Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-597/10/ES
z 21 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-597/10/ES
Data
2010.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
pośrednictwo
pośrednictwo
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi pośrednictwa
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
stawki podatku dla usługi pośrednictwa przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010r. (data wpływu 23 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi pośrednictwa przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi pośrednictwa przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej (fabryka mebli) wykonywane są zgodnie ze sporządzanym przez Wnioskodawcę projektem specjalistyczne meblowe wyposażenia wnętrz o zastosowaniu farmaceutycznym. Meble te są montowane przez Wnioskodawcę, bądź jego podwykonawców, bezpośrednio w lokalu przeznaczenia tj. aptece klienta.

Nabycie przez Klienta wykonanych bezpośrednio przez Wnioskodawcę (bądź jego podwykonawców) mebli aptecznych odbywa się w poniższy sposób:

  • bezpośrednio od Wnioskodawcy (na podstawie wystawionej przez niego faktury sprzedażowej Klientowi na rzecz którego meblowe wyposażenie wnętrza jest wykonywane),
  • na podstawie zawartej przez Klienta Wnioskodawcy z T. umowy leasingu operacyjnego.

W takiej sytuacji nabywcą od Wnioskodawcy meblowego wyposażenia wnętrza jest T., które oddaje na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego do używania dostarczone przez Wnioskodawcę meblowe wyposażenie wnętrza Klientowi.

Jednocześnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej została zawarta umowa partnerska, określająca warunki współpracy z T. z siedzibą na terytorium kraju, w świetle postanowień której Wnioskodawca kierując do T. potencjalnego Klienta podejmuje szereg czynności przygotowawczych, związanych z zawieraną przez niego umową leasingu.

W zakres tych czynności wchodzi:

  • udzielanie wszechstronnej informacji dla potencjalnych leasingobiorców o warunkach i zasadach zawierania umów,
  • kompletnego przygotowania umów leasingu do zawarcia, w tym:
    1. przyjmowanie, kontrola i kompletowanie dokumentacji niezbędnej do zawarcia umowy leasingu,
    2. potwierdzanie zgodności odpisów, kserokopii dokumentów za zgodność z oryginałem oraz sprawdzanie tożsamości osób reprezentujących leasingobiorcę przy zawarciu umowy,
    3. przygotowanie treści umów leasingu przy wykorzystaniu dostarczonego oprogramowania komputerowego,
    4. sprawdzanie wykonania przez leasingobiorcę wymaganych przez ubezpieczyciela zabezpieczeń przeciwkradzieżowych oraz dostarczanie dokumentacji potwierdzających zamontowanie takich urządzeń,
    5. przekazywanie drogą elektroniczną zarejestrowanych w systemie informatycznym umów leasingu,
    6. dostarczanie leasingodawcy podpisanej przez leasingobiorcę umowy leasingu wraz z kompletem dokumentów,
    7. dostarczanie leasingobiorcy upoważnień do odbioru przedmiotu leasingu,
    8. uczestnictwo w czynnościach przejęcia przedmiotu leasingu od zbywcy i przekazania go leasingobiorcy, w tym w szczególności sporządzenia protokołów przekazania.

Zarazem podkreślenia wymaga, iż zgodnie z postanowieniami zawartej umowy partnerskiej Wnioskodawca nie jest uprawniony do zawierania w imieniu T. umów, przyjmowania środków pieniężnych oraz składania oświadczeń.

Z tytułu wykonania przedmiotowej umowy Wnioskodawca otrzymuje od T. wynagrodzenie prowizyjne, którego podstawę ustalenia stanowi wartość zawartej przez jego klienta umowy leasingu. W konsekwencji należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz T. usługę o charakterze pośrednictwa za wykonanie której otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne.

Jednocześnie z uwagi na powstałe wątpliwości w zakresie identyfikacji dla potrzeb podatku VAT świadczonej na rzecz T. usługi na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) skierowane zostało do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29 Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych pismo z wnioskiem o wskazanie klasyfikacji przedmiotowej usługi.

W odpowiedzi Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi udzielił pismem z dnia 19 maja 2010r. (sygn.) informacji, iż opisana usługa mieści się w grupowaniu:

  1. na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. 207, poz. 1293 ze zm.) PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
  2. na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. 89, poz. 844 ze zm.) PKWiU 74.87.14.-00.00 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
  3. na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. 42, poz. 264 ze zm.) PKWIU 74.84.14-00.00 Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

Nadto dla potrzeb niniejszego wniosku istotną jest także informacja, iż w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poprawnym jest opodatkowanie w zakresie podatku VAT świadczonej na rzecz T. opisanej powyżej usługi pośrednictwa przy zawieraniu umów leasingu operacyjnego w oparciu o stawkę podstawową tj. 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do brzmienia art. 5 ust 1 pkt 1 opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym brzmienie art. 8 wskazuje na zakres pojęcia świadczenia usług, w którym niewątpliwie mieści się świadczona przez Wnioskodawcę czynność na rzecz T.. Zarazem z uwagi, na fakt iż usługobiorca (T.) posiada siedzibę na terytorium RP, należy także uznać, iż przedmiotowa usługa jest świadczona na terytorium kraju, co oznacza, iż podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem przepisów nie znajdujących zastosowania w przedmiotowej sprawie tj. art. 41 ust 2-12c, art. 83, art. 119, art. 120 ust. 2 i 3 art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 1 wskazuje, iż zwolnione od podatku zostały usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w tym także usługi pośrednictwa finansowego klasyfikowane na gruncie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. 42, poz. 264 ze zm.) w sprawie PKWiU w sekcji J ex (65-67).

Niemniej, ponieważ w związku z dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych w świetle PKWiU z 1997r. identyfikacją przedmiotowej usługi pośrednictwa, świadczonej na rzecz T. jako usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU 74.84.14-00.00) zasadnym jest wniosek, iż zwolnienie od podatku wskazane w pozycji 3 załącznika numer 4 do ustawy o podatku VAT, a zatem zwolnienie właściwe dla usług pośrednictwa finansowego w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania bowiem przedmiotowa usługa pośrednictwa świadczona na rzecz T. w związku z zawieranymi umowami leasingu operacyjnego nie jest uznawana za usługi pośrednictwa finansowego. W efekcie, ponieważ w obowiązującym stanie prawnym brak jest regulacji wskazujących na stosowanie przez podatnika innego zwolnienia z tytułu opodatkowania przedmiotowej usługi podatkiem od towarów i usług, a nadto przepisy te nie wskazują na właściwość stosowania innej niż wskazana w art. 41 ust. 1 stawki podatku, zdaniem podatnika przedmiotowa usługa winna być opodatkowana w oparciu o stawkę podstawową, tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl przepisu § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej została zawarta umowa partnerska, określająca warunki współpracy z T. z siedzibą na terytorium kraju, w świetle postanowień której Wnioskodawca kierując do T. potencjalnego Klienta podejmuje szereg czynności przygotowawczych, związanych z zawieraną przez niego umową leasingu.

W zakres tych czynności wchodzi:

  • udzielanie wszechstronnej informacji dla potencjalnych leasingobiorców o warunkach i zasadach zawierania umów,
  • kompletnego przygotowania umów leasingu do zawarcia, w tym:
    1. przyjmowanie, kontrola i kompletowanie dokumentacji niezbędnej do zawarcia umowy leasingu,
    2. potwierdzanie zgodności odpisów, kserokopii dokumentów za zgodność z oryginałem oraz sprawdzanie tożsamości osób reprezentujących leasingobiorcę przy zawarciu umowy,
    3. przygotowanie treści umów leasingu przy wykorzystaniu dostarczonego oprogramowania komputerowego,
    4. sprawdzanie wykonania przez leasingobiorcę wymaganych przez ubezpieczyciela zabezpieczeń przeciwkradzieżowych oraz dostarczanie dokumentacji potwierdzających zamontowanie takich urządzeń,
    5. przekazywanie drogą elektroniczną zarejestrowanych w systemie informatycznym umów leasingu,
    6. dostarczanie leasingodawcy podpisanej przez leasingobiorcę umowy leasingu wraz z kompletem dokumentów,
    7. dostarczanie leasingobiorcy upoważnień do odbioru przedmiotu leasingu,
    8. uczestnictwo w czynnościach przejęcia przedmiotu leasingu od zbywcy i przekazania go leasingobiorcy, w tym w szczególności sporządzenia protokołów przekazania.

Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy partnerskiej Wnioskodawca nie jest uprawniony do zawierania w imieniu T. umów, przyjmowania środków pieniężnych oraz składania oświadczeń.

Z tytułu wykonania przedmiotowej umowy Wnioskodawca otrzymuje od T. wynagrodzenie prowizyjne, którego podstawę ustalenia stanowi wartość zawartej przez jego klienta umowy leasingu. W konsekwencji należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz T. usługę o charakterze pośrednictwa za wykonanie której otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne.

Jednocześnie z uwagi na powstałe wątpliwości w zakresie identyfikacji dla potrzeb podatku VAT świadczonej na rzecz T. usługi na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) skierowane zostało do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29 Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych pismo z wnioskiem o wskazanie klasyfikacji przedmiotowej usługi. W odpowiedzi Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi udzielił pismem z dnia 19 maja 2010r. informacji, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. 42, poz. 264 ze zm.) opisana usługa mieści się w grupowaniu PKWIU 74.84.14-00.00 Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej nie przewidują stosowania w odniesieniu do przedmiotowych usług zwolnienia od podatku lub obniżonej stawki podatku. A zatem stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę w Polsce usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowane w grupowaniu PKWIU 74.84.14-00.00, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wg stawki podstawowej w wysokości 22% - na podstawie powołanego wyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj