Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-913/10-4/PR
z 16 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-913/10-4/PR
Data
2010.11.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
komputery
placówka oświatowa
placówka oświatowa
sprzęt
sprzęt
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego.



Wniosek ORD-IN 356 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.09.2010 r. (data wpływu 07.09.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28.10.2010r. (data wpływu 03.11.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21.10.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 16 lipca 2010 r. zawarła z Instytutem umowę dotyczącą dostawy sprzętu komputerowego tj.: klastrów lokalnych (zestaw komputerów stacjonarnych) w wersji L oraz XL dla 20 ośrodków akademickich w całej Polsce. Podstawą do zawarcia niniejszej umowy był rezultat przetargu nieograniczonego. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 a) dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych są objęte stawką podatku w wysokości 0%.

Jednakże w trakcie realizacji omawianej umowy pojawiło się zagadnienie dotyczące opodatkowania poszczególnych elementów wchodzących w skład konfiguracji pojedynczego klastra lokalnego (zestawu komputerów stacjonarnych) typu L oraz XL to jest:

  • węzły usługowe tj. serwery typy blade wymagające do pracy specjalnej obudowy tzw. skrzynki bladowej;
  • skrzynki blade-owe tj. obudowa niezbędna do pracy węzłów usługowych;
  • węzły graficzne tj. serwery;
  • współdzielony podsystem dyskowy tj. zewnętrzna macierz dyskowa;
  • sieć wewnątrz klastrowa składająca się z przełączników sieciowych oraz przełączników sieciowych do sieci zarządzającej;
  • konsola zarządzająca - notebook;
  • szafa teleinformatyczna;
  • dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 32 GB; (zainstalowane w serwerach)
  • dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 48 GB; (zainstalowane w serwerach)
  • procesory o lepszej wydajności dla pojedynczego węzła klastra lokalnego (zainstalowane w serwerach).

Ponadto, w nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż Instytut (P.) jest jednostką (koordynatorem), który zorganizował postępowanie przetargowe w ramach którego realizowane są dostawy sprzętu komputerowego do 20 ośrodków akademickich wymienionych w postępowaniu przetargowym, a następnie w zawartej umowie. Należy tutaj podkreślić fakt, iż do samego P. zostanie dostarczona tylko część sprzętu. Większość ośrodków do których realizowane są dostawy ma status placówki oświatowej w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, a wśród 20 ośrodków znajdują się też takie, które nie spełniają tego warunku. Przykładem może być tutaj P., który to ośrodek nie ma statusu placówki oświatowej. Ważne jest jednak to, iż sprzęt komputerowy będzie dostarczany do różnych ośrodków, a zgodnie z umową faktury będą wystawiane na każdy z ośrodków z osobna.

Wnioskodawca wyjaśnił także w uzupełnieniu, iż w przypadku tego konkretnego zamówienia publicznego podmiotami zamawiającymi są te ośrodki, które posiadają status placówki oświatowej w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. Jest to 16 ośrodków z 20, które obejmuje umowa. Ośrodki, które posiadają status placówki oświatowej przekazały już do Wnioskodawcy dokumenty potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, których to kopie zostaną przekazane do właściwego urzędu skarbowego. Instytut (P.) nie dostarczy stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący dana placówkę oświatową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wypadku dostarczania do placówki oświatowej takich elementów jak:

  • węzły usługowe tj. serwery typy „blade” wymagające do pracy specjalnej obudowy tzw. skrzynki bladowej;
  • skrzynki blade-owe tj. obudowa niezbędna do pracy węzłów usługowych;
  • węzły graficzne tj. serwery;
  • współdzielony podsystem dyskowy tj. serwer połączony z zewnętrzną macierzą dyskową
  • sieć wewnątrz klastrowa składająca się z przełączników sieciowych oraz przełączników sieciowych do sieci zarządzającej;
  • konsola zarządzająca - notebook;
  • szafa teleinformatyczna;
  • dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 32 GB; (zainstalowane wewnątrz serwerów)
  • dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 48 GB; (zainstalowane wewnątrz serwerów)
  • procesory o lepszej wydajności dla pojedynczego węzła klastra lokalnego (zainstalowane wewnątrz serwerów).

traktowanych jako elementy stanowiące konfigurację pojedynczego klastra lokalnego (zestawu komputerów stacjonarnych) typu L oraz XL, oraz części składowych zainstalowanych dodatkowo na etapie dostawy wewnątrz dostarczanych serwerów, właściwe jest opodatkowanie stawką 0% z uwagi na dyspozycje art. 83 ust. 1 pkt 26 a) Ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem spółki interpretacja odnośnie kwalifikacji stawki 0% podatku VAT dla poszczególnych elementów składowych dostarczanych klastrów lokalnych (zestawu komputerów stacjonarnych) w wersji „L” oraz „XL” do poszczególnych ośrodków akademickich w odniesieniu do ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, Art. 83. ust. 1 pkt 26 a) powinna być dokonana w następujący sposób:

W sytuacji, gdy dany sprzęt komputerowy znajduje się w wykazie towarów, których dostawa jest objęta 0% stawką podatku VAT, sytuacja jest klarowna i nie wymaga dodatkowych objaśnień. Zatem bezsprzecznie 0% stawką podatku VAT powinny zostać objęte dostarczane w ramach zamówienia:

  • węzły usługowe tj. serwery typy blade wymagające do pracy specjalnej obudowy tzw. skrzynki blade-owej;
  • skrzynki blade-owe tj. obudowa niezbędna do pracy węzłów usługowych;
  • węzły graficzne tj. serwery;
  • sieć wewnątrz klastrowa składająca się z przełączników sieciowych oraz przełączników sieciowych do sieci zarządzającej;. (będącymi urządzeniami do transmisji danych cyfrowych)

Zdaniem spółki elementy takie jak:

  • dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 32 GB; (zainstalowane wewnątrz serwerów)
  • dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 48 GB; (zainstalowane wewnątrz serwerów)
  • procesory o lepszej wydajności dla pojedynczego węzła klastra lokalnego (zainstalowane wewnątrz serwerów).

będące integralną częścią składową serwerów powinny zostać opodatkowane 0% stawka VAT. Dodatkowe moduły pamięci operacyjnej (RAM) dla serwerów wchodzących w skład dostarczanego serwera, to elementy podlegające instalacji wewnątrz obudowy serwera, na jego płycie głównej. Są konieczne do poprawnej pracy maszyny, istnieje możliwość skalowania ich pojemności w celu dostosowania do konkretnych potrzeb. Pewna ilość modułów pamięci operacyjnej RAM jest instalowana na etapie produkcji w fabryce i musi zawsze być zainstalowana w serwerze, aby urządzenie działało poprawnie. Na etapie postępowania przetargowego zamawiający wyspecyfikował konieczność umożliwienia wyboru poszczególnym ośrodkom akademickim wielkości pamięci RAM w dostarczanych serwerach. W przypadku wyboru większej ilości pamięci RAM występuje różnica w cenie w porównaniu z zestawem podstawowym. W związku z tym pozycja ta naszym zdaniem powinna zostać objęta zerową stawką podatku VAT jako nieodłączny integralny komponent serwera.

Dodatkowa pamięć zostanie zamontowana w serwerach przed wykonaniem dostawy. Co do procesorów (CPU) należy wyjaśnić, że są to główne jednostki obliczeniowe w serwerach. Jest to kluczowy element maszyny, bez którego nie może ona funkcjonować. Podlega instalacji wewnątrz obudowy serwera. W ramach jednego modelu serwera istnieje możliwość wyboru procesorów o różnych parametrach wydajnościowych. Na etapie postępowania przetargowego zamawiający wyspecyfikował konieczność umożliwienia wyboru poszczególnym ośrodkom akademickim typu procesorów dostarczonych wraz z rozwiązaniem. W przypadku wyboru wydajniejszego zestawu procesorów występuje różnica w cenie w porównaniu z zestawem podstawowym. Pozycja ta naszym zdaniem powinna zostać objęta zerową stawką podatku VAT jako nieodłączny komponent serwera. Procesory o lepszej wydajności są elementem zamiennym dla procesorów w zestawie standardowym i podlegają instalacji wewnątrz serwerów przed wykonaniem dostawy.

Natomiast zdaniem spółki elementy takie jak:

  • współdzielony podsystem dyskowy tj. macierz dyskowa;
  • konsola zarządzająca - notebook;
  • szafa teleinformatyczna;

nie istnieją w wykazie towarów, których dostawa jest objęta stawka VAT 0%, nie są trwale związane z serwerami i mogą funkcjonować samoistnie. Dlatego też w wypadku dostawy tych towarów należy zastosować stawkę VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl natomiast art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawek obniżonych dla określonych czynności i w określonych okolicznościach.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.
  2. Drukarki.
  3. Skanery.
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących).
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a. Ponadto, w myśl art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z powyższego wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, czyli 22%.

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa m.in. w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo -wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z Instytutem zobowiązała się dostarczyć sprzęt komputerowy dla ośrodków akademickich w całej Polsce. Wnioskodawca zaznacza, iż dostawa będzie realizowana zgodnie z postanowieniami umowy na rzecz każdego z ośrodków osobno, przy czym w odniesieniu do przedmiotowego zamówienia publicznego podmiotami zamawiającymi są ośrodki posiadające status placówek oświatowych, w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. Zainteresowany będzie wystawiał faktury dokumentujące dostawę sprzętu komputerowego na każdy z ośrodków akademickich oddzielnie. Spółka podkreśliła, iż otrzymała już od w/w ośrodków dokumenty potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, których kopie zobowiązała się przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Wnioskodawca wśród przedmiotów składających na dostawę sprzętu komputerowego wymienia węzły usługowe, graficzne, skrzynki balde-owe, współdzielony podsystem dyskowy, notebooka, szafę informatyczną, dodatkowe moduły pamięci RAM oraz procesory o lepszej wydajności.

Z analizy w/w uregulowań wynika, iż ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT – 0% dostawę sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog takich ośrodków. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym wymienione są m.in. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, a także urządzenia do transmisji danych cyfrowych. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 pkt 1 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów (zamówienia) odpowiednio potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Konfrontując treść przepisów w tym zakresie z zaprezentowanym stanem faktycznym należy uznać, iż Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, bowiem przedmiotowa dostawa realizowana w ramach objętego niniejszym wnioskiem zamówienia publicznego dokonywana będzie na rzecz ośrodków akademickich posiadających status placówek oświatowych, które będą bezpośrednimi nabywcami sprzętu, umieszczanymi na fakturach dokumentujących te transakcje. Spółka wypełnia także warunki formalne, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 i ust. 15 ustawy. Wątpliwości mogą budzić przesłanki przedmiotowe tzn. czy wymieniony sprzęt komputerowy mieści się wśród wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy. I tak, wymienione przez Wnioskodawcę, wchodzące w skład zamówienia węzły usługowe tj. serwery typu blade wymagające do pracy specjalnej obudowy tzn. skrzynki blade-owej, skrzynki blade-owe, węzły graficzne – serwery, a także sieć wewnątrz klastrowa składająca się z przełączników sieciowych do sieci zarządzającej, stanowiąca w istocie urządzenia do transmisji danych cyfrowych, są bezpośrednio wymienione w załączniku nr 8 w pkt 1 oraz 5.

Z kolei dodatkowe moduły pamięci RAM do pojedynczego węzła klastra lokalnego zwiększające sumaryczną pojemność RAM w węźle do 32 GB lub (do 48 GB) oraz procesory o lepszej wydajności dla pojedynczego węzła klastra lokalnego, wszystkie zainstalowane wewnątrz serwerów, zgodnie z opisem, stanowią one integralną nieodłączną część składową serwerów. Wnioskodawca wyraźnie zaznacza, iż dodatkowe moduły pamięci operacyjnej (RAM) dla serwerów wchodzących w skład dostarczanego serwera, to elementy podlegające instalacji wewnątrz obudowy serwera, na jego płycie głównej. Są konieczne do poprawnej pracy maszyny, istnieje możliwość skalowania ich pojemności w celu dostosowania do konkretnych potrzeb. Pewna ilość modułów pamięci operacyjnej RAM jest instalowana na etapie produkcji w fabryce i musi zawsze być zainstalowana w serwerze, aby urządzenie działało poprawnie. Dodatkowa pamięć zostanie zamontowana w serwerach przed wykonaniem dostawy.

Procesory (CPU) stanowią główne jednostki obliczeniowe w serwerach oraz są ich nieodłącznym komponentem. Jest to kluczowy element maszyny, bez którego nie może ona funkcjonować. Podlega instalacji wewnątrz obudowy serwera. Procesory o lepszej wydajności są elementem zamiennym dla procesorów w zestawie standardowym i podlegają instalacji wewnątrz serwerów przed wykonaniem dostawy.

W świetle powyższych szczegółowych informacji technicznych o faktycznym znaczeniu, umiejscowieniu i funkcji w/w urządzeń, również należy zakwalifikować je jako sprzęt objęty preferencyjną stawką podatkową zgodnie z załącznikiem nr 8 w poz. 1 – serwery.

Natomiast w odniesieniu do współdzielonego podsystemu dyskowego tj. macierzy dyskowej, konsoli zarządzającej – notebooka oraz szafy teleinformatycznej, tut. Organ podziela stanowisko Spółki, iż nie istnieją one w wykazie towarów, których dostawa jest objęta stawka VAT 0%, nie są trwale związane z serwerami i mogą funkcjonować samoistnie.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia warunki przewidziane dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, w odniesieniu do tych elementów wchodzących w skład zestawu komputerów stacjonarnych, które stanowią serwery (lub ich integralną część), bądź urządzenia do transmisji danych cyfrowych. Z obniżonej stawki nie będzie mógł skorzystać w stosunku do dostawy współdzielonego podsystemu dyskowego, konsoli zarządzającej (notebooka) oraz szafy teleinformatycznej, gdzie zastosowanie znajduje podstawowa stawka podatku VAT – 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj