Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-735/10-4/JG
z 1 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-735/10-4/JG
Data
2010.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel wydatku
cel wydatku
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
działalność statutowa
działalność statutowa
kościelne osoby prawne
kościelne osoby prawne
kościół
kościół
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy przedstawione w poz. 54 zdarzenie przyszłe w formie otrzymanych ofiar może spowodować powstanie obowiązku podatkowego w ramach podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 4a Iit. b)?



Wniosek ORD-IN 414 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 01 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 września 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) oraz o brakującą opłatę – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W otoczeniu kościoła znajduje się plac kościelny stanowiący otwarty teren będący własnością Parafii, na który wjeżdżają samochody osobowe, a w niektórych przypadkach również ciężarowe różnych wielkości, co utrudnia wejście do kościoła i biura parafialnego oraz wykonywania czynności liturgicznych podczas pogrzebów lub procesji dookoła kościoła.

Celem usunięcia tego nieporządku, Rada Parafialna na życzenie, a nawet żądanie parafian, uchwaliła konieczność usunięcia wybojów na terenie okalającym kościół, utwardzenie nawierzchni i wyznaczenie miejsc dla ewentualnego postoju samochodów.

Podjęte działania okazały się niewystarczające dla utrzymania porządku obok kościoła, wobec tego postanowiono zatrudnić osoby bezrobotne za wynagrodzeniem na umowę o pracę lub umowę zlecenie, które z jednej strony kierują wjeżdżające na teren kościelny pojazdy w odpowiednie miejsca, pobierając jednocześnie ofiarę, która będzie przeznaczona na cele kultu religijnego oraz na pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych.

Osoby korzystające z możliwości postoju na terenie kościelnym otrzymują potwierdzenie złożonej kwoty ofiary, która jest objęta prowadzoną przez parafię ewidencją.

O podjętych działaniach i zamierzonej formie dokumentacji oraz ewidencji zebranych ofiar Wnioskodawca poinformuje Naczelnika Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawione w poz. 54 zdarzenie przyszłe w formie otrzymanych ofiar może spowodować powstanie obowiązku podatkowego w ramach podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 4a Iit. b)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zamierzone działania nie naruszają obowiązującego systemu prawa w zakresie uiszczania podatku dochodowego od osób prawnych.

Według Parafii, przyjęte ofiary są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ stanowią dochody kościelnej osoby prawnej z pozostałej działalności - przeznaczonej w całości na cele kultu religijnego, oświatowo - wychowawczego, naukowego, kulturalnego i charytatywno - opiekuńczego oraz konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycji sakralnych w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno - opiekuńcze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.), osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła: (...) parafie.

Z kolei, stosownie do uregulowań zawartych w art. 1 i 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz podatkowe grupy kapitałowe.

Zatem Parafia jako terytorialna jednostka organizacyjna Kościoła posiadająca osobowość prawną, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności – w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo -wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno - opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odnowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno -opiekuńcze.


Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. Wynika z niego, że cel na jaki zostaną przeznaczone i wydatkowane środki nie ma żadnego wpływu na zakres zwolnienia. Co więcej w odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Natomiast zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) powyższej ustawy, ma charakter warunkowy co oznacza, że dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa, będą wolne od podatku tylko z części przeznaczonej i wydatkowanej na cele wymienione w tym przepisie.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, Parafia w celu zapewnienia porządku w otoczeniu kościoła pobiera od osób korzystających z możliwości postoju na terenie kościelnym ofiary, które są ewidencjonowane. Z powyższego wynika zatem, iż działalność ta nie stanowi niegospodarczej działalności statutowej prowadzonej przez kościelne osoby prawne; ma ona charakter zarobkowy. Środki uzyskane z tytułu pobieranych ofiar przeznaczone będą na cele kultu religijnego oraz na pomoc osobom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne, stwierdzić należy, iż dochody uzyskane przez Parafię z pozostałej działalności, które przeznaczone zostaną na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj