Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-568/10/DG
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-568/10/DG
Data
2010.10.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Obrót i opodatkowanie podatkiem akcyzowym aromatów spożywczych zawierających swym składzie alkohol etylowy powyżej 1,2% przeznaczonych do produkcji napojów bezalkoholowych.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu 1,2% alkoholu (klasyfikowanych wg kodu CN 3302) oraz ich wykorzystania (zużywania) do produkcji napojów bezalkoholowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie nabycia aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu 1,2% alkoholu (klasyfikowanych wg kodu CN 3302) oraz ich wykorzystania (zużywania) do produkcji napojów bezalkoholowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży wód źródlanych oraz napojów gazowanych i niegazowanych produkowanych na naturalnej wodzie źródlanej.

Napoje gazowane i niegazowane produkowane są na naturalnej wodzie źródlanej, z dodatkiem min. aromatów spożywczych o smaku cytrynowym, jabłkowym, pomarańczowym i truskawkowym.

W procesie produkcyjnym napojów o smaku cytrynowym, jabłkowym i pomarańczowym stosowane są naturalne aromaty (aromat spożywczy cytrynowy - kod CN 33021090 oraz aromat spożywczy jabłkowy - kod CN 33021090, aromat spożywczy pomarańczowy - kod CN 33021090) zawierające w swym składzie alkohol etylowy będący wyrobem akcyzowym zharmonizowanym (stężenie alkoholu w aromatach wynosi od 50% do 89%), dalej określane jako „aromaty lub „aromaty spożywcze".

Wg nomenklatury CN wyroby sklasyfikowane do pozycji 3302 są to „Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle; pozostałe preparaty oparte na substancjach zapachowych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów". W ramach podkategorii tego grupowania wymienia się wyroby CN 3302 10 określone dalej jako „W rodzaju stosowanych w przemyśle spożywczym lub do produkcji napojów".

Wymienione powyżej aromaty są nabywane obecnie przez Wnioskodawcę w nabyciu wewnątrzwspólnotowym od dostawców z Francji i Holandii.

Spółka prowadzi 4 składy podatkowe zlokalizowane w poszczególnych zakładach produkcyjnych na podstawie stosownych zezwoleń wydanych przez Naczelnika Urzędu Celnego .:

  • skład podatkowy zlokalizowany w C., prowadzony w Zakładzie produkcyjnym nr 1, zezwolenie wydane dnia 6 marca 2007 r., nr akcyzowy składu podatkowego PL…,
  • skład podatkowy zlokalizowany w C., prowadzony w Zakładzie produkcyjnym nr 2, zezwolenie wydane dnia 27 stycznia 2006 r., nr akcyzowy składu podatkowego PL…,
  • skład podatkowy zlokalizowany w zakładzie produkcyjnym w J., zezwolenie wydane dnia 23 października 2008 r., nr akcyzowy składu podatkowego PL…,
  • skład podatkowy zlokalizowany w zakładzie produkcyjnym w M., zezwolenie wydane dnia 27 lutego 2008 r., nr akcyzowy składu podatkowego PL….


W chwili obecnej nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty wprowadzane są do składu podatkowego, a następnie zużywane do produkcji napojów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (produkowane napoje są napojami bezalkoholowymi). Aromaty są więc zużywane (przetwarzane) na terenie składów podatkowych Podatnika w procesie produkcji napojów nie będących wyrobami akcyzowymi.

Zdarzenie przyszłe

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie nadal produkowała napoje gazowane i niegazowane na naturalnej wodzie źródlanej (napoje bezalkoholowe o zawartości alkoholu nie przekraczającej 1,2% objętości), z dodatkiem opisanych powyżej w stanie faktycznym aromatów spożywczych (kod CN 3302), zawierających w swym składzie alkohol etylowy. Zawartość alkoholu etylowego w nabywanych aromatach spożywczych będzie znacznie przekraczać 1,2% objętości (zawartość alkoholu w aromatach może wynosić do około 90%).

Wymienione powyżej wyroby akcyzowe (aromaty spożywcze klasyfikowane wg CN 3302) Spółka zamierza nadal nabywać od dostawców z Francji, Holandii i innych krajów Wspólnoty Europejskiej, jak również może się zdarzyć, iż dokona zakupu od dostawców na terytorium kraju.

Spółka zamierza ponadto zlikwidować składy podatkowe, w których obecnie przetwarza (zużywa) aromaty w procesie produkcji wyrobów nieakcyzowych (napojów bezalkoholowych). Stosowny wniosek o likwidację składów podatkowych zostanie złożony do Naczelnika Urzędu Celnego .

Zużycie aromatów w procesie produkcyjnym wyrobów nieakcyzowych - napojów bezalkoholowych będzie odbywało się wiec w zakładach produkcyjnych Spółki, ale już bez prowadzenia na ich terenie składów podatkowych.

Spółka nie zamierza również ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka nie będzie powiadamiała na bieżąco żadnych organów, w szczególności organów celnych lub szczególnego nadzoru podatkowego, o wielkości realizowanych lub planowanych nabyć wewnajrzwspólnotowych aromatów. Informacja o zrealizowanych nabyciach wewnajrzwspólnotowych aromatów przedstawiana będzie organom podatkowym tak jak w przypadku wyrobów nieakcyzowych, np. w ramach informacji podsumowujących składanych na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przepisów obowiązujących w Polsce od 1 marca 2009r. w zakresie podatku akcyzowego, nabywanie aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu (klasyfikowanych wg kodu CN 3302) oraz ich wykorzystywanie (zużywanie) przez Wnioskodawcę do produkcji napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, musi odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy...
  2. Czy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11), Spółka zwolniona jest z obowiązku płacenia akcyzy za nabywane zarówno wewnątrzwspólnotowo, jak i na terytorium kraju, aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu, zużywane następnie do produkcji napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, bez stosowania specjalnej procedury zawieszającej zapłatę podatku akcyzowego (np. wprowadzania towaru do składu podatkowego) oraz bez konieczności powiadamiania organów celnych lub szczególnego nadzoru podatkowego, o wielkości realizowanych lub planowanych nabyć wewnątrzwspólnotowych aromatów lub składania jakichkolwiek deklaracji w zakresie podatku akcyzowego związanych z nabyciem tychże aromatów...
  3. Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest negatywna (podmiot nie potrzebuje prowadzić skąłdu podatkowego), to czy Wnioskodawca jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów spożywczych zwolnionych z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym musi posiadać zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec, oraz czy jest wymagane przemieszczenie aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz czy jest wymagane składanie do organów podatkowych jakiekolwiek zabezpieczenia akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. W świetle przepisów w zakresie podatku akcyzowego obowiązujących w Polsce od dnia 1 marca 2009r. nabywanie aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu (CN 3302) i wykorzystywanie (zużywanie) ich przez Wnioskodawcę do produkcji napojów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, nie musi odbywać się w składzie podatkowym, jak również nabycie ww. aromatów nie musi odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
  2. W świetle obowiązujących od dnia 1 marca 2009 r. przepisów art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11), Wnioskodawca jest zwolniony z płacenia akcyzy za nabywane zarówno na terytorium kraju jak i wewnątrzwspólnotowo aromaty zawierające w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu, zażywane następnie do produkcji napojów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekracząjącej 1,2% objętości, bez stosowania specjalnej procedury zawieszającej zapłatę podatku akcyzowego (np. wprowadzania towaru do składu podatkowego) oraz nie ma obowiązku powiadamiania organów celnych lub szczególnego nadzoru podatkowego, o wielkości realizowanych lub planowanych nabyć wewnątrzwspólnotowych aromatów lub składania jakichkolwiek deklaracji w zakresie podatku akcyzowego związanych z nabyciem tychże aromatów.
  3. Wnioskodawca jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego aromatów spożywczych zwolnionych z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym nie musi posiadać zezwolenia na prowadzenie zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec oraz nie jest wymagane przemieszczanie aromatów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak również nie jest wymagane składanie do organów podatkowych jakiegokolwiek zabezpieczenia akcyzowego.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z dnia 12 stycznia 2009 r., nr 3, poz. 11 z późn. zm.), dalej: ustawa o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W art. 92 i 93 ustawy o podatku akcyzowym wskazano, iż do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Wyrobem akcyzowym, jest alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości - wyroby objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeśli stanowią część wyrobu należącego do innego działu CN, wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości, jak również napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W załączniku nr 1 do ww. ustawy w poz. 43 wskazano ponadto, iż wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędacych wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Aromaty spożywcze sklasyfikowane wg kodu CN 3302 nie są wyrobami akcyzowymi, natomiast alkohol etylowy zawarty w aromatach nabywanych przez Spółkę, jest wyrobem akcyzowym,

W ustawie o podatku akcyzowym, w rozdziale 6 działu II zawarto katalog zwolnień z podatku akcyzowego. Zgodnie z art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zwolniony od podatku akcyzowego jest „alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekracząjącej 1,2 % objętości" Z treści ww. art. 30 ust 9 pkt 5 wynika wyraźnie, że zwolnieniu podlega alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych wykorzystywanych do produkcji artykułów spożywczych niebędacych wyrobami akcyzowymi (artykułów o zawartości alkoholu poniżej 1,2%).

Jak już wskazano powyżej, z przepisów ustawy o podatku akcyzowym wynika, że wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach, o mocy powyżej 1,2% objętości (zgodnie z pozycją 43 załącznika nr 1 do ustawy). Zatem wyrób zawierający w swym składzie alkohol o rzeczywistej mocy nieprzekraczaiacei 1.2% objętości nie stanowi wyrobu akcyzowego i w związku z tym nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym. W tym kontekście zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego, przewidziane w art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy, dotyczy olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, pod warunkiem jednakże, iż są one stosowane (wykorzystywane) do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu nie przekracza 1,2%.

Za powyższym twierdzeniem przemawia również „analiza gramatyczna" przepisu art. 30 ust 9 pkt 5. Gdyby, bowiem sformułowanie „o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości" było poprzedzone przecinkiem, można by wnioskować, że warunek w nim zawarty odnosi się do olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych. Brak jednak powyższego znaku interpunkcji pozwala sądzić, zgodnie z zasadami gramatyki obowiązującymi w języku polskim, że warunek dotyczący zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, odnosi się do „artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych", wytworzonych na bazie olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych. Konsekwentnie, zwolnienie z akcyzy w trybie art. 30 ust 9 pkt 5 dotyczy olejków eterycznych zawierających alkohol etylowy powyżej 1,2% objętości.

Biorąc powyższe pod uwagę, uznać należy, iż alkohol etylowy zawarty w aromatach, które Spółka nabywa od dostawców z innych krajów Wspólnoty Europejskiej (nabycie wewnatrzwspólnotowe) jak i ewentualne w przyszłości od dostawców krajowych, o mocy objętościowej alkoholu od 50 do 89%, które to aromaty służą do wytworzenia przez Spółkę napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, jest zwolniony od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W cyt rozporządzenia nie określono jednakże dodatkowych warunków dotyczących stosowania zwolnienia z art. 30 ust .9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem, z punktu widzenia przypadku Spółki istotna jest jedynie treść art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, tzn. dopełnienie następujących warunków:

  • aby przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego (lub nabycia na terytorium kraju) były mieszaniny substancji zapachowych w składzie których zawarty jest alkohol etylowy - ten warunek jest w przypadku Spółki spełniony (Spółka nabywa takie wyroby sklasyfikowane wg kodu CN 3302) i wynika wprost z przedstawionego opisu,
  • aby mieszaniny te były stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (takimi produktami, zgodnie z przedstawionym opisem, są napoje bezalkoholowe produkowane przez Spółkę).

Reasumując powyższe należy stwierdzić iż, aby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 30 ust. 9 pkt 5 nie musi spełniać żadnych dodatkowych warunków. Jedyną przesłanką faktyczną jest wykazanie, w przypadku ewentualnej kontroli, iż przedmiotowe wyroby zostały w rzeczywistości wykorzystane lub mają być wykorzystane na cele zwolnione od podatku akcyzowego, tj. do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczających 1,2% objętości

Składając zamówienie na zakup przedmiotowych aromatów, Spółka złoży dostawcy oświadczenie, iż wykorzysta te aromaty do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczajacej 1,2% objętości.

Wnioskodawca, nabywając wyroby zwolnione od akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 nie jest i nie będzie zobowiązany do jakichkolwiek deklaracii akcyzowych, związanych z nabyciem tych wyrobów, co wynika z zapisu art. 21 ust.3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, cyt: art. 21 ust. 1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej
    (…)

Ust 2. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzą na rachunek właściwej izby celnej
    (...)

Ust. 3. Przepisy ust, 1 i 2 nie mają zastosowania:

(…)

  1. do podmiotu prowadzącego działalność gospodarcza w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3; (…)

W myśl art. 47 ust 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym - produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...). Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy maże odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 cyt. ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym. Natomiast zgodnie z art. 40 ust 5-6 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. (...). Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Z przepisów regulujących procedurę zawieszenia poboru akcyzy wynika zatem, że nie dotyczy ona wyrobów zwolnionych od akcyzy.

Biorąc zatem uregulowania ww. art. 47 ust 1 oraz definicję składu podatkowego, ściśle związaną z procedurą zawieszenia poboru akcyzy - produkcja przedmiotowych aromatów spożywczych (zwolnionych od podatku akcyzowego) nie musi się odbywać w składzie podatkowym.

Wnioskodawca nie będzie również miał obowiązku zawiadamiania organów celnych ani szczególnego nadzoru podatku o realizowanych i planowanych nabyciach wewnątrzwspólnotowych, ponieważ w katalogu wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym zawartym w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004.r (Dz.U. z 16 kwietnia 2004 r. ze zm), brak jest alkoholu etylowego objętego zwolnieniem z art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 13 i 14 ustawy o podatku akcyzowym - użyte w ustawie określenia oznaczają: zarejestrowany handlowiec -podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Z kolei niezarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;

Zatem, zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec jest uprawniony do nabywania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W sytuacji opisanej we wniosku, jak wskazano powyżej, ta procedura nie jest stosowana. Uwzględniając powyższe, do nabycia wewnątrzwspólnotowego wymienionych wyrobów (aromatów spożywczych sklasyfikowanych wg kodu CN 3302) Spółka nie musi posiadać statusu zarejestrowanego lub niezarejestrowanego handlowca, aby mogła korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego wynikającego z art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy.

Na mocy art. 63 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe albo mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

W związku z faktem, iż Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana dla celów nabywania i przetwarzania przedmiotowych aromatów spożywczych do prowadzenia składu podatkowego, ani też prowadzenia działalności jako zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec, bądź działania jako podmiot pośredniczący czy przedstawiciel podatkowy, nie jest i nie będzie wiec zobowiązana _do składania zabezpieczenia akcyzowego. Powyższe wynika również z faktu, iż w związku z bezwarunkowym zwolnieniem na mocy art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym aromatów spożywczych zużywanych do produkcji wyrobów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nie przekraczającej 1,2% objętości, nie powstaje i nie może powstać zobowiązanie podatkowe. Brak jest więc przestanki koniecznej dla stosowania zabezpieczenia akcyzowego.

Reasumując powyższe, stwierdzić należy, iż Spółka nie ma i nie będzie miała obowiązku składania do organów podatkowych jakiegokolwiek zabezpieczenia akcyzowego w związku z nabywaniem wewnątrzwspólnotowym, jak i na terytorium kraju, aromatów spożywczych stanowiących przedmiot niniejszego wniosku, zwolnionych od akcyzy na mocy art. 30 ust 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Podobne stanowisko wyrażone zostało w interpretacji z dnia 14 lipca 2009r., sygn. IPPP3/443-365/09-2/CS wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, jak również w interpretacji z dnia 05 października 2009 r., sygn. IBPP3/443-557/09/DG wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przeszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22 % objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zatem jeżeli dany wyrób zawiera w sobie alkohol w ilości przekraczającej 1,2% objętości, ale zaklasyfikowany jest do innego grupowania niż wyżej wskazane, za alkohol etylowy, w rozumieniu ustawy nie może być uznany. Tym samym wyrób taki jak aromat o kodzie CN 3302 10 90 nie jest samym w sobie w świetle definicji ustawowej alkoholem etylowym. Jednakże alkoholem etylowym jest składnik tego wyrobu, jeżeli spełnia on łącznie dwie z przedstawionych przesłanek tj. alkohol etylowy zawarty w wyrobie nieakcyzowym przekracza 1,2% objętości i alkohol ten objęty jest pozycją CN 2207 i 2208.

Nabywany przez Wnioskodawcę wyrób klasyfikowany do kodu CN 3302 10 90 zawiera alkohol etylowy, w ilości od 50% do 89%, a zatem w stosunku do tego alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobie o kodzie CN 3302 10 90 będą miały zastosowanie przepisy dotyczące alkoholu etylowego i jego opodatkowania.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit c ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Na podstawie powyższego, przy spełnieniu warunków określonych wyżej, następuje zwolnienie akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

W myśl z art. 30 ust. 9 pkt 5 cyt. ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Powyższe regulacje wyjaśniają wprost, że w przypadku, gdy alkohol etylowy był uprzednio zwolniony od podatku akcyzowego do produkcji tych wyrobów (mieszanin substancji zapachowych i olejków eterycznych), to jest on również zwolniony jako część składowa wyprodukowanych wyrobów.

Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż zwolnienie alkoholu etylowego używanego do produkcji olejków eterycznych i mieszanin zapachowych, które stosowane są do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości następuje pod warunkami określonymi w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c ww. ustawy.

Natomiast alkohol etylowy zawarty już w wyprodukowanych olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu z akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Ponadto należy zauważyć, że minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) obowiązujące do 31 sierpnia 2010r., oraz rozporządzenia z dnia 23 sierpnia 2010r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. nr 159, poz. 1070) – obowiązujące od 1 września 2010r. W rozporządzeniu powyższych nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

Z przedstawionego wniosku i własnego stanowiska w sprawie wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać gotowy wyrób w postaci mieszany substancji zapachowych (aromatów) o symbolu CN 3302 z zawartością alkoholu zwolnionego od akcyzy i stosować te wyroby do produkcji środków spożywczych – napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu do 1,2% objętości.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku w przypadku nabycia gotowych wyrobów w postaci mieszanin substancji zapachowych o symbolu CN 3302 (zawierających w swoim składzie alkohol etylowy), przeznaczonych do wytwarzania napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholowej nieprzekraczającej 1,2% objętości – alkohol zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków. Zatem nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowych wyrobów stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzepraczającej 1,2% objętości następuje bez zastosowania dokumentu dostawy oraz bez obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczącej tych wyrobów.

Niemniej jednak w sytuacji, o której tu mowa, mimo, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż mieszaniny substancji zapachowych zawierające alkohol zwolniony z akcyzy zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem tzn. do produkcji napojów bezalkoholowych.

Ponadto mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, iż w przypadku nabycia alkoholu etylowego z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 ust. 5 ww. ustawy nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy, gdyż jak wspomniano wyżej alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, czyli aromatach o kodzie CN 3302 został zwolniony z podatku akcyzowego na wcześniejszym etapie obrotu tj. przy produkcji przedmiotowych wyrobów przeznaczonych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów alkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Tym samym w stosunku do alkoholu etylowego zwolnionego z podatku akcyzowego została zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy. Taki alkohol przy zastosowaniu powyższego zwolnienia nie zostaje już objęty tą procedura.

Zgodnie z powyższym skoro w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w przedmiotowym wyrobie, który został zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, nabywanego na terytorium kraju jak i nabywanego wewnątrzwspólnotowo nie mają zastosowania przepisy dotyczące zawieszenia procedury poboru podatku akcyzowego, to w stosunku do tego alkoholu nie mają również zastosowania przepisy odnoszące się do instytucji składu podatkowego, zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca (odpowiednio zarejestrowanego odbiorcy – w stanie prawnym obowiązującycm od 1 września 2010r.). Instytucje te bowiem, zgodnie z art. 2 pkt 10, pkt 13 i pkt 14 są ściśle związane z procedurą zawieszenia poboru akcyzy i nie dotyczą wyrobów zwolnionych od akcyzy.

Stosownie do powyższego, mając na względzie katalog podmiotów obowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego o którym mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy, Wnioskodawca nabywając wyroby, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, do produkcji napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, nie jest również zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż zgodnie z zmianą ustawy z 22 lipca 2010r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (z 6 grudnia 2008r.) oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013) z dniem 1 września 2010r. instytucja zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca została zastąpiona przez zarejestrowanego odbiorcę. Zmiana ta jednakże, mając przedstawione powyższej stanowisko tut. organu) nie ma wpływu na rozstrzygnięcie sprawy będącej przedmiotem wniosku.

W kwestii obowiązków zawiadamiania organów celnych w tym szczególnego nadzoru podatkowego tut. organ pragnie raz jeszcze podkreślić, iż zwolnienie określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy jest zwolnieniem obligatoryjnym. Dla zastosowania tego zwolnienia nie mają zatem zastosowania warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 32 dotyczące zwolnienia alkoholu etylowego ze względu na przeznaczenie. Tym samym w stosunku do tego zwolnienia nie maja zastosowania przepisy dotyczące szczególnego nadzoru podatkowego.

Stosownie bowiem do § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65. poz. 598 ze zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 1 lit. c i lit. d obowiązującego od 4 czerwca 2010r. rozporządzenia z dnia 7 maja 2010r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz.U. Nr 86, poz. 555 ze zm.) szczególnym nadzorem podatkowym (kontrolą) jest objęty alkohol etylowy objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub objęty zwolnieniem ze względu na przeznaczenie (czyli wyrób objęty zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ustawy). Tym samym alkohol etylowy objęty zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie jest objęty przepisami dotyczącymi szczególnego nadzoru podatkowego, o których mowa w rozporządzeniu z dnia 7 kwietnia 2004r. ani kontrolą, o której mowa w rozporządzeniu z dnia 7 maja 2010r. Zatem Wnioskodawca dokonując nabycia alkoholu objętego zwolnieniem, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 nie jest obowiązany do zawiadamiania organów celnych o planowanych nabyciach wewnątrzwspólnotowych aromatów spożywczych o kodzie CN 3302 zawierających w swym składzie zwolniony z akcyzy alkohol etylowy.

Odnośnie natomiast składania przez Wnioskodawcę deklaracji podatkowych należy zauważyć, iż u Wnioskodawcy, nabywającego alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych zwolniony z akcyzy, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 i wykorzystującego go do celów objętych tym zwolnieniem nie powstaje obowiązek podatkowy, gdyż w stosunku do alkoholu etylowego powstał on już na wcześniejszym etapie. Tym samym Wnioskodawca w stosunku do nabywanych aromatów spożywczych zawierających zwolniony z akcyzy alkohol etylowy, wykorzystywany do celów objętych zwolnieniem, nie jest obowiązany do składania deklaracji podatkowych dotyczących podatku akcyzowego – art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Reasumując w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniem przyszłym:

  • nabywanie oraz wykorzystanie aromatów spożywczych, objętych zwolnieniem na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zawierających w swym składzie alkohol etylowy o stężeniu przekraczającym 1,2% alkoholu (klasyfikowanych do kodu CN 3302) do produkcji napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu 1,2% objętości nie musi odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  • Wnioskodawca nabywając na terytorium kraju jak i nabywając wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy i zużywając je do celów objętych tym zwolnieniem nie jest zobowiązany do przemieszczania tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jak i do zapłaty akcyzy od nabywanych wyrobów,
  • Wnioskodawca nabywając na terytorium kraju jak i nabywając wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy i zużywając je do celów objętych tym zwolnieniem nie ma obowiązku powiadamiania organów celnych o wielkości realizowanych lub planowanych nabyć oraz składania zabezpieczenia akcyzowego i deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego związanych z nabyciem tych aromatów, jak również wyroby te nie są objęte szczególnym nadzorem podatkowym
  • Wnioskodawca nabywając wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy, wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy i zużywając je do celów objętych tym zwolnieniem nie musi posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany lub niezarejestrowany handlowiec lub też odpowiedniego zezwolenia dotyczącego zarejestrowanego odbiorcy (od 1 września 2010r.)

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj