Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-592/10-4/AMN
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-592/10-4/AMN
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
członek zarządu
członek zarządu
Niemcy
Niemcy
obowiązek płatnika
obowiązek płatnika
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy Spółka A, jako płatnik, powinna pobierać od przychodu Pana O (wynagrodzenia oraz prowizji od zysku, otrzymywanych na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki A z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu) zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu?



Wniosek ORD-IN 694 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko , przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. znak ILPB1/415-592/10-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 sierpnia 2010 r., a w dniu 17 sierpnia 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 13 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą zgromadzenia wspólników Spółki A sp. z o.o. (dalej zwana: Spółka A) z dniem 1 stycznia 2010 r. Pan O został powołany na funkcję członka zarządu w Spółce A.

Pan O pełni swoje obowiązki wyłącznie na podstawie powołania go uchwałą zgromadzenia wspólników - nie jest pracownikiem Spółki A., nie łączy go ze Spółką A żaden stosunek cywilnoprawny, ani umowa o pracę. 100% udziałów w Spółce A posiada Spółka B, która jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prawa niemieckiego (dalej jako B).

Na mocy uchwały zgromadzenia wspólników Spółki A Pan O z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki A otrzymuje comiesięczne (z dołu) wynagrodzenie w kwocie X za każdy pełny miesiąc pełnienia funkcji członka Zarządu oraz otrzymywać będzie coroczną prowizję w wysokości Y zależną od zysku Spółki A płatną po ustaleniu wyniku finansowego Spółki za dany rok obrotowy. W przypadku odwołania lub rezygnacji pana O z funkcji członka Zarządu prowizja zostanie wypłacona w wysokości proporcjonalnej do okresu fatycznie sprawowanej funkcji członka zarządu.

Dodatkowo Pan O zatrudniony jest przez B na stanowisku Kierownika Działu Jakości na mocy umowy o pracę, z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie w kwocie Z oraz premię wynikową. Obowiązki na stanowisku Kierownika Działu Jakości wykonuje na terenie Niemiec.

Pan O jest obywatelem Republiki Federalnej Niemiec, na stałe zamieszkującym w Republice Federalnej Niemiec.

Pan O swoje obowiązki członka zarządu w Spółce A wykonuje zarówno na terenie Polski, jak i na terenie Niemiec - do Polski, celem sprawowania funkcji członka zarządu przyjeżdża w odstępach dwutygodniowych na 2-3 dni (pobyt Pana O w Polsce nie przekracza 183 dni w roku - wynosi ok. 70 dni w roku), resztę dni w roku Pan O spędza w Niemczech.

Ośrodek interesów życiowych Pana O związany jest z Republiką Federalną Niemiec. Pan O posiada w Niemczech najbliższą rodzinę: żonę i dziecko w wieku szkolnym. W Niemczech Pan O posiada również majątek nieruchomy oraz oszczędności.

Wnioskodawca jako płatnik posiada także zaświadczenie z niemieckiego Urzędu Skarbowego potwierdzający rejestrację Pana O w tamtejszym Urzędzie pod numerem S. Przedłożony przez członka zarządu spółki A dokument nie jest certyfikatem rezydencji w rozumieniu art. 5a pkt 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), tj. zaświadczeniem o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka A, jako płatnik, powinna pobierać od przychodu Pana O (wynagrodzenia oraz prowizji od zysku, otrzymywanych na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki A z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu) zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej updof: osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Członek Zarządu (Pan O):

  • nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych),
  • nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W związku z tym, iż członek zarządu nie posiada miejsca zamieszkania na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1a updof podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z przychodów osiągniętych w Polsce zgodnie z art. 3 ust.2a updof.

W myśl natomiast art. 4a updof przepisy art. 3 ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez osobę posiadającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Niemiec regulują postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r., zwanej dalej umową.

Zgodnie z art. 16 umowy: wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 13 updof: za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

(…)

7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania należące do składu zarządów, rad nadzorczych komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 updof, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów

  • pkt 1: z działalności określonej w art. 13 pkt 2 6-9 (...) pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W opinii Wnioskodawcy, Spółka A, jako płatnik, powinna pobierać od przychodu (wynagrodzenia oraz prowizji od zysku, uzyskiwanych na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki A) członka zarządu - Pana O zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu, ponieważ wynagrodzenie oraz prowizja od zysku, uzyskiwane przez członka zarządu - Pana O - na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki A należą do kategorii przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6-9 updof, od tego zaś rodzaju przychodów zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1) updof pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W myśl art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.


Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionych informacji wynika, że Pan O niemiecki rezydent podatkowy – uzyskuje od Spółki A przychody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, Spółce A nie przedstawiono certyfikatu rezydencji.

Należy zatem wskazać, że uzyskiwane przez rezydenta niemieckiego przychody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu kwalifikowane są do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 umowy podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90) - wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Oznacza to, iż zgodnie z ww. artykułem, wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Trzeba bowiem podkreślić, że sformułowanie używane w postanowieniach umowy „mogą być” nie oznacza dowolności miejsca opodatkowania, lecz zezwala państwu źródła na opodatkowanie dochodów w nim osiągniętych. Zatem wynagrodzenia i podobne płatności będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W świetle art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 5a pkt 21 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Stosownie do treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj. (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Mając na uwadze powyższe informacje oraz uregulowania prawne należy stwierdzić, że obywatel Republiki Federalnej Niemiec, któremu płatnik wypłaca wynagrodzenie, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego wynagrodzenie oraz prowizja od zysku z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki A, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 20% podatkiem dochodowym stosownie do treści art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 16 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Płatnik na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest do pobrania tego podatku.

Reasumując, Spółka A, jako płatnik, powinna pobrać od przychodu Pana O (wynagrodzenia oraz prowizji od zysku, otrzymanych na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki A z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu) zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj