Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-763/10-4/MP
z 29 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-763/10-4/MP
Data
2010.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
Komisja Europejska
Komisja Europejska
pomoc bezzwrotna
pomoc bezzwrotna
projekt
projekt
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją 6 Programu Ramowego.



Wniosek ORD-IN 475 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2010 r. (data wpływu 28.09.2010 r.) oraz w piśmie z dnia 03.12.2010 r. (data nadania 03.12.2010 r., data wpływu 06.12.2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 26.11.2010 r. Nr IPPB4/415-763/10-2/MP (data nadania 26.11.2010 r., data odbioru 30.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją 6 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją 6 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca podpisał z Komisją Europejską umowę projektową na okres realizacji 14.08.2006 r. - 13.08.2009 r. pod tytułem: „Analysis…”, polski tytuł: „Analiza…”.

Kwota dofinansowania w ramach umowy wynosiła 241.704,00 EURO i stanowiła bezzwrotną pomoc z zagranicy. Powyższa umowa projektowa była realizowana w ramach programu Marie Curie 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Jest to program sprzyjający wykorzystaniu europejskich sieci badawczo-rozwojowych, skutkujący powstaniem w Unii Europejskiej najbardziej dynamicznej i konkurencyjnej na świecie gospodarki opartej na wiedzy.

Celem projektu „Analiza… (…)” realizowanym przez Wnioskodawcę było:

  1. w sferze rozwoju zawodowego:
    • rozwój kariery naukowej poprzez wzmocnienie jej międzynarodowego wymiaru, dzięki możliwości prowadzenia przez podatnika badań naukowych w uznanych pozaeuropejskich instytucjach badawczych,
  2. w sferze badawczej:
    • wykonanie charakterystyki produktów naprawy MLL bcr (o długości 8,2kb) i poznanie możliwie jak najszerszego eksperymentalnego spektrum aberracji genu MLL potencjalnie odpowiedzialnych za rozwój wtórnych białaczek,
    • przeprowadzenie przez podatnika analizy porównawczej spektrum przegrupowań genu MLL, stymulowanych przez różne inhibitory topo II oraz inne czynniki środowiskowe w ludzkich komórkach macierzystych hematopoezy,
    • określenie czynników, sprzyjających błędnej naprawie DNA w komórkach CD34+,
    • określenie możliwego biologicznego znaczenia indukowanych eksperymentalnie aberracji, jak również ich potencjału transformującego dla komórek CD34+.


Wyniki badań, przeprowadzonych w ramach projektu, mogą mieć bezpośrednie efekty kliniczne. Poznanie czynników promujących błędną naprawę DNA oraz powstawanie translokacji może pomóc w sformułowaniu kryteriów selekcji pacjentów leczonych etopozydem, obciążonych ryzykiem rozwoju wtórnych białaczek. Wyniki mogą również ukazać zasadność prenatalnej prewencji białaczek noworodków.

Wnioskodawca wskazał, iż projekt był realizowany bezpośrednio przez jednego merytorycznie odpowiedzialnego naukowca, zatrudnionego w ramach umowy o pracę na czas określony.

Podstawowym i jedynym warunkiem zatrudnienia była realizacja zadań, określonych w projekcie badawczym Marie Curie MOIF… realizowanym w ramach 6 Programu Ramowego badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

W ramach środków finansowych przedmiotowego projektu były wypłacane również wynagrodzenia pracownikom, którzy byli odpowiedzialni za koordynację działań, rozliczeń, księgowań oraz innych czynności związanych z realizacją programu.

Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej koszty wynagrodzeń tych pracowników były rejestrowane w miesięcznych kartach pracy, wypełnianych przez tych pracowników. Karty pracy zawierały datę, nazwę projektu, zakres realizowanego tematu oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację programu. Na podstawie tak udokumentowanego świadczenia pracy można wnioskować, iż pracownicy ci w sposób bezpośredni realizowali cele programu. Wynagrodzenia, zarówno merytorycznego pracownika, jak i pracowników związanych z obsługą administracyjną (opisaną powyżej) były wypłacane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym ulokowane były wyłącznie środki pomocowe, czyli środki pochodzące wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Wnioskodawca, realizując projekt „Analiza…”:

  • był beneficjentem, tj. podmiotem bezpośrednio realizującym przedmiotowy program,
  • realizował bezzwrotną pomoc płynącą z Komisji Europejskiej na wyodrębnionym rachunku bankowym uczelni,
  • realizował w sposób bezpośredni cel przedmiotowego programu.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż:

  • środki na realizację projektu pochodziły z bezzwrotnej pomocy i ewidencjonowane były na wyodrębnionym rachunku bankowym uczelni,
  • wypłaty środków otrzymywane przez pracowników, realizujących projekt pochodziły ze śródków programu ramowego przyznanego na podstawie umowy zawartej pomiędzy Komisją Europejską i Polską.

Pismem z dnia 26.11.2010 r. Nr IPPB4/415-763/10-2/MP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnieniu wniosku poprzez przedstawienie ciągu dokumentów, prowadzących do mocodawcy. Wnioskodawca pismem z dnia 03.12.2010 r. (data wpływu 06.12.2010 r.) uzupełnił powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę, biorących udział w realizacji programu pod tytułem „Analiza…” w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt „ Analiza…”:

  • był beneficjentem, tj. podmiotem bezpośrednio realizującym przedmiotowy program,
  • realizował bezzwrotną pomoc płynącą z Komisji Europejskiej na wyodrębnionym rachunku bankowym uczelni,
  • realizował w sposób bezpośredni cel przedmiotowego programu.

Ponadto faktem jest, iż

  • środki na realizację projektu pochodziły z bezzwrotnej pomocy i ewidencjonowane były na wyodrębnionym rachunku bankowym uczelni,
  • wypłaty środków otrzymywane przez pracowników realizujących projekt pochodziły ze środków programu ramowego, przyznanego na podstawie umowy zawartej pomiędzy Komisją Europejską i Polską.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy opisany powyżej stan faktyczny umożliwia korzystanie ze zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w związku z realizacją umowy projektowej w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Istotnym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest to, aby w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenie to było finansowane wprost ze środków pomocowych.

Drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego ma charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

W konsekwencji, zarówno pracodawca – płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której pracownik otrzymuje dochody.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca podpisał z Komisją Europejską umowę projektową na okres realizacji 14.08.2006 r. - 13.08.2009 r. pod tytułem: „Analiza…”.

Kwota dofinansowania w ramach umowy wynosiła 241.704,00 EURO i stanowiła bezzwrotną pomoc z zagranicy. Powyższa umowa projektowa była realizowana w ramach programu Marie Curie 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Jest to program sprzyjający wykorzystaniu europejskich sieci badawczo-rozwojowych, skutkujący powstaniem w Unii Europejskiej najbardziej dynamicznej i konkurencyjnej na świecie gospodarki opartej na wiedzy.

Wnioskodawca wskazał, iż projekt był realizowany bezpośrednio przez jednego merytorycznie odpowiedzialnego naukowca, zatrudnionego w ramach umowy o pracę na czas określony.

W ramach środków finansowych przedmiotowego projektu były wypłacane również wynagrodzenia pracownikom, którzy byli odpowiedzialni za koordynację działań, rozliczeń, księgowań oraz innych czynności związanych z realizacją programu.

Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej koszty wynagrodzeń tych pracowników były rejestrowane w miesięcznych kartach pracy, wypełnianych przez tych pracowników. Karty pracy zawierały datę, nazwę projektu, zakres realizowanego tematu oraz liczbę godzin wykorzystanych na realizację programu. Na podstawie tak udokumentowanego świadczenia pracy można wnioskować, iż pracownicy ci w sposób bezpośredni realizowali cele programu. Wynagrodzenia, zarówno merytorycznego pracownika, jak i pracowników związanych z obsługą administracyjną (opisaną powyżej) były wypłacane z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym ulokowane były wyłącznie środki pomocowe, czyli środki pochodzące wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Wnioskodawca, realizując przedmiotowy projekt był beneficjentem, tj. podmiotem bezpośrednio realizującym przedmiotowy program, realizował bezzwrotną pomoc płynącą z Komisji Europejskiej na wyodrębnionym rachunku bankowym uczelni oraz realizował w sposób bezpośredni cel przedmiotowego programu.

6 Program Ramowy jest trzecią największą linią budżetową w wydatkach Unii Europejskiej i jej głównym instrumentem, służącym do finansowania badań w Europie. Jego celem jest rozwój społeczności naukowej, wspieranie prac naukowych i technicznych prowadzonych w ramach ponadnarodowej współpracy w dziedzinie badań, zwłaszcza pomiędzy przemysłem a szkołami wyższymi oraz tworzenie sieci doskonałości.

Z wniosku wynika, że pracownicy Wnioskodawcy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków pozyskanych z 6 Programu Ramowego Badań w ramach programu Marie Curie. Jeżeli więc wynagrodzenia pracowników istotnie są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską to oznacza, że została spełniona przesłanka niezbędna do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej. W sytuacji jednak, gdyby wynagrodzenia nie były finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko byłoby np. wypłacane ze środków własnych Wnioskodawcy, a następnie następowałaby refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełniałoby warunków do zwolnienia z podatku dochodowego. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w przypadku wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

W związku z powyższym należy uznać, że uzyskane przez pracowników Wnioskodawcy dochody mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia pod warunkiem spełniania dwóch obligatoryjnych przesłanek wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie wynagrodzenia pracowników zostały sfinansowane ze środków 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej i pracownicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do możliwości zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę, biorących udział w realizacji projektu Marie Curie, realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 należy uznać za prawidłowe.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj