Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-380/10-4/JW
z 9 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-380/10-4/JW
Data
2010.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawka
stawka
stawki podatku
stawki podatku
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy czynności zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 82.99.19.0 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. stosowanym nadal dla celów podatkowych do grupy PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” są opodatkowane stawką 22% podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2010 r. (data wpływu 07.06.2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 23.08.2010 r. (data wpływu 25.08.2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12.08.2010 r. sygn. IPPP2/443-380/10-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla wykonywanych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z zakresem działalności gospodarczej P. S.A. zajmuje się m in. organizacją usług polegających na udzielaniu pomocy klientowi, wynajmie i dzierżawieniu pojazdów samochodowych, prowadzeniu aukcji internetowych oraz handlu internetowym, działalności call center, badaniu rynku i opinii publicznej jak również reklamie, działalności agencji informacyjnych i zarządzaniu programami lojalnościowymi.

P. S.A. wprowadziła program lojalnościowy „Klub P.”, do którego może przystąpić każda osoba fizyczna, powyżej 18 roku życia, posiadająca pełną, zdolność do czynności prawnych. Członkostwo w Klubie jest potwierdzone Kartą, P. identyfikowaną, przez numer członkowski Klubu.

Przystąpienie do Klubu następuje poprzez uiszczenie opłaty członkowskiej oraz poprawną aktywację Karty. Opłata członkowska jest wnoszona jednorazowo przy zakupie Karty. Poza jednorazową opłatą za zakup Karty, Spółka nie pobiera od Klubowicza żadnych opłat. Kartę można nabyć m. in. poprzez Internet, infolinię, w siedzibie, P. S.A. oraz w sieciach partnerskich (handlowych), przykładowo: …., dealerzy samochodów komisy.

Członkostwo w Klubie daje możliwość zakupu towarów lub usług organizowanych przez Spółkę lub jej Partnerów, których nabycie jest możliwe wyłącznie na podstawie Karty lub ich nabycie przy użyciu Karty, skutkuje uzyskaniem rabatu lub zniżki, w szczególności:

  • korzystania z całodobowego centrum alarmowego,
  • zniżek na naprawę lub wymianę szyby samochodowej,
  • zniżek na zakup części i akcesoriów samochodowych,
  • zniżek na zakup samochodu nowego i używanego,
  • naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia,
  • wymiany opon, żarówek,
  • holowania pojazdu,
  • dowozu paliwa,
  • przekazania pojazdu zastępczego,
  • pomoc prawna,
  • pomoc tłumaczy,
  • rezerwacja biletów,
  • zniżek na przystąpienie do ubezpieczenia komunikacyjnego.

Jedna Karta upoważnia do wszystkich zniżek. Wykaz partnerów, którzy udzielają zniżek jest dostępny dla klienta na oficjalnej stronie internetowej oraz poprzez infolinię, na folderach i bezpośrednio w siedzibie P. S.A. W przypadku uzyskania kilku Kart Klubowicz ma obowiązek przed skorzystaniem ze świadczenia objętego programem dokonać wyboru, z której Karty będzie korzystał.

Spółka będzie uzyskiwać dochody z tytułu:

  • sprzedaży ww. Kart oraz
  • prowizji pobieranych od podmiotów współpracujących, za zlecenie wykonania usługi - opłata w postaci „success fee” należna jest P. S.A. od podmiotów, które wykonały usługę na rzecz Klubowicza.
  • opłat za dzierżawę samochodów specjalnych (tzn. samochodów pomocy drogowej) na rzecz usługodawców (firm pomocy drogowej współpracujących z P. S.A.).

Klub P. prowadzi do utrzymania dotychczasowych klientów Spółki i pozyskania nowych, a także oceny ich preferencji zakupowych, zwiększenia obrotów Spółki oraz poszerzenia wiedzy na temat klientów. Nadto gwarantuje efektywne wykorzystanie zróżnicowanych kanałów komunikacyjnych w celu podtrzymania lojalności klientów. Zgromadzone dane o członkach Klubu i ich nawykach zakupowych są miernikiem oceny lojalności oraz są pomocne w precyzyjnej segmentacji klientów.

Tworząc program lojalnościowy KLUB P. Spółka nie utworzyła żadnego stowarzyszenia ani fundacji, prowadząc jedynie rejestr Klubowiczów, ze wskazaniem ich danych osobowych. Przynależność do Klubu jest imienna i do tej znanej Spółce grupy osób kierowana jest atrakcyjna oferta w postaci rabatów i usług, co ma na celu zwiększenie chęci korzystania z usług Spółki i poczucie „lojalności”.

Jedną z usług oferowanych dla Klubowiczów jest możliwość przystąpienia do grupowego ubezpieczenia, jednak nie ma to charakteru obligatoryjnego. Wynagrodzenie za wykonanie przez P. S.A. usług pobierane jest w formie kwoty ryczałtowej opłaty za uczestniczenie w Programie i nie jest uzależnione od przystąpienia do grupowego ubezpieczenia PZU Auto Pomoc. Usługa świadczona przez P. S.A. nie jest zatem pośrednictwem, którego istota sprowadza się do uzyskania wynagrodzenia prowizyjnego związanego z doprowadzeniem do zawarcia transakcji pomiędzy uczestnikiem a P S.A. Niezależnie od przystąpienia albo nie przystąpienia przez uczestnika do grupowego ubezpieczenia P. uzyskuje za świadczone usługi tylko i wyłącznie wynagrodzenie ryczałtowe w postaci jednorazowej opłat za nabycie Karty.

Spółka zamierza rozbudowywać zakres usług, do których nabycia na szczególnie korzystnych zasadach będzie uprawniony każdy z Klubowiczów.

Podatnik pismem z dnia 23.03.2010 r. uzyskał wyjaśnienia Urzędu Statystycznego w Łodzi, na podstawie powyższego stanu faktycznego, wyjaśnienia, że ww. opisane czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.99.19.0 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do PKWiU 82.99.19.0 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. stosowanym nadal dla celów podatkowych do grupy PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” są opodatkowane stawką 22% podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy pismem z dnia 23 marca 2010 r. Urząd Statystyczny w Łodzi dokonał klasyfikacji działalności prowadzonej przez P. S.A., zgodnie z przedstawionym wyżej stanem faktycznym, wskazując, że czynności należą do kategorii PKWiU 82.99.19.0 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. stosowanym nadal dla celów podatkowych PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.”

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Czynności należące do ww. grup PKWiU nie są wymienione w powołanych wyłączeniach, ani też w przepisach wykonawczych do ustawy, które prowadziłyby do stosowania innej stawki podatkowej niż 22%.

Stąd też zdaniem podatnika prowadzona przez niego działalność gospodarcza, opisana w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

W myśl zaś postanowień art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się m in. organizacją usług polegających na udzielaniu pomocy klientowi, wynajmie i dzierżawieniu pojazdów samochodowych, prowadzeniu aukcji internetowych oraz handlu internetowym, działalności call center, badaniu rynku i opinii publicznej, jak również reklamie, działalności agencji informacyjnych i zarządzaniu programami lojalnościowymi. Strona wprowadziła program lojalnościowy „Klub P.”, do którego może przystąpić każda osoba fizyczna, powyżej 18 roku życia, posiadająca pełną, zdolność do czynności prawnych. Członkostwo w Klubie jest potwierdzone Kartą, P. identyfikowaną, przez numer członkowski Klubu. Przystąpienie do Klubu następuje poprzez uiszczenie opłaty członkowskiej oraz poprawną aktywację Karty. Opłata członkowska jest wnoszona jednorazowo przy zakupie Karty. Poza jednorazową opłatą za zakup Karty, Spółka nie pobiera od Klubowicza żadnych opłat. Członkostwo w klubie daje możliwość zakupu towarów lub usług organizowanych przez Spółkę lub jej Partnerów, których nabycie jest możliwe wyłącznie na podstawie Karty lub ich nabycie przy użyciu Karty, skutkuje uzyskaniem rabatu lub zniżki. Jedna Karta upoważnia do wszystkich zniżek. Wykaz partnerów, którzy udzielają zniżek jest dostępny dla klienta na oficjalnej stronie internetowej oraz poprzez infolinię, na folderach i bezpośrednio w siedzibie P. S.A. W przypadku uzyskania kilku Kart Klubowicz ma obowiązek przed skorzystaniem ze świadczenia objętego programem dokonać wyboru, z której Karty będzie korzystał.

Spółka będzie uzyskiwać dochody z tytułu: sprzedaży ww. Kart oraz prowizji pobieranych od podmiotów współpracujących, za zlecenie wykonania usługi, opłat za dzierżawę samochodów specjalnych (tzn. samochodów pomocy drogowej).

Klub P. prowadzi do utrzymania dotychczasowych klientów Spółki i pozyskania nowych, a także oceny ich preferencji zakupowych, zwiększenia obrotów Spółki oraz poszerzenia wiedzy na temat klientów. Tworząc program lojalnościowy KLUB P. Spółka nie utworzyła żadnego stowarzyszenia ani fundacji, prowadząc jedynie rejestr Klubowiczów, ze wskazaniem ich danych osobowych. Przynależność do Klubu jest imienna i do tej znanej Spółce grupy osób kierowana jest atrakcyjna oferta w postaci rabatów i usług. Jedną z usług oferowanych dla Klubowiczów jest możliwość przystąpienia do grupowego ubezpieczenia, jednak nie ma to charakteru obligatoryjnego. Wynagrodzenie za wykonanie przez P. S.A. usług pobierane jest w formie kwoty ryczałtowej opłaty za uczestniczenie w Programie i nie jest uzależnione od przystąpienia do grupowego ubezpieczenia P. Usługa świadczona przez P. S.A. nie jest zatem pośrednictwem, którego istota sprowadza się do uzyskania wynagrodzenia prowizyjnego związanego z doprowadzeniem do zawarcia transakcji pomiędzy uczestnikiem a P S.A. Niezależnie od przystąpienia albo nie przystąpienia przez uczestnika do grupowego ubezpieczenia P. uzyskuje za świadczone usługi tylko i wyłącznie wynagrodzenie ryczałtowe w postaci jednorazowej opłat za nabycie Karty.

Ww. opisane czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.99.19.0 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.”

Co do zasady podstawowa stawka podatku VAT – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Należy zauważyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r. W związku z tym nieprawidłowym jest wskazanie przez Wnioskodawcę grupowania statystycznego świadczonej usługi PKWiU 82.99.19.0 „Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane”, gdyż wynika ono z wprowadzonej klasyfikacji rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Wystarczającym dla określenia stawki VAT jest wskazanie PKWiU świadczonej usługi do grupowania statystycznego wynikającego z wyżej powołanego rozporządzenia z 1997r.

Biorąc powyższe pod uwagę, skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane zgodnie z PKWiU w grupowaniu 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” wg PKWiU z 1997 r. są nie wymienione w załącznikach do ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, należy stwierdzić, iż podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionej przez Stronę klasyfikacji statystycznej. Zasadą jest bowiem, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj