Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-628/10/MS
z 29 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-628/10/MS
Data
2010.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
stawki podatku
teatr
teatr
usługi kulturalne
usługi kulturalne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
stwierdzenie jaką stawkę podatku należy zastosować do usługi organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza siedzibą podatnika w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010r. (data wpływu 2 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 16 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia jaką stawkę podatku należy zastosować do usługi organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza siedzibą podatnika w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia jaką stawkę podatku należy zastosować do usługi organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza siedzibą podatnika w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 września 2010r. (data wpływu 16 września 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-628/10/MS z dnia 3 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymuje zlecenie organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza swoją siedzibą. Zadaniem Wnioskodawcy jest użycie do wystawienia sztuki własnego zespołu aktorskiego i technicznego, własnych dekoracji, kostiumów i własnych środków transportu.

Zamawiający spektakl zapewnia nagłośnienie, garderobę oraz zabezpieczenie imprezy pod względem p. poż., bhp, a także opiekę organizacyjną. Rozliczenie zobowiązań następuje w dwojaki sposób:

  1. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową,
  2. Wnioskodawca sam dokonuje sprzedaży biletów wstępu na przedstawienie.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 26 sierpnia 1993r. z tytułu działalności obiektów kulturalnych (PKD 2004) 9232Z.

Wnioskodawca wskazuje symbol PKWiU w sytuacji gdy otrzymuje ryczałt za przedstawienie zgodnie z zawartą umową - PKWiU 9232, podatek VAT 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy stosować do świadczonych usług w przypadku gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową...

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 września 2010r. Wnioskodawca zmodyfikował pytanie formułując je w następujący sposób: Czy Teatr mając PKD 9232Z prawidłowo stosuje stawkę podatku VAT 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż wydając niniejszą interpretację przyjęto wskazaną przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 14 września 2010r. klasyfikację, zgodnie z którą usługi organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza siedzibą podatnika w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową zaklasyfikowane zostały do grupowania PKWiU 9232 „usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tym samym tut. organ nie jest właściwy do dokonania klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług ani też do weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę.

Powołana przez Wnioskodawcę Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) pozostaje bez znaczenia na gruncie podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział zwolnienie z opodatkowania niektórych czynności lub opodatkowanie stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in., wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług (o których mowa w punktach 1-8), które nie podlegają zwolnieniu.

W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe.

Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 156, pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono „usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w sytuacji gdy otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową nie dokonuje sprzedaży biletów wstępu na organizowane i prezentowane przez siebie spektakle teatralne.

Wnioskodawca świadczy usługi - sprzedaje usługę kulturalną (spektakl teatralny), która została przez niego sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 9232 „usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”.

Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów, skoro Wnioskodawca świadczy jedynie usługi - sprzedaje usługę kulturalną (spektakl teatralny), która mieści się w grupowaniu PKWiU ex 92 „usługi związane z kulturą”, a nie dokonuje sprzedaży biletów wstępu, usługa powyższa na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ww. ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługa organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza siedzibą podatnika w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe zgodnie z zawartą umową podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie stwierdzenia jaką stawkę podatku należy zastosować do organizacji i prezentacji spektaklu teatralnego poza siedzibą podatnika w sytuacji gdy Wnioskodawca sam dokonuje sprzedaży biletów wstępu na przedstawienie oraz w zakresie zastosowania klasyfikacji PKWiU zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj