Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-941/10-2/JK
z 4 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-941/10-2/JK
Data
2010.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
Komisja Europejska
Komisja Europejska
pomoc bezzwrotna
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
środki pomocowe
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodów z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.



Wniosek ORD-IN 330 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z bezzwrotnej pomocy zagranicznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 19 maja 2010 roku Fundacja Rozwoju Edukacji (FRSE) przyznała Zainteresowanej dofinansowanie wyjazdu w ramach asystentury Grundtviga programu „Uczenie się przez całe życie”. Kwota dofinansowania wynosi 4208 Euro.

Wnioskodawczyni nie podpisała jeszcze umowy o dofinansowanie. Nastąpi to w październiku 2010 roku.

FRSE jest fundacją działającą w imieniu Skarbu Państwa, ustanowioną w dniu 11 października 1993 roku przez Ministra Edukacji Narodowej. Działa na podstawie statutu, który określa, iż fundacja wspiera działania konstytucyjne organów państwa w celu reformy i rozwoju systemu edukacji państwa. Środki na działalność FRSE otrzymuje między innymi z Komisji Europejskiej i Unii Europejskiej na edukację.

Program Grundtvig, z którego Wnioskodawczyni otrzyma dofinansowanie funkcjonuje w ramach Programu „Uczenie się przez całe życie”, który jest programem edukacyjnym Unii Europejskiej zarządzanym przez Komisję Europejską.

Otrzymane dofinansowanie ma pokryć koszty przejazdu, zakwaterowania oraz wyżywienia na miejscu asystentury, tj. w Uniwersytecie w okresie od dnia 8 stycznia 2011 do dnia 17 kwietnia 2011 roku.

Celem pobytu Zainteresowanej będzie odbycie nieodpłatnego stażu, polegającego na przyglądaniu się pracy i pomaganiu/asystowaniu działalności stowarzyszenia „A” zajmującego się dialogiem interkulturowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od otrzymanego dofinansowania wyjazdu zagranicznego Wnioskodawczyni powinna odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ dochody otrzymane od organizacji międzynarodowych, w tym programów ramowych badań, pochodzące z jednostronnych umów zawartych przez agencje rządowe powinny być zwolnione z podatku. Wskazują na to następujące okoliczności:

  1. FRSE jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania bezzwrotnej pomocy pochodzącej z Komisji Europejskiej na podstawie decyzji Ministra Edukacji Narodowej. Ma status Agencji Narodowej działającej na jej rzecz.
  2. Komisja Europejska jest organem międzynarodowym.
  3. Dofinansowanie jest bezzwrotne.
  4. Między Zainteresowaną a FRSE zostanie podpisana umowa o dofinansowanie wyjazdu celem odbycia asystentury (nieodpłatnej).
  5. Asystentura Wnioskodawczyni będzie bezpośrednio realizowała cele finansowania. Zainteresowana nie może zlecić jej wykonania żadnej innej osobie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni ma otrzymać dofinansowanie, które ma pokryć koszty przejazdu, zakwaterowania oraz wyżywienia w związku z asystenturą na Uniwersytecie w okresie od dnia 8 stycznia 2011 do dnia 17 kwietnia 2011 roku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Przy czym jak stanowi art. 21 ust. 13 ww. ustawy zwolnienie to stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów (…).

Zauważa się, iż w powołanym przepisie ustawodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Tak więc w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego dofinansowanie wyjazdu zagranicznego Wnioskodawczyni odbywanego w związku z realizacją projektu Grundtvig w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” nie będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu przewidzianemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wyjazd ten będzie mieścił się w określeniu „podróż” zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy.

Zatem środki wypłacone Wnioskodawczyni na pokrycie kosztów przejazdu, zakwaterowania oraz wyżywienia na miejscu asystentury będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) tej ustawy do wysokości określonej w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Z powyższych regulacji wynika, iż do obliczenia wysokości ww. świadczeń przysługujących osobom niebędącym pracownikami stosuje się takie same zasady jak dla pracowników, tzn. wypłata w kwotach określonych w przepisach omawianego rozporządzenia będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, natomiast ewentualna nadwyżka należności wypłacanych ponad określony w tych przepisach limit spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanej należało uznać jako nieprawidłowe pomimo, że korzysta Ona z innego zwolnienia i nie jest zobowiązana do zapłaty podatku od przedmiotowego dofinansowania do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Tutejszy organ pragnie nadmienić, że dokument dołączony przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj