Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1187/12-3/AP
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2012 r., nadanym w dniu 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku promocyjnej sprzedaży detalicznej towaru z dużym rabatem, obliczenia kwoty podatku należnego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów sprzedanych z dużym rabatem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania w przypadku promocyjnej sprzedaży detalicznej towaru z dużym rabatem, obliczenia kwoty podatku należnego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów sprzedanych z dużym rabatem.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z o.o. (dalej „X” lub „Spółka”) prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci sklepów, rozmieszczonych na terenie całej Polski, które prowadzą działalność pod znakiem X. W ramach prowadzonej w sieci hipermarketów i supermarketów promocji sprzedaży, Spółka zamierza prowadzić sprzedaż towarów po atrakcyjnych, znacznie obniżonych cenach. X zamierza oferować klientom zakup drugiego produktu po cenie 1 złoty, bądź po cenie 1 grosz, w zależności od zamierzonego marketingowego efektu prowadzonej kampanii reklamowej bądź wartości towarów, które biorą w niej udział. Zamiennie Spółka rozważa także promować zakup w ofercie sprzedaży dwóch sztuk towarów z rabatem 50% każdy. Tego rodzaju promocje, oparte na różnych mechanikach marketingowych, przyporządkowują dla każdego sprzedanego towaru konkretną ostateczną cenę po rabacie, która jest rejestrowana przez kasę fiskalną i stanowi cenę należną za sprzedany towar. Promocyjne rabaty mają na celu zachęcenie klientów sklepów do zakupu większej ilości artykułów i kupowania zamiast jednej to dwie sztuki towarów, aby skorzystać z promocyjnych rabatów. Spółka podkreśla, że oferowanie tak wysokich rabatów będzie możliwe w danej promocji, pod warunkiem, że klient dokona łącznie zakupu promocyjnego towaru w ilości dwie sztuki, w ramach jednej transakcji sprzedaży dokumentowanej jednym paragonem fiskalnym. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka w przyznaniu rabatu promocyjnego kierować się będzie osiągnięciem celu w postaci zwiększenia ilości klientów odwiedzających sklepy Spółki i zwiększenia jej obrotów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy promocyjna sprzedaż detaliczna towaru z dużym rabatem, kiedy po rabacie została ustalona cena brutto na poziomie:
    1. 1 złoty, bądź nawet
    2. 1-go grosza, czyli najniższej z możliwej ceny do pobrania od klienta stanowi rzeczywistą cenę detaliczną za dostawę towaru, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm., „Ustawa VAT”), która nie podlega skorygowaniu dla potrzeb obliczenia podatku należnego VAT do innej wyższej wartości rynkowej?
  2. Czy prawidłowo Spółka oblicza kwotę podatku należnego VAT w wysokości zero od promocyjnej ceny detalicznej ustalonej na poziomie 1 grosz?
  3. Czy Spółka ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku VAT od zakupu towarów sprzedanych z dużym rabatem, nawet gdy rabat ten powoduje, że kwota podatku należnego od sprzedanego towaru jest niższa niż kwota podatku naliczonego przy jego zakupie, a ostateczna promocyjna cena sprzedaży ustalona na poziomie 1 grosz, spowoduje, że kwota podatku należnego wyniesie zero?


Zdaniem Wnioskodawcy


W zakresie pytania nr 1


Spółka uważa, że promocyjna cena detaliczna uwzględniająca w całości udzielony rabat, stanowi właściwą cenę do wyliczenia kwoty podatku należnego VAT, która nie podlega skorygowaniu i podwyższeniu dla potrzeb obliczenia należnego podatku VAT.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Natomiast obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy VAT, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Treść art. 29 ust. 4 ustawy VAT wskazuje, że podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Rabaty, które udzieli Spółka klientom będą rabatami udzielanymi zgodnie z prawem, na zasadach określonych warunkami promocji opisanymi w regulaminie. Cena po rabacie zostanie podana na paragonie fiskalnym i posłuży do wyliczenia kwoty podatku należnego zgodnie z podaną wyżej treścią art. 29 ust. 4 ustawy VAT. Zatem kwotą należną z tytułu sprzedaży będzie kwota pobrana od klienta, czyli cena uwzględniająca już przyznany rabat.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy Spółka jest zdania, iż ma prawo swobodnie układać swoją działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej skierowanej do konsumentów dokonujących zakupów w sieci sklepów X. Spółka pod względem ekonomicznym posiada swobodę w oferowaniu różnego rodzaju promocji, w tym również tych, które zakładają zastosowanie znacznych rabatów cenowych. Przepisy ustawy VAT nie ograniczają Spółki w wysokości oferowanego rabatu, nie wyznaczają szczególnych zasad dotyczących kształtowania ceny minimalnej, jak również nie wyznaczają ograniczeń w poziomie możliwego rabatowania cen sprzedaży. Dlatego dla celów wyliczenia podatku należnego VAT ustalona cena promocyjna nie będzie podlegać skorygowaniu do wyższej ceny niż cena promocyjna pobrana od klienta tzn. uwzględniająca w całości udzielony rabat.


W zakresie pytania nr 2


W przypadku promocyjnej ceny detalicznej ustalonej na poziomie 1 grosz Spółka stoi na stanowisku, że prawidłowo oblicza kwotę podatku należnego VAT w wysokości zero od ceny detalicznej ustalonej na poziomie 1 grosz.

Przy ustaleniu ceny detalicznej na poziomie jednego grosza, cena odzwierciedla najniższą monetarną jednostkę obowiązującą w Polsce. Kwota podatku należnego zawarta w tej cenie stanowi w przypadku stawki najwyższej VAT tj. podstawowej stawki wynoszącej 23% jak i pozostałych niższych stawek tj. 8% i 5%, kwotę niższą niż 0,5 grosza. W myśl zasady obliczenia kwoty podatku podawanej na fakturze, a wyrażonej w § 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 68 poz. 360) kwoty podatku wykazywane na fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Konsekwentnie, stosując powyższą zasadę, kwota podatku należnego VAT zawarta w cenie promocyjnej wynoszącej 1 grosz wynosi zero.


W zakresie pytania nr 3


Zdaniem Spółki ma ona prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu towarów sprzedanych z dużym rabatem, nawet gdy kwota podatku należnego od sprzedanego towaru jest niższa niż kwota podatku naliczonego przy jego zakupie, a ostateczna promocyjna cena sprzedaży ustalona na poziomie 1 grosz, spowoduje, że kwota podatku należnego wyniesie zero.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim nabyte usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych.

Spółka nabywa towary w celu ich dalszej odprzedaży. Zatem nie ulega wątpliwości, iż omawiane powyżej towary są wykorzystywane do wykonywania przez Spółkę czynności opodatkowanych.

Ustawa VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych, nawet jeśli są one niższe niż ich cena zakupu, a udzielony rabat jest maksymalnie wysoki, jaki można udzielić nabywcy, wyznaczając promocyjną cenę sprzedaży na poziomie nawet jednego grosza.

Prawo do odliczenia podatku VAT w analizowanej sytuacji nie ulega ograniczeniu. W efekcie, w przypadku nabycia towarów związanych z promocyjną ich odprzedażą, Spółka zachowuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego VAT od zakupu tych towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl zaś art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z kolei sprzedażą – na podstawie art. 2 pkt 22 ww. ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego artykułu, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 poz. 1050 ze zm.), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy o cenach, uzgadniają strony zawierające umowę (…).

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29 ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT – fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej – ewidencją korekt).


W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.


Wskazać jednak należy, że w określonych sytuacjach organ może określić inną wysokość obrotu. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
    - organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.


Związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów (art. 32 ust. 2 ustawy o VAT).

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną w sieci sklepów, rozmieszczonych na terenie całej Polski. W ramach prowadzonej w sieci hipermarketów i supermarketów promocji sprzedaży, zamierza prowadzić sprzedaż towarów po atrakcyjnych, znacznie obniżonych cenach. Wnioskodawca zamierza oferować klientom zakup drugiego produktu po cenie 1 złoty, bądź po cenie 1 grosz, w zależności od zamierzonego marketingowego efektu prowadzonej kampanii reklamowej bądź wartości towarów, które biorą w niej udział. Zamiennie Spółka rozważa także promować zakup w ofercie sprzedaży dwóch sztuk towarów z rabatem 50% każdy. Tego rodzaju promocje, oparte na różnych mechanikach marketingowych, przyporządkowują dla każdego sprzedanego towaru konkretną ostateczną cenę po rabacie, która jest rejestrowana przez kasę fiskalną i stanowi cenę należną za sprzedany towar. Promocyjne rabaty mają na celu zachęcenie klientów sklepów do zakupu większej ilości artykułów i kupowania zamiast jednej to dwie sztuki towarów, aby skorzystać z promocyjnych rabatów. Spółka podkreśla, że oferowanie tak wysokich rabatów będzie możliwe w danej promocji, pod warunkiem, że klient dokona łącznie zakupu promocyjnego towaru w ilości dwie sztuki, w ramach jednej transakcji sprzedaży dokumentowanej jednym paragonem fiskalnym. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka w przyznaniu rabatu promocyjnego kierować się będzie osiągnięciem celu w postaci zwiększenia ilości klientów odwiedzających sklepy Spółki i zwiększenia jej obrotów.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że fakt udzielenia rabatu w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Wnioskodawca będzie dokonywać sprzedaży towarów lub usług po cenie promocyjnej na zasadach określonych warunkami promocji opisanymi w regulaminie, a cena po rabacie zostanie podana na paragonie fiskalnym. Powyższe oznacza, że przedmiotowa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar. Przy czym zwrócić należy również uwagę na fakt, iż warunkiem uczestnictwa w promocji jest spełnienie określonych regulaminem warunków, tj. dokonanie przez klienta łącznie zakupu promocyjnego towaru w ilości dwie sztuki, w ramach jednej transakcji sprzedaży dokumentowanej jednym paragonem fiskalnym.

Są to więc rabaty udzielone przed ustaleniem ceny – tym samym nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy, a więc w takim przypadku kwota uwzględniająca już przyznany rabat.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych produktów w cenie promocyjnej w ramach akcji promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych regulaminem warunków). W przedmiotowej sprawie należy podkreślić, że sprzedaż towaru po tzw. cenie promocyjnej następuje po spełnieniu przez klienta określonych warunków promocji, a zatem nie jest wynikiem przypadku, lecz wynika z relacji istniejących pomiędzy kontrahentami.

Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. Tym samym, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Spółki – zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – będzie kwota faktycznie należna od nabywcy – tj. cena promocyjna 1 złoty bądź 1 grosz - pomniejszona o należny podatek (o ile nie zachodzą przesłanki określone w ww. art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT).

W przypadku ustalenia ceny detalicznej danego towaru na poziomie 1 grosza, zgodzić się należy ze Spółką, iż kwota podatku należnego VAT zawarta w tej cenie promocyjnej wyniesie zero.

Na podstawie bowiem § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360 ze zm.), kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określone są kwoty w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Z uwagi zaś na fakt, iż w przypadku każdej z obecnie obowiązujących na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług stawek podatku, wyliczona kwota podatku należnego będzie niższa niż 0,5 grosza – kwotę tę – zgodnie z ww. § 5 ust. 7 rozporządzenia – należy pominąć.

Odnosząc się natomiast do prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów sprzedanych z dużym rabatem wskazać należy przede wszystkim, iż podstawowa zasada dotycząca odliczenia podatku zawarta została w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy – stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca będzie nabywać towary w celu wykorzystania ich do wykonywania czynności opodatkowanych – w celu dalszej odsprzedaży. Sprzedaż tych towarów premiowych, nawet po cenie promocyjnej np. 1 złoty bądź 1 grosz, niewątpliwie uznać należy bowiem za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Ustawa o VAT nie zawiera przepisów, które by ograniczały lub wykluczały prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów, nawet jeżeli zostały one zakupione w celu ich dalszej sprzedaży po cenie niższej niż cena ich zakupu.

W świetle powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach z tytułu nabycia towarów premiowych w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach akcji promocyjnych po symbolicznej cenie promocyjnej, np. 1 złoty bądź 1 grosz.


Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj