Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/235/765/SBA/12/PK-915/11
z 25 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2011 r. nr IBPP2/443-275/11/WN, wydanej, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, na wniosek z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówkowych, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku:

  • w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku od towarów i usług usług stołówki świadczonych dla własnych uczniów (mieszkających i niemieszkających w internacie), uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających w internacie), pracowników pedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkających w internacie) – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku od towarów i usług usług stołówki świadczonych dla: zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz między innymi dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji, osób z zewnątrz, tj. emerytów, rencistów, rodzin pracowników, pracowników niepedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkającyh w internacie), mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług stołówki dla osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie oraz Ośrodki Wychowawcze – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął ww. wniosek z dnia 18 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówkowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową prowadzącą działalność edukacyjną. Przy Wnioskodawcy działa koedukacyjny internat powołany na podstawie ustawy o systemie oświaty, oraz statutu Wnioskodawcy. Prawo oświatowe zezwala na zakwaterowanie w internacie osób wskazanych w statucie. W statucie wymienione są następujące osoby: młodzież ucząca się w szkole, młodzież innych szkół miasta i Gminy G., młodzież z innych szkół spoza miasta i Gminy G. oraz inne osoby. W skład Wnioskodawcy (wg statutu) wchodzi stołówka prowadzona przez personel placówki, która nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, oraz Szkolne Schronisko Młodzieżowe mieszczące się na wyodrębnionym piętrze internatu. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od towarów i usług.


Z zakwaterowania i wyżywienia korzystają:

  1. Zakwaterowanie młodzieży tworzącej grupy wychowawcze, podlegające całodobowej pełnej opiece wychowawczej: uczniowie zespołu szkół Wnioskodawcy w trakcie roku szkolnego, uczniowie innych szkół z terenu G. w trakcie roku szkolnego, uczniowie z innych szkół z poza miasta w trakcie roku szkolnego, uczniowie szkół zawodowych uzupełniający naukę przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego w trakcie roku szkolnego, wychowankowie i uczniowie kierowani przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze (faktura wystawia jest na ww. podmioty),
  2. Zakwaterowanie studentów i słuchaczy różnych typów szkół w trakcie roku szkolnego, oraz sporadycznie w czasie ferii i wakacji,
  3. Zakwaterowanie innych osób niebędących uczniami, studentami i słuchaczami, oraz pracowników szkoły w czasie roku szkolnego, oraz w czasie ferii i wakacji,
  4. Usługę noclegową w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym, znajdującym się w internacie na wyodrębnionym jednym piętrze, które kwateruje młodzież, studentów, grupy wycieczkowe i inne osoby w czasie roku szkolnego, oraz w czasie ferii i wakacji; schronisko czynne jest całorocznie,
  5. Usługi sporządzania posiłków przez stołówkę ogólnodostępną dla uczniów i innych osób zamieszkujących w internacie i dla osób z zewnątrz.


Cena posiłków nie jest wliczana do ceny noclegów. Stanowi odrębną pozycję na fakturze.

  • dla uczniów Wnioskodawcy mieszkających w internacie, oraz sporadycznie dla niemieszkających w internacie
  • dla uczniów szkół zawodowych uzupełniających naukę przedmiotów zawodowych w Ośrodku Dokształcania Zawodowego mieszkających w Internacie
  • dla uczniów innych szkół mieszkających w Internacie i sporadycznie dla niemieszkających w internacie
  • dla studentów i słuchaczy mieszkających w internacie
  • dla mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego
  • dla pracowników Wnioskodawcy mieszkających i niemieszkających w internacie oraz ich rodzin
  • dla innych osób, grup wycieczkowych, itp. mieszkających i niemieszkających w Internacie
  • dla wychowanków i uczniów kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze, itp. (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty).

Odpłatności za wyżywienie i zakwaterowanie uczniów, studentów i inne osoby dokonują zarówno sami zainteresowani jak i rodzice, Kluby Sportowe, prywatne firmy, Domy dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej itp., na które Wnioskodawca wystawia faktury.

Obecnie całość odpłatności za wyżywienia z wyjątkiem faktur obciążających Ośrodki Pomocy Społeczne, Domy Dziecka, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty) - które korzystają ze zwolnienia od podatku jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, Wnioskodawca obciąża stawką 8%, natomiast za usługi zakwaterowania obciąża stawką 8% z wyjątkiem uczniów Wnioskodawcy mieszkających w internacie, oraz faktur obciążających Ośrodki Pomocy Społecznej, Domy Dziecka, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty) - które korzystają za zwolnienia od podatku jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.


Wnioskodawca posiada opinię Urzędu Statystycznego (z dnia 11.02.2011 r.), który zakwalifikował usługi w następujących grupach:

  1. usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Wnioskodawcy, wraz z wyżywieniem lub bez, dla własnych uczniów, pracowników oraz dla uczniów innych szkół i studentów w trakcie roku szkolnego PKWiU 55.90.11.0 - „Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne”
  2. usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie, łącznie z wyżywieniem lub bez, dla osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie wakacji i ferii PKWiU 55.20.1 - „Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania”
  3. usługi zakwaterowania w szkolnym schronisku młodzieżowym świadczone zarówno dla dzieci i młodzieży jak i grup zorganizowanych i osób prywatnych PKWiU 55.20.1 - „Usługi obiektów turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania”
  4. usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, który stanowi integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników (nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu) – pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym PKWiU 85 - „Usługi w zakresie edukacji”
  5. usługi świadczone przez stołówkę znajdującą się w internacie, na rzecz osób z zewnątrz (np. emeryci i renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół, itp.) PKWiU 56.29.20.0 - „Usługi stołówkowe”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować poszczególne kategorie osób korzystających z zakwaterowania oraz z usług stołówki?


Zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć następujący sposób opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia:

  1. zakwaterowanie w internacie uczniów Szkoły w trakcie roku szkolnego – jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30a ustawy,
  2. zakwaterowanie w internacie słuchaczy Szkoły w czasie ferii lub wakacji (występujące sporadycznie – jako zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30a - (w ustawie nie występuje ograniczenie do roku szkolnego, poza tym są uczniami Wnioskodawcy podczas ferii oraz do 31 VIII nawet jeżeli kończą szkołę – mają ważną legitymację szkolną),
  3. zakwaterowanie w internacie uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni, pod warunkiem posiadania umowy dotyczącej zakwaterowania tych uczniów lub studentów ze szkołami lub uczelniami do których uczęszczają – jako zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30c ustawy,
  4. zakwaterowanie w internacie uczniów lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie roku szkolnego (bez podpisanej umowy), oraz pracowników Wnioskodawcy – jako opodatkowane 8% stawką VAT art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163 - 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90.11.0),
  5. zakwaterowanie w internacie słuchaczy lub studentów innych szkół lub uczelni w czasie ferii i wakacji – jako opodatkowane 8% stawką VAT art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163 - 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55.20.1),
  6. zakwaterowanie w internacie innych osób z zewnątrz – jako opodatkowane 8% stawką VAT art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163 - 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55.20.1),
  7. zakwaterowanie w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym – jako opodatkowane 8% stawką VAT art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163 - 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55.20.1),
  8. zakwaterowanie w internacie oraz wyżywienie osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze, itp. (faktura wystawiana jest na w/w podmioty) jako zwolnione z podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów § 13 ust. 1 pkt 13 usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi,
  9. usługi wyżywienia własnych uczniów, pracowników i uczniów innych szkół mieszkających w internacie – jako opodatkowane 8% stawką VAT art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163 - 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90.11.0) – brak zapisu świadczenie usług i dostawa towarów i usług z tymi usługami związane – jest tylko zapis w art. 43 ust. 1 pkt 30 - zakwaterowanie,
  10. wyżywienie zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji jako opodatkowane 8% stawką VAT art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 163 - 55 usługi związane z zakwaterowaniem (PKWiU 55.20.1),
  11. wyżywienie mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego jako opodatkowane 8% stawką VAT rozporządzenie Ministra Finansów załącznik nr 1 (PKWiU 56.29.20.0), gdyż Urząd Statystyczny nie umieścił tej usługi w PKWiU 55.20.1,
  12. wyżywienie własnych uczniów i pracowników (nie dotyczy uczniów zamieszkałych w internacie i pracowników internatu), pomimo że Urząd Statystyczny zakwalifikował to jako PKWiU 85 to jednak naszym zdaniem nie mieści się to w zwolnieniach od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, podzielamy pogląd Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 7 XII 2007 r. (I SA/BK 528/07), że usług stołówki nie można zaliczyć do usług edukacyjnych zwłaszcza, że uczniowie szkoły (średniej) sporadycznie korzystają ze stołówki, a poza tym zwolnienie obowiązuje (dot. ust. 1 pkt 26) jeżeli te usługi są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a naszym zdaniem nie są niezbędne – jako opodatkowane 8% stawką VAT rozporządzenie Ministra Finansów załącznik nr 1 (PKWiU 56.29.20.0),
  13. wyżywienie osób z zewnątrz emeryci, renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół niemieszkający w internacie, jako opodatkowane 8% stawką VAT rozporządzenie Ministra Finansów załącznik nr 1 (PKWiU 56.29.20.0).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli za ucznia Szkoły mieszkającego w internacie za zakwaterowanie płaci rodzic, Klub Sportowy, lub inny podmiot na który wystawiamy fakturę to również należy stosować zwolnienie z VAT, gdyż przepisy nie uzależniają zwolnienia od podatku od tego, kto jest nabywcą usługi, ale czy zakwaterowany w internacie jest uczeń własnej Szkoły.

W dniu 19 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając, na podstawie przepisów § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną nr IBPP2/443-275/11/WN, w której uznał, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania usług wyżywienia na rzecz: własnych uczniów, pracowników i uczniów innych szkół mieszkających w internacie, osób z zewnątrz zakwaterowanych w internacie (grupy przyjezdne, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji), dla własnych uczniów (niezamieszkałych w internacie);
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania usług wyżywienia na rzecz własnych pracowników niemieszkających w internacie, mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, osób z zewnątrz: emerytów, rencistów, rodzin pracowników oraz osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przywołał treść przepisów art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 5a, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1 i 2, art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), § 7 ust. 1 pkt 1 oraz § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.) oraz przepisy art. 67a ust. 1-3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz odniósł ich treść do stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto organ wskazał na Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Organ ten zauważył, że ww. przepisy ustawy o systemie oświaty przewidują wyraźnie możliwość, ale nie obowiązek – prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom szkoły. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki powinny być kalkulowane na poziomie zapewniającym wyłącznie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków.

Uwzględniając powyższe organ zaznaczył, że zwolnieniem od podatku objęte są usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia powinno uwzględniać naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym. Umożliwienie uczniom wyżywienia w szkole jest realizacją zadań szkoły, do jakich została powołana, tj. wychowawczej i opiekuńczej, która wchodzi w zakres usługi. Świadczenie opieki polega także na zapewnieniu żywienia i dożywiania dzieciom i młodzieży korzystającym z kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, w sytuacji gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty.

Zatem funkcjonowanie stołówek szkolnych zapewnia prawidłową realizację zadań opiekuńczych, w szczególności wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów. W konsekwencji, zdaniem ww. organu, ww. usługi świadczone w stołówce szkolnej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednakże tylko na rzecz uczniów tej szkoły, gdyż tylko ich obejmuje opiekuńcza funkcja szkoły i im ma ona zapewnić prawidłowy rozwój. Natomiast personel Wnioskodawcy ma zapewnić prawidłową realizację tych zadań.

Natomiast, w ocenie ww. organu, świadczenie usług w zakresie sprzedaży posiłków przez stołówkę na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (jednostki budżetowej) – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Preferencyjna 8% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, będzie miała natomiast, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zastosowanie do usług związanych z wyżywieniem sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU ex 56, z wyłączeniem sprzedaży: 1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, 2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, 3) kawy i herbaty (wraz z dodatkami), 4) napojów bezalkoholowych gazowanych, 5) wód mineralnych, 6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że:

  1. usługi wyżywienia na rzecz osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze, itp. (f-ra wystawiana jest na w/w podmioty) – zgodnie z powołanym wyżej przepisem rozporządzenia § 13 ust. 1 pkt 13, podlegają zwolnieniu od podatku, jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi,
  2. usługi wyżywienia na rzecz własnych uczniów (mieszkających i niemieszkających w internacie) - zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT podlegają zwolnieniu od podatku,
  3. usługi wyżywienia na rzecz pracowników (mieszkający i niemieszkających w internacie) – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (PKWiU 56),
  4. usługi wyżywienia na rzecz uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających w internacie) – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (PKWiU 56),
  5. usługi wyżywienia na rzecz zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (PKWiU 56),
  6. usługi wyżywienia na rzecz mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (PKWiU 56),
  7. usługi wyżywienia na rzecz osób z zewnątrz emeryci, renciści, rodziny pracowników, uczniowie innych szkół niemieszkający w internacie – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT (PKWiU 56).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, odnośnie opodatkowania usług wyżywienia na rzecz: własnych uczniów, pracowników i uczniów innych szkół mieszkających w Internacie; osób z zewnątrz zakwaterowanych w internacie (grupy przyjezdne, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji); własnych uczniów (niezamieszkałych w Internacie) organ uznał za nieprawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania usług wyżywienia na rzecz własnych pracowników niemieszkających w internacie; mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego, osób z zewnątrz: emerytów, rencistów, rodzin pracowników oraz osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Ośrodki Wychowawcze, organ ocenił jako prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Powyższy organ zaznaczył również, że powyższe stawki i zwolnienia mają zastosowanie przy założeniu, że podane w opisie stanu faktycznego klasyfikacje statystyczne są prawidłowe. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym interpretacji udzielono na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach poinformował, że w wydanej interpretacji indywidualnej załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług wyżywienia, natomiast w kwestii oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług zakwaterowania, wydano odrębne rozstrzygnięcie.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2011 r. nr IBPP2/443-275/11/WN, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

  • w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku od towarów i usług usług stołówki świadczonych dla własnych uczniów (mieszkających i niemieszkających w internacie), uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających w internacie), pracowników pedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkających w internacie) – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku od towarów i usług usług stołówki świadczonych dla: zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz między innymi dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji, osób z zewnątrz, tj. emerytów, rencistów, rodzin pracowników, pracowników niepedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkającyh w internacie), mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego – jest prawidłowe,
  • w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług stołówki dla osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie oraz Ośrodki Wychowawcze – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów – zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Jednocześnie zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży danej szkoły, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówki szkolne dla uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających w internacie) oraz pracowników pedagogicznych szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011 r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011 r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Odnosząc powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż – o ile stołówka szkolna prowadzona przez szkołę działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty – usługi stołówkowe świadczone przez tę stołówkę na rzecz uczniów szkoły (mieszkających i niemieszkających w internacie) – jako usługi mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą – od dnia 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast do świadczonych przez Wnioskodawcę usług stołówkowych na rzecz uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających) oraz pracowników pedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkających w internacie) – które jak wskazano powyżej należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, dla których stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, może być stosowane zwolnienie od usług wykonanych w okresie od 1 stycznia 2011 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku od towarów i usług usług stołówki dla własnych uczniów (mieszkających i niemieszkających w internacie), uczniów innych szkół (mieszkających i niemieszkających w internacie) i pracowników pedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkających w internacie) jest nieprawidłowe.

Świadczenie zaś usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkających w internacie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% – zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Świadczenie przez Wnioskodawcę usług stołówki dla zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz, m.in. dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji, osób z zewnątrz, tj. emerytów, rencistów, rodzin pracowników, mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług – na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług stołówki dla pracowników niepedagogicznych Szkoły (mieszkających i niemieszkającyh w internacie), zakwaterowanych w internacie osób z zewnątrz, dla grup przyjezdnych, uczniów, studentów, słuchaczy kolegiów w okresie ferii i wakacji, osób z zewnątrz, tj. emerytów, rencistów, rodzin pracowników oraz mieszkańców Szkolnego Schroniska Młodzieżowego należy uznać za prawidłowe.

Według przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca świadczy usługi stołówki dla osób (tj. uczniów i wychowanków) kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie oraz Ośrodki Wychowawcze.

W zakresie powyższych usług świadczonych przez stołówkę Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług stołówki dla osób kierowanych przez Domy Dziecka, Ośrodki Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie oraz Ośrodki Wychowawcze należy uznać za prawidłowe, jednak za podstawę zwolnienia tych usług należy przyjąć art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie jak wskazał Wnioskodawca § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie dokonuje klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie mieści się to w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa – Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 19 maja 2011 r. nr IBPP2/443-275/11/WN, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego mającego zastosowanie do zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj