Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-550/10/ES
z 24 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-550/10/ES
Data
2010.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
bonus
bonus
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
rabaty premiowe
rabaty premiowe


Istota interpretacji
opodatkowanie premii pieniężnych



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010r. (data wpływu 11 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wypłacanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wypłacanych premii pieniężnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 sierpnia 2010r. (data wpływu 17 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka zawarła umowę ze swoim dostawcą, w której to umowie przewidziano, że za zrealizowanie określonego pułapu zakupów u dostawcy w 2010r. dostawca ten w 2011r. wypłaci Spółce bonus (premię pieniężną). Wypłacenie bonusu jest uzależnione od zaistnienia 2 czynników:

  • osiągnięcia określonego pułapu zakupów,
  • zapłacenia faktur VAT w terminie określonym w fakturze.

Bonus nie będzie wypłacony za dokonanie określonego konkretnego zakupu tylko z tytułu osiągnięcia określonego pułapu zakupów w całym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca nie zobowiązał się do niedokonywania zakupów towarów w firmach konkurencyjnych. Podobnie odbiorcy Wnioskodawcy również nie zobowiązali się do powstrzymywania się od dokonywania zakupów w innych firmach niż wnioskująca Spółka.

Podobne umowy o wypłacenie bonusu Wnioskodawca zawarł ze swoimi odbiorcami, którym to za dokonanie przez nich u Wnioskodawcy zakupów na określonym poziomie w okresie rozliczeniowym, Wnioskodawca wypłaci bonus. W umowach tych Wnioskodawca zapisał, że rozliczenie wypłaconej premii pieniężnej będzie się odbywać, tak jak to zapisano w interpretacji z dnia 16 grudnia 2005 na zasadzie wystawianych faktur VAT.

W 2005r. Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług otrzymał od Naczelnika Urzędu Skarbowego pisemną interpretacje z dnia 16 grudnia 2005 roku, co do sposobu rozliczania premii pieniężnej (bonusa). W interpretacji tej Naczelnik Urzędu Skarbowego podtrzymał stanowisko Spółki, uznając je za prawidłowe i stwierdzając, że „...wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy i stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% i powinna być udokumentowana fakturą sprzedaży VAT przez otrzymującego premię pieniężną (bonusa) zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.” Do dnia złożenia wniosku interpretacja indywidualna nie została zmieniona.

Ostatnimi miesiącami zaczęły z rynku do Spółki napływać informacje, że stanowisko organów podatkowych oraz Ministra Finansów działającego poprzez Dyrektora Izby Skarbowej w tym Biura Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie bonusów (premii pieniężnych) zmieniło się, i że w chwili obecnej reprezentowane jest stanowisko, że wypłacenie premii pieniężnej należy postrzegać nie jako świadczenie usług ale jako udzielenie rabatu (skonta), rabatu już po dokonaniu zakupów. Udzielenie takiego rabatu winno być udokumentowane przez wypłacającego bonus (premię pieniężną) fakturą korygującą VAT.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Odbiorcy są zobowiązani do świadczenia następujących usług na rzecz Wnioskodawcy:

  • Propagowanie dobrego imienia Spółki oraz sprzedawanych przez Spółkę produktów,
  • Udzielania klientowi rzetelnych informacji na temat towarów sprzedawanych przez Spółkę, w szczególności o ich właściwościach, parametrach, oraz cenach,
  • Stosowanie praktyk handlowych, rekomendowanych przez Spółkę,
  • Realizowanie marketingu tzw. szeptanego to jest w miarę możliwości, promowanie produktów Spółki również w aspektach niebiznesowych (tzw. otoczeniu prywatnym),
  • Kolportażu ulotek reklamowych i informacyjnych, folderów, broszur dostarczonych przez Spółkę,
  • Odpowiedniego eksponowania towarów sprzedawanych przez Spółkę w sposób widoczny dla ich klientów,
  • Wywieszania plakatów,
  • Udostępniania powierzchni reklamowej w punktach sprzedaży celem umożliwienia wywieszenia (wystawienia) tablic reklamowych, organizowanie wystaw, ekspozycji, wywieszenia flag,
  • Kolportażu innych materiałów reklamowych takich jak np. kalendarze, długopisy, breloczki, itp.,
  • Dbania o estetykę kolportowanych materiałów reklamowych oraz utrzymywanie ich w ilości zapewniającej stałą możliwość ich dostarczenia klientom,
  • Promowanie strony internetowej dostawcy www…..pl.

Powyższe usługi są to usługi zmierzające do intensyfikacji sprzedaży i można je zaliczyć do usług reklamowych o symbolu PKWiU 74.4.

Z umów zawartych z odbiorcami wynika, że wypłacenie premii pieniężnej uzależnione jest od spełnienia trzech przesłanek łącznie: po pierwsze osiągnięcia konkretnego pułapu zakupów w Spółce, po drugie wykonywania na rzecz Spółki usług wymienionych w powyższych punktach, po trzecie terminowa zapłata za wszystkie zakupione w Spółce towary.

Umowa o premię pieniężną nie określa osobnego wynagrodzenia dla odbiorców za usługi wymienione w wyżej przedstawionych punktach, które świadczone są przez nich na rzecz Spółki.

Umowa nie określa też częstotliwości z jaką odbiorcy mają podejmować działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży. Spółka zakłada, że każdy racjonalnie działający przedsiębiorca (odbiorca) będzie podejmował wszystkie niezbędne działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży i tym samym maksymalizacji zysku. Im więcej i skuteczniej bowiem odbiorca będzie wykonywał czynności, o których mowa ww. punktach, tym co do zasady, większa będzie jego sprzedaż, a tym samym większe zakupy w Spółce. Im większe zakupy tym większa premia.

Umowa warunkuje wypłacenie premii osiągnięciem odpowiedniego osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów w Spółce, zapłaceniem w terminie wszystkich faktur oraz wykonywaniem usług wymienionych w powyższych punktach. Pułapy zakupów, po osiągnięciu których wypłacana jest premia, ustalono na stosunkowo wysokich poziomach. Osiągnięcie tych pułapów w zasadzie nie jest możliwe bez podejmowania wykonywania usług (i to w sposób intensywny) o których mowa w ww. punktach.

Spółka potwierdza wykonywanie usług o których mowa w ww. punktach poprzez systematyczne wizyty przedstawicieli handlowych Spółki (pracownicy Spółki) oraz sporadyczne wizyty wspólników Spółki u odbiorców.

Otrzymywane przez odbiorców premie pieniężne nie są wyliczane w stałym procencie niezależnie od wartości obrotów dokonanych przez nich w danym okresie rozliczeniowym. Wypłacana premia jest wielkością rosnącą lub malejącą. Z każdym z odbiorców Spółka ustala pewną wielkość obrotów przy osiągnięciu, której wypłacana jest odbiorcy premia (oczywiście pod warunkiem spełnienia 2 pozostałych przesłanek warunkujących wypłacenie premii). Ustalane jest np., że odbiorca „A" otrzyma premię pieniężną w wysokości „X" procent jeżeli wartość jego zakupów w Spółce w roku kalendarzowym osiągnie np. 50.000 zł. Jeżeli odbiorca dokona zakupów w kwocie o np. 10% przewyższającej ustalony próg zakupów to wtedy otrzyma premię pieniężną w wysokości „X procent plus np. 1 %". Jeżeli odbiorca dokona zakupów w kwocie o np. 20% przewyższającej ustalony próg zakupów to wtedy otrzyma premię pieniężną w wysokości „X procent plus np. 2%".

Jeżeli odbiorca dokona zakupów w kwocie o np. 10% mniejszej niż ustalony próg zakupów to wtedy otrzyma premię pieniężną w wysokości „X procent minus np. 1%”. Jeżeli odbiorca dokona zakupów poniżej określonego progu premia pieniężna nie będzie mu przysługiwała.

Okresem rozliczeniowym wpływającym na uzyskanie premii jest rok kalendarzowy. Po zakończeniu roku kalendarzowego Spółka oblicza dokonane zakupy przez każdego z odbiorców. Sprawdza też kiedy zostały zapłacone przez odbiorców poszczególne faktury. O ile wykonywanie usług reklamowych, o których mowa w ww. punktach Spółka może monitorować i monitoruje na bieżąco, o tyle w przypadku spełnienia warunków do wypłacenia premii, ustalenie wysokości ewentualnej premii jest możliwe dopiero po 30 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy premia. Wynika to z faktu, że odbiorcy mają przedłużone do 30 dni terminy płatności. Jeżeli zatem odbiorca zakupi towar np. 31 grudnia 2010 roku, to będzie mógł za niego zapłacić do dnia 30 stycznia 2011 roku. Zatem dopiero po 30 stycznia 2011 roku Spółka będzie miała wiedzę jaką wartość zakupów może uwzględnić przy naliczaniu premii temu odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowym winno być rozliczanie wypłaconych bonusów (premiipieniężnych) poprzez wystawianie faktur korygujących przez wypłacającego bonus(premię pieniężną)...
  2. Jeżeli prawidłowym winno być wystawienie faktury korygującej to czy wystawienie jednej zbiorczej faktury korygującej dla jednego nabywcy towarów, dokumentującej zbiorcze obniżenie ceny (wartości obrotu) za okres, za który wypłacana jest jemu premia pieniężna z podaniem na tej fakturze numerów faktur VAT, którego rabat bonusowy dotyczy oraz zbiorczej wartości sprzedaży netto z podziałem na stawki podatku, zbiorczej wartości podatku VAT oraz zbiorczej wartości należności ogółem wraz z należnym podatkiem odpowiednio przed korektą i po korekcie, jednak bez podania na tej fakturze korygującej nazwy poszczególnych towarów oraz ich ilości i cen jednostkowych towarów, których korekta dotyczy - jest prawidłowe, a spółka będzie mogła dokonać zmniejszenia postawy opodatkowania i zmniejszenia podatku należnego na podstawie tak wystawionej faktury VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Podmiot wypłacający bonus (premię pieniężną) powinien wystawić fakturę korygującą VAT obejmująca wartość wypłaconego bonusu jak i wartość udzielonego rabatu czyli wartość zmniejszającą podstawę opodatkowania, a to zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który to przepis stanowi, że podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
  2. Uwzględniając jednak to, że Spółka posiada kilkudziesięciu odbiorców, którym rocznie wystawia po: kilkadziesiąt lub nawet kilkaset faktur VAT oraz to, że faktury te zawierają po kilkadziesiąt pozycji zakupu, wystawienie faktury korygujących do każdej faktury zakupu staje się wyjątkowo uciążliwym zadaniem. Dlatego też Spółka zamierza wystawić zbiorcze faktury korygujące, które to faktury korygujące będą podawały dane o których mowa w par. 5 ust 1 - 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie zwrotu podatku podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 212 poz. 1337 ze zm.) zwanego dalej „Rozp. VAT” - nie będą jednak podawały danych dotyczących nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętej rabatem.


Pomimo wystawienia faktur korygujących w sposób podany powyżej Spółka będzie mogła pomniejszyć podstawę opodatkowania o podatek VAT należny z tak wystawionych faktur korygujących po otrzymaniu potwierdzenia ich otrzymania przez kontrahentów, dla których faktury będą wystawione. Za takim stanowiskiem przemawia właśnie orzeczenie ETS w sprawie C-317/94 Elida Gibbs dotyczące sposobu określania podstawy opodatkowania w zharmonizowanym podatku od wartości dodanej.

Sprawa ta dotyczyła sytuacji kiedy to producent kosmetyków (Elida Gibbs) wprowadził promocję polegającą m. in. na dystrybuowaniu w prasie lub w formie ulotek bezpłatnych kuponów uprawniających do obniżki ceny o określoną na kuponie kwotę przy zakupie jego produktów od detalisty (Money - off coupons) lub kuponów uprawniających do zwrotu kwoty równej ich nominalnej wartości bezpośrednio od producenta (Cash - back coupones). W drugim wypadku producent zwracał ostatecznym nabywcom kwoty wynikające z kuponów przesyłanych przez nich wraz z potwierdzeniem dokonania zakupów. Elida Gibbs zażądał zwrotu nadpłaconego podatku należnego w kwocie wynikającej z pomniejszenia podstawy opodatkowania od kwoty zwracanej na podstawie tych kuponów. Brytyjskie władze Skarbowe uznały, że podstawą opodatkowania w takiej sytuacji jest pełne wynagrodzenie, jakie producent otrzymuje od sprzedawcy detalicznego, pomniejszone o zwracane kwoty. Sprawa została skierowana do ETS w celu rozstrzygnięcia wątpliwości interpretacyjnych. W wydanym orzeczeniu Trybunał wskazał na istotę podatku od wartości dodanej i zasadę neutralności VAT dla podatnika. Na podstawie tych przesłanek uznał, że łączna kwota podatku pobranego przez władze skarbowe powinna być obliczona od faktycznej ceny zapłaconej przez ostatecznego odbiorcę na ostatnim stadium obrotu. Zgodnie z powyższym, w celu ustalenia prawidłowej podstawy opodatkowania, producent ma prawo odliczyć od ceny sprzedaży kwoty zwrócone zarówno detaliście, jak i bezpośrednio konsumentom jego towarów.

ETS wskazał że artykuł 11 (A) (1)(a) i artykuł 11 (C) (1) (6 dyrektywy) należy interpretować w taki sposób, aby w przypadku gdy producent wystawia kupony zniżkowe opiewające na określoną kwotę, które mogą zostać zrealizowane przez konsumenta przy zakupie towarów u sprzedawcy detalicznego, podstawa opodatkowania była równa cenie sprzedaży ustalonej przez producenta, pomniejszonej o kwotę wskazaną na kuponach i zwróconą sprzedawcy detalicznemu. Zasada ta dotyczy także dostaw realizowanych przez producenta na rzecz hurtownika, a nie bezpośrednio na rzecz sprzedawcy detalicznego. Stwierdził, że interpretacja ta w sposób oczywisty wynika z zasady, że podstawa opodatkowania stanowiąca podstawę do poboru podatku VAT przez organy skarbowe nie może być wyższa niż wynagrodzenie faktyczne, zapłacone przez odbiorcę końcowego, stanowiące podstawę do wyliczenia ponoszonego przez niego podatku VAT, oraz z zasady neutralności VAT, zgodnie z którą w każdym kraju towary powinny być obciążone takim samym podatkiem, niezależnie od liczby etapów produkcji i dystrybucji.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził również, że interpretacja ta nie ma niekorzystnego wpływu na system podatku VAT, gdyż nie powoduje potrzeby korygowania podstawy opodatkowania w transakcjach pośrednich. Kwota ta pozostaje niezmieniona, gdyż w przypadku tych transakcji przestrzeganie zasady neutralności VAT zapewnione jest dzięki zastosowaniu warunków dokonania odliczenia określonych w dyrektywie, umożliwiających podatnikom na etapach pośrednich w łańcuchu dystrybucji, np. hurtownikom i sprzedawcom detalicznym, zapłacenie organom skarbowym jedynie tej części podatku VAT, która stanowi różnicę między ceną zapłaconą na rzecz dostawcy a ceną po jakiej towary zostały dostarczone nabywcy. Zwrócił przy tym uwagę, że zasada neutralności VAT precyzuje rolę i obowiązki podatnika w systemie poboru podatku VAT. W rzeczywistości to nie podatnicy ponoszą ciężar podatku VAT.

Jedynym wymogiem, który ma do nich zastosowanie, w sytuacji gdy uczestniczą oni w procesie produkcji i dystrybucji przed końcowym etapem opodatkowania, niezależnie od liczby transakcji pośrednich, jest wymóg, zgodnie z którym na każdym etapie procesu dokonują oni poboru podatku w mieniu organów skarbowych i rozliczają się z niego. W celu zapewnienia całkowitej neutralności systemu dla podatników, VI Dyrektywa ustanawia system odliczeń mający wykluczyć przypadki niewłaściwego obciążenia podatnika podatkiem VAT. Podstawową cechą systemu VAT jest zasada stosowania podatku do każdej transakcji wyłącznie po obniżeniu kwoty bezpośredniego poniesionego podatku o koszt odpowiadający kwotom różnych składników ceny towarów i usług. Procedura dokonywania obliczeń jest tak skonstruowana, że jedynie podatnicy mają prawo do odliczenia od podatku VAT przypadającego do zapłaty podatku VAT zapłaconego od towarów i usług. Orzeczenie ETS wskazuje, że przepisy dotyczące podstawy opodatkowania (w tym zasad udzielania rabatów) to jeden z ważniejszych elementów harmonizacji podatku VAT we Wspólnocie Europejskiej. Poszczególne państwa członkowskie zasadniczo wprowadzają do własnych systemów prawnych zasady ustalania podstawy opodatkowania do celów VAT, zgodnie z regulacjami określonymi w VI Dyrektywie. Powstające zaś wątpliwości w tym zakresie rozstrzygane są przez ETS, który powołując się na fundamentalne zasady wspólnego systemu VAT, wskazał również podstawowe zasady interpretacji przepisów dotyczących podstawy opodatkowania do celów VAT. Powołane orzecznictwo ETS jest niewątpliwie jednym z najważniejszych orzeczeń dotyczących rabatów. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Stosowanie do ust. 4 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających korekt faktur.

Spółka podając powyższe orzeczenie ETS uważa, że jeżeli prawidłowym winno być wystawienie faktury korygującej to wystawienie jednej zbiorczej faktury korygującej dla jednego nabywcy towarów, dokumentującej zbiorcze obniżenie ceny (wartości obrotu) za okres, za który wypłacana jest jemu premia pieniężna z podaniem na tej fakturze numerów faktur VAT, którego rabat bonusowy dotyczy oraz zbiorczej wartości sprzedaży netto z podziałem na stawki podatku, zbiorczej wartości podatku VAT oraz zbiorczej wartości należności ogółem wraz z należnym podatkiem odpowiednio przed korektą i po korekcie, jednak bez podania na tej fakturze korygującej nazwy poszczególnych towarów oraz ich ilości i cen jednostkowych towarów, których korekta dotyczy - jest prawidłowe, a Spółka będzie mogła dokonać zmniejszenia postawy opodatkowania i zmniejszenia podatku należnego na podstawie tak wystawionej faktury VAT. W przeciwnym wypadku zaistniałaby sytuacja kiedy to Spółka dokonując pomniejszenia swojego obrotu (zmniejszenia honorarium za dostarczone towary) nie mogłaby korzystać ze zmniejszenia podstawy opodatkowania oraz zmniejszenia podatku należnego. Tym samym doszłoby do niewspółmiernie wysokiego opodatkowania, a wręcz zapłacenia podatku od wartości niepobranej (bo przecież Spółka udzieliła rabatu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu określonego zachowania się kontrahenta.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca (Spółka) w ramach wykonywanej działalności gospodarczej zawarł umowy o wypłacenie bonusu ze swoimi odbiorcami, którym to za dokonanie przez nich u Wnioskodawcy zakupów na określonym poziomie w okresie rozliczeniowym, Wnioskodawca wypłaci bonus.

Odbiorcy Wnioskodawcy nie zobowiązali się do powstrzymywania się od dokonywania zakupów w innych firmach niż wnioskująca Spółka.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Odbiorcy są zobowiązani do świadczenia następujących usług na rzecz Wnioskodawcy:

  • Propagowanie dobrego imienia Spółki oraz sprzedawanych przez Spółkę produktów,
  • Udzielania klientowi rzetelnych informacji na temat towarów sprzedawanych przez Spółkę, w szczególności o ich właściwościach, parametrach, oraz cenach,
  • Stosowanie praktyk handlowych, rekomendowanych przez Spółkę,
  • Realizowanie marketingu tzw. szeptanego to jest w miarę możliwości, promowanie produktów Spółki również w aspektach niebiznesowych (tzw. otoczeniu prywatnym),
  • Kolportażu ulotek reklamowych i informacyjnych, folderów, broszur dostarczonych przez Spółkę,
  • Odpowiedniego eksponowania towarów sprzedawanych przez Spółkę w sposób widoczny dla ich klientów,
  • Wywieszania plakatów,
  • Udostępniania powierzchni reklamowej w punktach sprzedaży celem umożliwienia wywieszenia (wystawienia) tablic reklamowych, organizowanie wystaw, ekspozycji, wywieszenia flag,
  • Kolportażu innych materiałów reklamowych takich jak np. kalendarze, długopisy, breloczki, itp.,
  • Dbania o estetykę kolportowanych materiałów reklamowych oraz utrzymywanie ich w ilości zapewniającej stałą możliwość ich dostarczenia klientom,
  • Promowanie strony internetowej dostawcy www…..pl.

Powyższe usługi są to usługi zmierzające do intensyfikacji sprzedaży i można zaliczy do usług reklamowych o symbolu PKWiU 74.4.

Z umów zawartych z odbiorcami wynika, że wypłacenie premii pieniężnej uzależnione jest od spełnienia trzech przesłanek łącznie: po pierwsze osiągnięcia konkretnego pułapu zakupów w Spółce, po drugie wykonywania na rzecz Spółki usług wymienionych w powyższych punktach, po trzecie terminowa zapłata za wszystkie zakupione w Spółce towary.

Umowa o premię pieniężną nie określa osobnego wynagrodzenia dla odbiorców za usługi wymienione w wyżej przedstawionych punktach, które świadczone są przez nich na rzecz Spółki.

Spółka potwierdza wykonywanie usług o których mowa w ww. punktach poprzez systematyczne wizyty przedstawicieli handlowych Spółki (pracownicy Spółki) oraz sporadyczne wizyty wspólników Spółki u odbiorców.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Wypłata premii pieniężnej będzie w tym przypadku rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się odbiorców w stosunku do Wnioskodawcy (dostawcy) polegające na podjęciu przez nich dodatkowych działań w postaci określonych w umowie z Wnioskodawcą dodatkowych zobowiązań jakimi są usługi reklamowe o symbolu PKWiU 74.4.

Zatem opisane zachowanie odbiorcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy (dostawcy). Jako wynagrodzenie za wykonaną usługę odbiorca otrzymuje zapłatę w postaci premii pieniężnej.

Należy więc przyjąć, iż powyższe zachowanie stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Pomiędzy stronami zaistniała bowiem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Zatem w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez kontrahenta (odbiorcę) na rzecz Wnioskodawcy (dostawcy) wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę (odbiorcę) faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy (dostawcy) wypłacającego przedmiotową premię pieniężną.

W świetle powyższego odbiorca jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży określa § 5 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia.

Reasumując, w ocenie tut. organu należy uznać, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem usług za wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu, które kontrahent Wnioskodawcy (odbiorca) winien udokumentować fakturą VAT.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie, pytanie nr 2 dotyczące ewentualnego obowiązku wystawienia faktury korygującej w związku z wypłacaną premią pieniężną należało uznać za bezprzedmiotowe.

Jeśli chodzi o stawkę podatku, to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi ona co do zasady 22%. Dla niektórych towarów i usług ustawodawca przewidział wprawdzie obniżone stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania, jednakże niniejsza interpretacja nie obejmuje tych zagadnień, ponieważ nie były one przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jak również nie sformułowano własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy, którym wypłacane są premie pieniężne.

Nadmienia się, iż w zakresie:

  • otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych,
  • uznania czy stanowisko zawarte w interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 16 grudnia 2005r. należy nadal uważać za prawidłowe

zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj