Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-229/10/ASz
z 10 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-229/10/ASz
Data
2010.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
deklaracje
deklaracje
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
podatnik
podatnik
powiat
powiat
starostwo
starostwo


Istota interpretacji
Obowiązek wykazania w deklaracji VAT-7 podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością jednostek podległych Starostwu Powiatowemu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2010r. (data wpływu 11 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2010r. (data wpływu 8 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazania w deklaracji VAT-7 podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością jednostek podległych Starostwu Powiatowemu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazania w deklaracji VAT-7 podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością jednostek podległych Starostwu Powiatowemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat O jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 8 stycznia 1999r. decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w O Starostwu Powiatowemu nadano numer NIP .

Starostwo Powiatowe w dniu 20 kwietnia 1999r. złożyło zgłoszenie rejestracyjne VAT - R. Zgłoszenie to złożono m.in. w związku z zawarciem umów z innymi podmiotami na wynajem pomieszczeń. Czynności te nakładają na podatnika obowiązek składania deklaracji VAT - 7. Starostwo powiatowe pierwszą deklarację VAT - 7 złożyło w kwietniu 1999 roku.

Powiat O w dniu 27 października 2004r. wnioskował o nadanie numeru NIP do Urzędu Skarbowego w O.

W dniu 28 października 2004r. decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w O Powiatowi O nadano numer NIP.

Starostwo Powiatowe od kwietnia 1999r. do września 2008r. rozliczało podatek VAT składając deklaracje podatkowe VAT - 7 do Urzędu Skarbowego w O.

Powiat O od października 2008r. rozlicza podatek VAT składając deklaracje podatkowe VAT - 7 do Urzędu Skarbowego w O, w związku z otrzymaną interpretacją wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 września 2009 nr IBPP1/443-909/08/LSz.

W Powiecie O wystawiane są faktury VAT między innymi z tytułu:

  1. sprzedaży składników majątkowych,
  2. czynszu najmu,
  3. wieczystego użytkowania gruntów,
  4. sprzedaży wyeksploatowanego sprzętu komputerowego.

Ponadto opłaty za czynsz pobierane są również przez jednostki organizacyjne podległe Powiatowi O m.in. przez szkoły średnie.

Z pośród wyżej wymienionych podmiotów trzy nie są podatnikami podatku VAT art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.). Pobierane przez nie dochody z najmu przekazywane są na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego o nr XXX. Po przyjęciu zwiększenia budżetu Powiatu dochody te są przekazywane na placówkę i tam wydatkowane.

W piśmie z dnia 7 czerwca 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż umowy z tytułu dostawy towarów i usług – wynajem lokali, zawierane są przez jednostki organizacyjne podległe Powiatowi O posiadające grunty i nieruchomości w trwałym zarządzie.

W jednym z omawianych podmiotów tj. Straży Pożarnej grunt oddany w trwały zarząd stanowi własność Skarbu Państwa, w placówkach oświatowych grunt oddany w trwały zarząd Powiatu O.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż omawiane podmioty prowadzą działalność dotyczącą dostawy towarów i usług polegającą na:

  • udostępnieniu miejsca na ścianie w celu umieszczenia na niej reklamy przez firmę prywatną (dotyczy własności Skarbu Państwa oddanej placówce w trwały zarząd),
  • wynajmie pomieszczeń mieszkalnych osobie fizycznej (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd),
  • udostępnieniu miejsca na prowadzenie sklepiku szkolnego osobie fizycznej (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd),
  • udostępnieniu miejsca na prowadzenie punktu ksero osobie fizycznej (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd),
  • wynajem miejsca na parkingu dla szkoły nauki jazdy (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy konieczne jest wykazywanie w deklaracji VAT – 7% podatku należnego w związku z prowadzoną przez placówki oświatowe i Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej działalnością dotyczącą dostawy towarów i usług - wynajem lokali...

Nadmienić należy, iż placówki te wystawiają zgodnie z prawem jako jednostki nieobjęte podatkiem VAT rachunki uproszczone.

Realizowana czynność dotyczy działalności jednostki podległej i środki z niej uzyskane wydatkowane są przez te jednostki. Placówki te posiadają indywidualne numery identyfikacji podatkowej NIP jednak zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.) nie są podatnikami.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług, art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 5 czerwca 1998r o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) Powiat O zajmuje stanowisko iż nie powinien wystawiać faktur VAT dotyczących dostawy towarów i usług świadczonych przez jednostki podległe, jak również nie powinien w swojej deklaracji podatkowej VAT-7 wykazywać sprzedaży realizowanej przez te jednostki, a co za tym idzie odprowadzać z tego tytułu podatku VAT. Jednostki o których mowa nie są podatnikami podatku VAT i wystawiają rachunki uproszczone, a uzyskane przez nie dochody z wynajmu przekazywane są do budżetu Powiatu jako dochody budżetowe, a następnie zwracane do placówek.

Dodatkowo wszystkie te jednostki posiadają własny nadany przez Urząd Skarbowy Nr NIP co wskazuje na fakt, iż w świetle prawa podatkowego są odrębnymi od Powiatu podmiotami podatkowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl ust. 2 ww. artykułu czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Powyższa definicja ma zatem charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą samodzielnie określoną działalność, występując w obrocie gospodarczym.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia „częstotliwości”, przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższych przepisów wynika, iż czynność najmu stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Należy podkreślić, iż aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisu, musi występować stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli obie strony muszą się zobowiązać do określonego działania, bądź powstrzymania się od dokonania czynności, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość należną w zamian za usługi wykonane na rzecz usługobiorcy. Dla stwierdzenia, że w danym stanie faktycznym świadczona jest usługa, niezbędne jest zatem, aby istniał odbiorca świadczenia, tj. podmiot, na rzecz którego usługa jest świadczona.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Powiat O jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W dniu 8 stycznia 1999r. decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w O Starostwu Powiatowemu nadano numer NIP. Starostwo Powiatowe w dniu 20 kwietnia 1999r. złożyło zgłoszenie rejestracyjne VAT - R. Zgłoszenie to złożono m.in. w związku z zawarciem umów z innymi podmiotami na wynajem pomieszczeń. Czynności te nakładają na podatnika obowiązek składania deklaracji VAT - 7. Starostwo powiatowe pierwszą deklarację VAT - 7 złożyło w kwietniu 1999 roku. Powiat O w dniu 27 października 2004r. wnioskował o nadanie numeru NIP do Urzędu Skarbowego w O. W dniu 28 października 2004r. decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w O Powiatowi O nadano numer NIP. Starostwo Powiatowe od kwietnia 1999r. do września 2008r. rozliczało podatek VAT składając deklaracje podatkowe VAT - 7 do Urzędu Skarbowego w O. Powiat O od października 2008r. rozlicza podatek VAT składając deklaracje podatkowe VAT - 7 do Urzędu Skarbowego w O, w związku z otrzymaną interpretacją wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 września 2009 nr IBPP1/443-909/08/LSz.

W Powiecie O wystawiane są faktury VAT między innymi z tytułu:

  1. sprzedaży składników majątkowych,
  2. czynszu najmu,
  3. wieczystego użytkowania gruntów,
  4. sprzedaży wyeksploatowanego sprzętu komputerowego.

Ponadto opłaty za czynsz pobierane są również przez jednostki organizacyjne podległe Powiatowi O m.in. przez szkoły średnie. Z pośród wyżej wymienionych podmiotów trzy nie są podatnikami podatku VAT art. 113 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.). Pobierane przez nie dochody z najmu przekazywane są na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego o nr XXX. Po przyjęciu zwiększenia budżetu Powiatu dochody te są przekazywane na placówkę i tam wydatkowane. Umowy z tytułu dostawy towarów i usług – wynajem lokali, zawierane są przez jednostki organizacyjne podległe Powiatowi O posiadające grunty i nieruchomości w trwałym zarządzie. W jednym z omawianych podmiotów tj. Straży Pożarnej grunt oddany w trwały zarząd stanowi własność Skarbu Państwa, w placówkach oświatowych grunt oddany w trwały zarząd Powiatu O.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż omawiane podmioty prowadzą działalność dotyczącą dostawy towarów i usług polegającą na:

  • udostępnieniu miejsca na ścianie w celu umieszczenia na niej reklamy przez firmę prywatną (dotyczy własności Skarbu Państwa oddanej placówce w trwały zarząd),
  • wynajmie pomieszczeń mieszkalnych osobie fizycznej (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd),
  • udostępnieniu miejsca na prowadzenie sklepiku szkolnego osobie fizycznej (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd),
  • udostępnieniu miejsca na prowadzenie punktu ksero osobie fizycznej (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd),
  • wynajem miejsca na parkingu dla szkoły nauki jazdy (dotyczy własności Powiatu O oddanej placówce w trwały zarząd).

Wnioskodawca wskazał także iż placówki te wystawiają zgodnie z prawem, jako jednostki nieobjęte podatkiem VAT, rachunki uproszczone.

W odniesieniu do powyższego należy zatem uznać, iż czynności wykonywane przez jednostki podległe Wnioskodawcy (placówki oświatowe, Straż Pożarną), wypełniają przesłanki przemawiające za uznaniem ich za podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem w świetle art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji przedstawionej we wniosku, w odniesieniu do czynności najmu, czy też innych świadczeń, podatnikami podatku od towarów i usług będą te jednostki (placówki oświatowe, Straż Pożarną), które zawarły umowy o najem, czy też umowę o świadczenie innych usług.

Zawarcie umowy o najem przyczynia się do uzyskania bezpośredniej korzyści przez jednostki podległe Wnioskodawcy, o których mowa wyżej. Pomiędzy stronami umowy występuje świadczenie wzajemne, gdyż istnieją podmioty będący beneficjentami tego świadczenia, a wypłacone środki traktować należy jako wynagrodzenie za usługę wykonaną przez placówki oświatowe czy też Straż Pożarną na rzecz firm lub osoby prywatnej.

Wobec powyższego w opisanym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usługi, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Konsekwencją powyższego będzie fakt, iż to na placówkach oświatowych czy też na Straży Pożarnej ciążyć będą obowiązki wynikające z przepisów ustawy o VAT.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż wymienione wyżej jednostki podległe Wnioskodawcy będą zobowiązane do ewentualnego naliczenia i odprowadzenia podatku należnego, z tytułu wykonywania usług, na zasadach przewidzianych w przepisach o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie powinien wystawiać faktur VAT dotyczących dostawy towarów i usług świadczonych przez jednostki podległe jak również nie powinien w swojej deklaracji podatkowej VAT-7 wykazywać sprzedaży realizowanej przez te jednostki, a co za tym idzie odprowadzać z tego tytułu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii rozliczania się jednostek podległych Wnioskodawcy z tytułu podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj