Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1242/12-2/PR
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.12.2012 r. (data wpływu 17.12.2012 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej wynagrodzenie wypłacone z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy dzierżawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej wynagrodzenie wypłacone z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy dzierżawy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) nabyła w przeszłości przedsiębiorstwo w postaci zakładu przetwórstwa mleka (dalej: Przedsiębiorstwo). Następnie Wnioskodawca wydzierżawił przedmiotowe Przedsiębiorstwo do podmiotu zewnętrznego (dalej: „Dzierżawca”).

Po zawarciu umowy dzierżawy doszło do zmiany właściciela Spółki. Udziały w Spółce zostały nabyte przez podmiot prowadzący działalność w segmencie wytwarzania produktów mlecznych, będący jednocześnie bezpośrednim konkurentem Dzierżawcy.

Na podstawie przeprowadzonych analiz ekonomicznych Spółka zdecydowała, iż samodzielne prowadzenie działalności przy wykorzystaniu Przedsiębiorstwa obecnie wydzierżawionego bezpośredniemu konkurentowi będzie dużo bardziej opłacalne niż otrzymywanie czynszu dzierżawnego. Zwiększenie korzyści ekonomicznych Spółki nastąpi poprzez ograniczenie zdolności produkcyjnych konkurenta i poprawę własnej pozycji rynkowej oraz osiągnięcie efektu synergii będącego rezultatem komplementarności procesu produkcyjnego zakładu (odpady powstające w procesie produkcyjnym jednego wydziału będą wykorzystywane jako surowiec do produkcji w drugim wydziale).

Rozpoczęcie produkcji we własnym zakresie będzie wiązać się z dostosowaniem linii produkcyjnych do wytwarzania nowego asortymentu oraz z zapłatą wynagrodzenia na rzecz Dzierżawcy za skrócenie okresu dzierżawy Przedsiębiorstwa. Samodzielne prowadzenie działalności przy wykorzystaniu Przedsiębiorstwa będzie skutkować produkcją i sprzedażą towarów. Dzierżawca wyraził zgodę na wcześniejsze rozwiązanie umowy dzierżawy.

W związku z tym zawarto aneks do umowy dzierżawy przedsiębiorstwa w formie aktu notarialnego (dalej: „Aneks”). Aneks został podpisany 02.10.2012r.. Przekazanie składników majątku podlegających dzierżawie będzie się odbywać etapowo. Generalnie pierwsza część składników została przekazana 31 października 2012 roku a druga część ma zostać przekazana 31 stycznia 2013 r.. Ponadto Dzierżawca będzie zobowiązany do wypełnienia do 31 stycznia 2013 dodatkowych obowiązków w związku z wcześniejszym rozwiązaniem umowy dzierżawy (przede wszystkim związanych z rozwiązaniem umów dotyczących tzw. „mediów”).

Dwuetapowość wynika z konieczności przeprowadzenia modernizacji pierwszej części przedsiębiorstwa, co wymaga określonego czasu. W tym czasie Spółka nie musi korzystać z drugiej części przedsiębiorstwa i w związku z tym nie było konieczności skracania okresu dzierżawy w zakresie tej drugiej części.

Wynagrodzenie również podzielono na 2 części. Wnioskodawca otrzyma od Dzierżawcy 2 faktury VAT obejmujące kwotę netto oraz należny podatek od towarów i usług wg stawki 23%. Zgodnie z Aneksem kwota wynagrodzenia zostanie zapłacona w następujący sposób: pierwsza część w terminie 10 dni od podpisania aktu notarialnego dotyczącego zmiany terminu zakończenia dzierżawy i otrzymania przez Spółkę prawidłowo wystawionej faktury VAT a druga, w terminie 10 dni od dnia opuszczenia przez Dzierżawcę wszystkich nieruchomości i budynków wchodzących w skład przedmiotu dzierżawy oraz ich zwrotu Spółce wraz ze wszystkimi pozostałymi składnikami wydzierżawionego przedsiębiorstwa i otrzymania przez Spółkę prawidłowo wystawionej faktury VAT. Pierwsza faktura została wystawiona 11.10.2012 r.

Z przeprowadzonych analiz wynika, iż działalność produkcyjna we własnym zakresie będzie bardziej rentowna nawet po uwzględnieniu wynagrodzenia, jakie Spółka będzie musiała wypłacić dotychczasowemu Dzierżawcy. Każdy miesiąc opóźnienia w rozpoczęciu samodzielnej produkcji przyniesie Spółce utratę wysokich zysków ze sprzedaży i efektów synergii procesu produkcyjnego.

Mając powyższe na uwadze, Spółka zdecydowała się na wcześniejsze rozwiązanie umowy dzierżawy i wypłatę wynagrodzenia na rzecz Dzierżawcy (na podstawie wystawionych przez niego faktur VAT, w związku ze zmianą zakończenia terminu dzierżawy).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dzierżawcę, w związku ze zmianą zakończenia terminu dzierżawy ?


Zdaniem Spółki, posiada ona prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Dzierżawcę, w związku ze zmianą zakończenia terminu dzierżawy.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), (dalej: „Ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt . 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT przewiduje, iż w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt . 1 lit. a Ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zdaniem Spółki prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. wystąpienia czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT,
  2. prawidłowego udokumentowania czynności, o której mowa w pkt . 1,
  3. wystąpienia związku podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach, dokumentujących odpłatne nabycie towarów lub usług, ze sprzedażą opodatkowaną u nabywcy.

Ad. 1


W opinii Wnioskodawcy, mając na uwadze brzmienie art. 5 Ustawy o VAT, czynności udokumentowane wystawionymi przez Dzierżawcę 2 fakturami VAT, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności stanowią odpłatne świadczenie usług na rzecz Spółki.

Przedmiotem usługi w przypadku pierwszej faktury jest zgoda na wcześniejsze rozwiązanie umowy Dzierżawy oraz wydanie pierwszej części składników majątku (w terminie do 31.10.2012). Przedmiotem usługi w przypadku drugiej faktury jest wydanie pozostałych składników majątku wchodzących w skład Przedsiębiorstwa, zaprzestanie produkcji w tym zakresie oraz wypełnienie pozostałych obowiązków spoczywających na Dzierżawcy w związku z wcześniejszym rozwiązaniem umowy (przede wszystkim związanych z rozwiązaniem umów dotyczących tzw. „mediów”).

Zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż spełniona została w tym przypadku dyspozycja art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT. Jak bowiem wskazano w art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, które nie stanowi dostawy towarów. Intencją Ustawodawcy, nadającemu powyższej definicji świadczenia usług negatywny charakter, było bowiem szerokie określenie zakresu przedmiotowego pojęcia odpłatnego świadczenia, a tym samym objęcie podatkiem VAT jak najszerszego zakresu transakcji gospodarczych, realizujące i podkreślające zasadę powszechności opodatkowania.

Stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje odzwierciedlenie w doktrynie, jak również w bogatym orzecznictwie sądów administracyjnych.


W wyroku WSA w Warszawie z 9 kwietnia 2009r., sygn. akt: III SA/Wa 154/09 podkreślono, iż: „Przepisy ustawy VAT (...) odwołują się nie do pojęcia klasyfikacji usług a do szerszego pojęcia świadczenia na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.” Należy jednak zauważyć, iż w toku interpretowania pojęcia „świadczenie usług” wskazane zostały dodatkowe kryteria, wymagające spełnienia, aby transakcja stanowiła świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT (m.in. wyrok ETS w sprawie Tolsma sygn.: C-16/93). Obejmują one w uproszczeniu następujące warunki:

  • świadczenie musi obejmować intencje stron, tj. musi wyrażać wyraźną wolę stron,
  • między świadczącym usługę a jej nabywcą musi istnieć więź prawna,
  • odpłatność świadczenia oraz powiązanie wykonywanego świadczenia z wynagrodzeniem,
  • istnienie beneficjenta świadczenia, odnoszącego korzyść o charakterze majątkowym, będącego jednocześnie jego odbiorcą.


Odnosząc wymienione powyżej kryteria do stanu faktycznego, przedstawionego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż:

  • usługi będące przedmiotem niniejszego świadczenia zostały lub będą wykonane na skutek wyrażonej przez Dzierżawcę oraz Wnioskodawcę woli,
  • istnieje stosunek prawny zobowiązujący jedną ze stron do świadczenia usług, a drugą do wypłaty stosownych wynagrodzeń (na podstawie aneksu do umowy dzierżawy Przedsiębiorstwa w formie aktu notarialnego),
  • występuje odpłatność świadczeń udokumentowanych 2 fakturami VAT pozostająca w bezpośrednim związku z tymi świadczeniami, tj. ze skróceniem okresu dzierżawy Przedsiębiorstwa, zaprzestaniem produkcji, wydaniem składników majątku oraz spełnieniem pozostałych wymogów wynikających z aneksu,
  • istnieje bezpośredni beneficjent, tj. Wnioskodawca, który na skutek wcześniejszego rozwiązania umowy, rozpocznie działalność produkcyjną oraz sprzedaż towarów we własnym zakresie, osiągając tym samym wymierną korzyść majątkową z tego tytułu. Brak zgody Dzierżawcy na podpisanie aneksu oznaczałby brak możliwości rozpoczęcia produkcji.


Podsumowując, w opinii Spółki, skrócenie okresu dzierżawy Przedsiębiorstwa, zaprzestanie produkcji, wydanie składników majątku oraz spełnienie pozostałych wymogów wynikających z aneksu stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji została spełniona pierwsza z przesłanek decydujących o prawie do odliczenia podatku naliczonego określonego w wystawionych przez Dzierżawcę fakturach, tj. wystąpiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.


Ad. 2


Świadczenie usług, o których mowa w pkt . 1) powyżej będzie udokumentowane przez Dzierżawcę 2 fakturami VAT odpowiadającym świadczonym usługom. Przedmiotem usługi w przypadku pierwszej faktury jest zgoda na wcześniejsze rozwiązanie umowy Dzierżawy oraz wydanie pierwszej części składników majątku (w terminie do 31.10.2012).

Przedmiotem usługi w przypadku drugiej faktury jest wydanie pozostałych składników majątku wchodzących w skład Przedsiębiorstwa, zaprzestanie produkcji w tym zakresie oraz wypełnienie pozostałych obowiązków spoczywających na Dzierżawcy w związku z wcześniejszym rozwiązaniem umowy (przede wszystkim związanych z rozwiązaniem umów dotyczących tzw. „mediów”).

Jak przedstawiono w stanie faktycznym, pierwsza z faktur została już wystawiona, natomiast druga faktura zostanie otrzymana prawdopodobnie przed momentem wydania indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie opisanego zdarzenia.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 2 pkt . 1 lit. a Ustawy o VAT kwoty podatku określone w 2 fakturach wystawionych przez Dzierżawcę na rzecz Wnioskodawcy z tytułu nabycia usług, o których mowa powyżej, stanowić będą dla niego kwotę podatku naliczonego.

Spełniona więc została druga przesłanka umożliwiająca Wnioskodawcy odliczenie podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Dzierżawcę.


Ad.3


W opinii Spółki, posiada ona prawo do odliczenia kwoty podatku VAT z faktur otrzymanych od Dzierżawcy, jak opisano w punktach 1) i 2) powyżej.


Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż usługi świadczone przez Dzierżawcę mają związek z czynnościami opodatkowanymi VAT, świadczonymi przez Spółkę. Skrócenie okresu dzierżawy Przedsiębiorstwa, zaprzestanie produkcji, wydanie składników majątku oraz spełnienie pozostałych wymogów wynikających z Aneksu umożliwi bowiem Spółce rozpoczęcie działalności gospodarczej w Przedsiębiorstwie, tj. produkcji we własnym zakresie przy wykorzystaniu Przedsiębiorstwa. Istotne jest, że wcześniejsze wydanie części składników umożliwi Wnioskodawcy wcześniejsze rozpoczęcie przygotowań do produkcji i w konsekwencji wcześniejsze jej rozpoczęcie. W konsekwencji usługi nabyte od Dzierżawcy będą miały bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. ze sprzedażą towarów wyprodukowanych w Przedsiębiorstwie.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, iż brak zgody ze strony Dzierżawcy na skrócenie umowy dzierżawy, oznaczałby de facto brak możliwości rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych w ramach Przedsiębiorstwa, aż do momentu rozwiązania urnowy dzierżawy, zgodnie z pierwotnie ustalonym terminem.

Ponadto Spółka pragnie również zwrócić uwagę, iż na skutek skrócenia okresu umowy dzierżawy, zdolności produkcyjne Dzierżawcy, tj. konkurenta Wnioskodawcy, mogą zostać w znacznym stopniu ograniczone, co może mieć znaczący wpływ na odnotowanie wysokiego poziomu sprzedaży towarów produkowanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji poziom obrotu osiąganego przez Spółkę może być wyższy, niż w przypadku gdyby Wnioskodawca rozpoczął produkcję w innym zakładzie, wydzierżawiając przy tym na rzecz Dzierżawcy własne Przedsiębiorstwo. Wyższy poziom obrotów będzie miał z kolei bezpośredni wpływ na wysokość podatku należnego z tytułu dokonywanych dostaw towarów.

Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy, posiada on pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z wystawionej już przez Dzierżawcę pierwszej faktury VAT i będzie miał pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z drugiej, wystawionej w przyszłości faktury.

Niezaprzeczalnie wystąpił bowiem związek podatku naliczonego, określonego w otrzymanych od Dzierżawcy fakturach, dokumentujących odpłatne nabycie usług ze sprzedażą opodatkowaną, tj. spełniona została trzecia z wymienionych przesłanek warunkujących prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe rozważania Spółka twierdzi, iż zgoda na wcześniejsze rozwiązanie umowy Dzierżawy i wydanie pierwszej części składników oraz wydanie pozostałych składników majątku wchodzących w skład Przedsiębiorstwa, zaprzestanie produkcji w tym zakresie oraz wypełnienie pozostałych obowiązków spoczywających na Dzierżawcy w związku z wcześniejszym rozwiązaniem umowy (przede wszystkim związanych z rozwiązaniem umów dotyczących tzw. „mediów”) stanowi świadczenie usług przez Dzierżawcę na rzecz Wnioskodawcy. Są to więc czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z tytułu nabycia których Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powyższe oznacza, że zdaniem Spółki ma one pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z 2 faktur wystawionych przez Dzierżawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj