Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-837/10-5/AK
z 7 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-837/10-5/AK
Data
2010.09.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
czynności podlegające opodatkowaniu
nabycie
nabycie
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
świadczenie usług
świadczenie usług
znak towarowy
znak towarowy


Istota interpretacji
1. Czy udostępnienie użytkownikowi Znaków jest odpłatnym świadczeniem usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wykonania usługi internetowej polegającej na udostępnieniu Znaków?
3. Czy w momencie realizacji Znaków poprzez wykonanie innej funkcjonalności internetowej dostępnej w Serwisie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 659 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udostępnienia znaków towarowych oraz powstania obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udostępnienia znaków towarowych oraz powstania obowiązku podatkowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (dalej: Wnioskodawca) wykonuje działalność polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego, pod domeną X (dalej: Serwis). Serwis umożliwia użytkownikom odnalezienie swoich dawnych szkolnych kolegów i koleżanek oraz przyłączenie się do wybranych klas.

Każdy z użytkowników ma przypisane do swojego profilu określone standardowe funkcjonalności polegające m.in.: na prawie do umieszczania zdjęć o określonej pojemności, możliwości przesyłania określonych komunikatów, znaków graficznych, komentarzy, etc. Ponadto użytkownicy mogą odpłatnie zwiększać zakres przysługujących im funkcjonalności. W celu usprawnienia rozliczeń z użytkownikami w Serwisie wprowadzono uniwersalne uprawnienie polegające na domaganiu się od Serwisu udostępnienia szerokiego (z góry zdefiniowanego) zakresu funkcjonalności, którego atrybutem jest znak graficzny i nazwa (dalej: łącznie Znak) oraz wyrażona liczbowo wielokrotność Znaku.

Znak ten uprawnia do domagania się uruchomienia wskazanych przez użytkownika funkcjonalności, które dostępne są w Serwisie (w tym funkcjonalności udostępnianych w grach). Każdej oferowanej funkcjonalności przypisywana jest wielokrotność Znaków, które w chwili udostępnienia wskazanej funkcjonalności podlegają umorzeniu, w zamian za ich udostępnienie.

Zasady przyznawania Znaków, zakres uprawnień związanych ze Znakami oraz zasady umarzania lub wygasania Znaków regulowane są w regulaminie akceptowanym przez użytkowników Serwisu.

Z chwilą zakupu Znaków przyznanie uprawnień ma charakter definitywny i nieodwołalny, gdyż regulamin nie przewiduje możliwości rezygnacji z uprawnień i zwrotu użytkownikowi wynagrodzenia poniesionego za zakup Znaku.

Ponadto zasadą jest, że ze Znaku można korzystać tylko w tzw. okresie aktywnym, czyli przez pewien okres czasu, w którym Znaki mogą być zrealizowane poprzez wykonanie innej funkcjonalności. Z chwilą upływu okresu aktywnego prawa wynikające z nabytych Znaków ulegają zawieszeniu do momentu nabycia kolejnych Znaków. W chwili nabycia kolejnych Znaków następuje ponowna aktywacja zawieszonych Znaków.

Nigdy nie występuje jednak sytuacja, w której ze względu na niewykorzystanie Znaków użytkownikowi są zwracane pieniądze. Zakup Znaków następuje bezpośrednio przez użytkowników lub za pośrednictwem podmiotów współpracujących z Serwisem (np. za pośrednictwem operatorów sieci). Cena Znaku nie jest z góry ustalona i jest zależna od statusu kupującego, tj. np. podmioty pośredniczące nabywają Znaki po innych cenach niż użytkownicy.

Znaki nabywane są zawsze na imię określonego użytkownika. Możliwe jest nabycie Znaków na imię użytkownika przez inny podmiot (np. operatora sieci telefonii komórkowej, innego użytkownika Serwisu), wykluczony jest natomiast wtórny transfer Znaków pomiędzy użytkownikami (wykluczona jest odsprzedaż Znaków przez użytkownika).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż warunkiem otrzymania Znaku uprawniającego do domagania się uruchomienia wskazanych przez użytkownika funkcjonalności, które dostępne są w Serwisie, jest uprzednie złożenie dyspozycji zapłaty przez użytkownika (w tym również wysłanie wiadomości SMS lub dokonanie płatności na rzecz podmiotów trzecich). Warunkiem wykonania usługi nie jest natomiast otrzymanie należności przez Wnioskodawcę. Otrzymanie zapłaty z zasady będzie następowało po wykonaniu usługi rozumianej przez Wnioskodawcę jako przyznanie Znaku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy udostępnienie użytkownikowi Znaków jest odpłatnym świadczeniem usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
  2. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wykonania usługi internetowej polegającej na udostępnieniu Znaków...
  3. Czy w momencie realizacji Znaków poprzez wykonanie innej funkcjonalności internetowej dostępnej w Serwisie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania 1 Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym udostępnienie Znaków, w zamian za opłatę będzie odpłatnym świadczeniem usługi i będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie pytania 2 Wnioskodawca uważa, iż w przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wykonania usługi internetowej polegającej na udostępnieniu Znaków powstanie w momencie ich udostępnienia.

W zakresie pytania 3 Wnioskodawca wyraża pogląd, że w momencie realizacji Znaków poprzez wykonanie innej funkcjonalności dostępnej w Serwisie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług nie powstanie.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przedstawia następujące argumenty:

Ad. 1

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast towary są zgodnie z definicją wskazaną w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumiane jako: rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Wnioskodawca wykonuje na rzecz użytkowników świadczenie, które ma charakter dwustronny, wzajemny i odpłatny. Świadczenie to nie może zostać uznane za dostawę towarów, gdyż udostępniane użytkownikom Znaki są pozbawione materialnej istoty i nie spełniają wyżej wskazanej definicji „towarów”.

Otrzymanie Znaku jest równoznaczne z przyznaniem prawa do domagania się określonego zachowania od operatora Serwisu, tj. prawa do uzyskania dodatkowych funkcjonalności. Przyznanie praw jest świadczeniem innego rodzaju niż dostawa towaru, tym samym stanowi świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż Znaki jako unikatowe, graficzne oznaczenie same w sobie stanowią dla użytkownika Serwisu atrakcyjny produkt internetowy. W szczególności, Znaki mogą być również wymienione na inne znaki graficzne.

Zdaniem Zainteresowanego, Znak pomimo pozornych podobieństw nie powinien być utożsamiany z ekwiwalentem pieniądza. Znak funkcjonuje w wirtualnym świecie i uprawnia do domagania się ograniczonego zakresu funkcjonalności.

Ponadto, Znak nie ma uniwersalnej wartości wyrażonej w PLN (ani żadnej innej walucie), gdyż w zależności od sposobu płatności za tę usługę (przelew bankowy czy płatność za pośrednictwem systemu sms), cena jednostkowa Znaku może się różnić. Cena jednostkowa Znaku jest również zależna od ilości zakupionych jednorazowo Znaków (wielkości pakietu).

Znaku nie można „wymieniać” na wszelkie dobra, a jedynie na oferowane w danym czasie funkcjonalności. Trudno też mówić o wymianie w dosłownym znaczeniu. Wymiana w omawianej sytuacji polega na umorzeniu odpowiedniej wielokrotności Znaków. W chwili umorzenia Wnioskodawca nie otrzymuje już żadnego świadczenia, gdyż już sam Znak przedstawia dla niego wartość. Wnioskodawca jako operator Serwisu może wyemitować dowolną ilość Znaków

W tym miejscu warto rozważyć, czy Znaki mogłyby zostać uznane za pieniądz elektroniczny. Instytucja pieniądza elektronicznego została uregulowana w art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 1997 r. Nr 140, poz. 939 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem pieniądzem elektronicznym jest wartość pieniężna stanowiąca elektroniczny odpowiednik znaków pieniężnych, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. jest przechowywana na informatycznych nośnikach danych,
  2. jest wydawana do dyspozycji na podstawie umowy w zamian za środki pieniężne o nominalnej wartości nie mniejszej niż ta wartość,
  3. jest przyjmowana jako środek płatniczy przez przedsiębiorców innych niż wydający ją do dyspozycji,
  4. na żądanie jest wymieniana przez wydawcę na środki pieniężne,
  5. jest wyrażona w jednostkach pieniężnych.

W przypadku Znaków nie będą spełnione punkty: b, c, d, e.

Należy w szczególności zauważyć, że w omawianej sytuacji Wnioskodawca jest jednocześnie emitentem Znaków i jedynym podmiotem uprawnionym do ich umorzenia w zamian za realizację uprawnień przypisanych do Znaków konkretnym użytkownikom.

W konsekwencji wykluczone jest wykorzystanie Znaków, jako środka płatniczego przez innych przedsiębiorców. Użytkownicy (tym bardziej przedsiębiorcy) nie mogą transferować swobodnie Znaków, tym samym nie mogą ich traktować jako środek płatniczy.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe argumenty potwierdzają fakt, iż udostępnienie Znaków jest świadczeniem usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 19 ust 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W opisywanej przez Wnioskodawcę sytuacji usługa zostaje wykonana z chwilą udostępnienia użytkownikowi Znaków. Wynika to z faktu, że w tym momencie na profilu użytkownika pojawia się Znak graficzny w określonej ilości (wielokrotności) uprawniający do dysponowania przypisanymi do Znaku uprawnieniami.

Jak wspomniano, przyznanie Znaków, a co zatem idzie uprawnień ma charakter definitywny. Serwis nie może się uchylić od przyznania funkcjonalności na które użytkownik zdecyduje się przeznaczyć własne Znaki. Tym samym, udostępnienie Znaków rozumiane jako przydzielenie użytkownikowi ogółu uprawnień stanowić będzie jednocześnie moment spełnienia świadczenia i tym samym wykonania usługi.

Po stronie użytkownika jednocześnie dochodzi do skorzystania z usługi. Fakt, że użytkownik w okresie ważności Znaku nie przeznaczy go na oferowane funkcjonalności nie ma wpływu na rozliczenia z Wnioskodawcą. Zatem, może się zdarzyć sytuacja w której użytkownik zakupi Znaki, ale nie zostaną one zrealizowane poprzez wykonanie innych usług internetowych, a w efekcie realizacja świadczenia przez Wnioskodawcę zakończy się na etapie udostępnienia Znaków.

Przyjęcie innego poglądu, w którym obowiązek podatkowy powstawałby dopiero z chwilą realizacji Znaków poprzez udostępnienie dodatkowych funkcjonalności mogłoby powodować, że w części obowiązek podatkowy by w ogóle nie powstał. Taki skutek wystąpiłby przykładowo w sytuacji, gdy nabywca nie zrealizowałby Znaków w okresie aktywnym, a po zakończeniu tego okresu nie dokupiłby Znaków.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usługi polegającej na udostępnieniu Znaków powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu licząc od wykonania usługi. Natomiast, jeśli wykonanie usługi nie będzie wiązało się z obligatoryjnym wystawieniem faktury, to obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi.

Przy czym jak to zostało wyżej wskazane usługa jest wykonana z chwilą udostępnienia użytkownikowi Znaków.

Ad.3

W kwestii trzeciego pytania Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zrealizowanie Znaków poprzez wykonanie innej funkcjonalności nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Wnioskodawca zaznacza, że udostępnienie dodatkowych funkcjonalności w związku z umorzeniem Znaków nie wiąże się z żadną dodatkową odpłatnością. Wynika to z faktu, że zakup Znaku wraz z jego realizacją stanowi jednorodne świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę. Warto również podkreślić, iż Użytkownik już z chwilą zakupu Znaku otrzymuje świadczenie, którym jest oczekiwanie wykonania przez Wnioskodawcę usługi internetowej.

Zatem, zarówno z punktu widzenia użytkownika Serwisu, jak i Wnioskodawcy udostępnienie Znaków, a następnie ich umorzenie poprzez udostępnienie dodatkowych funkcjonalności stanowi jedno świadczenie. Jeśli opodatkowane byłoby to świadczenie raz na etapie udostępnienia Znaków, a następnie z chwilą umorzenia Znaków realizacji wynikających z nich praw, to wystąpiłoby dwukrotne opodatkowanie tej samej transakcji.

Taki skutek byłby natomiast niezgodny z podstawowymi zasadami systemu podatku od wartości dodanej, czyli zasadą neutralności, powszechności i proporcjonalności podatku. Z tych bowiem zasad wywodzi się zasada jednokrotności poboru podatku w stosunku do jednej transakcji W ocenie Wnioskodawcy, nie jest zatem możliwe dwukrotne pobranie podatku od jednej czynności podlegającej opodatkowaniu. Powyższą regułę potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo można wskazać na orzeczenie WSA z dnia 19 czerwca 2008 r. o sygn. akt I SA/Ke 110/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Świadczenie usług może być albo odpłatne albo nieodpłatne. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna.

Powyższe współbrzmi z definicją podatnika zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zatem dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia, czy przez świadczącego usługę została odniesiona korzyść finansowa. Istotnym jest, czy w zamian za wykonane świadczenie zostało wypłacone wynagrodzenie na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje działalność polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego, pod domeną X. Serwis umożliwia użytkownikom odnalezienie swoich dawnych szkolnych kolegów i koleżanek oraz przyłączenie się do wybranych klas.

Każdy z użytkowników ma przypisane do swojego profilu określone standardowe funkcjonalności polegające m.in.: na prawie do umieszczania zdjęć o określonej pojemności, możliwości przesyłania określonych komunikatów, znaków graficznych, komentarzy, etc. Ponadto użytkownicy mogą odpłatnie zwiększać zakres przysługujących im funkcjonalności. W celu usprawnienia rozliczeń z użytkownikami w Serwisie wprowadzono uniwersalne uprawnienie polegające na domaganiu się od Serwisu udostępnienia szerokiego (z góry zdefiniowanego) zakresu funkcjonalności którego atrybutem jest znak graficzny i nazwa (dalej: łącznie Znak) oraz wyrażona liczbowo wielokrotność Znaku.

Znak ten uprawnia do domagania się uruchomienia wskazanych przez użytkownika funkcjonalności, które dostępne są w Serwisie (w tym funkcjonalności udostępnianych w grach). Każdej oferowanej funkcjonalności przypisywana jest wielokrotność Znaków, które w chwili udostępnienia wskazanej funkcjonalności podlegają umorzeniu, w zamian za ich udostępnienie.

Zasady przyznawania Znaków, zakres uprawnień związanych ze Znakami oraz zasady umarzania lub wygasania Znaków regulowane są w regulaminie akceptowanym przez użytkowników Serwisu. Z chwilą zakupu Znaków przyznanie uprawnień ma charakter definitywny i nieodwołalny, gdyż regulamin nie przewiduje możliwości rezygnacji z uprawnień i zwrotu użytkownikowi wynagrodzenia poniesionego na zakup Znaku.

Ponadto zasadą jest, że ze Znaku można korzystać tylko w tzw. okresie aktywnym, czyli przez pewien okres czasu, w którym Znaki mogą być zrealizowane poprzez wykonanie innej funkcjonalności. Z chwilą upływu okresu aktywnego prawa wynikające z nabytych Znaków ulegają zawieszeniu do momentu nabycia kolejnych Znaków. W chwili nabycia kolejnych Znaków następuje ponowna aktywacja zawieszonych Znaków. Nigdy nie występuje jednak sytuacja, w której ze względu na niewykorzystanie Znaków użytkownikowi są zwracane pieniądze. Cena Znaku nie jest z góry ustalona i jest zależna od statusu kupującego, tj. np. podmioty pośredniczące nabywają Znaki po innych cenach niż użytkownicy.

Znaki nabywane są zawsze na imię określonego użytkownika.

Na podstawie analizy sprawy stwierdzić należy, że w zamian za wykonane świadczenie zostanie wypłacone wynagrodzenie na rzecz świadczącego usługę, zatem sytuację opisaną we wniosku należy uznać za odpłatne świadczenie usług.

Reasumując, udostępnienie przez Wnioskodawcę użytkownikowi Znaków będzie odpłatnym świadczeniem usługi podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W opisywanej sytuacji – jak wskazał Wnioskodawca – usługa zostaje wykonana z chwilą udostępnienia użytkownikowi Znaków. Wynika to z faktu, że w tym momencie na profilu użytkownika pojawia się Znak graficzny w określonej ilości (wielokrotności) uprawniający do dysponowania przypisanymi do Znaku uprawnieniami. Przyznanie Znaków, a co zatem idzie uprawnień ma charakter definitywny. Serwis nie może się uchylić od przyznania funkcjonalności, na które użytkownik zdecyduje się przeznaczyć własne Znaki. Warunkiem otrzymania Znaku uprawniającego do domagania się uruchomienia wskazanych przez użytkownika funkcjonalności, które dostępne są w Serwisie, jest uprzednie złożenie dyspozycji zapłaty przez użytkownika (w tym również wysłanie wiadomości SMS lub dokonanie płatności na rzecz podmiotów trzecich). Warunkiem wykonania usługi nie jest natomiast otrzymanie należności przez Wnioskodawcę. Otrzymanie zapłaty z zasady będzie następowało po wykonaniu usługi rozumianej przez Wnioskodawcę jako przyznanie Znaku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy.

Z kolei, stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Ponadto, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi).

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż udostępnienie Znaków rozumiane jako przydzielenie użytkownikowi ogółu uprawnień stanowić, będzie jednocześnie moment spełnienia świadczenia i tym samym wykonania usługi.

Wobec powyższego, obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstanie zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wykonania usługi udostępnienia znaków – pod warunkiem spełnienia przesłanek w tym przepisie wskazanych. Natomiast, jeśli wykonanie usługi nie będzie wiązało się z obligatoryjnym wystawieniem faktury, to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż każdy z użytkowników ma przypisane do swojego profilu określone standardowe funkcjonalności polegające m.in.: na prawie do umieszczania zdjęć o określonej pojemności, możliwości przesyłania określonych komunikatów, znaków graficznych komentarzy, etc. Ponadto, użytkownicy mogą odpłatnie zwiększać zakres przysługujących im funkcjonalności. W celu usprawnienia rozliczeń z użytkownikami w Serwisie wprowadzono uniwersalne uprawnienie polegające na domaganiu się od Serwisu udostępnienia szerokiego (z góry zdefiniowanego) zakresu funkcjonalności, którego atrybutem jest znak graficzny i nazwa (dalej: łącznie Znak) oraz wyrażona liczbowo wielokrotność Znaku.

Znak ten uprawnia do domagania się uruchomienia wskazanych przez użytkownika funkcjonalności, które dostępne są w Serwisie (w tym funkcjonalności udostępnianych w grach). Każdej oferowanej funkcjonalności przypisywana jest wielokrotność Znaków, które w chwili udostępnienia wskazanej funkcjonalności podlegają umorzeniu, w zamian za ich udostępnienie

Wnioskodawca zaznaczył, że udostępnienie dodatkowych funkcjonalności w związku z umorzeniem Znaków nie wiąże się z żadną dodatkową odpłatnością. Wynika to z faktu, że zakup Znaku wraz z jego realizacją stanowi jednorodne świadczenie realizowane przez Wnioskodawcę.

Zatem z powyższego wynika, iż udostępnienie Znaków, a następnie ich umorzenie poprzez udostępnienie dodatkowych funkcjonalności stanowi jedno świadczenie.

Reasumując, w momencie realizacji Znaków poprzez wykonanie innej funkcjonalności internetowej dostępnej w Serwisie nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług, ponieważ obowiązek taki powstanie w momencie udostępnienia Znaków rozumianego jako przydzielenie użytkownikowi ogółu uprawnień.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2010 r. nr ILPP2/443-837/10-4/AK. Natomiast w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj