Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-827/10/ES
z 24 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-827/10/ES
Data
2010.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
bonus
bonus
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
rabaty premiowe
rabaty premiowe


Istota interpretacji
opodatkowanie premii pieniężnych



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010r. (data wpływu 11 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymywanych premii pieniężnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka zawarła umowę ze swoim dostawcą, w której to umowie przewidziano, że za zrealizowanie określonego pułapu zakupów u dostawcy w 2010r. dostawca ten w 2011r. wypłaci Spółce bonus (premię pieniężną). Wypłacenie bonusu jest uzależnione od zaistnienia 2 czynników:

  • osiągnięcia określonego pułapu zakupów,
  • zapłacenia faktur VAT w terminie określonym w fakturze.

Bonus nie będzie wypłacony za dokonanie określonego konkretnego zakupu tylko z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów w całym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca nie zobowiązał się do niedokonywania zakupów towarów w firmach konkurencyjnych. Podobnie odbiorcy Wnioskodawcy również nie zobowiązali się do powstrzymywania się od dokonywania zakupów w innych firmach niż wnioskująca Spółka.

Podobne umowy o wypłacenie bonusu Spółka zawarła ze swoimi odbiorcami, którym to za dokonanie przez nich w Spółce zakupów na określonym poziomie w okresie rozliczeniowym, Spółka wypłaci bonus. W umowach tych Spółka zapisała, że rozliczenie wypłaconej premii pieniężnej będzie się odbywać, tak jak to zapisano w interpretacji z dnia 16 grudnia 2005 na zasadzie wystawianych faktur VAT.

W 2005 roku Spółka jako podatnik podatku od towarów i usług otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego pisemną interpretacje z dnia 16 grudnia 2005 roku, co do sposobu rozliczania premii pieniężnej (bonusa). W interpretacji tej Naczelnik Urzędu Skarbowego podtrzymał stanowisko Spółki, uznając je za prawidłowe i stwierdzając, że „...wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy i stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% i powinna być udokumentowana fakturą sprzedaży VAT przez otrzymującego premię pieniężną (bonusa) zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.” Do dnia złożenia wniosku interpretacja indywidualna nie została zmieniona.

Ostatnimi miesiącami zaczęły z rynku do Spółki napływać informacje, że w stanowisko organów podatkowych oraz Ministra Finansów działającego poprzez Dyrektora Izby Skarbowej w tym Biura Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie bonusów (premii pieniężnych) zmieniło się, i że w chwili obecnej reprezentowane jest stanowisko, że wypłacenie premii pieniężnej należy postrzegać nie jako świadczenie usług ale jako udzielenie rabatu (skonta), rabatu już po dokonaniu zakupów. Udzielenie takiego rabatu winno być udokumentowane przez wypłacającego bonus (premię pieniężną) fakturą korygującą VAT.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Umowa o premię pieniężną przewiduje, że Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz spółki „X" następujące usługi:

  • Propagowanie dobrego imienia dostawcy oraz sprzedawanych przez niego produktów,
  • Udzielania klientowi rzetelnych informacji na temat towarów sprzedawanych przez spółkę, w szczególności o ich właściwościach, parametrach, oraz cenach,
  • Stosowanie praktyk handlowych, rekomendowanych przez dostawcę,
  • Realizowanie marketingu tzw. szeptanego to jest w miarę możliwości, promowanie produktów spółki również w aspektach niebiznesowych (tzw. otoczeniu prywatnym),
  • Kolportażu ulotek reklamowych i informacyjnych, folderów, broszur dostarczonych przez dostawcę,
  • Odpowiedniego eksponowania towarów sprzedawanych przez spółkę w sposób widoczny dla ich klientów,
  • Wywieszania na zewnątrz budynków plakatów i banerów z logo dostawcy,
  • Udostępniania powierzchni reklamowej w punktach sprzedaży celem umożliwienia wywieszenia (wystawienia) tablic reklamowych, wystaw, ekspozycji,
  • W miarę możliwości, wywieszanie flag z logo dostawcy,
  • Kolportaż innych materiałów reklamowych takich jak np. kalendarze, długopisy, breloczki, CD promocyjne itp.,
  • Dbania o estetykę kolportowanych materiałów reklamowych oraz utrzymywanie ich w ilości zapewniającej stałą możliwość ich dostarczenia klientom,
  • Zapewniania odbiorcom hurtowym i klientom indywidualnym stałego dostępu do materiałów reklamowych przekazywanych przez dostawcę,
  • Promowanie strony internetowej dostawcy www…..pl i zachęcanie do jej odwiedzania przez odbiorców hurtowych oraz klientów indywidualnych.

Powyższe usługi są to usługi zmierzające do intensyfikacji sprzedaży i można je zaliczyć do usług reklamowych o symbolu PKWiU 74.4

Z umowy zawartej z dostawcą wynika, że otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej uzależnione jest od spełnienia kilku przesłanek łącznie. Po pierwsze zawarcie z odbiorcami Wnioskodawcy umów o premii pieniężnej (bonusie rocznym), po drugie osiągnięcia konkretnego pułapu zakupów u dostawcy, po trzecie wykonywanie na rzecz dostawcy ww. usług, po czwarte terminowa zapłata za towary zakupione u dostawcy, po piąte przesłanie kopii dokumentu otrzymanego od odbiorcy, z którego wynika wysokość wypłacanego odbiorcy bonusu (dokument ten może nie ujawniać danych identyfikacyjnych odbiorcy) oraz po szóste przesłaniem zestawienia wyliczenia bonusu rocznego według określonego wzoru.

Umowa o premię pieniężną nie określa osobnego wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za ww. usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz dostawcy oraz za dodatkowe zobowiązania warunkujące wypłacenie bonusu jakie przyjmuje na siebie Wnioskodawca

Umowa nie określa też częstotliwości z jaką Wnioskodawca ma podejmować działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży. Wnioskodawca w oparciu o wieloletnią praktykę rynkową i bogate w tym względzie doświadczenie wie, że im więcej i skuteczniej będzie wykonywał czynności o których mowa wyżej, tym co do zasady, większa będzie jego sprzedaż, a tym samym większe zakupy u dostawcy. Im większe zakupy u dostawcy, tym większa premia.

Wnioskodawca jest systematycznie kontrolowany przez dostawcę w zakresie wykonywania usług o których mowa wyżej. Odbywa się to poprzez systematyczne wizyty pracowników dostawcy.

Umowa warunkuje wypłacenie premii: zawarciem umów o bonusie rocznym z odbiorcami Wnioskodawcy do dnia 30 czerwca 2010 roku, osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupu w Spółce, zapłaceniem w terminie wszystkich faktur, wykonywaniem usług wyżej wymienionych, przesłaniem kopii dokumentu otrzymanego od odbiorcy z którego wynika wysokość wypłacanego odbiorcy bonusu oraz przesłaniem zestawienia wyliczonego bonusu rocznego według określonego wzoru.

Otrzymywana przez Wnioskodawcę premia pieniężna nie jest wyliczana według stałego procentu niezależnie od wartości zakupów dokonanych przez Wnioskodawcę u dostawcy w danym okresie rozliczeniowym.

Wypłacana premia jest wielkością rosnącą lub malejącą. Wnioskodawca wraz z dostawcą uzgodnili w umowie pewną wartość zakupów, którą Wnioskodawca powinien zrealizować u dostawcy w okresie rozliczeniowym. Wartość ta nazwana jest „celem". Jeżeli okaże się, że w okresie rozliczeniowym Wnioskodawca dokonał zakupów na ustalonym poziomie to wtedy otrzyma on premię pieniężną w wysokości X procent ustalonego celu (oczywiście pod warunkiem spełnienia pozostałych przesłanek warunkujących wypłacenie premii).

Jeżeli Wnioskodawca dokona zakupów w kwocie o np. 10% przewyższającej ustalony cel zakupów to wtedy otrzyma premię pieniężną w wysokości „X procent plus np. 1%".

Jeżeli Wnioskodawca dokona zakupów w kwocie o np. 20% przewyższającej ustalony cel zakupów to wtedy otrzyma premię pieniężną w wysokości „X procent plus np. 2%”.

Jeżeli jednak Wnioskodawca dokona zakupów w kwocie o np. 10% mniejszej niż ustalony próg zakupów to wtedy otrzyma premię pieniężną w wysokości „X procent minus np. 1%". Jeżeli Wnioskodawca dokona zakupów poniżej określonego progu premia pieniężna nie będzie mu przysługiwała i to pomimo terminowego regulowania wszystkich faktur dostawcy jak i świadczenia usług reklamowych.

Wartość ustalonego „celu" została podzielona na mniejsze „cele". Te mniejsze „cele” odpowiadają wartościom zakupów jakie dokonuje Wnioskodawca u dostawcy aby następnie sprzedać towar poszczególnym swoim odbiorcom. Tak więc wysokość premii pieniężnej dla Wnioskodawcy kalkulowana jest w oparciu o wzrost lub spadek sprzedaży w stosunku do każdego z odbiorców Wnioskodawcy z osobna. Przy czym dostawca nie zna danych identyfikacyjnych odbiorców Wnioskodawcy.

Okresem rozliczeniowym wpływającym na uzyskanie premii jest rok kalendarzowy. Po zakończeniu roku kalendarzowego Wnioskodawca do dnia 5 stycznia 2011r. powinien przedstawić dostawcy szacunkową wartość przysługującego Wnioskodawcy bonusu. Następnie po ustaleniu ostatecznej wartości przysługującego bonusu Wnioskodawca przekazuje informację o wartości dokonanych zakupów, które to zakupy zostały zapłacone w terminie. Wnioskodawca przekazuje też dostawcy informacje w jakiej wysokości poszczególni odbiorcy Wnioskodawcy zakupili u Wnioskodawcy produkty dostarczone przez dostawcę bez ujawnienia danych identyfikujących klientów Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 sierpnia 2010r.):

Czy prawidłowym winno być rozliczanie otrzymanego bonusu (premii pieniężnej) poprzez wystawianie faktur korygujących przez wypłacającego bonus (premię pieniężną), czyli przez dostawcę Wnioskodawcy...

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 9 sierpnia 2010r.):

Podmiot wypłacający bonus (premię pieniężną) powinien wystawić fakturę korygującą VAT obejmującą wartość wypłaconego bonusu jak i wartość udzielonego rabatu czyli wartość zmniejszającą podstawę opodatkowania, a to zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który to przepis stanowi, że podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b. A zatem dostawca Wnioskodawcy powinien wystawić Wnioskodawcy fakturę korygującą na wartość bonusu (premii pieniężnej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zawarła umowę ze swoim dostawcą, w której to umowie przewidziano, że za zrealizowanie określonego pułapu zakupów u dostawcy w 2010r. dostawca ten w 2011r. wypłaci Spółce bonus (premię pieniężną). Wypłacenie bonusu jest uzależnione od zaistnienia 2 czynników:

  • osiągnięcia określonego pułapu zakupów,
  • zapłacenia faktur VAT w terminie określonym w fakturze.

Bonus nie będzie wypłacony za dokonanie określonego konkretnego zakupu tylko z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów w całym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca nie zobowiązał się do niedokonywania zakupów towarów w firmach konkurencyjnych.

Umowa o premię pieniężną przewiduje, że Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz spółki „X" następujące usługi:

  • Propagowanie dobrego imienia dostawcy oraz sprzedawanych przez niego produktów,
  • Udzielania klientowi rzetelnych informacji na temat towarów sprzedawanych przez spółkę, w szczególności o ich właściwościach, parametrach, oraz cenach,
  • Stosowanie praktyk handlowych, rekomendowanych przez dostawcę,
  • Realizowanie marketingu tzw. szeptanego to jest w miarę możliwości, promowanie produktów spółki również w aspektach niebiznesowych (tzw. otoczeniu prywatnym),
  • Kolportażu ulotek reklamowych i informacyjnych, folderów, broszur dostarczonych przez dostawcę,
  • Odpowiedniego eksponowania towarów sprzedawanych przez spółkę w sposób widoczny dla ich klientów,
  • Wywieszania na zewnątrz budynków plakatów i banerów z logo dostawcy,
  • Udostępniania powierzchni reklamowej w punktach sprzedaży celem umożliwienia wywieszenia (wystawienia) tablic reklamowych, wystaw, ekspozycji,
  • W miarę możliwości, wywieszanie flag z logo dostawcy,
  • Kolportaż innych materiałów reklamowych takich jak np. kalendarze, długopisy, breloczki, CD promocyjne itp.,
  • Dbania o estetykę kolportowanych materiałów reklamowych oraz utrzymywanie ich w ilości zapewniającej stałą możliwość ich dostarczenia klientom,
  • Zapewniania odbiorcom hurtowym i klientom indywidualnym stałego dostępu do materiałów reklamowych przekazywanych przez dostawcę,
  • Promowanie strony internetowej dostawcy www…..pl i zachęcanie do jej odwiedzania przez odbiorców hurtowych oraz klientów indywidualnych.

Powyższe usługi są to usługi zmierzające do intensyfikacji sprzedaży i można zaliczyć do usług reklamowych o symbolu PKWiU 74.4.

Z umowy zawartej z dostawcą wynika, że otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej uzależnione jest od spełnienia kilku przesłanek łącznie. Po pierwsze zawarcie z odbiorcami Wnioskodawcy umów o premii pieniężnej (bonusie rocznym), po drugie osiągnięcia konkretnego pułapu zakupów u dostawcy, po trzecie wykonywanie na rzecz dostawcy usług wymienionych w ww. wyliczeniu, po czwarte terminowa zapłata za towary zakupione u dostawcy, po piąte przesłanie kopii dokumentu otrzymanego od odbiorcy z którego wynika wysokość wypłacanego odbiorcy bonusu (dokument ten może nie ujawniać danych identyfikacyjnych odbiorcy) oraz po szóste przesłaniem zestawienia wyliczenia bonusu rocznego według określonego wzoru.

Umowa o premię pieniężną nie określa osobnego wynagrodzenia dla Wnioskodawcy za usługi wymienione powyżej, które Wnioskodawca świadczy na rzecz dostawcy oraz za dodatkowe zobowiązania warunkujące wypłacenie bonusu jakie przyjmuje na siebie Wnioskodawca.

Wnioskodawca jest systematycznie kontrolowany przez dostawcę w zakresie wykonywania usług o których mowa w ww. wyliczeniu. Odbywa się to poprzez systematyczne wizyty pracowników dostawcy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Wypłata premii pieniężnej będzie w tym przypadku rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Wnioskodawcy w stosunku do dostawcy polegające na podjęciu przez niego dodatkowych działań w postaci określonych w umowie z dostawcą dodatkowych zobowiązań jakimi są usługi reklamowe o symbolu PKWiU 74.4.

Zatem opisane zachowanie Wnioskodawcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz dostawcy. Jako wynagrodzenie za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje zapłatę w postaci premii pieniężnej.

Należy więc przyjąć, iż powyższe zachowanie stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Pomiędzy stronami zaistniała bowiem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Zatem w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta (dostawcy) wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną za ww. usługi reklamowe, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. kontrahenta Wnioskodawcy (dostawcy) wypłacającego przedmiotową premię pieniężną.

W świetle powyższego Wnioskodawca jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży określa § 5 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia.

Reasumując, w ocenie tut. organu należy uznać, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem usług za wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu, które Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawca Wnioskodawcy powinien wystawić Wnioskodawcy fakturę korygującą na wartość bonusu (premii pieniężnej) należało uznać za nieprawidłowe.

Jeśli chodzi o stawkę podatku, to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi ona co do zasady 22%. Dla niektórych towarów i usług ustawodawca przewidział wprawdzie obniżone stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania, jednakże niniejsza interpretacja nie obejmuje tych zagadnień, ponieważ nie były one przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak również nie sformułowano własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy (dostawców), wypłacających premie pieniężne.

Nadmienia się, iż w zakresie:

  • wypłacanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych,
  • uznania czy stanowisko zawarte w interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 16 grudnia 2005r. należy nadal uważać za prawidłowe

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj