Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1000/10-2/AK
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1000/10-2/AK
Data
2010.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
dłużnik
dłużnik
korekta podatku
korekta podatku
wierzyciel
wierzyciel
wierzytelności nieściągalne
wierzytelności nieściągalne
zmniejszenie podatku należnego
zmniejszenie podatku należnego


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku należnego za marzec 2010 r. w sytuacji, gdy:
- zawiadomienie którym mowa punkcie 6, zgodnie z oświadczeniem Poczty Polskiej, zaginęło z winy Poczty;
- zawiadomienie o dokonanej korekcie zostało przez dłużnika przyjęte, a więc potwierdził on fakt wiedzy o dokonanej korekcie.



Wniosek ORD-IN 353 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania podatku należnego w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dłużnik, prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ma dług w stosunku do Wnioskodawcy na kwotę główną 123.995,04 zł.

Zgodnie z zapisami ustawy o podatku VAT, po upływie 180 dni od daty terminu płatności Wnioskodawca wykonał następujące czynności:

  1. w dniu 29 stycznia 2010 r. wysłał do Dłużnika listem poleconym informację o zamiarze dokonania korekty podatku należnego (kopia pisma wraz z dowodem nadania - zał. nr 1),
  2. w dniu 9 lutego 2010 r. otrzymał zaświadczenie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, że Dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT (zał. nr 2),
  3. w dniu 22 kwietnia 2010 r. dokonał korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. w kwocie 22.35976 zł (kopie deklaracji - zał. nr 3),
  4. następnie w dniu 22 kwietnia 2010 r. powiadomił dłużnika z kopią do Urzędu Skarbowego Dłużnika o dokonanej korekcie za m-c marzec 2010 r. Dłużnik potwierdził odbiór tego powiadomienia (kopie zawiadomienia oraz potwierdzenie odbioru przez Dłużnika zawiadomienia – zał. nr 4).

W dniu 29 kwietnia 2010 r. pracownicy Urzędu Skarbowego poprosili Głównego Księgowego Wnioskodawcy o wycofanie korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. ze względu na brak potwierdzenia przez Dłużnika odbioru informacji o zamiarze dokonania korekty (patrz zał. nr 1). Korekty tej Zainteresowany dokonał w dniu 10 maja 2010 r., a jednocześnie wystąpił do Poczty Polskiej S.A. z prośbą o przedstawienie dowodu dostarczenia listu poleconego z dnia 29 stycznia 2010 r., z informacją (wg zał. nr 1) o zamiarze dokonania korekty.

W dniu 11 czerwca 2010 r. Wnioskodawca otrzymał informację Poczty Polskiej o zaginięciu jego przesyłki z winy Poczty (zał. nr 5). W dniu 17 maja 2010 r. Dłużnik tymczasem wyrejestrował się jako podatnik VAT, w związku z czym Zainteresowany utracił możliwość dokonania korekty w następnych miesiącach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do dokonania korekty podatku należnego za marzec 2010 r. w sytuacji, gdy:

  • zawiadomienie, o którym mowa w punkcie 6, zgodnie z oświadczeniem Poczty Polskiej, zaginęło z winy Poczty;
  • zawiadomienie o dokonanej korekcie zostało przez dłużnika przyjęte, a więc potwierdził on fakt wiedzy o dokonanej korekcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do dokonania korekty podatku za m-c marzec 2010 r., gdyż Dłużnik jednoznacznie miał wiedzę o konieczności zapłaty długu oraz o dokonanej korekcie. W tej sprawie był on w swoim Urzędzie Skarbowym i był świadomy że musi dokonać korekty swoich deklaracji VAT w zakresie podatku naliczonego od niezapłaconych mu faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Dłużnik, prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ma dług w stosunku do Wnioskodawcy na kwotę główną 123.995,04 zł.

Po upływie 180 dni od daty terminu płatności Zainteresowany wykonał następujące czynności:

  1. w dniu 29 stycznia 2010 r. wysłał do Dłużnika listem poleconym informację o zamiarze dokonania korekty podatku należnego,
  2. w dniu 9 lutego 2010 r. otrzymał zaświadczenie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, że Dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT,
  3. w dniu 22 kwietnia 2010 r. dokonał korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. w kwocie 22.35976 zł,
  4. następnie w dniu 22 kwietnia 2010 r. powiadomił dłużnika z kopią do Urzędu Skarbowego Dłużnika o dokonanej korekcie za m-c marzec 2010 r. Dłużnik potwierdził odbiór tego powiadomienia.

W dniu 29 kwietnia 2010 r. pracownicy Urzędu Skarbowego poprosili Głównego Księgowego Wnioskodawcy o wycofanie korekty podatku należnego za m-c marzec 2010 r. ze względu na brak potwierdzenia przez Dłużnika odbioru informacji o zamiarze dokonania korekty. Korekty tej Zainteresowany dokonał w dniu 10 maja 2010 r., a jednocześnie wystąpił do Poczty Polskiej S.A. z prośbą o przedstawienie dowodu dostarczenia listu poleconego z dnia 29 stycznia 2010 r., z informacją o zamiarze dokonania korekty.

W dniu 11 czerwca 2010 r. Wnioskodawca otrzymał informację Poczty Polskiej o zaginięciu jego przesyłki z winy Poczty. W dniu 17 maja 2010 r. Dłużnik tymczasem wyrejestrował się jako podatnik VAT, w związku z czym Zainteresowany utracił możliwość dokonania korekty w następnych miesiącach.

W ustawie o podatku od towarów i usług została rozwiązana kwestia dotycząca możliwości rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, którą regulują przepisy art. 89a i art. 89b ustawy.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ustawy).

W myśl art. 89a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

  1. dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  2. wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,
  3. wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
  4. wierzytelności nie zostały zbyte,
  5. od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,
  6. wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Art. 89a ust. 3 ustawy stanowi, iż korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt 6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 6.

Powołane wyżej przepisy dopuszczają zatem możliwość dokonania przez podatnika korekty podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi, nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Zauważyć należy, iż tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy, daje prawo do skorygowania podatku należnego.

Na mocy art. 89b ust. 1 ustawy, w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6, i nieuregulowania należności w terminie 28 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do powiększenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia lub w którym otrzymał te faktury.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wysłał do Dłużnika zawiadomienie o zamiarze dokonania korekty podatku należnego. Jednakże zawiadomienie to nie dotarło do Dłużnika. Wnioskodawca otrzymał informację Poczty Polskiej o zaginięciu jego przesyłki z winy Poczty.

Tut. Organ stwierdza, iż nie ma znaczenia z czyjej winy zawiadomienie Dłużnika o zamiarze dokonania korekty do niego nie dotarło. Wnioskodawca przed dokonaniem przedmiotowej korekty winien być w posiadaniu potwierdzenia zawiadomienia Dłużnika o swoim zamiarze, jeżeli przesyłka zaginęła wówczas oznacza to, że Dłużnik takiego zawiadomienia nie otrzymał tym samym Zainteresowany nie mógł dokonać przedmiotowej korekty, gdyż nie dopełnił warunku z art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy, tj. nie zawiadomił Dłużnika o zamiarze dokonania korekty podatku należnego.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie dysponuje dowodem potwierdzającym odebranie przez Dłużnika zawiadomienia o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w art. 89a ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków wymienionych w art. 89a ust. 2 ustawy, kwalifikujący do dokonania korekty podatku należnego. Tym samym w odniesieniu do tych faktur, Wnioskodawca nie ma możliwości skorygowania podatku należnego na podstawie przepisu art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT. W związku z powyższym stało się zbędne badanie pozostałych warunków zwartych w cyt. przepisach.

Reasumując, w chwili obecnej Zainteresowany nie ma prawa dokonania korekty podatku należnego za marzec 2010 r. podatku należnego, gdyż nie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj