Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-882/10-4/AW
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-882/10-4/AW
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
bonus
faktura
faktura
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Uznanie wypłacanych bonusów za wynagrodzenie za świadczenie usług, dokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wypłacaniem bonusów.



Wniosek ORD-IN 625 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.07.2010r. (data wpływu 30.08.2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19.10.2010r. (data wpływu 25.10.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych bonusów za wynagrodzenie za świadczenie usług, dokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wypłacaniem bonusów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.08.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wypłacanych bonusów za wynagrodzenie za świadczenie usług, dokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wypłacaniem bonusów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka(dalej Spółka) między innymi dokonuje na rzecz swojego klienta (dalej Klient) dostaw towarów, które następnie są sprzedawane przez tego Klienta do finalnych odbiorców. W każdym przypadku pomiędzy Klientem a Spółką podstawą współpracy jest odpowiednia umowa. W umowie tej Klient zobowiązuje się do zakupu oferowanych towarów a Spółka zobowiązuje się do sprzedaży towarów na rzecz Klienta na zasadach określonych w umowie. Klient w umowie zobowiązuje się również do zapłaty za zamówiony towar w terminach określonych w umowie o współpracy a w przypadku opóźnień zapłaci Spółce ustawowe odsetki.

Umowa szczegółowo określa warunki współpracy oraz warunki handlowe pomiędzy Spółką a Klientem, w szczególności przewiduje szereg mechanizmów i instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy Stronami np. rabaty oraz 1% bonusów wypłacanych bez względu na obrót netto i rocznych bonusów uzależnionych od obrotów netto. Wysokość wypłaty bonusa uzależniona jest od przekroczenia określony progów:

  • 1% od wartości całego obrotu, przy obrotach powyżej 150.000 PLN
  • 2% od wartości całego obrotu, przy obrotach powyżej 200.000 PLN

Określony w umowie bonus jest wynagrodzeniem z tytułu świadczonych usług w zakresie intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki polegającej na otwieraniu nowych punktów sprzedaży, oferowanie produktów w sieci sklepów Klienta. Bonusy będą rozliczane na podstawie faktury wystawionej przez klienta. Dodatkowo dla klienta będzie wypłacany bonus marketingowy w wysokości 1% kwartalnych obrotów za wprowadzenie i utrzymanie w ofercie oraz za promocję produktów Spółki w sieci sklepów należących do klienta.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 19.10.2010r. Wnioskodawca podaje, iż wypłacana gratyfikacja pieniężna w postaci bonusów wiąże się ze świadczeniem usługi ze strony kontrahenta tj. klienta (zwana dalej klient). W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka zobowiązuje się do wypłaty bonusów w zamian za świadczenie usług przez klienta w zakresie intensyfikacji sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę poprzez otwieranie nowych punktów sprzedaży, oferowanie produktów w punktach handlowych klienta. Powyższe świadczenie zostało wprost określone w umowie i wynika z zapisu umieszczonego w załączniku nr 3 do umowy pkt 5. klient (posiadająca sieć sklepów), która stanowi dla Spółki dość istotny rynek zbytu w Polsce i przyczynia się do znacznego wzrostu obrotów uzyskiwanych ze sprzedaży grzejników. Zatem Spółka jest zainteresowana utrzymaniem i zachowaniem tego rynku zbytu oraz jego rozwojem, gdyż wpływa to na wysokość uzyskanych obrotów. Wypłata bonusów stanowi, zatem zachętę dla nabywcy do podejmowania działań mających na celu zwiększenie sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę, np. poprzez zapobieganie brakom w ofercie produktów, lepsze ich eksponowanie i promowanie - PKWiU 82.99.19 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Przepisy ustawy o podatku o VAT bardzo szeroko definiują pojęcie świadczenia usług i nie ograniczają zakresu tego pojęcia do usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych, w tym w PKWiU. Zgodnie z art. 8 ust.1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Należy zauważyć, że w praktyce życia gospodarczego występują sytuacje, w których podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów i zwiększania obrotów.

Klasyfikacji w oparciu o rodzaj świadczonych przez klienta usług wg symbolu PKWiU dokonała Spółka mimo, że to nie ona wykonuje powyższe usługi. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT przy świadczeniu usług wg stawki 22% nie ma obowiązku podawania symbolu PKWiU w wystawianych fakturach sprzedaży.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że przyznanie bonusów nie wiąże się z żadną konkretną dostawą na rzecz kontrahenta, lecz wiąże się z wykonaniem założonego rocznego planu sprzedaży, który obliczany jest na podstawie narastających obrotów. Przekroczenie kolejnego progu obrotów powoduje zwiększenie procentowe wartości bonusów, uzyskanej przez odbiorcę towarów. Spółka zastrzegając warunek przekroczenia progu obrotów do uzyskania bonusów mobilizuje nabywcę do większej staranności w oferowaniu sprzedawanych przez nią produktów. Wypłata bonusów nie jest uzależniona od określonego asortymentu towarów, tylko od przekroczenia progów obrotowych w danym roku kalendarzowym.

Warunki do otrzymania bonusów przez nabywcę i sposób jej kalkulacji są określone przez strony w umowie. Przyznanie premii i jej wysokość zależy od przekroczenia przez odbiorcę progów kwotowych obrotów dokonanych w danym roku. W przypadku uzyskania przez strony obrotu powyżej 150.000 zł nabywca uzyskuje premię w wysokości 1% obrotu. Przekroczenie progu 200.000 zł powoduje naliczenie premii w wysokości 2% od uzyskanego obrotu. Dodatkowo Spółka jest obowiązana do wypłaty bonusa w wysokości 1% bez względu na obrót osiągnięty w danym roku, na podstawie przesłanego zestawienia obrotów przez klienta.

W przypadku nie osiągnięcia ustalonego w umowie progu obrotów, dodatkowy bonus opisany w powyżej nie zostanie wypłacony. Nie wypłacenie bonusów wiąże się w tym przypadku z nie wykonaniem określonego świadczenia przez nabywcę w postaci nie dokonania sprzedaży w określonej umową ilości towarów do ostatecznego nabywcy. Nie przekroczenie określonego poziomu obrotów może świadczyć o nie podjęciu dostatecznych starań polegających na należytym eksponowaniu, zachwalaniu i promowaniu towarów odbiorcom ostatecznym. Bonusy wypłacane są z tytułu udostępnienia Spółce rynku zbytu, który ma do zaoferowania kleint. Zatem wypłata premii jest uzależniona od należytego wykonania usług w okresie rocznym zgodnie z zawarta umową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny Wnioskodawca zwraca się o odpowiedź:

  • czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym dochodzi do świadczenia usług przez B. na rzecz Klienta, z tytułu którego wynagrodzeniem są opisane powyżej bonusy...

Zdarzenie to dokumentowane jest przez Klienta fakturą VAT (VAT naliczony 22%), a w konsekwencji, czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT wynikającego z tak wystawionych faktur przez klienta...

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca podał, iż przy formułowaniu pytania popełniono omyłkę pisarską polegającą na błędnym podaniu nazw współpracujących ze sobą kontrahentów. Stronami umowy w tym przypadku są tylko i wyłącznie Spółka oraz Klient.

Prawidłowe pytanie powinno brzmieć: „Czy w przedstawionym stanie faktycznym dochodzi do świadczenia usług przez Klienta na rzecz Spółki z tytułu którego wynagrodzeniem są opisane w umowach bonusy... Zdarzenie to dokumentowane jest przez Klienta fakturą VAT (VAT naliczony 22%), a w konsekwencji, czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT wynikającego z tak wystawionych faktur przez Klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podstawą opodatkowania w działalności gospodarczej jest, zgodnie z art. 29 ww. ustawy obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Pojęcie „świadczenie usług” obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające aktywnego działania. Świadczeniem jest również zachowanie stosunku zobowiązaniowego, które nie musi polegać na podjęciu działania lub fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu jak i powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania. Wobec powyższego „świadczenie usług” w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.

W związku z powyższym należy uznać, że wypłacony bonus związany jest z określonymi zachowaniami Klienta. Przyznanie przez Spółkę bonusa nie będzie się wiązało, zatem z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Strony kształtują wzajemne relacje w ten sposób, że bonus wypłacony będzie przez Spółkę w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym lub dopilnowanie przez klienta, aby produkty Wnioskodawcy były stale dostępne dla finalnych klientów w jego punktach sprzedaży. W celu maksymalizacji wolumenu zakupów oraz zapobieganiu sytuacji, w której towary Spółki będą czasowo niedostępne dla końcowego odbiorcy w punktach sprzedaży kontrahenta (Odbiorcy), będą oni zobowiązani do wykonywania działań, w efekcie których sprzedaż towarów Spółki wzrośnie.

Do czynności tych należy między innymi odpowiednie eksponowanie towarów oraz ich zachwalanie. Bonusy, które będą wypłacone przez Spółkę, będą stanowiły wynagrodzenie za określone zachowania się ze strony Klienta, które należy w świetle przepisów ustawy o VAT potraktować , jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast według przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem, świadczeniem usług jest każde zachowanie się danego podmiotu i niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, mamy do czynienia ze świadczeniami wzajemnymi, tzn. bonus będzie przyznawany przez Spółkę za określone zachowanie ze strony Odbiorców, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej przez Strony poszczególnych umów wartości oraz na zapobieganiu sytuacjom, w których produkty Spółki są czasowo niedostępne dla finalnego nabywcy. W efekcie w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia, wypłacenie bonusu nie będzie miało charakteru dobrowolnego, ale będzie stanowiło zobowiązanie Wnioskodawcy. Biorąc pod uwagę powyższe Spółka uważa, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ są to czynności związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywane usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne/bonusy nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych/bonusów nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna/bonus jest związany z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona/bonus po dokonaniu zapłaty, powinien być traktowany jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii/bonusu ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie/bonusy, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna/bonus związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię/bonus, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 cyt. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż podstawą współpracy Spółki z klientem jest odpowiednia umowa, która określa warunki współpracy w zakresie dostaw towarów wchodzących w skład oferty Spółki, zgodnie z aktualną listą towarów i cen. Umowa o współpracy przewiduje szereg mechanizmów i instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów pomiędzy Stronami np. rabaty, oraz 1% bonusy wypłacane bez względu na obrót i roczne bonusy uzależnione od obrotów netto. Wysokość wypłaty bonusów zależy zatem od przekroczenia progów kwotowych łącznych obrotów za cały rok i mobilizuje klienta do intensyfikowania sprzedaży na rzecz finalnych odbiorców, czyli do składania większej ilości zamówień towarów oferowanych przez Spółkę. Wnioskodawca podaje, iż w przypadku nie osiągnięcia ustalonego w umowie progu obrotów bonus nie zostanie wypłacony. Nie wypłacenie bonusu wiąże się w tym przypadku z nie wykonaniem określonego świadczenia przez nabywcę w postaci nie dokonania sprzedaży w określonej umową ilości towarów do ostatecznego nabywcy. Nie przekroczenie określonego poziomu obrotów może świadczyć o nie podjęciu dostatecznych starań polegających na należytym eksponowaniu, zachwalaniu i promowaniu towarów odbiorcom ostatecznym. Bonusy wypłacane są z tytułu udostępnienia Spółka rynku zbytu, który ma do zaoferowania Klient. Zatem wypłata bonusów jest uzależniona od należytego wykonanie usług w okresie rocznym zgodnie z zawarta umową.

Spółka udzieli dodatkowo bonus marketingowy w wysokości 1% kwartalnych obrotów za wprowadzenie i utrzymanie w ofercie oraz za promocję produktów Spółki w sieci sklepów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zobowiązanie kontrahenta wynikające z zawartej umowy, polegające na nabyciu kreślonej ilości towarów i podjęciu na rzecz Wnioskodawcy działań mających na celu zwiększenie sprzedaży (eksponowanie, promowanie towarów), stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy i w konsekwencji jest opodatkowane na podstawie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy podatkiem od towarów i usług.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, wypłata bonusu przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta winna być udokumentowana fakturą VAT, wystawioną przez kontrahenta w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Z uwagi na powyższe w celu ustalenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej otrzymanie bonusów ustalić należy, czy wpłacone bonusy podlegają opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej bonusy (w wysokości wynikającej z zawartej Umowy) jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy. W przedmiotowej sprawie cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania, tj. nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktury z tytułu bonusów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj