Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-444/10-2/GC
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-444/10-2/GC
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja środków trwałych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
amortyzacja
inwestycje
inwestycje
koszt wytworzenia
koszt wytworzenia
koszty bezpośrednie
koszty bezpośrednie
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów
potrącalność kosztów
przychód
przychód
środek trwały
środek trwały
wartość początkowa środka trwałego
wartość początkowa środka trwałego
wydatek
wydatek
związek z przychodem
związek z przychodem


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.



Wniosek ORD-IN 390 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 18.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

  • prawidłowe w części dotyczącej:
    • opłaty jednorazowej za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego,
    • wykonania studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz oceny przydatności jej do celów leczniczych),
    • czynszu za dzierżawę gruntu w celu wykorzystania wód z odwiertu geotermalnego na potrzeby obiektu,
  • nieprawidłowe w części odnoszącej się do:
    • kosztów osobowych pośrednich, czyli wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce w związku z realizowaną inwestycją na stanowiskach: Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych,
    • kosztów podróży służbowych realizowanych w związku z prowadzoną inwestycją,
    • opłat pocztowych i kurierskich w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji,
    • wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, dotyczącego realizowanej inwestycji,
    • wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej i konsultingowej dotyczącej inwestycji,
    • opłat dla zarządcy dróg, z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej, wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny),
    • opłat przyłączeniowych w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno – kanalizacyjnego,
    • innych usług obcych, w tym kserograficznych, które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji i z nią związanych.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka została powołana celem wybudowania, wraz ze współinwestorem Miastem, którego reprezentują Ośrodki Sportu i Rekreacji, obiektu sportowo - rekreacyjnego z opcją późniejszego nim zarządzania. Od sierpnia 2008 r. trwa projektowanie i realizacja budowy. Do marca 2009 r. Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej generującej przychody. Incydentalne przychody były efektem pojedynczych transakcji, np. wynagrodzenie od współinwestora OSiR za wszczęcie procedury przetargowej, czy też sprzedaż współinwestorowi części projektu budowlanego (wniesionego do Spółki aportem przez Wspólnika - Biuro Projektów). Od marca 2009 r. Spółka otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe, tzn. generuje przychody, na podstawie zawartej ze współinwestorem (OSiR) umowy o powierzenie zarządu nieruchomością wspólną, w tym zastępstwo inwestorskie. Podpisana w sierpniu 2008 r. umowa z Generalnym Wykonawcą na budowę kompleksu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, której załącznikiem jest m.in. harmonogram rzeczowo - finansowy, zawiera zapis, iż wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy. Kontrakt jest jeden, umowa trójstronna i dotyczy wybudowania całego kompleksu, tj. części rekreacyjnej (finansowanej przez Spółkę) i części sportowej (finansowanej przez OSiR). W sierpniu 2009 r. Spółka wraz ze współinwestorem, w wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej podpisała z firmą „B” Sp. z o.o. umowę dotyczącą pełnienia obowiązków Inżyniera Kontraktu całej inwestycji, w tym kompleksowej obsługi w zakresie nadzoru nad realizacją inwestycji i odbioru prac. Zarówno Generalny Wykonawca realizujący kontrakt budowy kompleksu, jak i Inżynier Kontraktu, nadzorujący budowę, osobno fakturują Spółkę oraz współinwestora OSiR. Pozostałe wydatki związane z prowadzoną inwestycją ponosi każdy ze współinwestorów (Spółka i OSiR) we własnym zakresie, lub są one dzielone wg proporcji ustalonej przez strony w umowie. Zaznaczyć należy, iż dla celów finansowania swojej części inwestycji, współinwestor OSiR posiada środki finansowe w Budżecie Miasta.

Natomiast Spółka, celem terminowej realizacji budowy, musiała zorganizować finansowanie dla części rekreacyjnej poprzez emisję obligacji oraz bankowy kredyt inwestycyjny. Generalny Wykonawca, w ramach wynagrodzenia, winien kompleks wybudować i wyposażyć, w tym w urządzenia techniczne i maszyny niezbędne do funkcjonowania obiektu oraz wyposażenie ruchome. Budowa ma zakończyć się w sierpniu 2011 r. Obiekt ma również wykorzystywać wody geotermalne, dlatego też w ramach projektowanego i budowanego kompleksu ponoszone są wydatki związane z możliwością ich wykorzystania z istniejącego (lub nowego - wg oceny) odwiertu. Oprócz wydatków związanych z podpisaną umową z Generalnym Wykonawcą na realizację kontraktu, Spółka ponosi wiele innych wydatków niezbędnych dla prawidłowej realizacji inwestycji. Wśród nich należy wyróżnić:

  1. koszty osobowe pośrednie, czyli wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w Spółce dla celów kontrolnych prowadzonej inwestycji na stanowiskach: Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych,
  2. koszty podróży służbowych realizowanych w związku z prowadzoną inwestycją, w tym koniecznością poznania nowych rozwiązań, również technicznych, celem wykorzystania tej wiedzy w procesach projektowania poszczególnych części funkcjonalnych obiektu, podwyższenia walorów estetycznych, praktycznych i użytkowych poszczególnych części budowanego obiektu, itp. (przyp. umowa z Generalnym Wykonawcą została podpisana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”),
  3. opłaty pocztowe i kurierskie ponoszone w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji,
  4. wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, m.in.:
    1. analizy umów dotyczących inwestycji,
    2. opinie prawno - techniczne dotyczące prowadzonej inwestycji,
  5. wynagrodzenie za świadczenie pomocy prawnej i konsultingowej dotyczącej prowadzonej inwestycji, m.in.:
    1. analizy umów i innych dokumentów dotyczących inwestycji,
    2. wszelkie informacje i opinie prawne związane z inwestycją,
    3. zastępstwo procesowe w sprawach spornych a dotyczących inwestycji,
    4. pomoc prawna przy realizowaniu procedur przetargowych dotyczących prowadzonej inwestycji,
    5. wykonanie ekspertyz dotyczących np. terytorialnego zasięgu oddziaływania kompleksu,
  6. opłaty dla zarządcy dróg z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej, wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny) oraz jednorazową opłatę za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego,
  7. wynagrodzenie za wykonanie studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz ocena przydatności jej do celów leczniczych),
  8. opłaty przyłączeniowe w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno – kanalizacyjnego,
  9. czynsz za dzierżawę gruntu dla wykorzystania wód z odwiertu geotermalnego na potrzeby kompleksu,
  10. inne wydatki na usługi obce, w tym usługi kserograficzne, niezbędne do poniesienia, a dotyczące prowadzonej inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki dotyczące prowadzonej inwestycji, a poniesione przez Spółkę na:

  1. koszty osobowe pośrednie, czyli wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w Spółce w związku z realizowaną inwestycją na stanowiskach: Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych,
  2. koszty podróży służbowych realizowanych w związku z prowadzoną inwestycją,
  3. opłaty pocztowe i kurierskie w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji,
  4. wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, dotyczącego realizowanej inwestycji,
  5. wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej i konsultingowej dotyczącej inwestycji,
  6. opłaty, dla zarządcy dróg, z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej, wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny) oraz opłatę jednorazową za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego,
  7. wykonanie studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz ocena przydatności jej do celów leczniczych),
  8. opłaty przyłączeniowe w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno - kanalizacyjnego,
  9. czynsz za dzierżawę gruntu w celu wykorzystania wód z odwiertu geotermalnego na potrzeby obiektu,
  10. inne usługi obce, w tym kserograficzne które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji i z nią związane,

stanowią koszt uzyskania przychodu jednorazowo w dacie poniesienia, tzn. w dniu księgowania faktury (rachunku) lub innego dokumentu stanowiącego podstawę do uznania takiego kosztu, w księgach rachunkowych Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, należy koszty poniesione w związku z realizowaną inwestycją takie, jak:

  1. koszty osobowe pośrednie, czyli wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w Spółce dla celów kontrolnych prowadzonej inwestycji, czyli Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych,
  2. koszty podróży służbowej realizowanych w związku z prowadzona budową,
  3. opłaty pocztowe i kurierskie ponoszone w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji,
  4. wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, niezbędnego w procesie realizowania inwestycji,
  5. wynagrodzenie za świadczoną pomoc prawną i konsultingową dotyczącą realizowanej inwestycji,
  6. opłaty dla zarządcy dróg z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny) oraz opłatę jednorazową za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego,
  7. wykonanie studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz ocena przydatności jej do celów leczniczych),
  8. opłaty przyłączeniowych w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno - kanalizacyjnego,
  9. czynsz za dzierżawę gruntu celem wykorzystania wód geotermalnych na potrzeby obiektu,
  10. inne usługi obce, np. kserograficzne, które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji i są z nią związane,

uznać jako koszty uzyskania przychodu w dacie poniesienia, tzn. jednorazowo w dniu księgowania faktury lub innego dokumentu, dającego podstawę do uznania takiego kosztu w księgi rachunkowe Spółki.

Powyższe wydatki stanowić będą koszt podatkowy, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż mają związek z prowadzoną działalnością i można wykazać ich pośredni związek z celem uzyskania przychodów. Ww. wydatki, poniesione przez Spółkę, należy uznać za koszty inne niż bezpośrednie związane z przychodami. Nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, jednak ich poniesienie jest warunkiem uzyskiwania przychodów w przyszłości. Spółka w przyszłości przewiduje uzyskiwanie przychodów z tytułu wykorzystywania obiektu w ramach swojej działalności gospodarczej.

Zatem ww. wydatki są gospodarczo i racjonalnie uzasadnione. Koszty, o których mowa we wniosku, pośrednio związane są z działalnością Spółki, prowadzą do osiągnięcia w przyszłości stosownych przychodów. Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Poznaniu w związku z wydaniem Spółce (na jej wniosek) w dniu 01.04 2010 r. interpretacji indywidualnej sygn. ILPB3/4(...) odnośnie analogicznych kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z zabezpieczeniem źródła finansowania inwestycji. Zaznaczyć należy, iż ww. wydatki służą optymalizacji działań związanych z pozyskaniem źródła przychodów Spółki oraz zabezpieczenia Jej przed ryzykiem w prowadzonej działalności, również tej inwestycyjnej.

Moment potrącenia kosztów podatkowych, uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, wskazany został w art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Zatem Spółka może zakwalifikować wydatki wymienione we wniosku a potwierdzone stosowną fakturą (rachunkiem) lub innym dokumentem, jako koszty uzyskania przychodu w dacie poniesienia i ująć w księgach rachunkowych jednorazowo w dacie wykonania usługi (dostawy), ustanawiając jednorazowo w tym samym miesiącu koszt podatkowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie:
    • opłaty jednorazowej za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego,
    • wykonania studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz oceny przydatności jej do celów leczniczych),
    • czynszu za dzierżawę gruntu w celu wykorzystania wód z odwiertu geotermalnego na potrzeby obiektu,
  • nieprawidłowe w zakresie:
    • kosztów osobowych pośrednich, czyli wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce w związku z realizowaną inwestycją na stanowiskach: Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych,
    • kosztów podróży służbowych realizowanych w związku z prowadzoną inwestycją,
    • opłat pocztowych i kurierskich w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji,
    • wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, dotyczącego realizowanej inwestycji,
    • wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej i konsultingowej dotyczącej inwestycji,
    • opłat dla zarządcy dróg, z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej, wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny),
    • opłat przyłączeniowych w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno – kanalizacyjnego,
    • innych usług obcych, w tym kserograficznych, które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji i z nią związanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jednocześnie, na podstawie art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl art. 15 ust 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Z treści wniosku wynika, że Spółka została powołana celem wybudowania wraz ze współinwestorem, obiektu sportowo – rekreacyjnego, z opcją późniejszego nim zarządzania. Spółka finansuje budowę części rekreacyjnej obiektu.

W związku z powyższym Spółka ponosi wydatki niezbędne dla realizacji inwestycji, takie jak:

  1. koszty osobowe pośrednie, czyli wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w Spółce dla celów kontrolnych prowadzonej inwestycji, czyli Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych,
  2. koszty podróży służbowej realizowanych w związku z prowadzona budową,
  3. opłaty pocztowe i kurierskie ponoszone w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji,
  4. wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, niezbędnego w procesie realizowania inwestycji,
  5. wynagrodzenia za świadczoną pomoc prawną i konsultingową dotyczącą realizowanej inwestycji,
  6. opłaty dla zarządcy dróg z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny) oraz opłatę jednorazową za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego,
  7. wykonanie studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz ocena przydatności jej do celów leczniczych,
  8. opłaty przyłączeniowych w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno - kanalizacyjnego,
  9. czynsz za dzierżawę gruntu celem wykorzystania wód geotermalnych na potrzeby obiektu,
  10. inne usługi obce, np. kserograficzne, które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji i są z nią związane.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wszystkie koszty uznać należy jako koszty uzyskania przychodu w dacie poniesienia, tzn. jednorazowo w dniu księgowania faktury lub innego dokumentu, dającego podstawę do uznania takiego kosztu w księgi rachunkowe Spółki.

Jednakże, w ocenie tut. Organu, kosztami spełniającymi warunki wymienionych wyżej regulacji są wyłącznie:

  • opłata jednorazowa za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego (część pkt 6),
  • wykonanie studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz ocena przydatności jej do celów leczniczych (pkt 7),
  • czynsz za dzierżawę gruntu celem wykorzystania wód geotermalnych na potrzeby obiektu (pkt 9).

Skoro Spółka jest zobowiązana do poniesienia wydatków, które są lub będą związane z prowadzoną działalnością rekreacyjną, tj. na potrzeby działania obiektu, to wydatki takie spełniają normę ww. art. 15 ust. 1 oraz art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe wydatki stanowią zatem koszty pośrednie działalności Wnioskodawcy, które nie są w bezpośrednim związku z budową ww. obiektu i jako takie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ust. 4d i 4e ww. ustawy, stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ww. ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

   - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jednocześnie w myśl art. 16a ust. 2 ww. ustawy, amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania:

  1. przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”,
  2. budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
  3. składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający - zwane także środkami trwałymi,
  4. tabor transportu morskiego w budowie, sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie „statki” o symbolu 35.11, zaliczone do branży 1051-1053 Systematycznego Wykazu Wyrobów (SWW) Głównego Urzędu Statystycznego (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 i z 1999 r. Nr 92, poz. 1045).

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Ustawodawca zatem wprowadza zasadę, iż kosztami uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, czyli pewna ułamkowa wartość środka trwałego bądź wartości niematerialnej i prawnej.

Wobec tego podatnik winien określić wartość środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, która będzie poddana amortyzacji.

I tak, zgodnie z art. 16g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się:

  1. w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia, w razie częściowo odpłatnego nabycia, cenę ich nabycia powiększoną o wartość przychodu określonego w art. 12 ust. 5a,
  2. w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia,
  3. w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,
  4. w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej,
  5. w razie otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej, z zastrzeżeniem ust. 10b - ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Za koszt wytworzenia, w myśl art. 16g ust. 4 ww. ustawy, uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Oznacza to, że dla prawidłowego ustalenia wartości początkowej środka trwałego, powstałego w wyniku wytworzenia przez podatnika we własnym zakresie, należy uwzględnić wszelkie koszty, poza tymi, które w myśl art. 16g ust. 4 ustawy, nie zwiększają wartości początkowej tego składnika.

W tym miejscu należy wskazać, że ani przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i przepisy ustawy o rachunkowości nie definiują pojęcia „kosztów ogólnych zarządu”. Przyjmuje się jednak, że są to koszty zarządu i całości działalności jednostki, np.:

  • koszty administracyjno - gospodarcze, na które składają się: wynagrodzenia wraz z pochodnymi pracowników zarządu, koszty delegacji, koszty eksploatacji samochodów służbowych,
  • koszty zużycia materiałów biurowych, podatki o charakterze kosztowym, opłaty pocztowe, telekomunikacyjne i inne, koszty utrzymania budynków i pomieszczeń zarządu, koszty ogólnoprodukcyjne, obejmujące koszty prowadzenia i utrzymania komórek oraz obiektów ogólnego przeznaczenia, takich jak: magazyny, biura, laboratoria, bocznice kolejowe,
  • koszty ochrony mienia jednostki, bezpieczeństwa i ochrony pracy, szkolenia załogi, racjonalizacji i wynalazczości,
  • koszty nieprodukcyjne, tj. nieprzynoszące efektu gospodarczego, do których zalicza się koszty przestojów, ubytki naturalne i niedobory w magazynach.

Regulacja art. 16g ust. 4 stawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza ustawowe kryteria wyróżnienia nakładów zwiększających wartość początkową środków trwałych. Do kosztów wytworzenia zalicza się nakłady wszelkiego rodzaju, o ile jednak da się je ekonomicznie i technologicznie powiązać z procesem wytworzenia.

Zatem analizy przytoczonych wydatków należy dokonać pod kątem powiązania z procesem inwestycyjnym.

Wnioskodawca wskazuje, że:

  1. koszty osobowe pośrednie, czyli wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w Spółce dla celów kontrolnych prowadzonej inwestycji, czyli Koordynatora Kontraktu, Specjalisty ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalisty ds. inwestycji i zamówień publicznych,
  2. koszty podróży służbowej realizowanych,
  3. opłaty pocztowe i kurierskie ponoszone w związku z wysyłką korespondencji,
  4. wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, niezbędnego w procesie realizowania inwestycji,
  5. wynagrodzenia za świadczoną pomoc prawną i konsultingową,
  6. opłaty dla zarządcy dróg z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny),
  7. opłaty przyłączeniowe w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno - kanalizacyjnego,
  8. inne usługi obce, np. kserograficzne, które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji

zostały poniesione na potrzeby realizowanej inwestycji i są z nią związane, co oznacza, że zgodnie z art. 16g ust.4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpływają na wartość wytworzenia środka trwałego.

Wskazać należy, że powyższa zasada dotyczy wymienionych przez Wnioskodawcę w pkt 1, kosztów osobowych pośrednich, czyli wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Spółce dla celów kontrolnych prowadzonej inwestycji, czyli Koordynatora Kontraktu, Specjalisty ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalisty ds. inwestycji i zamówień publicznych – w przypadku, jeśli ww. pracownicy zatrudnieni zostali wyłącznie w celu realizacji tej jednej inwestycji.

Reasumując powyższe, wydatki dotyczące prowadzonej inwestycji, a poniesione przez Spółkę na:

  • opłatę jednorazową za udostępnienie nieruchomości w celu budowy i późniejszej eksploatacji kabla energetycznego (część pkt 6),
  • wykonanie studium pozyskania i wykorzystania wód geotermalnych dla potrzeb projektu (wykonanie analizy chemiczno - fizycznej wody z odwiertu oraz oceny przydatności jej do celów leczniczych) (pkt 7),
  • czynsz za dzierżawę gruntu w celu wykorzystania wód z odwiertu geotermalnego na potrzeby obiektu (pkt 9)

stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast wydatki ponoszone w celu realizacji inwestycji tj.:

  • koszty osobowe pośrednie, czyli wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Spółce w związku z realizowaną inwestycją na stanowiskach: Koordynator Kontraktu, Specjalista ds. inwestycji i kosztorysowania, Specjalista ds. inwestycji i zamówień publicznych (pkt 1),
  • koszty podróży służbowych realizowanych w związku z prowadzoną inwestycją (pkt 2),
  • opłaty pocztowe i kurierskie w związku z wysyłką korespondencji dotyczącej prowadzonej inwestycji (pkt 3),
  • wynagrodzenia za czynności doradztwa technicznego, dotyczącego realizowanej inwestycji (pkt 4),
  • wynagrodzenia za świadczenie pomocy prawnej i konsultingowej dotyczącej inwestycji (pkt 5),
  • opłaty dla zarządcy dróg, z tytułu umieszczenia w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej, wykorzystywanej przez Spółkę (kabel energetyczny) (część pkt 6),
  • opłaty przyłączeniowe w związku z budową i przyłączeniem do obiektu przyłączy: energii cieplnej, energii elektrycznej, wodno – kanalizacyjnego (pkt 8),
  • inne usługi obce, w tym kserograficzne, które Spółka ponosi w trakcie prowadzonej inwestycji i z nią związane (pkt 10)

zaliczyć należy do wartości wytworzonych środków trwałych. Wpływają one na zwiększenie wartości początkowej przedmiotowego obiektu, zgodnie z art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jako takie stanowią koszty uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj