Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1175/10/AŚ
z 17 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1175/10/AŚ
Data
2010.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Dobrowolna fiskalizacja kasy rejestrującej w jednym punkcie działalności nie powoduje obowiązku instalacji kas rejestrujących w innych punktach działalności, możliwość niefiskalizowania kasy (w przypadku braku takiego obowiązku zgodnie z przepisami ustawy o VAT) a jedynie traktowanie jej jako niefiskalną kasę rejestrującą obroty celem łatwości rozliczeń w księgach handlowych spółki.



Wniosek ORD-IN 849 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2010r. (data wpływu 19 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku fiskalizacji kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku fiskalizacji kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

MZOZ jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej i prowadzi głównie działalność w zakresie lecznictwa szpitalnego.

Zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących spółka zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, gdyż udział obrotów z tytułu sprzedaży usług w zakresie ochrony zdrowia (poz. 26 załącznika) w obrotach ogółem jest wyższy od 70 %.

W niedalekiej przyszłości spółka zamierza uruchomić aptekę otwartą (dla odbiorców zewnętrznych).

Pomimo braku obowiązku ze względu na wyżej powołany przepis instalowania i ufiskalniania kasy w aptece otwartej, wskazane byłoby ewidencjonowanie osiągniętych obrotów za pośrednictwem kasy fiskalnej m.in. ze względu na rozliczenia z narodowym funduszem zdrowia oraz celem łatwości rozliczeń sprzedaży w księgach handlowych spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ufiskalnienie jednej kasy fiskalnej tylko w aptece rodzi obowiązek instalowania i ufiskalniania kas we wszystkich rodzajach działalności spółki...
  2. Czy spółka może nie fiskalizować kasy w aptece otwartej a jedynie traktować ją jako niefiskalną kasę rejestrującą obroty celem łatwości rozliczeń w księgach handlowych spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Nie ma obowiązku instalowania i ufiskalniania kas fiskalnych we wszystkich rodzajach działalności spółki w przypadku ufiskalnienia kasy w aptece otwartej.
  2. Nieufiskalnianie kasy w aptece jest również postępowaniem prawidłowym, gdyż spółka nie ma na dzień dzisiejszy obowiązku ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 224, poz. 1797) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70 %.

W części I załącznika do rozporządzenia, w pozycji 26 wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 85.

Należy podkreślić, że podatnik korzystający z powyższego zwolnienia ma obowiązek kontrolowania w ciągu 2010r. udziału wartości sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania na kasie w ogólnym obrocie z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Bowiem zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2010r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% – w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2010r.

W art. 109 ust. 3 ustawy o VAT postanowiono, że ewidencja prowadzona dla potrzeb podatku od towarów i usług powinna zawierać: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust.15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Należy zaznaczyć, że podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, pomimo nie istnienia w stosunku do nich takiego obowiązku, zobowiązani są do przestrzegania przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

Zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia pod pojęciem fiskalizacji kasy rozumie się jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas: dokonywać zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia.

Jak już wskazano obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten oraz przepisy aktów wykonawczych do cyt. wyżej ustawy o VAT nakazują podatnikom dokonującym sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym prowadzić ewidencję tej sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Jednocześnie przepisy te nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w przypadku, gdy podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Należy zatem uznać, że nie jest błędem, jeśli podatnik ewidencjonuje w kasie rejestrującej sprzedaż zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jaka występuje w jego firmie. Nie można bowiem czynić podatnikowi zarzutu z tego, że wykonał swój obowiązek aż nadto, ewidencjonując sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej pomimo braku takiego obowiązku. Jednakże podatnik musi zadbać o to, aby deklaracja podatkowa sporządzana na podstawie prowadzonych w firmie ewidencji była rzetelna.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi głównie działalność w zakresie lecznictwa szpitalnego.

Wnioskodawca wskazał jednoznacznie, że zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących spółka zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, gdyż udział obrotów z tytułu sprzedaży usług w zakresie ochrony zdrowia (poz. 26 załącznika) w obrotach ogółem jest wyższy od 70 %.

W niedalekiej przyszłości spółka zamierza uruchomić aptekę otwartą (dla odbiorców zewnętrznych).

Pomimo braku obowiązku ze względu na wyżej powołany przepis instalowania i ufiskalniania kasy w aptece otwartej, Wnioskodawca rozważa możliwość ewidencjonowanie osiągniętych obrotów za pośrednictwem kasy fiskalnej m.in. ze względu na rozliczenia z narodowym funduszem zdrowia oraz celem łatwości rozliczeń sprzedaży w księgach handlowych spółki.

Ustosunkowując się do pytania pierwszego Wnioskodawcy, w oparciu o powyższe przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca (o ile faktycznie nie ma on obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących), pomimo iż dobrowolnie dokona fiskalizacji kasy w jednym punkcie swojej działalności (w przypadku Wnioskodawcy - apteki) nie ma obowiązku instalowania i usfiskalniania kas we wszystkich rodzajach działalności.

Ustosunkowując się natomiast do pytania drugiego Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe, tut. organ stwierdza, że skoro Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, może on niefiskalizować kasy w aptece otwartej a jedynie traktować ją jako niefiskalną kasę rejestrującą obroty celem łatwości rozliczeń w księgach handlowych spółki.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do obowiązku instalowania i ufiskalniania kas fiskalnych we wszystkich rodzajach działalności spółki w przypadku ufiskalnienia kasy w aptece otwartej oraz możliwości nie fiskalizowania kasy w aptece otwartej, w sytuacji gdy jak jednoznacznie wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, iż zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących spółka zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, gdyż udział obrotów z tytułu sprzedaży usług w zakresie ochrony zdrowia (poz. 26 załącznika) w obrotach ogółem jest wyższy od 70 %. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie prawidłowości powyższego stwierdzenia Wnioskodawcy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedź na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 3 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r., w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo organ podatkowy zauważa, że ww. regulacje prawne znalazły swoje odzwierciedlenie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Warto zauważyć, że co do zasady unormowania prawne w zakresie stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku należnego za pomocą kas rejestrujących nie uległy zmianie. Tym samym nowe rozporządzenie pozostaje bez wpływu na stanowisko przedstawione w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj