Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-367/10/BM
z 21 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-367/10/BM
Data
2010.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
usługi
usługi
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
W zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT w latach 2010-2011.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010r. (data wpływu 23 kwietnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2010r. (data wpływu 7 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT w latach 2010-2011 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT w latach 2010-2011.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 czerwca 2010r. (data wpływu7 lipca 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 czerwca 2010r., znak: IBPP1/443-367/10/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w 2010r. zamierza otworzyć działalność gospodarczą określoną przez przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności - symbolem 71.11.Z. - działalność w zakresie architektury (opracowywanie projektów architektonicznych). Wnioskodawca zakłada, że w bieżącym roku planowana wartość sprzedaży z działalności gospodarczej nie przekroczy 100.000 pln a w roku 2011 - 150.000 pln.

Przyszłe czynności planowane do wykonywania w latach 2010 - 2011 w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej to usługi w zakresie projektowania architektonicznego (projekty budowlane zabudowy mieszkaniowej rezydencjonalnej, zabudowy usługowej), usługi w zakresie planowania przestrzennego (opracowania specjalistyczne, studia, lokalne programy rewitalizacji).

Wnioskodawca wskazał, że w latach 2010 - 2011 nie będą świadczone usługi doradcze w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w jakimkolwiek zakresie.

Symbole PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług są następujące:

  • 71.11.10.0 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • 71.11.21.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,
  • 71.11.22.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,
  • 71.11.23.0 - Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego,
  • 71.11.33.0 - Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych,
  • 71.11.41.0 - Usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 113 ustawy o VAT Wnioskodawca będzie podatnikiem zwolnionym od podatku VAT w latach 2010 - 2011, zakładając, że w 2010r. planowana wartość sprzedaży z działalności gospodarczej nie przekroczy 100.000 zł a w 2011r. - 150.000 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, w latach 2010 -2011 zwalnia się od podatku od towarów i usług podatników wykonujących działalność gospodarczą w zakresie architektury - PKD 71.11.Z, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010r. nie przekroczy 100.000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym (nie więcej niż 8.333,40 zł w skali miesiąca i odpowiednio 273,97 zł dziennie w okresie w którym jest prowadzona działalność gospodarcza) a w 2011 roku 150.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzyma brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Stosownie do art. 2 ust. 5 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy rozpoczynający w 2010r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy wymienionej w art. 1 u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011r.

Z powyższego wynika zatem, iż ustawą z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług podwyższone zostały limity obrotu, o których mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit.a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w 2010r. zamierza otworzyć działalność gospodarczą określoną przez przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności - symbolem 71.11.Z. - działalność w zakresie architektury (opracowywanie projektów architektonicznych). Wnioskodawca zakłada, że bieżącym roku planowana wartość sprzedaży z działalności gospodarczej nie przekroczy 100.000 zł.

Przyszłe czynności planowane do wykonywania w latach 2010 - 2011 w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej to usługi w zakresie projektowania architektonicznego (projekty budowlane zabudowy mieszkaniowej rezydencjonalnej, zabudowy usługowej), usługi w zakresie planowania przestrzennego (opracowania specjalistyczne, studia, lokalne programy rewitalizacji).

Wnioskodawca wskazał, że w latach 2010- 2011 nie będą świadczone usługi doradcze w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w jakimkolwiek zakresie.

Symbole PKWiU dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług są następujące:

  • 71.11.10.0 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • 71.11.21.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,
  • 71.11.22.0 - Usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,
  • 71.11.23.0 - Usługi architektoniczne związane z przywróceniem budynkom charakteru historycznego,
  • 71.11.33.0 - Usługi planowania przestrzennego związane z lokalizacją obiektów budowlanych,
  • 71.11.41.0 - Usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu.

Należy zauważyć, że wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku symbole PKWiU nie występują w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą stosuje się dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r.

Ponadto należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) – zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Tym samym w ocenie tut. organu jeśli Wnioskodawca nie będzie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług doradztwa, o których mowa w ustawie o VAT, to w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 37 załącznika do cytowanego rozporządzenia.

W związku z powyższym Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania w latach 2010-2011 ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 1 ustawy (z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług). Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą.

Pamiętać jednakże należy, że w przypadku gdyby u Wnioskodawcy łączna wartość sprzedaży w 2010r. w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, aby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, z tym jednak zastrzeżeniem, że przeliczenia obrotów należy dokonać z podziałem na 365 dni a nie na 12 miesięcy, zatem kwotę 273,97 zł Wnioskodawca obliczył prawidłowo, natomiast kwotę 8.333,40 zł nieprawidłowo, bowiem wartość przypadającą na jeden dzień należy pomnożyć przez liczbę dni pozostających od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej do końca roku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby Wnioskodawca wykonywał jakiekolwiek usługi doradcze z wyjątkiem doradztwa rolniczego) lub zmiany stanu prawnego.

Tut. organ zwraca uwagę, iż przedstawiona przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKD, (według nowej klasyfikacji PKD 2007), nie ma zastosowania dla celów podatku od towarów i usług, bowiem do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj