Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-770/10/TK
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-770/10/TK
Data
2010.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Zakres regulacji

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
wyłączenie
wyłączenie
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy Pana rozumienie i stosowanie przepisu zawartego w treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e), było właściwe dla zaistniałej sytuacji tzn. według załącznika nr 2, o którym mowa w ww. przepisie w jego treści grupowania PKWiU 74.90.12 oraz 74.87.14 nie mieszczą się, a tym samym nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Rozpoczął Pan działalność gospodarczą 8 lipca 2004 r. Jest to Pana pierwsza działalność gospodarcza. W dniu 14 stycznia 2010 r. złożył Pan do urzędu skarbowego oświadczenie w sprawie ryczałtowego opodatkowania przychodów w 2010 r. Na podstawie art. 9a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dokonał Pan wyboru o opłacaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2010 r.

Przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług na rzecz zakładów mięsnych. Na ich zlecenie poszukuje Pan dostawców trzody chlewnej i bydła a następnie organizuje termin i ilość dostawy oraz transport bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu.


Wykonuje Pan usługi w zakresie:


  • wyszukiwanie nowych dostawców dla zakładów mięsnych,
  • negocjowanie cen i warunków dostawy z klientami,
  • utrzymywanie współpracy z dotychczasowymi dostawcami,
  • organizowanie odbioru od rolników tj. ustalanie miejsca, daty, godziny i ilości odbieranych sztuk,
  • zamawianie transportu w dziale logistycznym zakładów mięsnych,
  • otwieranie nowych miejsc, punktów skupu zgodnie z obowiązującymi przepisami weterynaryjnymi.


Wskazuje Pan, że usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Natomiast w PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00 jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem nieruchomości. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opłaca Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Pana rozumienie i stosowanie przepisu zawartego w treści art. 8 ust.1 pkt 3 lit. e), było właściwe dla zaistniałej sytuacji tzn. według załącznika nr 2, o którym mowa w ww. przepisie w jego treści grupowania PKWiU 74.90.12 oraz 74.87.14 nie mieszczą się, a tym samym nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych...


Pana zdaniem, brak jest jednoznacznego określenia, według których można by przywołać i porównać PKWiU z przepisów, które utraciły moc z przepisami obowiązującymi. Mając na uwadze treść przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e), spełnia Pan warunki jakie nakłada na podatnika ww. przepis, a także normę z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a). W oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., przyjął Pan za właściwe grupowanie dla swoich usług według PKWiU 74.90.12.0, gdyż inne straciły swoją moc, co do aktualnej treści z uwagi na brak jednoznacznego określenia porównawczego we wprowadzanych przepisach, które anulują w swej treści przepisy obowiązujące. Ma to miejsce w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. gdzie przepis § 2 ust. 3 mówi, że do celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – stosuje się PKWiU, o której mowa w § 3, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2005 r. i dalej § 3 traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 1997, Nr 42, poz. 264 r. ze zm.).

Każde z cytowanych rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: z dnia 18 marca 1997, z dnia 6 kwietnia 2004 r. i z dnia 29 października 2008 r. wprowadzało w życie określone ściśle grupowania PKWiU nie dając wykładni, że grupowania z 2008 r. są tożsame co do treści i wagi z grupowaniami z 2004 r. czy 1997 r., które moc swą utraciły po dniu 31 grudnia 2005 r. - rozporządzenie z 1997 r., a po 31 grudnia 2009 r. odpowiednio rozporządzenie z 2004 r.

Mając na uwadze powyższe stosował Pan zasady prawa jakie dał ustawodawca, a wynikające z treści przepisów przywołanych rozporządzeń Rady Ministrów oraz o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a), art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) – przyjął Pan grupowanie z aktualnego obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. , które dla Pana usług nadaje grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W punkcie 23 tego załącznika stanowiącego wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymieniona została grupa 74.84 – usługi komercyjne gdzie indziej nie sklasyfikowane z wyjątkiem usług organizowania wystaw, targów i kongresów PKWiU 74.84.15.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do dnia 31 stycznia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.).

W związku z powyższym w myśl znowelizowanego § 3 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zatem nie można uznać za prawidłowe stanowiska, iż dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem należy przyjąć grupowanie zawarte w rozporządzeniu z dnia 29 października 2008 r.

W treści rozporządzenia z dnia 18 marca 1997 r. w grupie 74.84 znajdują się usługi w zakresie usług pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, która to grupa obejmuje również usługi w zakresie usług pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych 74.84-00.00.

Jak wykazano, z zapisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że usługi mieszczące się w ww. grupowaniu 74.84 podlegają wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi m. in. w zakresie wyszukiwania nowych dostawców dla zakładów mięsnych, negocjowania cen i warunków dostawy z klientami, utrzymywania współpracy z dotychczasowymi dostawcami, otwierania nowych miejsc, punktów skupu zgodnie z obowiązującymi przepisami weterynaryjnymi.

Dla oceny czy wykonywane usługi mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU według rozporządzenia z 1997 r. Tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji wykonywanych przez Pana czynności według klasyfikacji statystycznej. Jednakże mając na uwadze podane we wniosku grupowane i zakres działalności, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny - 74.87.14-00.00 (PKWiU 2004) oraz 74.90.12.0 (PKWiU 2008) można przyjąć, że wykonuje Pan działalność wykazaną pod numerem 74.84 według PKWiU z 1997 r. Działalność w tym zakresie jest wyłączona z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jeżeli zatem według PKWiU z 1997 r. działalność wykonywana przez Pana mieści się w grupie 74.84 to nie ma Pan prawa opodatkować przychodów z działalności gospodarczej według zasad przewidzianych dla tej formy opodatkowania. Tym samym dochody z działalności gospodarczej w 2010 r. należy opodatkować na zasadach ogólnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj