Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1289/10/AZ
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1289/10/AZ
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
ewidencja
instalacja kasy rejestrującej
instalacja kasy rejestrującej
kasa
kasa
obrót
obrót
sprzedaż wysyłkowa
sprzedaż wysyłkowa


Istota interpretacji
Do obrotu 40.000 zł wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących należy wliczyć sprzedaż wysyłkową zwolnioną przedmiotowo z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2010r. (data wpływu 13 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie liofilizacji warzyw i owoców. Wyroby sprzedawane są odbiorcom w kraju i za granicę. Wśród odbiorców krajowych i zagranicznych występują osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi. Sprzedaż na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT za siedem miesięcy br. wyniosła 0,7% sprzedaży ogółem przedsiębiorstwa.

Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedawane są liofilizowane dania obiadowe. W br. dokonano sprzedaży na rzecz osoby fizycznej z terytorium UE (Wielka Brytania). Sprzedaż ta nie spełniała warunków sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju bowiem transport towaru odbywał się na rzecz odbiorcy towaru (odbiorca towaru poniósł koszty transportu i odebrał towar). Sprzedaż została opodatkowana w Polsce według stawki krajowej. Za siedem miesięcy wartość tej dostawy netto wyniosła 1 528,81 zł.

W kraju sprzedaż dań obiadowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi). Zapłata w całości za ww. dostawy następuje za pośrednictwem banku. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła oraz można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Dla ww. osób sprzedaż za siedem miesięcy wyniosła 26 987,20 zł.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy dokonuje również sprzedaży na rzecz rolników ryczałtowych. Sprzedaż dotyczy nasion dla upraw w ramach zawartych kontraktacji z rolnikami. Sprzedaż dla rolników odbywa się poza systemem wysyłkowym. Za siedem miesięcy br. sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych wyniosła 3 182,30 zł.

Ponadto osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej obciążone są kosztami usług świadczonych z tytułu dostawy towarów (koszty transportu, koszty zorganizowania przewozu towarów). Sprzedaż z tytułu usług dostawy towarów dla tych osób za siedem miesięcy wyniosła 1 788,81 zł.

W 2009r. liczba dokonanych operacji świadczenia takich usług wyniosła 64, liczba odbiorców tych usług wyniosła 51. Za siedem miesięcy br. liczba dokonanych operacji świadczenia usług wyniosła 72, ilość odbiorców tych usług – 70.

Powyższe liczby wskazują na przekroczenie dopuszczalnych parametrów objętych zwolnieniem poz. 35 pkt 2 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów.

Za siedem miesięcy br. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych łącznie wyniosła 33 487,12 zł (1 528,81+26 987,20+3 182,30+1 788,81). Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT powyższa sprzedaż powinna być prowadzona przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolniona jest z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia (§ 2) oraz obroty, o których mowa w art. 111 ust. 1, które nie przekroczyły kwoty 40 000 zł (§ 3 ust. 1 pkt 3 w powiązaniu z ust. 4).

W przypadku Wnioskodawcy obroty z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT zbliżają się do kwoty 40 000 zł i Wnioskodawca stoi przed problemem ewentualnego instalowania kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy do limitu obrotów 40 000 zł należy wliczyć sprzedaż dokonywaną w systemie wysyłkowym jako zwolnienie przedmiotowe z ewidencjonowania na kasie fiskalnej wynikające z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2009r. poz. 37...
  2. Czy w przypadku przekroczenia obrotów 40 000 zł z powodu włączenia do limitu sprzedaży w systemie wysyłkowym, sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych i sprzedaż usług dostawy towarów winny być ewidencjonowane na kasie fiskalnej a sprzedaż w systemie wysyłkowym zwolniona z tej ewidencji...
  3. Czy w przypadku przekroczenia obrotów 40 000 zł z powodu włączenia do limitu sprzedaży w systemie wysyłkowym, sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych, sprzedaż usług dostawy towarów i sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym winny być ewidencjonowane przy użyciu kas fiskalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro sprzedaż wysyłkowa objęta jest zwolnieniem przedmiotowym z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów to powinna być poza limitem 40 000 zł i nie objęta ewidencją na kasach rejestrujących. Pozostała sprzedaż tj. sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych i usług dostaw towarów jako nieprzekraczająca kwoty 40 0000 zł winna być zwolniona z ewidencji na kasach (§ 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797), do dnia 31 grudnia 2010r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ww. przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe).

Zwolnienie przedmiotowe zwalnia z ewidencjonowania tylko określone towary lub czynności (§ 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), natomiast zwolnienie podmiotowe zwalnia podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności (§ 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży w systemie wysyłkowym objętej zakresem przedmiotowym załącznika do rozporządzenia, czyli zwolnionej przedmiotowo (§ 2 rozporządzenia), jak również sprzedaży towarów i usług nie objętej tym zakresem.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia ustalenia limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w sytuacji prowadzenia sprzedaży objętej zwolnieniem przedmiotowym i nie objętej tym zwolnieniem.

Mając na uwadze definicję obrotu zawartą w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obliczając kwotę obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, bierze się pod uwagę całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie wyłączając sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z tym przepisem każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kryterium zwolnienia podmiotowego jest wielkość uzyskanych obrotów.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności), w ramach jednej firmy, posiadającej jeden numer NIP.

Jak wskazano powyżej, ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności.

W przypadku więc gdy Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku, tj. czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, to pomimo przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), po przekroczeniu kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40 000 zł będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Stosownie do § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010r. Natomiast, w punkcie 4 objaśnień do załącznika wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Wypada w tym miejscu nadmienić, iż stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy o VAT sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Podkreślenia wymaga, że ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej podlega sprzedaż. Sprzedażą jest zaś - zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ustawy - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie podlegała zaewidencjonowaniu w kasie rejestrującej tylko wówczas, gdy miejscem jej świadczenia będzie Polska.

W tym miejscu wskazać należy, że - zgodnie z przepisami art. 23 ustawy - miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju jest państwo przeznaczenia towarów, wówczas gdy wartość sprzedaży wysyłkowej dla tego państwa przekracza określony w jego przepisach limit lub też jeśli jest ona niższa, lecz podatnik dokonał wyboru opodatkowania poza krajem. W pozostałych przypadku sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana jest w Polsce.

Podstawową przesłanką umożliwiającą skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia jest szczególny charakter wykonywanych czynności, tj. dostawa towarów w systemie wysyłkowym, czyli pocztą lub przesyłkami kurierskimi.

Treść omawianej normy prawnej „dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)” nie pozostawia żadnych wątpliwości, iż w przypadku sprzedaży wysyłkowej katalog sposobów dostarczania towaru do nabywcy zamknięty został wyłącznie do dostawy za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Należy zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że sprzedaż z terytorium kraju dla odbiorcy w Wielkiej Brytanii nie spełniała warunków sprzedaży wysyłkowej, bowiem transport towaru odbywał się na rzecz odbiorcy towaru (odbiorca towaru poniósł koszty transportu i odebrał towar). Tym samym sprzedaż ta nie będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym, na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika.

Wnioskodawca wskazał również, iż w kraju sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi). Zapłata w całości za ww. dostawy następuje za pośrednictwem banku. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła oraz można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Dla ww. osób sprzedaż za siedem miesięcy wyniosła 26 987,20 zł.

Jak wynika z powołanych przepisów, aby Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 w związku z poz. 37 załącznika, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010r.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż zostały spełnione ww. warunki, a zatem Wnioskodawca może korzystać do dnia 31 grudnia 2010r. ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium kraju, która odbywa się w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi), o ile nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010r.

Powyższe oznacza, iż bez względu na wartość osiąganych obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Podsumowując, do obrotu 40.000 zł wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących należy wliczyć sprzedaż wysyłkową zwolnioną przedmiotowo z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

W przypadku przekroczenia obrotów 40 000 zł z powodu włączenia do limitu sprzedaży w systemie wysyłkowym, każda sprzedaż towarów lub świadczenie usług nieobjęte zwolnieniem przedmiotowym, na rzecz rolników ryczałtowych i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej winny być ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej, tj. w rozpatrywanej sprawie sprzedaż z terytorium kraju dla odbiorcy w Wielkiej Brytanii niespełniająca warunków sprzedaży wysyłkowej, sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych poza systemem wysyłkowym, świadczenie usług związanych dostawą towarów (koszty transportu, koszty zorganizowania przewozu towarów). Zwolniona z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. będzie prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj