10-2/KG
Data
2010.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
pośrednictwo finansowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
usługa wsparcia działalności pośrednictwa finansowego korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 518 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19.07.2010 r. (data wpływu 21.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia usługi pomocniczej do świadczonych usług pośrednictwa finansowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia usługi pomocniczej do świadczonych usług pośrednictwa finansowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (zwany dalej: „Bank PL” lub „Wnioskodawca”) jest członkiem międzynarodowego holdingu finansowego grupy B.(dalej: „Grupa B.”), będącej wiodącą instytucją finansową na świecie. Instytucja ta za pośrednictwem swoich oddziałów krajowych i zagranicznych oraz podmiotów zależnych i ich oddziałów prowadzi na świecie globalną działalność bankową, tj. działalność w zakresie pośrednictwa finansowego w rozumieniu PKWiU.

Podmiotem centralnym Grupy B. jest E. z siedzibą w Niemczech (dalej: „Usługodawca” lub „Bank E.”). Bank E. posiada zagraniczne oddziały oraz podmioty zależne w 76 krajach świata. Grupa B. prowadzi globalną działalność gospodarczą w następujących pionach organizacyjnych, które specjalizują się w świadczeniu określonych usług bankowych:

  • pion bankowości korporacyjnych i inwestycyjnej,
  • pion klientów indywidualnych i zarządzania aktywami,
  • pion inwestycji korporacyjnych.

Bank PL jest jednym z podmiotów zależnych od Usługodawcy, będącym jednak odrębną osobą prawną. Bank PL specjalizuje się w obsłudze inwestycyjno-korporacyjnej największych polskich i zagranicznych firm, koncernów międzynarodowych oraz instytucji finansowych. Oprócz typowych produktów bankowych (jak prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów, przyjmowanie lokat), oferuje również nowoczesne produkty i usługi finansowe, m.in. w zakresie zarządzania finansami firm, rozliczania i obsługi płatności na papierach wartościowych, a także doradztwo przy emisji akcji i pozyskiwanie kapitału. Ponadto, Bank PL oferuje klientom nowoczesne instrumenty finansowe w zakresie zarządzania ryzykiem kursowym i ryzykiem stóp procentowych, a także obrót instrumentami dłużnymi i handel dewizami.

W celu zwiększenia efektywności działalności pośrednictwa finansowego wykonywanej przez podmioty z Grupy B. (w tym Bank PL) oraz ujednolicenia standardów tej działalności na poziomie Grupy B., Bank E. świadczy na rzecz m.in. Banku PL usługę wsparcia tej działalności w zakresie przetwarzania transakcji finansowych dokonywanych przez klientów Banku PL oraz transakcji finansowych dokonywanych przez Bank PL (dalej: „Usługa”).

Ze względu na znaczną liczbę klientów Banku PL oraz ilość dokonywanych przez nich operacji finansowych, wsparcie w zakresie przetwarzania transakcji finansowych udzielane jest za pośrednictwem sieci transmisji danych przy wykorzystaniu scentralizowanego systemu bankowego o nazwie „B.-Internet”.

Czynności w ramach Usługi można podzielić na następujące dwie główne kategorie, tj. czynności zasadnicze oraz dodatkowe czynności techniczne.

Wśród czynności zasadniczych można wyróżnić w szczególności:

  • przetwarzanie w czasie rzeczywistym transakcji finansowych dokonywanych przez klientów Banku PL oraz transmisji finansowych dokonywanych przez Bank PL. Wszystkie operacje dotyczące danej transakcji inicjowane są równocześnie, co sprawia, że klient Banku PL niezwłocznie otrzymuje aktualne dane oraz potwierdzenia dokonanych operacji,
  • umożliwienie za pomocą specjalnych interfejsów przetwarzania danych dotyczących transakcji finansowych, które to dane pochodzą z innych systemów,
  • uruchamianie, nadzorowanie poprawności i kompletności procesów przetwarzania transakcji finansowych.

W celu efektywnego wykonywania czynności zasadniczych związanych z przetwarzaniem transakcji finansowych, Usługodawca podejmuje i wykonuje również szereg dodatkowych czynności o charakterze technicznym.

Pośród dodatkowych czynności technicznych wyróżnić należy w szczególności:

  • gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących dokonanych operacji finansowych, a następnie ich udostępnienie Bankowi PL,
  • generowanie raportów operacyjnych, zarządczych w zakresie przetworzonych transakcji finansowych,
  • księgowanie transakcji finansowych,
  • archiwizacja danych dotyczących transakcji finansowych oraz tworzenie kopii bezpieczeństwa (tzw. back-up),
  • zapewnienie platformy sprzętowej dla „B.-Internet” (system przetwarzający transakcje finansowe zainstalowany jest na serwerach Usługodawcy),
  • wsparcie techniczne dla użytkowników systemu w zakresie jego prawidłowego funkcjonowania (monitoring systemu, optymalizacja konfiguracji systemu, zapewnienie dostępu do pomocy technicznej w przypadku awarii lub problemów z użytkowaniem systemu itp.),
  • testowanie nowych funkcjonalności systemu,
  • wprowadzanie drobnych zmian w systemie,
  • dostosowanie funkcjonalności systemu do specyficznych dla Polski wymogów,
  • kontrola jakości funkcjonowania systemu,
  • zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony danych dotyczących przetwarzanych transakcji finansowych.

Wyżej wymienione czynności są podejmowane i wykonywane przez Usługodawcę w zamian za wynagrodzenie należne od podmiotów z Grupy B., korzystających z Usługi, w tym wypadku od Banku PL (oraz innych podmiotów z Grupy B., korzystających z „B.-Internet”) jest kalkulowane w oparciu o z góry zdefiniowane klucze alokacji, w ramach których najistotniejszym elementem (58%) jest alokacja z tytułu wolumenu transakcji przetworzonych przez Usługodawcę. Przy kalkulacji wynagrodzenia należnego od Banku PL, najistotniejsza jest ilość oraz stopień skomplikowania (waga) transakcji finansowych przetworzonych przez Usługodawcę w danym okresie rozliczeniowym.

W świetle powyższego stanu faktycznego, usługa nabywana przez Bank PL od Banku DE jest usługą pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym.

Bank PL w odniesieniu do powyżej opisanych usług, uzyskał opinię klasyfikacyjną (Opinia z dnia 23 czerwca 2010r. sygn. …), wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: „OSK”), zgodnie z którą przedstawiona powyżej usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (zgodnie z PKWiU z 1997r. ) – „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione” oraz 66.19.92.0 (zgodnie z PKWiU z 2008r. ) – „Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych transakcji finansowych i usługi izb rozrachunkowych”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona powyżej usługa, nabywana przez Wnioskodawcę, objęta jest zakresem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa nabywana przez Wnioskodawcę, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na poprawność wskazanego stanowiska wskazują w szczególności:

1. Brzmienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług na gruncie PKWiU.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku pod pozycją 3, wskazano usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). .

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie czy nabywane usługi podlegają zwolnieniu z VAT należy ustalić, czy znajdują się one w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, a konkretnie czy stanowią one jedną z kategorii usług zawartych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU.

O prawidłowości klasyfikacji nabywanej przez Bank PL usługi, jako usługi pomocniczej związanej z pośrednictwem finansowym, zdaniem Wnioskodawcy, przesądza jej charakter. Nabywana usługa polega bowiem na wsparciu działalności Bank PL w przedmiocie świadczenia usług finansowych z wykorzystaniem systemu bankowego umożliwiającego przetwarzanie transakcji dokonywanych przez klientów Banku PL oraz transakcji finansowych dokonywanych przez Bank PL.

Jak wskazano w stanie faktycznym, obok typowych produktów bankowych (tj. prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów bankowych, udzielanie kredytów, przyjmowanie lokat). Bank PL oferuje również szereg nowoczesnych produktów i usług finansowych, m.in. zakresie zarządzania finansami firm, ryzykiem kursowym i ryzykiem stóp procentowych oraz obsługi płatności na papierach wartościowych. Nie ulega wątpliwości, że świadczenie przez Wnioskodawcę tak zróżnicowanych usług finansowych nie byłoby możliwe bez wyspecjalizowanego (tj. odpowiadającego na konkretne potrzeby banków) wsparcia podmiotu zewnętrznego, polegającego na wykorzystaniu zaawansowanego systemu bankowego takiego jak „B.-Internet”, którego użycie możliwe jest dzięki wykorzystaniu sieci.

Dokonując formalnej analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego przez Bank E., jako usługi pomocniczej w stosunku do pośrednictwa finansowego, należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze do usługo wymienionych w dziale 65-67 PKWiU. Należy w tym miejscu wskazać, iż działalność banków komercyjnych sklasyfikowana jest właśnie w dziale 65, zatytułowanym „Usługi pośrednictwa finansowego”.

O pomocniczym charakterze przedmiotowej usługi w stosunku do usług finansowych, świadczy w szczególności fakt, iż wszystkie podejmowane w jej ramach działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez Bank PL (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). Mają one na celu wsparcie tej działalności w obszarze przetwarzania transakcji finansowych dokonywanych zarówno przez Bank PL, jak również przez klientów Banku PL. Z punktu widzenia Banku PL, czynności Banku DE umożliwiają świadczenie usług finansowych, tj. Bank PL nie mógłby oferować i świadczyć usług pośrednictwa finansowego w obecnym zakresie bez wsparcia Banku DE. Ponadto czynności wykonywane przez Bank DE mają bezpośredni wpływ na efektywność działalności Banku PL, a w szczególności sprawne i bezpieczne przeprowadzanie licznych operacji finansowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż bez czynności podejmowanych przez Bank DE nie byłoby możliwe wykonywanie w sposób skuteczny, efektywny i bezpieczny działalności pośrednictwa finansowego przez Bank PL.

W ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego są usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, co niewątpliwie ma miejsce w odniesieniu do usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

W opinii Wnioskodawcy, usługa nabywana przez Bank PL, sprowadzająca się do wsparcia Banku PL w zakresie wykonywanej działalności pośrednictwa finansowego (poprzez wykonywanie szeregu czynności składających się na proces świadczenia usług pośrednictwa finansowego), stanowi usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU.

W konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, usługa opisana w przedstawionym stanie faktycznym na gruncie PKWiU powinna zostać sklasyfikowana w sekcji J w grupowaniu 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997r.), tj. jako usługa pomocnicza związana z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niewymieniona.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej nr OK.-5672/KU-1898/2010), dokonanej przez OSK.

W powyższej opinii OSK stwierdziła, że przedstawiona powyżej usługa świadczona na rzez Wnioskodawcy, mieści się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997r. - „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione” oraz 66.19.92.0 (według PKWiU z 2008r. – „Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych transakcji finansowych i usługi izb rozrachunkowych”.

W świetle powyższego, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż jakakolwiek treść załącznika nr 4 do ustawy wyłącza ze zwolnienia szereg usług pośrednictwa finansowego, usługa nabywana przez Bank PL nie należy do katalogu wyłączonych ze zwolnienia VAT. Charakter nabywanej usługi nie pozwala bowiem na przyporządkowanie jej do którejkolwiek z kategorii usług pośrednictwa finansowego, wobec których zwolnienie z VAT nie ma zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Wskazać również należy na treść przepisu art. 8 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, wprowadzono zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4. W pozycji nr 3 powołanego załącznika, wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W objaśnieniach do ww. załącznika ustawodawca wskazał, iż oznaczenie „ex” dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest członkiem międzynarodowego holdingu finansowego. Instytucja ta za pośrednictwem swoich oddziałów krajowych i zagranicznych oraz podmiotów zależnych i ich oddziałów prowadzi na świecie globalną działalność bankową, tj. działalność w zakresie pośrednictwa finansowego w rozumieniu PKWiU.

W celu zwiększenia efektywności działalności pośrednictwa finansowego wykonywanej przez podmioty z Grupy B. (w tym przez Wnioskodawcę) oraz ujednolicenia standardów tej działalności na poziomie Grupy B., Bank E. świadczy na rzecz m.in. Banku PL usługę wsparcia tej działalności w zakresie przetwarzania transakcji finansowych dokonywanych przez klientów Banku PL oraz transakcji finansowych dokonywanych przez Bank PL (dalej: „Usługa”). Ze względu na znaczną liczbę klientów Banku PL oraz ilość dokonywanych przez nich operacji finansowych, wsparcie w zakresie przetwarzania transakcji finansowych udzielane jest za pośrednictwem sieci transmisji danych przy wykorzystaniu scentralizowanego systemu bankowego o nazwie „B.-Internet”.

Wnioskodawca uzyskał opinię klasyfikacyjną, zgodnie z którą nabywana usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniu PKWiU: 67.13.10-00.90 – „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługa wsparcia działalności pośrednictwa finansowego zaklasyfikowana przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU: 67.13.10-00.90 – „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługa wymieniona w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy oraz nie wyłączona ze zwolnienia, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj