Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1237/10/EJ
z 30 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1237/10/EJ
Data
2010.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
internet
internet
inwestycje
inwestycje
odliczenia
odliczenia
oświadczenia
oświadczenia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
spółki
spółki
technologia
technologia
usługi elektroniczne
usługi elektroniczne


Istota interpretacji
Brak podstaw do opodatkowania VAT otrzymanej dotacji jak i brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie platformy internetowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010r. (data wpływu 31 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymane środki finansowe stanowią obrót, jak i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych dotacją rozwojową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymane środki finansowe stanowią obrót, jak i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych dotacją rozwojową. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 listopada 2010r., a będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 października 2010r. znak: IBPP4/443-1237/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją powołaną do działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji M. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie działalności wspierającej rozwój regionu M. w szczególności poprzez przekształcenia strukturalne i własnościowe, inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości, inicjowanie i wspieranie inicjatyw gospodarczych organizowanych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy oraz uczestnictwo w programach europejskich. Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „…”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Celem głównym projektu jest uaktywnienie współpracy pomiędzy inwestorami prywatnymi, a innowacyjnymi przedsiębiorcami poprzez zapewnienie dogodnych warunków kooperacji w ramach Sieci Inwestorów Wnioskodawcy oraz realizacji jej programu działań. Cel główny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizacje SI następujących działań (celów szczegółowych):

  1. Organizację międzynarodowej konferencji poświeconej tematyce inwestycji kapitałowych w przedsięwzięcia o podwyższonym ryzyku,
  2. Kwartalnie organizowane szkolenia przygotowujące przedsiębiorców do pozyskania inwestora zewnętrznego,
  3. Kwartalnie organizowane giełdy start-upów,
  4. Kwartalnie organizowane fora inwestycyjne,
  5. Budowę Internetowej platformy współpracy pomiędzy A., inwestorami i przedsiębiorcami z K., przedstawiającą pełną ofertę instytucji finansowych i kapitałowych współpracujących w ramach SI,
  6. Opracowanie publikacji „Kapitał na rozwój perspektywą inwestora i przedsiębiorcy”

Projekt Sieci Inwestorów pozwoli rozbudować ofertę Wnioskodawcy o platformę kojarzenia innowacyjnych projektów, rozwiązań technologicznych oraz MSP z inwestorami i instytucjami finansowymi. Wnioskodawca prowadzi bliską współpracę z uczelniami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz instytucjami wsparcia przedsiębiorczości, które generują podaż innowacyjnych projektów i przedsiębiorstw. Z drogiej strony Wnioskodawca zarządza Specjalną Strefą Ekonomiczną skupiającą duże podmioty oraz nawiązuje współpracę z partnerami biznesowymi, w tym inwestorami i instytucjami finansowymi. Niniejszy potencjał i doświadczenie spółki utwierdzają w przekonaniu, że Wnioskodawca stanowi naturalne miejsce do rozwoju współpracy i zawiązywania kontaktów dla zainteresowanych stron. Projekt Sieci Inwestorów zakłada stworzenie skutecznie działającej sieci inwestorów kapitałowych i instytucji wsparcia finansowego przy Wnioskodawcy oraz zidentyfikowanie projektów, rozwiązań technologicznych i przedsiębiorstw poszukujących kapitału, celem skontaktowania ze sobą zainteresowanych stron.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Zgodnie z zapisami umowy projekt będzie realizowany w terminie od 1 listopada 2009 do 31 października 2011r. Ostatecznym efektem projektu będzie stworzenie Sieci Inwestorów, umożliwiającej kojarzenie projektów start-up, rozwiązań technologicznych i innowacyjnych MSP z inwestorami kapitałowymi i instytucjami finansowymi. Korzystanie z Sieci Inwestorów będzie całkowicie nieodpłatne. Projekt nie generuje żadnych przychodów. Uczestnictwo w konferencji, szkoleniach, giełdach oraz forach inwestycyjnych jest nieodpłatne dla wszystkich osób biorących udział w ww. przedsięwzięciach. Prezentacja zostanie przekazana poszukującym kapitału na rozwój przedsiębiorcom, którzy będą brali udział w spotkaniach realizowanych w ramach projektu. Publikacja będzie przekazywana nieodpłatnie. Usługi świadczone za pomocą platformy internetowej będą świadczone nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt ma na celu skojarzenie inwestorów oraz podmiotów ich poszukujących. Nie pobierane są żadne opłaty z tego tytułu. Działanie to jest spełnieniem misji Wnioskodawcy, nie wiąże się bezpośrednio z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie całości kosztów realizacji projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach projektu środki finansowe na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu będą stanowiły obrót i czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony od zakupów finansowanych projektem (dotacja rozwojową)...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki finansowe w ramach projektu nie mają charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę, stanowi dotację o charakterze podmiotowym związaną z wykonywaniem zadań statutowych Wnioskodawcy. Zatem otrzymane środki finansowe nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca nie ma prawa dokonywać pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Projekt Sieci Inwestorów zakłada stworzenie skutecznie działającej sieci inwestorów kapitałowych i instytucji wsparcia finansowego przy Wnioskodawcy oraz zidentyfikowanie projektów, rozwiązań technologicznych i przedsiębiorstw poszukujących kapitału, celem skontaktowania ze sobą zainteresowanych stron. Korzystanie z Sieci Inwestorów będzie całkowicie nieodpłatne. Projekt nie generuje żadnych przychodów. Uczestnictwo w konferencji, szkoleniach, giełdach oraz forach inwestycyjnych jest nieodpłatne dla wszystkich osób biorących udział w ww. przedsięwzięciach. Usługi świadczone za pomocą platformy internetowej będą świadczone nieodpłatnie. Otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie całości kosztów realizacji projektów. Środki finansowe otrzymane w ramach projektu nie mają charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę. Stanowią one dotację o charakterze podmiotowym związaną z wykonywaniem zadań statutowych przez Wnioskodawcę.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. „…” nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Ostatecznym efektem projektu będzie stworzenie Sieci Inwestorów, umożliwiającej kojarzenie projektów start-up, rozwiązań technologicznych i innowacyjnych MSP z inwestorami kapitałowymi i instytucjami finansowymi. Korzystanie z Sieci Inwestorów będzie całkowicie nieodpłatne. Usługi świadczone za pomocą platformy internetowej będą również świadczone nieodpłatnie. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach projektu zarówno od części pokrytej dotacją rozwojową, jak i od części sfinansowanej ze środków własnych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj