Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-375/10/AZb
z 2 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-375/10/AZb
Data
2010.08.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
brak prawa do odliczenia
premia
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Nabywcę z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowej z tytułu premii rocznej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010r. (data wpływu 27 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu 1 lipca 2010r.) oraz pismem z dnia 28 lipca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahenta z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowej z tytułu premii rocznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahenta z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowej z tytułu premii rocznej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2010r. (data wpływu 1 lipca 2010r.) oraz pismem z dnia 28 lipca 2010r., stanowiącymi odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 21 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Spółka na podstawie zawartej umowy handlowej sprzedaje swoje towary do podmiotu, który za pośrednictwem swojej sieci handlowej (zwany dalej „Nabywcą”) odsprzedaje towary osobom trzecim (odbiorcom finalnym).

Zgodnie z treścią umowy handlowej Spółka zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Nabywcy rocznej premii pieniężnej, której zasady płatności wyglądają następująco:

  • premia ustalana jest na podstawie obrotów z poprzedniego roku kalendarzowego (roczny obrót netto), na podstawie wszystkich faktur wystawionych przez Spółkę na rzecz Nabywcy w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego. Wysokość premii to odpowiedni procent tych obrotów (rocznych obrotów netto),
  • premia jest należna, jeżeli Nabywca w poprzednim roku kalendarzowym przekroczy odpowiedni poziom rocznych obrotów netto, o których mowa powyżej,
  • premia roczna płatna jest zaliczkowo, kwartalnie, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca przypadającego po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego, w wysokości ustalonej na podstawie przewidywanych obrotów towarami Spółki (przewidywany poziom obrotów był określany na podstawie obrotów z ostatniego roku kalendarzowego lub na podstawie obrotów z ostatnich 12 miesięcy). Ostateczne rozliczenie premii następuje po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów pomiędzy Spółką i Nabywcą.

Nabywca zwrócił się w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej do Ministra Finansów działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (organ właściwy wg siedziby Nabywcy) z następującym pytaniem: Czy wypłata przez Spółkę premii rocznej na rzecz Nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i wymaga tym samym wystawienia Spółce przez Nabywcę faktury VAT, czy też wypłata premii rocznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, co nakłada na strony obowiązek jej rozliczenia na podstawie noty księgowej...

Na tak postawione pytanie, Nabywca otrzymał interpretację indywidualną z dnia 1 kwietnia 2008r. nr IPPP1-443-151/08-2/AK, w której Minister Finansów wyraził stanowisko, iż wypłata przez Spółkę premii rocznej na rzecz Nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym wymaga wystawienia Spółce przez Nabywcę faktury VAT.

Minister Finansów uznał, że wypłata premii rocznej za przekroczenie poziomu obrotów z poprzedniego roku kalendarzowego, w sytuacji, gdy jej wypłata uzależniona jest od przekroczenia jednego z kilku progów wartości wynikających ze sprzedaży towarów jest odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. Otrzymanie przedmiotowych premii, musi być potwierdzane przez Nabywcę fakturą VAT wystawioną przez niego zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 czerwca 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że za „stan faktyczny” należy przyjąć okres do dnia złożenia wniosku, a za „zdarzenie przyszłe” okres po dniu złożenia wniosku.

Zarówno Wnioskodawca jak i kontrahent (Nabywca) są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Kontrahent (Nabywca) wykonuje prezentacje oraz publikacje towarów Spółki wraz ze wszystkimi informacjami technicznymi i handlowymi w swoich materiałach marketingowych oraz na różnych nośnikach informacji i reklamy, w tym na billboardach, w prasie i za pośrednictwem Internetu.

Udzielenie przez Spółkę kontrahentowi premii rocznej następuje w razie przekroczenia sprzedaży towarów ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu wszystkich dostaw dokonanych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego.

Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wartości realizowanych obrotów netto w danym okresie rozliczeniowym, według ściśle określonych w umowie z Nabywcą progów ich wysokości.

Premia roczna rozliczana jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów netto za okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego; wyliczenia wielkości obrotów, będących podstawą do naliczenia premii, dokonuje pracownik Spółki i przekazuje kontrahentowi (Nabywcy) celem weryfikacji prawidłowości dokonanego wyliczenia, natomiast przypisanie do określonego umownie progu wielkości obrotów i obciążenie Spółki premią roczną poprzez wystawienie stosownego dokumentu dokonywane jest przez Nabywcę.

Pomiędzy Spółką a kontrahentem dokonującym nabyć towarów Spółki zawarta jest umowa handlowa, w której oprócz przedmiotu umowy, warunków płatności, warunków dostaw oraz innych ogólnych warunków handlowych zawarty jest punkt określający stawkę procentową (odpowiednią do wysokości obrotów) stosowaną do wyliczenia premii pieniężnej.

Zawarta z Nabywcą umowa nie określa jakie działania, w jakim czasie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez Nabywcę towarów Spółki celem intensyfikacji sprzedaży.

W sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpią żadne obroty lub obroty będą niższe niż umowny próg minimalny, to premia pieniężna nie będzie wypłacona.

Wypłacone premie pieniężne związane są z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że wskazał w piśmie z dnia 28 czerwca, iż „kontrahent (Nabywca) wykonuje prezentacje oraz publikacje towarów Spółki wraz ze wszystkimi informacjami technicznymi i handlowymi w swoich materiałach marketingowych oraz na różnych nośnikach informacji i reklamy, w tym na billboardach, w prasie i za pośrednictwem Internetu”, jednakże premia pieniężna nie jest zapłatą za wyżej wymienione czynności. Zapłata za te czynności jest uregulowana w tej samej umowie co premia pieniężna, jednak zasady jej naliczania i rozliczania są sformułowane odrębnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Nabywcę z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowej z tytułu premii rocznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Nabywcę z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowej z tytułu premii rocznej.

W sytuacji, gdy premia roczna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w przypadku Spółki zachodzą wszystkie przesłanki do odliczenia podatku naliczonego VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Przedmiotowy podatek naliczony VAT jest bowiem związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (tj. sprzedażą towarów opodatkowaną podatkiem VAT).

Jednocześnie nie zachodzi żadna z sytuacji, przewidziana w ustawie o VAT, w tym określona w art. 88 tej ustawy, która zabrania Spółce odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle powyższego, zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w niniejszym wniosku jest prawidłowe. Podatnik wnosi o jego potwierdzenie w odniesieniu do stanu faktycznego, jak i na przyszłość w odniesieniu do zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy mianem „usług” objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Ze stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy handlowej sprzedaje swoje towary do podmiotu, który za pośrednictwem swojej sieci handlowej (zwany dalej „Nabywcą”) odsprzedaje towary osobom trzecim (odbiorcom finalnym).

Zgodnie z treścią umowy handlowej Spółka zobowiązana jest do zapłaty na rzecz Nabywcy rocznej premii pieniężnej, której zasady płatności wyglądają następująco:

  • premia ustalana jest na podstawie obrotów z poprzedniego roku kalendarzowego (roczny obrót netto), na podstawie wszystkich faktur wystawionych przez Spółkę na rzecz Nabywcy w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego. Wysokość premii to odpowiedni procent tych obrotów (rocznych obrotów netto),
  • premia jest należna, jeżeli Nabywca w poprzednim roku kalendarzowym przekroczy odpowiedni poziom rocznych obrotów netto, o których mowa powyżej,
  • premia roczna płatna jest zaliczkowo, kwartalnie, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca przypadającego po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego, w wysokości ustalonej na podstawie przewidywanych obrotów towarami Spółki (przewidywany poziom obrotów był określany na podstawie obrotów z ostatniego roku kalendarzowego lub na podstawie obrotów z ostatnich 12 miesięcy). Ostateczne rozliczenie premii następuje po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów pomiędzy Spółką i Nabywcą.

Kontrahent (Nabywca) wykonuje prezentacje oraz publikacje towarów Spółki wraz ze wszystkimi informacjami technicznymi i handlowymi w swoich materiałach marketingowych oraz na różnych nośnikach informacji i reklamy, w tym na billboardach, w prasie i za pośrednictwem Internetu, jednak premia pieniężna nie jest zapłatą za wyżej wymienione czynności. Zapłata za te czynności jest uregulowana w tej samej umowie co premia pieniężna, jednak zasady jej naliczania i rozliczania są sformułowane odrębnie.

Udzielenie przez Spółkę kontrahentowi premii rocznej następuje w razie przekroczenia sprzedaży towarów ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu wszystkich dostaw dokonanych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego.

Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wartości realizowanych obrotów netto w danym okresie rozliczeniowym, według ściśle określonych w umowie z Nabywcą progów ich wysokości.

Premia roczna rozliczana jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów netto za okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego; wyliczenia wielkości obrotów, będących podstawą do naliczenia premii, dokonuje pracownik Spółki i przekazuje kontrahentowi (Nabywcy) celem weryfikacji prawidłowości dokonanego wyliczenia, natomiast przypisanie do określonego umownie progu wielkości obrotów i obciążenie Spółki premią roczną poprzez wystawienie stosownego dokumentu dokonywane jest przez Nabywcę.

Pomiędzy Spółką a kontrahentem dokonującym nabyć towarów Spółki zawarta jest umowa handlowa, w której oprócz przedmiotu umowy, warunków płatności, warunków dostaw oraz innych ogólnych warunków handlowych zawarty jest punkt określający stawkę procentową (odpowiednią do wysokości obrotów) stosowaną do wyliczenia premii pieniężnej.

Zawarta z Nabywcą umowa nie określa jakie działania, w jakim czasie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez Nabywcę towarów Spółki celem intensyfikacji sprzedaży.

W sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpią żadne obroty lub obroty będą niższe niż umowny próg minimalny, to premia pieniężna nie będzie wypłacona.

Wypłacone premie pieniężne związane są z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zarówno Wnioskodawca jak i kontrahent (Nabywca) są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej uzależnionej od zrealizowania przez kontrahenta (Nabywcę) ustalonego limitu obrotów netto w danym okresie rozliczeniowym, według ściśle określonych w umowie progów ich wysokości nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Z umowy handlowej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem (Nabywcą) wynika, iż gwarancją otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej jest tylko i wyłącznie zrealizowanie określonego progu obrotów. Wnioskodawca wskazał bowiem, że w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym nie wystąpią żadne obroty lub obroty będą niższe niż umowny próg minimalny, to premia pieniężna nie będzie wypłacona. Wyliczenia wielkości obrotów, będących podstawą do naliczenia premii, dokonuje pracownik Spółki i przekazuje kontrahentowi (Nabywcy) celem weryfikacji prawidłowości dokonanego wyliczenia.

Wobec powyższego brak jest podstaw, aby uznać, że premia pieniężna wypłacana przez Wnioskodawcę stanowi (będzie stanowiła) wynagrodzenie za realizowane usługi. Tym samym należy uznać, iż skoro w tym konkretnym przypadku, otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, to przedmiotowe premie nie stanowią wynagrodzenia za usługi.

Wprawdzie Wnioskodawca wskazał, że kontrahent (Nabywca) wykonuje prezentacje oraz publikacje towarów Spółki wraz ze wszystkimi informacjami technicznymi i handlowymi w swoich materiałach marketingowych oraz na różnych nośnikach informacji i reklamy, w tym na billboardach, w prasie i za pośrednictwem Internetu, jednakże premia pieniężna nie jest zapłatą za wyżej wymienione czynności. Zapłata za te czynności jest uregulowana w tej samej umowie co premia pieniężna, jednak zasady jej naliczania i rozliczania są sformułowane odrębnie.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wyliczona według zasad opisanych we wniosku premia pieniężna nie jest udzielana Nabywcy w zamian za zobowiązanie się do wykonania czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów Wnioskodawcy lub jakichkolwiek innych usług, bowiem za podejmowanie przez kontrahenta czynności opisanych we wniosku umowa przewiduje zapłatę odrębną od premii pieniężnej. Wnioskodawca jednocześnie podał, że zawarta z Nabywcą umowa nie określa jakie działania, w jakim czasie i z jaką częstotliwością mają zostać podjęte przez Nabywcę towarów Spółki celem intensyfikacji sprzedaży.

Skoro ww. umowa handlowa dotycząca zasad udzielania premii pieniężnej, nie uzależnia jej przyznania od spełnienia przesłanek, jakimi byłoby wykonywanie opisanych wyżej czynności (prezentacji oraz publikacji towarów Spółki wraz ze wszystkimi informacjami technicznymi i handlowymi w swoich materiałach marketingowych oraz na różnych nośnikach informacji i reklamy, w tym na billboardach, w prasie i za pośrednictwem Internetu), zatem nie można uznać, że otrzymywana przez Nabywcę premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy, polegające na podjęciu określonych wyżej działań.

W przedmiotowej sprawie brak jest bowiem elementu wzajemności, koniecznego do uznania, że płatność w formie premii pieniężnej jest wynagrodzeniem za świadczenia podejmowane przez Nabywcę towarów Spółki celem intensyfikacji sprzedaży.

Zauważyć należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca przyznając premię pieniężną ustala jej ostateczną wysokość po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów pomiędzy Spółką i Nabywcą, jednocześnie premia płatna jest zaliczkowo, kwartalnie, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca przypadającego po zakończeniu danego kwartału kalendarzowego.

Premia roczna rozliczana jest po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie rzeczywiście osiągniętych obrotów netto za okres od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego.

Udzielenie przez Spółkę kontrahentowi premii rocznej następuje w razie przekroczenia sprzedaży towarów ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Spółkę z tytułu wszystkich dostaw dokonanych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego.

Należy zatem uznać, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna wypłacana Nabywcy stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania i na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. podlega udokumentowaniu fakturami korygującymi uwzględniającymi wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość premii pieniężnej na podstawie wystawionych faktur VAT stwierdzających dokonanie wszystkich dostaw w danym okresie czasu (1 stycznia do 31 grudnia roku kalendarzowego). Umowa handlowa określa m.in. stawkę procentową (odpowiednią do wysokości obrotów) stosowaną do wyliczenia premii pieniężnej. Wysokość premii to odpowiedni procent obrotów (rocznych obrotów netto). Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu proporcjonalnie do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw w danym okresie stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

W związku z tym, iż opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami i w tym konkretnym przypadku Nabywca otrzymujący premię pieniężną nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT dla których wynagrodzeniem jest opisana premia pieniężna, Wnioskodawca nie ma prawa (nie będzie miał prawa) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez Nabywcę z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz w fakturze końcowej z tytułu premii rocznej. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wystawione faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane. Wystawione w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) faktury z tytułu zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowe z tytułu premii rocznej nie dokumentują żadnych dodatkowych czynności wykonanych przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Tym samym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że „ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach VAT wystawianych przez Nabywcę z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz faktury końcowej z tytułu premii rocznej”.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Nabywcę z tytułu otrzymania przez niego zaliczek na poczet premii rocznej oraz z faktury końcowej z tytułu premii rocznej. Przedmiotowa interpretacja nie dotyczy natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ewentualnych faktur dokumentujących usługi świadczone przez Wnioskodawcę związane z intensyfikacją sprzedaży (dotyczące prezentacji oraz publikacji towarów Spółki wraz ze wszystkimi informacjami technicznymi i handlowymi w swoich materiałach marketingowych oraz na różnych nośnikach informacji i reklamy, w tym na billboardach, w prasie i za pośrednictwem Internetu) – jako działań, dla których umowa przewiduje zapłatę odrębną od premii pieniężnej, gdyż Wnioskodawca w tym zakresie nie sformułował pytania ani nie przedstawił własnego stanowiska w sprawie.

Niniejsza interpretacja wydana została w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego premię pieniężną nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-151/08-2/WAK z dnia 1 kwietnia 2008r. należy zauważyć, iż interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj