Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-107/13/DSZ
z 30 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jest mężatką, posiadającą troje dzieci. Jeden z Jej synów, urodzony 30 stycznia 1993 r. jest uczniem III roku praktycznej nauki zawodu w zawodzie – monter instalacji i urządzeń sanitarnych. Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego została podpisana z pracodawcą przez Cech Rzemiosł Budowlanych. Nauka zawodu trwa trzy lata. Syn rozpoczął ją w dniu 6 grudnia 2010 r., jako pracownik młodociany. W trakcie nauki odbył również dokształcenie teoretyczne w Centrum Kształcenia Ustawicznego, które jest warunkiem do zdawania egzaminu na czeladnika przeprowadzonego w siedzibie Izby Rzemieślniczej lub przeprowadzonego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Syn w trakcie nauki zawodu nie osiąga dochodów podlegających opodatkowaniu. Jego obecny dochód to: 6% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale. Natomiast w roku 2011 wynosił 4% i 5% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku 2012. Tak więc ani w roku 2011 ani w 2012 r. nie osiągnął dochodu podlegającego opodatkowaniu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej, tj. czy może odliczyć sobie ulgę na syna za rok 2011 (czyli za I rok nauki) i za rok 2012 (czyli za II rok nauki)?


W ocenie Wnioskodawczyni, może odliczyć ulgę na syna na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o rzemiośle a także ustawy o systemie oświaty.

Syn po zakończeniu nauki i zdaniu egzaminu otrzyma Świadectwo Czeladnika w zawodzie: monter instalacji i urządzeń sanitarnych (zdając egzamin w Izbie Rzemieślniczej), lub otrzyma dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe (zdając egzamin w Centrum Kształcenia Praktycznego) wystawionego przez O. K. E.

Wnioskodawczyni uważa, iż należy Jej się ulga na syna również dlatego, że przez całe trzy lata nauki pozostaje on na Jej utrzymaniu, dokształca się i nie osiąga dochodów podlegających opodatkowaniu, jak również nie ukończył on jeszcze 25 lat. Tym samym, spełnia on warunki określone w ustawach wymienionych przez Wnioskodawczynię.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady korzystania z tzw. ulgi prorodzinnej określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.). Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy, od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1.


Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:


  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.


Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z przepisu art. 27f ust. 4 ww. ustawy wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.


Według art. 27f ust. 5 cyt. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:


  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Natomiast art. 27f ust. 6 powyższej ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 powołanej ustawy).


Dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, to dzieci:


  1. bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  2. do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej


Zatem aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ww. ustawy należy:


  1. osiągnąć dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ustawy,
  2. wychowywać w roku podatkowym m.in. dzieci własne małoletnie lub utrzymywać w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego dzieci pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskiwały dochodów w kwocie określonej w cyt. art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  3. wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).


Przy czym warunkiem do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania dziecka jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:


  1. art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,
  3. ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że syn Wnioskodawczyni urodzony w dniu 30 stycznia 1993 r. jest uczniem III roku praktycznej nauki zawodu w zawodzie – monter instalacji i urządzeń sanitarnych. Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego została podpisana z pracodawcą przez Cech Rzemiosł Budowlanych. Nauka zawodu trwa trzy lata. Syn rozpoczął ją w dniu 6 grudnia 2010 r. jako pracownik młodociany. W trakcie nauki odbył również dokształcenie teoretyczne w Centrum Kształcenia Ustawicznego. Syn w trakcie nauki zawodu ani w roku 2011 ani w 2012 r. nie osiągnął dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny należy stwierdzić, iż skorzystanie z ulgi prorodzinnej uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Jednym z tych warunków jest utrzymywanie w roku podatkowym dzieci własnych w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego, pełnoletnich, które nie ukończyły 25 roku życia, uczących się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym jeżeli w roku dzieci te nie uzyskiwały dochodów w kwocie określonej w cyt. art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 2 pkt 2) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje szkoły:


  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne;


Z kolei art. 2 pkt 3a) ww. ustawy statuuje, iż w skład systemu oświaty zaliczane są również: placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

Z treści zacytowanych przepisów wynika, iż nie można pobierania nauki przez syna Wnioskodawczyni w formie praktycznej nauki zawodu w oparciu o umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego oraz ukończenia przez niego kursu przygotowującego do egzaminu czeladniczego w zawodzie w Centrum Kształcenia Ustawicznego uznać za naukę w szkołach, w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Do wniosku takiego w sposób jednoznaczny prowadzi zarówno literalna jak i systemowa interpretacja zacytowanych przepisów. Wyraźną intencją ustawodawcy było oddzielenie definicji szkół od placówek kształcenia ustawicznego w ustawie o systemie oświaty, na co wskazuje m.in. układ przestrzenny ww. ustawy, tj. art. 2 pkt 2) oraz art. 2 pkt 3a).

Tym samym, stwierdzić należy, że gdyby wolą ustawodawcy było, aby nauka na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego oraz w formie kursu przygotowującego do egzaminu czeladniczego w zawodzie odbytego w Centrum Kształcenia Ustawicznego pozwalały na korzystanie z tzw. ulgi prorodzinnej, to stosowna regulacja znalazłaby się również w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, równolegle do regulacji zawartych w ustawie o systemie oświaty.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna poczynając od miesiąca lutego 2011 i za rok 2012, bowiem będąc osobą pełnoletnią nie pobierał on nauki w szkole w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, a tym samym nie zostały wypełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania rzeczonej ulgi, w szczególności zaś z art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W efekcie, stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione w niniejszym wniosku uznać należy za nieprawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena spełnienia przesłanek uprawniających do ulgi prorodzinnej, nie dotyczy ona natomiast kwestii związanych z jej podziałem w sytuacji, gdy oboje rodzice uprawnieni są do korzystania z tej ulgi.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj