Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1139/10-3/ISz
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1139/10-3/ISz
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
należność
należność
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
zbycie
zbycie
zobowiązanie
zobowiązanie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Zbycie ZCP (nie przechodzą w całości zobowiązania i należności).



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 08.11.2010 r. (data wpływu 08.11.2010 r.) uzupełnionym w dniu 23.11.2010 r. (data wpływu 23.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23.11.2010 r. (data wpływu 23.11.2010 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza w grudniu 2010 r. kupić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej ZCP). ZCP jest siecią sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesorii motoryzacyjnych, składających się z 4 jednostek lokalnych. W skład ZCP podlegającej transakcji zakupu wejdzie:

  1. majątek trwały w postaci nieruchomości, środków transportu oraz wyposażenia ruchomego, który jest w ewidencji środków trwałych i wartości nieskocennych wydzielony i przekazany do użytkowania w poszczególnych jednostkach, które wchodzą w ZCP.
  2. prawa wynikające z zawartych umów z odbiorcami oraz należności od odbiorców, dla których w dniu zakupu ZCP termin płatności nie przekraczał 30 dni przeterminowania.
  3. prawa wynikające z zawartych umów z dostawcami olejów, płynów eksploatacyjnych akcesorii motoryzacyjnych itp. oraz usług telekomunikacyjnych, komunalnych, informatycznych, monitoringu i ochrony, najmu lokali użytkowych i innych umów.
  4. zobowiązania od dostawców, dla których w dniu zakupu ZCP nie minie termin wymagalności wskazany na fakturze zakupu.

W następstwie nabycia ZCP od zbywcy przejdą wszyscy pracownicy (następstwo prawne w ramach stosunku pracy).

Jednostki lokalne wchodzące w skład ZCP nie są zakładami sporządzającymi samodzielnie bilans, aczkolwiek system księgowości prowadzony jest w sposób umożliwiający podporządkowanie przychodów i kosztów do jednostek lokalnych wchodzących w skład ZCP oraz kontrolowany jest obrót gotówki, poprzez prowadzenie oddzielnych kont „kasa” dla poszczególnych jednostek wchodzących w skład ZCP.

Jednostki lokalne wchodzące w skład ZCP są wydzielone w schemacie organizacyjnym Spółki i są na tyle zorganizowane, iż zdolne są do prowadzenia samodzielnie działalności w zakresie sprzedaży olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesorii motoryzacyjnych.

Przejęcie będzie miało charakter odpłatny i cena za kupioną ZCP będzie wyższa niż wartość składników majątku, wchodzących w skład ZCP.

W skład ZCP wejdą towary i materiały i zostaną one nabyte w ramach zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a przekazanie wszystkich składników przez sprzedawcę wchodzących w jej skład nastąpi w ciągu 7 dni od daty podpisania aktu notarialnego.

Wnioskodawca szacuje, że należności od odbiorców, które będą podlegać nabyciu w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa na dzień zakupu wynosić będą 80 % wszystkich należności wynikających ze sprzedaży olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, natomiast zobowiązania z dostawcami stanowić będą około 95%. Należności przeterminowane powyżej 30 dni nie będą podlegały „pod transakcję” zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, bowiem są trudno ściągalne i kupujący nie wyraził zgody na przejęcie ciężaru egzekucyjnego tych należności.

W związku z powyższym w uzupełnieniu z dnia 23-11-2010r. (data wpływu) zadano następujące pytanie:

Czy naliczony podatek VAT od zakupu ZCP będzie podlegał odliczeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. transakcji zakupu ZCP, ponieważ sieć sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesorii motoryzacyjnych w skład której wchodzą 4 jednostki lokalne, spełnia definicję zawartą w art. 2 pkt 27e i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy postanowiono, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem oceniając prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanej faktury należy ustalić, czy dana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i czy nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 6 cyt. ustawy, z zakresu opodatkowania wyłączono pewne określone czynności. Do czynności tych – z uwagi na treść pkt 1 powołanego przepisu - należą transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza kupić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. sieć sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, składającą się z 4 jednostek lokalnych. W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlegającej transakcji sprzedaży wejdzie majątek trwały w postaci nieruchomości, środków transportu oraz wyposażenia ruchomego, znajdujący się w poszczególnych jednostkach, prawa wynikające z zawartych umów z odbiorcami oraz należności od odbiorców, dla których w dniu sprzedaży termin płatności nie przekraczał 30 dni przeterminowania, prawa wynikające z zawartych umów z dostawcami olejów, płynów eksploatacyjnych, akcesoriów motoryzacyjnych itp. oraz usług telekomunikacyjnych, komunalnych, informatycznych, monitoringu i ochrony, najmu lokali użytkowych i innych umów, a także zobowiązania od dostawców, dla których w dniu sprzedaży nie minie termin wymagalności wskazany na fakturze zakupu. Towary i materiały zostaną zbyte w ramach sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a przekazanie kupującemu wszystkich składników wchodzących w jej skład nastąpi w ciągu 7 dni od daty podpisania aktu notarialnego. Ponadto w następstwie zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nabywcy przejdą pracownicy zbywcy (następstwo prawne w ramach stosunku pracy). Jednostki lokalne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa są wydzielone w schemacie organizacyjnym zbywcy i na tyle zorganizowane, by prowadzić samodzielnie działalność w zakresie sprzedaży olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych. Ponadto system księgowości prowadzony jest w sposób umożliwiający przyporządkowanie przychodów i kosztów do jednostek lokalnych.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynnościami, których przedmiotem ma być nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, muszą być objęte bezwzględnie wszystkie elementy, które umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej w takim zakresie, w jakim część ta funkcjonowała dotychczas.

Zatem w niniejszej sprawie, o ile wyłączenie (w ułamkowym procencie) części należności i zobowiązań z katalogu składników składających się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie będzie stanowiło istotnego elementu dla funkcjonowania wyodrębnionej w płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej części przedsiębiorstwa i nie pozbawi potencjalnej zdolności do niezależnego działania, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego, to można przyjąć, że wyszczególnione we wniosku składniki wyodrębnione z majątku Wnioskodawcy w formie sieci sprzedaży hurtowej i detalicznej olejów, płynów eksploatacyjnych i akcesoriów motoryzacyjnych, składającej się z 4 jednostek lokalnych, będą posiadały na dzień sprzedaży cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym mieścić się będą w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z transakcją nabycia przedmiotowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdyż czynność sprzedaży ZCP będzie na podstawie art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wyłączona spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj