Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1075/10/AP
z 18 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1075/10/AP
Data
2010.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
inwestycje
inwestycje
nowe technologie
nowe technologie
pomoc publiczna
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
technologia
technologia
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Spółka może objąć posiadanym zwolnieniem dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach zezwolenia, tj. również dochód generowany w związku z dalszymi działaniami inwestycyjnymi Spółki?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest firmą działającą w branży producentów szkła. Dnia 8 listopada 2000 r. Spółka - działająca wówczas pod firmą X - uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE). Zezwolenie zostało udzielone do dnia 8 sierpnia 2016 r.

Zezwolenie to zostało zmienione decyzją z dnia 21 grudnia 2006 r. Zmiany dokonano na podstawie przepisów mających na celu dostosowanie krajowych zasad udzielania pomocy publicznej w specjalnych strefach ekonomicznych do wymogów Unii Europejskiej (tzw. konwersja zezwolenia). Spowodowała ona m.in., że do Spółki korzystającej ze skonwertowanego zezwolenia stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123 poz. 600 ze zm., dalej: ustawa o SSE) i aktów wykonawczych do tej ustawy w brzmieniu obowiązującym po 1 maja 2004 r., a więc tak jak dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie strefowe po tej dacie. Nie dotyczy to przepisów nt. maksymalnej wielkości pomocy publicznej, która wynosi 50% kosztów inwestycji poniesionych tylko do 31 grudnia 2006 r.

Zmiana zezwolenia objęła również zmianę wysokości i terminu poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Ostatecznie, zezwolenie obejmuje prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych i usług wykonywanych na terenie strefy określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: PKWiU):

  • Sekcja D, podsekcja Dl, dział 26 klasa 26.11 - szkło płaskie,
  • Sekcja D, podsekcji Dl, dział 26 klasa 26.12 - szkło płaskie profilowane i poddane dalszej obróbce,
  • Sekcja I dział 63 klasa 63.11 - usługi przeładunku towarów,
  • Sekcja I dział 63 klasa 63.12 - usługi magazynowania i przechowywania towarów,
  • Sekcja K dział 74 kategoria 74.12.2 - usługi rachunkowo-księgowe, z wyłączeniem deklaracji podatkowych

oraz w zakresie odpadów powstałych w związku z prowadzeniem wyżej wymienionej działalności.

Spółka osiągnęła wymagany na podstawie zezwolenia poziom nakładów inwestycyjnych oraz nowoutworzonych miejsc pracy.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że prowadzi również w SSE niewielką działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu w zakresie nieobjętym zezwoleniem (między innymi sprzedaż towarów, lokaty bankowe). Spółka nie prowadzi natomiast żadnej działalności gospodarczej poza terenem SSE.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o CIT), w związku z art. 12 ustawy o SSE, Spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku.

Spółka prowadzi ewidencję rachunkową pozwalającą wyodrębnić łączny dochód zwolniony z CIT osiągany w związku z posiadanym zezwoleniem oraz dochód podlegający opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy.

Nakłady inwestycyjne związane z posiadanym zezwoleniem ponoszone były przez Spółkę od 2002 r. i dotyczyły zaawansowanych technologicznie rozwiązań dostępnych na rynku w momencie zakupu. Już od początku realizacji projektu założeniem Spółki było wdrażanie najbardziej nowoczesnych, innowacyjnych technologii produkcji. Ze względu na dynamiczny rozwój branży, w której działa Spółka i szybki postęp technologiczny, dalsze działania inwestycyjne Spółki są jednak niezbędne, aby Spółka mogła utrzymać swoją pozycję na bardzo konkurencyjnym i wymagającym rynku. Stałe podnoszenie poziomu innowacyjności pozwoli Spółce na utrzymanie i dalsze prowadzenie działalności na terenie SSE i zapewni jej efektywność.

W konsekwencji obecnie Spółka jest w trakcie realizacji nowej inwestycji, której efektem ma być dywersyfikacja produkcji poprzez wprowadzenie nowej rodziny produktów stosowanych w budownictwie komercyjnym. Inwestycja polega na rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa oraz wdrożeniu nowych rozwiązań technologicznych w produkcji szkła budowlanego. Spółka uzyskała na powyższą inwestycję dotację w ramach Działania 4.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w wysokości 40% wydatków kwalifikowanych. Planowane wydatki inwestycyjne obejmują zasadniczo rozbudowę coatera i zakup dodatkowych katod, rozbudowę instalacji elektrycznej i wysokiego napięcia, zakup aplikatora folii TPF i przedłużenie linii produkcyjnej, zakup urządzeń laboratoryjnych oraz pomiarowych a także niezbędnych materiałów i robót budowlanych.

Rozbudowa ta wynika z ciągłych zmian w dostępnej technologii produkcji szkła. Gdyby wdrażana obecnie technologia była dostępna już w 2002 r., gdy Spółka rozpoczynała realizację projektu, ponoszone obecnie dodatkowe wydatki na maszyny i urządzenia z pewnością zostałyby poniesione już wtedy i tym samym uwzględnione w zadeklarowanym w zezwoleniu poziomie wydatków inwestycyjnych. Jak wynika z powyższego, realizowana inwestycja nakierowana jest na rozwinięcie dotychczasowej, głównej działalności Spółki, czyli produkcji szkła. Rozbudowa działalności pozwoli na dalszy rozwój zarówno w obszarze innowacyjnych produktów, jak i najnowszych technologii produkcji. Realizacja inwestycji nie zmieni przedmiotu prowadzonej działalności, jednakże wpłynie na zwiększenie potencjału innowacyjnego Spółki.

Spółka jest świadoma, iż ponoszone przez Nią nowe nakłady inwestycyjne nie będą zwiększały dostępnej puli pomocy (dostępnego zwolnienia dochodu generowanego w SSE na podstawie zezwolenia), ponieważ na podstawie obowiązujących Spółkę regulacji prawnych maksymalna wielkość pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego jest kalkulowana w oparciu o wydatki poniesione przez Spółkę do 31 grudnia 2006 r.

Działalność gospodarcza w zakresie szkła powlekanego, która będzie realizowana po zakończeniu działań inwestycyjnych mieści się w zakresie wyrobów określonych w pozycji PKWiU jako szkło płaskie profilowane i poddane dalszej obróbce. W konsekwencji nowe produkty wytwarzane przez Spółkę po zrealizowaniu inwestycji będą w całości objęte posiadanym przez Spółkę zezwoleniem. Dochody generowane z całej działalności Spółki w SSE, w tym również te generowane w związku z poniesionymi nowymi nakładami inwestycyjnymi, generowane będą zatem w związku z działalnością gospodarczą określoną w zezwoleniu.

Spółka prowadzi odpowiednią ewidencję umożliwiającą monitorowanie poziomu dostępnej i wykorzystanej puli pomocy publicznej, tak aby nie przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może objąć posiadanym zwolnieniem dochód z całej działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach zezwolenia, tj. również dochód generowany w związku z dalszymi działaniami inwestycyjnymi Spółki...

Zdaniem Spółki, będzie Ona mogła objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, z uwzględnieniem dotychczasowego limitu wynikającego z maksymalnej intensywności pomocy publicznej obowiązującej Spółkę oraz na podstawie wydatków kwalifikowanych poniesionych tylko do 31 grudnia 2006 r. Wydatki dotyczące nowego projektu nie będą zwiększały wydatków kwalifikowanych stanowiących podstawę kalkulacji dostępnej puli zwolnienia.

Uzasadnienie

1.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane:

  • z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE,

przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Co więcej, na mocy art. 12 ustawy o SSE dochody uzyskane:

  • z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust 1 ustawy o SSE,

przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 232 poz. 1548 ze zm., dalej: Rozporządzenie SSE) oraz obowiązującego wcześniej (tj. po 1 maja 2004 r.) § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 1996 r., Nr 88, poz. 397 ze zm., dalej: Rozporządzenie SSE), zwolnienia z podatku przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie danej specjalnej strefy ekonomicznej.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że zwolnieniu podlegają wszystkie dochody Spółki z określonej w zezwoleniu działalności uzyskiwane na terenie SSE. Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji z 1 lutego 2008 r. wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PB3-423-426/07-3/KB). W piśmie tym stwierdza się, że „wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej."

Jak wskazano powyżej, działalność gospodarcza, którą Spółka będzie prowadzić po zrealizowaniu inwestycji, będzie wykonywana na terenie SSE i mieścić się będzie w zakresie przedmiotowym-posiadanego zezwolenia. W konsekwencji, w ocenie Spółki, w sposób oczywisty spełnione zostaną warunki uprawniające do zastosowania przez Spółkę zwolnienia również w odniesieniu do dochodów generowanych z działalności związanej z realizowaną inwestycją.

Zwalnianie będą wtedy bowiem dochody uzyskane:

  • z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE,
  • z działalności określonej w zezwoleniu.

Spółka prowadzi obecnie i nadal będzie prowadzić odpowiednią ewidencję umożliwiającą monitorowanie poziomu dostępnej i wykorzystanej puli pomocy publicznej dla całej działalności gospodarczej na terenie SSE. W konsekwencji korzystając ze zwolnienia dochodów generowanych z całej działalności Spółki w SSE prowadzonej na podstawie zezwolenia Spółka zapewni, że nie zostanie przekroczona przysługująca jej wielkość pomocy, kalkulowana jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy (50%) oraz wydatków inwestycyjnych poniesionych do 31 grudnia 2006 r. (nowe wydatki nie będą zwiększały dostępnej puli pomocy).

2.

Zdaniem Spółki, zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia SSE oraz obowiązującego wcześniej (tj. po 1 maja 2004 r.) § 3 ust 1 Rozporządzenia SSE, pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowozatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia SSE oraz § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem:

  1. utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
  2. utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona.

Z powyższych przepisów wynika, że jedynymi warunkami skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest uzyskanie zezwolenia oraz poniesienie określonych wydatków inwestycyjnych.

Zdaniem Spółki, brak jest regulacji które wskazywałyby, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o inwestycję, która jest podstawą do skalkulowania dostępnej puli pomocy. Jedynym warunkiem jest ograniczenie zwolnienia do przychodów z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zwolnienie podatkowe z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT będzie miało zastosowanie do wszystkich przychodów Spółki z tytułu produkcji na terenie strefy, również w odniesieniu do produkcji odbywającej się przy zastosowaniu nowych, planowanych do zakupu środków trwałych.

Podejście Spółki znajduje co do zasady potwierdzenie przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 stycznia 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-956/08/AM).

3.

Stosownie do art. 9 ust 1 ustawy o CIT podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Spółka ma zatem zapewnić możliwość wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz z działalności nieobjętej zwolnieniem z CIT (pozostającej poza zakresem określonym w zezwoleniu lub poza terytorialnym obszarem specjalnej strefy ekonomicznej).

W konsekwencji Spółka zaznacza, iż ustawodawca nie nałożył na podatników obowiązku wydzielania odrębnie dochodu dla każdego projektu inwestycyjnego, ale uznał za wystarczające jedynie prowadzenie ewidencji umożliwiającej określenie dochodu zwolnionego i opodatkowanego. Podsumowując, w związku z realizacją inwestycji, Spółka - podobnie jak czyni to obecnie - będzie zobowiązana do prowadzenia odrębnej ewidencji rachunkowej dochodów, które podlegają opodatkowaniu CIT (nie objęte zezwoleniem) oraz dochodów zwolnionych (tj. również generowanych w oparciu o nową inwestycję).

4.

Spółka również zaznacza, iż otrzymana dotacja w ramach Działania 4.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w wysokości 40% wydatków kwalifikowanych dotyczy innych kosztów kwalifikowanych niż koszty stanowiące podstawę zwolnienia podatkowego na podstawie posiadanego zezwolenia. Podstawa zwolnienia podatkowego kalkulowana jest wyłącznie w oparciu o wydatki inwestycyjne poniesione przez Spółkę do 31 grudnia 2006 r.

W konsekwencji, możliwe jest zatem łączenie tych dwóch źródeł pomocy (zwolnienia podatkowego i dotacji) bez ograniczeń wynikających z maksymalnej intensywności pomocy. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2008 r.) warunki udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia oraz zasady określania maksymalnej wielkości pomocy publicznej regulowane są niniejszym rozporządzeniem z zachowaniem warunków rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (dalej: Rozporządzenie Komisji). Przepisy art. 7 Rozporządzenia Komisji wskazują wprost, że pomoc wyłączoną na mocy tego rozporządzenia można kumulować z inną pomocą wyłączoną na mocy niniejszego porozumienia pod warunkiem, że oba środki pomocy dotyczą różnych, możliwych do określenia, kosztów kwalifikowalnych.

W przypadku Spółki oznacza to również, że wydatki dotyczące realizowanego projektu nie zwiększą kosztów kwalifikowanych stanowiących podstawę kalkulacji dostępnej puli zwolnienia.

5.

W uzupełnieniu powyższych argumentów Spółka wskazuje, że przedstawione powyżej stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia całego dochodu generowanego na terenie strefy z działalności określonej w zezwoleniu znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-1520/09/MO),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 maja 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-150/09/AM),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 października 2008 r. (sygn. ITPB3/423-414/08/MK),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 października 2008 r. (sygn. IBPB3/423-661/08/MO) oraz z dnia 13 października 2008 r. (sygn. IBPB3/423-894/08/MO),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 października 2008 r. (sygn. IBPB3/423-585/08/MO),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 marca 2008 r. (sygn. IPBP3/423-37/08/MO/KAN-220/01/08).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej działalności również nie będzie podlegał zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest w trakcie realizacji nowej inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Na powyższą inwestycję Spółka uzyskała dotację w ramach Działania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Inwestycja polega na rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa oraz wdrożeniu nowych rozwiązań technologicznych w produkcji szkła budowlanego.

Wydatki dotyczące nowej inwestycji nie będą zwiększały wydatków kwalifikowanych stanowiących podstawę kalkulacji dostępnej puli zwolnienia.

Jak wynika z powołanych wcześniej przepisów prawa możliwość zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych uzależniona jest od tego czy dochód został uzyskany z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz od tego czy działalność generująca ten dochód objęta została zezwoleniem. Istotnym jest także to, aby wielkość dochodu zwolnionego nie przekroczyła dopuszczalnego limitu pomocy ustalonego dla przedsiębiorcy. Bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop pozostaje natomiast okoliczność przy pomocy jakich inwestycji dochód ten został osiągnięty.

Ustawa o pdop wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym prowadzenia ewidencji rachunkowej w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do powoływanych we wniosku interpretacji organów podatkowych należy wskazać, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj