Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-74/13-4/AW
z 16 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 21.01.2013 r. (data wpływu 25.01.2013 r.), uzupełnione pismem z dnia 04.03.2013 r. (data wpływu 06.03.2013 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22.02.2013 r. doręczone Wnioskodawcy w dniu 28.02.2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawki podatku VAT dla dokonywanych dostaw oraz świadczonych usług w części odnoszącej się do:

  • stawki podatku VAT dla sprzedawanych materiałów nabytych od innych producentów, stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu żaluzji oraz markiz na zewnątrz budynków, oraz stawki podatku VAT dla naprawy zamontowanych żaluzji zewnętrznych wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe,
  • stawki podatku VAT dla dostawy jak i dostawy wraz z montażem oraz naprawy rolet materiałowych, żaluzji aluminiowych, żaluzji drewnianych, żaluzji plisowanych, moskitier, verticali montowanych wewnątrz budynków, dostawy żaluzji budowlanych zewnętrznych, stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu żaluzji oraz markiz na zewnątrz budynków, oraz stawki podatku VAT dla naprawy zamontowanych żaluzji zewnętrznych wykonywanych w obiektach nie objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dokonywanych dostaw oraz świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jest płatnikiem podatku od towaru i usług. W ramach działalności powadzi produkcję sprzedaż i montaż systemów osłonowych do okien. W ramach prowadzonej działalności sprzedaje:

  1. materiały zakupione od innych producentów
  2. rolety materiałowe, żaluzje aluminiowe, żaluzje drewniane, żaluzje plisowane, verticale, moskitiery bez usługi montażu
  3. rolety materiałowe, żaluzje aluminiowe, żaluzje drewniane, żaluzje plisowane, verticale, moskitiery z usługą montażu
  4. żaluzje aluminiowe budowlane - wypełnione pianką izolacyjną z elektrycznym systemem sterującym lub sterowane ręcznie, wykonane z materiałów zakupionych od dostawców z terenu Polski, z usługą montażu w budynkach mieszkalnych do 300m2 oraz w lokalach mieszkalnych do 150 m2 w budynkach wielorodzinnych
  5. żaluzje aluminiowe budowlane - wypełnione pianką izolacyjną z elektrycznym systemem sterującym lub sterowane ręcznie, wykonane z materiałów zakupionych od dostawców z terenu UE z wyłączeniem Polski, z usługą montażu w budynkach mieszkalnych do 300m2 oraz w lokalach mieszkalnych do 150 m2 w budynkach wielorodzinnych,
  6. żaluzje aluminiowe budowlane — antywłamaniowe, z profili wzmocnionych, potwierdzone certyfikatem, z elektrycznym systemem sterującym, wykonane z materiałów zakupionych na terenie Polski, z usługą montażu w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych do 150 m2 w budynkach wielorodzinnych
  7. żaluzje aluminiowe budowlane - antywłamaniowe, z profili wzmocnionych, potwierdzone certyfikatem, z elektrycznym systemem sterującym, wykonane z materiałów zakupionych na terenie UE z wyłączeniem Polski, z usługą montażu w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych do 150 m2 w budynkach wielorodzinnych
  8. markizy z usługą montażu
  9. produkty, o których mowa w pkt d - h, bez usługi montażu
  10. naprawę w/w produktów

Systemy osłonowe, o których mowa w pkt d - h, montowane są na zewnątrz budynku za pomocą śrub, kotwi kołków rozporowych. Demontaż tych elementów powoduje uszkodzenie lub zniszczenie produktu, typu zarysowanie, odkształcenie. Towary i usługi dostarczane są firmom oraz osobom fizycznym. Produkty i usługi wykonywane są w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m2 oraz powyżej 150m2, w budynkach mieszkalnych do 300 m2 oraz powyżej 300 m2. Budynki te są obiektami nowobudowanymi lub starymi modernizowanymi.

Systemy osłonowe powodują trwałe polepszenie właściwości termoizolacyjnych budynku, zabezpieczają go pod względem akustycznym, oraz powodują zwiększenie bezpieczeństwa budynku/lokalu.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż materiały zakupione od innych producentów , które sprzedaje to silniki elektryczne ze sterowaniem zakupione na podstawie faktury z VAT 23%. Produkty opisane w pkt 4 ppkt b po zamontowaniu w otworach okiennych, polepszają warunki termiczne mieszkań do 150 m² i domów do 300 m2. Utrudniają nagrzewanie lokalu w lecie i utratę ciepła zimą, podnoszą tym samym komfort pomieszczeń.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


W związku z powyższym, czy ma prawo stosować preferencyjną stawkę VAT 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do treści art. 42 ustawy o VAT, obniżoną stawkę w wysokości 8% można stosować w przypadku dostaw, budowy, modernizacji w tym również termoizolacji, przebudowy, remontu, adaptacji obiektów budowlanych, które spełniają wymogi definicji określonej jako budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym. Ustawa o VAT w żaden sposób nie definiuje pojęcia roboty budowlane. Zatem zasadne wydaje się odesłanie do definicji budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji itp. definicji zawartych w prawie budowlanym.

Zgodnie z art. 3 Ustawy dn. 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane Dz.U.2010.243.1623 j.t. przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. W związku z powyższym zasadne wydaje się stosowanie w przypadku sprzedaży i montażu systemów osłonowych w lokalach mieszkalnych do 150m2 i budynkach mieszkalnych do 300 m2, w przypadkach określonych w pkt 4 od ppkt d do h stawki 8% VAT. Należy zauważyć iż montaż żaluzji aluminiowych budowlanych, o których mowa w treści pkt 4 ppkt od d do g, powoduje trwałe ulepszenie, które w ocenie Wnioskodawcy można nazwać modernizacją lub termomodernizacją obiektu. Żaluzje montowane na zewnątrz budynku osłaniają przed nagrzaniem, nasłonecznieniem, wyciszają i ocieplają wnętrze. zapewniają użytkownikom komfort i prywatność a także bezpieczeństwo. Z kolei markizy wymienione w pkt 4 ppkt h, montowane również w sposób trwały, mają za zadanie poprawę walorów użytkowych. Ze względu na swoją konstrukcję oraz sposób montażu powodują że do lokalu dostaje się mniej słońca, przez co ograniczają nadmierne nagrzanie a zatem również poprawiają termoizolację budynku. Praktycznie wszystkie produkty, pomijając moskitiery wymienione w pkt 4 ppkt b - c, spełniają oprócz funkcji dekoracyjnych również funkcje izolacyjne, utrudniając dostęp światła słonecznego do lokalu.


Wątpliwości Wnioskodawcy budzi też fakt stosowania stawki VAT 23% na produkty, o których mowa w pkt 4 ppkt i, gdy z treści umowy zawartej pomiędzy sprzedającym a kupującym wynika, iż odbiorca dokonuje zakupu towaru w celu samodzielnego montażu.


Kontrowersje wśród odbiorców budzi też fakt stosowania stawki VAT 23% w przypadku napraw pkt 4 ppkt j.


W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca sprecyzował stanowisko w sprawie w poniższym zakresie:

Materiały zakupione od innych producentów na podstawie faktury VAT 23% należy sprzedawać z 23% VAT.

Produkty opisane w pkt 4 ppkt 4 należy sprzedawać ze stawką VAT 8%.


Produkty wymienione w pkt 4 ppkt i należy sprzedawać z obniżoną stawką VAT 8% ponieważ znacznie wpływają one na polepszenie warunków użytkowania lokalu. Po zamontowaniu żaluzji aluminiowych budowlanych w mieszkaniach do 150 m2 oraz domach do 300 m2 w znaczny sposób poprawiają się warunki akustyczne i termiczne lokalu. Żaluzje wyciszają budynek i izolują go od złych czynników atmosferycznych, zimą zatrzymują ciepło wewnątrz a latem chronią przed nagrzewaniem. Bardzo istotne znaczenia ma również fakt, że żaluzje w dużym stopniu zabezpieczają pomieszczenia przed włamaniem i kradzieżą.

Produkty wymienione w pkt 4 ppkt c sprzedawane wraz z usługą montażu należy opodatkować stawką VAT 8%. Naprawa produktów wymienionych w pkt 4 ppkt j winna być opodatkowana stawką VAT 8%.

Reasumując, produkty wytwarzane przez firmę Wnioskodawcy mają między innymi zadanie wpływać na ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii lub zmniejszenie zapotrzebowania na energie. Spełniają zatem wymogi przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w którym mowa w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wykonywane czynności dotyczą remontu, modernizacji i termomodernizacji budynków i mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części odnoszącej się do stawki podatku VAT dla sprzedawanych materiałów nabytych od innych producentów, stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu żaluzji oraz markiz na zewnątrz budynków, oraz stawki podatku VAT dla naprawy zamontowanych żaluzji wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym;
  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy jak i dostawy wraz z montażem oraz naprawy rolet materiałowych, żaluzji aluminiowych, żaluzji drewnianych, żaluzji plisowanych, moskitier, verticali montowanych wewnątrz budynków, dostawy żaluzji zewnętrznych, stawki podatku VAT dla świadczonych usług montażu żaluzji oraz markiz na zewnątrz budynków, oraz stawki podatku VAT dla naprawy zamontowanych żaluzji zewnętrznych wykonywanych w obiektach nie objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:

    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    3. w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).


Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.


Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.


Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.


Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.


Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).


Montaż – wg powyższego słownika - to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”.


W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.


Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459 ze zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty). Jeżeli zaś pomiędzy stronami umowy dochodzi jedynie do przekazania towaru bez świadczenia żadnych dodatkowych usług mamy do czynienia z dostawą towarów zdefiniowaną w art. 7 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest firmą zajmującą się sprzedażą i montażem systemów osłonowych okien. W ramach prowadzonej działalności dokonuje również dostaw materiałów zakupionych od innych producentów (silniki elektryczne) które nabywcy opodatkowują stawką podatku VAT w wysokości 23%. Jak wskazał Zainteresowany zajmuje się również sprzedażą rolet materiałowych, żaluzji aluminiowych, żaluzji drewnianych, żaluzji plisowanych, verticali, moskitier, które sprzedaje zarówno z usługą montażu wewnątrz obiektów jak i bez usługi montażu. Ponadto dokonuje sprzedaży różnego rodzaju żaluzji aluminiowych budowlanych montowanych na zewnątrz budynku, które również mogą być sprzedawane samodzielnie bądź łącznie z usługą montażu. Wnioskodawca dokonuje również napraw sprzedawanych produktów.

Świadczone usługi montażu są wykonywane w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150m2 jak i lokalach o powierzchni powyżej 150m2 oraz budynkach mieszkalnych o powierzchni do 300m2 jak i powyżej 300m2. Są to nowobudowane budynki lub obiekty modernizowane. Jak wskazał Zainteresowany montowane systemy osłonowe powodują trwałe polepszenie właściwości termoizolacyjnych budynku, zabezpieczają go pod względem akustycznym, oraz powodują zwiększenie bezpieczeństwa budynku/lokalu.

Analizując powołane przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, iż w zakresie dokonywanych dostaw produktów (bez usługi montażu) nie znajdzie zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT przewidziana w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż w omawianej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług lecz odpłatnej dostawy towarów, zaś przywołany artykuł przewiduje możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT jedynie dla świadczonych usług budowlanych, remontowych, modernizacyjnych, termomodernizacyjnych, przebudowy bądź dostawy obiektów budowlanych lub ich części, co w odniesieniu do omawianej dostawy nie ma zastosowania. Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca dokonując dostawy rolet materiałowych, żaluzji aluminiowych, żaluzji drewnianych, żaluzji plisowanych, verticali, moskitier oraz żaluzji aluminiowych budowlanych zewnętrznych bez usługi montażu winien opodatkować powyższe czynności stawką podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Zatem w tym zakresie należy uznać, iż Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie.


W kontekście świadczonych przez Wnioskodawcę czynności dostawy wraz z usługą montażu oraz późniejszą naprawą rolet materiałowych, żaluzji aluminiowych, żaluzji drewnianych, żaluzji plisowanych, verticali, moskitier wewnętrznych również nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT, a opisane czynności winny być opodatkowane stawką 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga fakt, iż rolety i żaluzje wewnętrzne oraz moskitiery i verticale, stanowią wyposażenie budynku (lokalu). W wyniku ich montażu (bądź naprawy) nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku czy lokalu. Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności w przedmiotowym zakresie nie dotyczą zatem budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem obiektu budownictwa mieszkaniowego lub jego części w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. Z uwagi na rodzaj materiałów, z których wykonywane są rolety i żaluzje wewnętrzne oraz moskitiery i verticale, nie mogą one pełnić funkcji ochrony i izolacji samego budynku. A zatem czynności montażu tych elementów bądź ich naprawa nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, iż z uwagi na fakt, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów.

Niewątpliwie współczesne wymagania rodzą potrzebę modernizacji starych budynków zarówno mieszkalnych, jak i niemieszkalnych. Prace modernizacyjne wiążą się często ze zmianami konstrukcyjnymi w budynku. Przyczyną modernizacji jest konieczność unowocześnienia istniejących budynków, zmiana rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych oraz poprawienie standardu wyposażenia – założenia nowych instalacji np. grzewczych, czy nowych urządzeń technicznych.

Czynności polegające na montażu oraz późniejszej naprawie rolet i żaluzji wewnętrznych oraz moskitier i verticali są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia - na indywidualne zamówienie klienta. Wyposażenie – w postaci rolet i żaluzji wewnętrznych oraz moskitier i verticali z pewnością nie stanowi elementów konstrukcyjnych budynku. Opisanych czynności nie można też zaliczyć do remontów. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług montażu oraz naprawy rolet materiałowych i żaluzji aluminoiwych, drewnianych i plisowanych wewnętrznych oraz moskitier i verticali wraz z ich dostawą, na indywidualne zamówienie klienta, stawką 8% należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania czynności w zakresie montażu oraz późniejszej naprawy żaluzji aluminiowych zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należy zauważyć, że żaluzje aluminiowe zewnętrzne - niezależnie od rodzaju czy sposobu montażu, skutecznie chronią budynki przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych - słońcem, deszczem, wiatrem, śniegiem i mrozem, poprawiają bilans energetyczny domu czy mieszkania, wpływają dodatnio na izolację akustyczną, w odczuwalny sposób obniżając poziom hałasu w pomieszczeniach. Ponadto stanowią zabezpieczenie antywłamaniowe. Żaluzje zewnętrzne są montowane na trwałe, stanowiąc element konstrukcyjny budynku.

Usługi w powyższym zakresie wykonywane są, jak wskazał Wnioskodawca, w ramach budowy nowych obiektów oraz modernizacji i remontów budynków mieszkalnych, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. W tej sytuacji stawka podatku przewidziana przepisem art. 41 ust. 12 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

A zatem do usług montażu oraz ewentualnej późniejszej naprawy żaluzji aluminiowych zewnętrznych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż dokonując usługi montażu, naprawy żaluzji aluminiowych zewnętrznych (różnego rodzaju) w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym winno być opodatkowane stawką 8% VAT, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, iż Zainteresowany wskazał, że usług montażu oraz ewentualnej późniejszej naprawy żaluzji aluminiowych zewnętrznych wykonuje również w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia przekracza 150 m2 oraz budynkach mieszkalnych których powierzchnia mieszkalna przekracza 300 m2, zatem nie są to obiekty zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Tym samym usługi montażu oraz ewentualnej późniejszej naprawy żaluzji aluminiowych zewnętrznych świadczone w tych obiektach nie będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Powyższe czynności Wnioskodawca winien opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Tym samym należy uznać, iż w zakresie świadczonych usług montażu oraz późniejszej naprawy żaluzji aluminiowych zewnętrznych wykonywanych w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia przekracza 150 m2 oraz budynkach mieszkalnych których powierzchnia mieszkalna przekracza 300 m2 Zainteresowany przedstawił nieprawidłowe stanowisko w sprawie.

Odnosząc się do dokonywanych dostaw materiałów zakupionych od innych producentów takich jak silniki elektryczne ze sterowaniem, należy wskazać, iż Ustawodawca nie przewidział zastosowania do ww. produktów preferencyjnych stawek podatku VAT, zatem ich sprzedaż Wnioskodawca winien opodatkować podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem należy wskazać, iż w odniesieniu do stawki podatku VAT dla sprzedawanych materiałów zakupionych od innych producentów Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj