Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-991/12-2/AKr
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży trawy sportowo-rekreacyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży trawy sportowo-rekreacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski. Spółka zamierza wprowadzić do swojego asortymentu artykuł będący nasionami trawy o nazwie trawa sportowo-rekreacyjna (dalej: Trawa).

Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego (dalej: Organ Statystyczny) z wnioskiem o nadanie właściwego symbolu PKWiU dla Trawy. Organ Statystyczny w swojej odpowiedzi, jednoznacznie stwierdził, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Ministra dnia 29 października 2008 roku (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późniejszymi zmianami - dalej: PKWiU), która obowiązuje dla celów podatkowych wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 01.19.31 „Nasiona roślin pastewnych, włączając nasiona buraków pastewnych” (załącznik nr 1).

Ponadto, Spółka zwraca uwagę, iż w skład Trawy wchodzą różne odmiany trzech gatunków roślin: życica trwała czyli rajgras angielski, kostrzewa czerwona oraz wiechlina łąkowa.

Spółka wskazała, że:

  • życica trwała czyli rajgras angielski należy do roślin: z rodziny traw, wieloletnich niskich traw luźnokępkowych, cennych roślin pastewnych. Zaliczana jest do gatunków zimozielonych, gdyż intensywnie zieloną barwę utrzymuje do później jesieni. Jest gatunkiem charakterystycznym dla klimatu atlantyckiego, dlatego w warunkach polskich, podczas mroźnych, bezśnieżnych zim łatwo wymarza. Plonuje bardzo wyrównanie podczas sezonu wegetacyjnego, szybko odrasta,
  • kostrzewa czerwona to wieloletnia, wysoka roślina trawiasta, mająca wiechowaty kwiatostan, rosnąca w kilkuset gatunkach, z których wiele jest cennymi trawami pastewnymi. Kostrzewa czerwona to gatunek zimotrwały, wolno rozwijający się po zasiewie o małym stopniu agresywności. Wcześnie rozpoczyna wegetację i utrzymuje ją do jesieni dając stosunkowo wyrównany plon przez cały okres wegetacji. Kostrzewa czerwona znosi bowiem zarówno susze jak i niskie temperatury zimowe i długotrwałe skucie skorupą lodową,
  • wiechlina łąkowa - trawa mająca kwiatostan w kształcie wiechy, rosnąca na łąkach we wszystkich strefach klimatycznych. Charakteryzuje się długim i powolnym rozwojem, którego pełnię osiąga w 3 roku po wysiewie. Jest gatunkiem wieloletnim, trwałym, o doskonałej odporności na udeptywanie i przygryzanie przez zwierzęta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy właściwą stawką stosowaną do sprzedaży (dostawy) Trawy będzie stawka VAT w wysokości 5%, o której mowa w art. 41 ust. 2a Ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem udzielenia przez Organ Statystyczny interpretacji dotyczącej Trawy wskazującej na jej zaklasyfikowanie do grupowania PKWiU 01.19.31.0, Spółka winna zastosować stawkę do sprzedaży tego wyrobu w wysokości 5% zgodnie z art. 41 ust. 2a Ustawy o VAT.

W odniesieniu do powyższego przepisu, do towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do Ustawy VAT stosuje się obniżoną do 5% stawkę VAT. W przedmiotowym załączniku w poz. 1 zostały wymienione wyroby sklasyfikowane w grupowaniu ex 01.1 – Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. (uchylony),
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)

   - przy czym skrót ex oznacza dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Na podstawie otrzymanej od Organu Statystycznego klasyfikacji należy stwierdzić, że Trawa mieści się w grupowaniu PKWiU 01.19.31.0 - „Nasiona roślin pastewnych, włączając nasiona buraków pastewnych”.

W odniesieniu do powyżej wymienionego przepisu oraz klasyfikacji dokonanej przez Organ Statystyczny, Wnioskodawca stwierdza, iż Trawa jako towar składający się z nasion roślin wieloletnich mieści się w poz. 1 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT, gdyż nie zostały w niej wymienione jako niepodlegające 5% stawce VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W art. 5a ustawy postanowiono, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), ustawodawca zawarł w poz. 1 towary objęte symbolem PKWiU ex 01.1 o nazwie „Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślin dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)”.

Zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Przez PKWiU ex – zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Ponadto z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

I tak, w załączniku nr 10 zawierającym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, wymieniono pod poz. 1 towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.1 – Rośliny wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. uchylony,
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19).

Z objaśnienia zawartego w pkt 1 do załącznika nr 10 wynika, iż zamieszczenie przedrostka „ex” przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka zamierza wprowadzić do swojego asortymentu artykuł będący nasionami trawy o nazwie trawa sportowo-rekreacyjna (dalej: Trawa). Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie właściwego symbolu PKWiU dla Trawy. Organ Statystyczny w swojej odpowiedzi, jednoznacznie stwierdził, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Ministra dnia 29 października 2008 roku (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późniejszymi zmianami), która obowiązuje dla celów podatkowych wyrób mieści się w grupowaniu: PKWiU 01.19.31 „Nasiona roślin pastewnych, włączając nasiona buraków pastewnych”.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w grupie 01.1 „Rośliny inne niż wieloletnie” znajdują się klasy:

  • 01.11 „Zboża, rośliny strączkowe oraz nasiona oleiste, z wyłączeniem ryżu”, w tym mieszczą się w pozycji: 01.11.50.0 „Słoma i plewy zbóż”, 01.11.84.0 „Nasiona bawełny”,
  • 01.12 „Ryż niełuskany”,
  • 01.13 „Warzywa świeże lub schłodzone, włączając melony oraz rośliny korzeniowe i bulwiaste”, w tym mieszczą się w pozycji 01.13.72.0 „Nasiona buraków cukrowych”,
  • 01.14. „Trzcina cukrowa”, w tym mieści się w pozycji 01.14.10.0 „Trzcina cukrowa”,
  • 01.15 „Tytoń nieprzetworzony”, w tym mieści się w pozycji 01.15.10.0 „Tytoń nieprzetworzony”,
  • 01.16 „Rośliny włókniste”, w tym mieszczą się w kategorii 01.16.1 „Rośliny włókniste”,
  • 01.19 „Pozostałe rośliny inne niż wieloletnie”.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż sprzedawana przez Wnioskodawcę Trawa mieszcząca się w klasie 01.19 „Pozostałe rośliny inne niż wieloletnie”, w pozycji 01.19.32.0 „Nasiona roślin pastewnych, wyłącznie nasiona buraków pastewnych” nie będzie korzystać z preferencyjnej, tj. 5% stawki podatku VAT, gdyż na podstawie pkt 8 została ona wyłączona z poz. 1 załącznika nr 10 do ustawy, jako cała grupa sklasyfikowana do PKWiU 01.19 „Pozostałe rośliny inne niż wieloletnie”.

Reasumując, w oparciu o przestawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż sprzedaż przez Spółkę Trawy sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 01.19.32.0 nie będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5%. Dostawa Trawy opodatkowana będzie natomiast 8% stawką podatku na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego.

Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towaru będącego przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego w uzupełnieniu do wniosku.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w ww. art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj