Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-316/13-2/AW
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10.04.2013r. (data wpływu 11.04.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.04.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Podatnik zamierza brać udział w przetargach publicznych na rewitalizację zabytkowych parków. Ostatnio podatnik wziął udział w przetargu publicznym na Zagospodarowanie parku R. i wyspy zamkowej w Sz., gdzie jego oferta była odrzucona z powodu błędnej stawki VAT. Przedmiotem zamówienia w takich przypadkach są w szczególności:

  • oczyszczenie fosy z osadów dennych i nanosów mineralnych;
  • remont istniejących mostków ogrodowych polegający na wykonaniu prac konserwatorskich przy zniszczonych i uszkodzonych przyporach i kładkach, wymianie nawierzchni pomostowych i barierek;
  • wykonanie ciągów pieszo – jezdnych, pieszych z nieregulowanych płyt piaskowych;
  • wykonanie parkingu oraz chodnika z kostki betonowej na podbudowie z kruszywa;
  • wykonanie oświetlenia parku;
  • wykonanie nadzoru wizyjnego;
  • oczyszczenie i uzupełnienie narzutu kamiennego dna rowu doprowadzającego wodę fosy;
  • wykonanie progu ze ścianką szczelną drewnianą na rowie zasilającym fosę;
  • umocnienie skarp rowu płotkiem faszynowym;
  • wykonanie progu ze ścianką szczelną;
  • wykonanie ogrodzenia;
  • wyposażenie w elementy małej architektury;
  • wykonanie placu zabaw;
  • zagospodarowanie terenów zieleni – nasadzenie drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie;
  • pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia;
  • montaż fontanny pływającej wraz z kablem zasilającym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w zakresie następujących prac:
    • zagospodarowanie terenów zieleni - nasadzenia drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie;
    • pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia;
      które stanowią ok. 20% wartości netto całego zamówienia, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki 8% podatku od towarów i usług, a w zakresie pozostałych wymienionych wyżej prac, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów usług?

  2. Czy prawidłowe jest zastosowanie do wszystkich prac wymienionych powyżej w stanie faktycznym (w pozycji 68) stawki 23% podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie podatnika w zakresie następujących prac:

  • zagospodarowanie terenów zieleni - nasadzenia drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie;
  • pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia;

    które stanowią ok. 20% wartości netto całego zamówienia, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki 8% podatku od towarów i usług, a w zakresie pozostałych wymienionych wyżej prac, prawidłowe jest zastosowanie przez podatnika stawki podstawowej, tj. 23% podatku od towarów i usług.


Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług („Ustawa”) - zał. Nr 3, wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%; poz. 176 ustawy: PKWiU 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, są opodatkowane stawką VAT w wysokości 7%. Po zmianie Ustawy zmieniła się od 01.01.2011 r. do 31.12.2013r. wysokość stawki 7% na 8%.

Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 81.30.10.0 obejmuje:

  1. usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:

    • parków i ogrodów:
      przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
      przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.), na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
      przy budynkach przemysłowych i handlowych,
    • zieleni:

      budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
      autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
      terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
    • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),|

  2. zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  3. sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew,
  4. pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne:

    renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  5. usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).


Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że do zamówienia obejmującego szereg różnych czynności, w których część prac należąca do PKWiU 81.30.10.0 i stanowiąca około 20% całego zamówienia należy zastosować do tych prac stawkę VAT w wysokości 8%, a do pozostałych prac - stawkę podstawową - 23%.


Przy przygotowaniu powyższego stanowiska, podatnik posługiwał się następującymi interpretacjami indywidualnymi w podobnych sprawach:

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-500/10-7/EN 2010.07.01

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP1/443-28/11-5/NS 2011.04.07

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-368/12/WN 2012.07.17

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-27/12/IK 2012.03.28


W odpowiedzi na pytanie: Czy prawidłowe jest zastosowanie do wszystkich prac wymienionych powyżej w stanie faktycznym (w pozycji 68) stawki 23% podatku od towarów i usług? Podatnik przedstawia następujące stanowisko:


Zastosowanie do wszystkich prac wymienionych powyżej w stanie faktycznym (w pozycji 68) stawki 23% podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe. Zastosowanie właściwej stawki VAT, szczególnie w postępowaniach z zamówień publicznych, jest bardzo ważne, bo umożliwia właściwą ocenę ofert. Gdyby była możliwość stosowania różnych stawek VAT, a kryterium wyboru była cena brutto, zamawiający nie może dokonać należytego porównania ofert, co narusza zasady uczciwej konkurencji. Zasadą jest więc prawidłowe przypisanie stawki podatku od towarów i usług do danych prac. Mimo tego, że stawka VAT w wysokości 23% jest stawką podstawową, to nie można jej stosować w sytuacji, gdy dany towar lub usługa jest opodatkowana stawką niższą. Zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług stanowi zatem obowiązek, a nie możliwość. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie właściwe jest zastosowanie stawek 8% i 23%, to naliczenie do całości zamówienia stawki 23% należy uznać za nieprawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącego „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%”, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Zatem, na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 176 załącznika nr 3 do tej ustawy, opodatkowaniu stawką 8% podlegają „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0.


Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Zainteresowany zamierza wziąć udział w przetargach na rewitalizacje zabytkowych parków. Przedmiotem zamówienia będą w szczególności:

  • oczyszczenie fosy z osadów;
  • remont istniejących mostków ogrodowych;
  • wykonanie ciągów pieszo – jezdnych, pieszych;
  • wykonanie parkingów oraz chodników;
  • wykonanie oświetlenia parku;
  • wykonanie nadzoru wizyjnego;
  • oczyszczenie i uzupełnienie narzutu kamiennego dna rowu;
  • wykonanie progu ze ścianką szczelną drewnianą na rowie;
  • umocnienie skarp rowu;
  • wykonanie progu ze ścianką szczelną;
  • wykonanie ogrodzenia;
  • wyposażenie w elementy małej architektury;
  • wykonanie placu zabaw;
  • zagospodarowanie terenów zieleni – nasadzenie drzew, krzewów, urządzenie rabat, założenia trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu;
  • pielęgnacja nasadzeń;
  • montaż fontanny pływającej.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do stawki podatku VAT dla wymienionych prac. Zainteresowany wskazał we własnym stanowisku, iż wykonywane usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni oraz, ich późniejsza pielęgnacja stanowią czynności zaklasyfikowane do PKWiU 81.30.10.0 „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” zatem winny być opodatkowane preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Natomiast pozostałe prace, Wnioskodawca zamierza opodatkować podstawową stawką podatku VAT tj. 23%.

Z treści złożonego wniosku wynika, że przedmiotem przyszłych przetargów, w których Zainteresowany zamierza wziąć udział, będą zadania o charakterze złożonym – rewitalizacja zabytkowych parków - w ramach których Wnioskodawca podejmie się wykonania szeregu różnorodnych czynności. Wskazać należy, iż prace jakie będą zlecone w związku z wygranym przetargiem będą dotyczyły odrębnych czynności, które można podzielić na: roboty budowlane (wykonanie ciągów pieszych, parkingów, chodników i inne); roboty instalacyjne (wykonanie oświetlenia, nadzoru wizyjnego); prace zw. z zagospodarowaniem terenów zielonych oraz dostawę elementów wyposażenia (mała architektura, ogrodzenie, fontanna). Każde z tych prac stanowią samodzielne i niezależne świadczenia, które mogą być odrębnie zlecane. Tym samym należy uznać, iż w omawianej sprawie występuje kilka równorzędnych czynności, które dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług winny być odrębnie traktowane.

W kwestii zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT dla poszczególnych prac należy wskazać, iż analiza przywołanych powyżej przepisów prawa podatkowego w kontekście opisanego stanu sprawy pozwala na uznanie, iż usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0. korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT 8% na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 jako wymienione w poz. 176 załącznika Nr 3 do ustawy. Tym samym, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegające na zagospodarowaniu terenów zieleni (nasadzenie drzew, krzewów zgodnie z planem nasadzeń wynikającym z dokumentacji projektowej, urządzenie rabat, założenie trawników, wycinka i wywóz części istniejącego drzewostanu, utrzymanie) oraz pielęgnacja nasadzeń w określonym czasie po wykonaniu zamówienia, zaklasyfikowane do PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” winny być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Natomiast pozostałe czynności, jakie będzie wykonywał Zainteresowany w związku z realizacją zamówienia, wymienione w opisie sprawy, należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT – 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Dla wymienionych czynności ustawodawca nie przewidział preferencyjnych stawek podatku od towarów i usług.

Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko w sprawie.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj