Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-732/10-4/KG
z 21 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-732/10-4/KG
Data
2010.12.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
dostawa
dostawa
grunty
grunty
nieruchomość niezabudowana
nieruchomość niezabudowana
sprzedaż
sprzedaż
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Dostawa nieruchomości gruntowej otrzymanej w spadku.



Wniosek ORD-IN 623 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2010 r. (data wpływu 27.09.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12.11.2010r. (data wpływu 15.11.2010r., data nadania 12.11.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 29.10.2010r. nr IPPP2/443-732/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 05.11.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12.11.2010r. (data wpływu 15.11.2010r., data nadania 12.11.2010r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 29.10.2010r. nr IPPP2/443-732/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 05.11.2010r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskująca jest jednym z trzech spadkobierców wywłaszczonej w 1972 roku nieruchomości gruntowej. Aktem administracyjnym - Decyzją Starosty spadkobiercy otrzymali zwrot przedmiotowej nieruchomości, która w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie pod zabudowę miejską. Z uwagi na fakt, iż grunt jest towarem (szczególnie budowlanym), to zdaniem Wnioskującej odpłatna jego dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W chwili obecnej Wnioskująca wraz z pozostałymi współwłaścicielami zamierzają sprzedać przedmiotową nieruchomość, która stanowi własność prywatną właścicieli. Nabywcą będzie podmiot gospodarczy, który zamierza dokonać jej nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej o profilu budowlanym.

Ze względu na powyżej przedstawione okoliczności Wnioskująca wyraża wątpliwość, czy planowana transakcja sprzedaży nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę miejską podmiotowi o profilu budowlanym przez osoby fizyczne podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy Wnioskodawca będąc czynnym podatkiem podatku VAT dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości stanowiącej majątek prywatny skutkować będzie obowiązkiem naliczenia podatku VAT od tej transakcji...

Zdaniem Wnioskodawcy, aby czynność sprzedaży nieruchomości gruntowej o przeznaczeniu pod zabudowę podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, niezbędnym jest aby przedmiotowa sprzedaż była wykonana przez strony, które są podmiotami gospodarczymi oraz podatnikami podatku VAT i wskazywała na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy i wielokrotny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i usług. Z uwagi na fakt, iż grunt jest towarem, zdaniem Wnioskującej jego odpłatna dostawa podlegać winna opodatkowaniu podatkiem VAT.

Art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy wyklucza zastosowanie zwolnienia dla terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku VAT traci moc w momencie przekroczenia kwoty, o której mowa w ust. 1 art. 113 ustawy.

Wnioskodawca znając przybliżoną wartość sprzedawanej nieruchomości wskazuje, iż przekroczona zostanie kwota uprawniająca do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT. Reasumując, zdaniem Strony w przedmiotowej sytuacji będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT z tytułu wykonania tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – na podstawie art. 15 ust. 2 – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto dokonuje czynności handlu, produkcji, świadczenia usług także wtedy, gdy czynność taka dokonywana jest przez niego jednorazowo, lecz w taki sposób, że wyraźnie wynika z niej zamiar handlu, produkcji, świadczenia usług tj. obiektywny zamiar prowadzenia takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, które dokonują dostawy, czy też świadczą usługi stają się podatnikami podatku VAT, jeżeli okoliczności towarzyszące wykonaniu czynności wskazują na zamiar wykonywania tych czynności w sposób częstotliwy. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „zamiar” i nie precyzuje pojęcia „częstotliwości”, dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne, było dokonywanie jej wielokrotnie (nie jednorazowo). Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Zatem istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując danej czynności. Przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje okres wykonywania czynności (rok, dwa, czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

Dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy czynności tej można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy.

W przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony musi być już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży. Na gruncie powyższego unormowania, dla przypisania danemu podmiotowi statusu podatnika podatku od towarów i usług, tj. działania w charakterze handlowca, nie jest wystarczające ustalenie i ocena okoliczności związanych z samą sprzedażą, lecz konieczne jest również ustalenie i ocena okoliczności towarzyszących nabyciu towarów, a zwłaszcza, ustalenie czy zostały one nabyte w celu ich odsprzedaży, czy na potrzeby własne. Nie jest bowiem działalnością handlową, a zatem i gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż, czy wyprzedaż majątku osobistego, który został nabyty na własne potrzeby, a nie w celu jego odsprzedaży. Z wykładni językowej wynika, że ustawodawca uzależnił opodatkowanie sprzedaży gruntu od celu jego nabycia tj. odsprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca jest jednym z trzech spadkobierców wywłaszczonej w 1972 roku nieruchomości gruntowej. Aktem administracyjnym - Decyzją Starosty spadkobiercy otrzymali zwrot przedmiotowej nieruchomości, która w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie pod zabudowę miejską. W chwili obecnej Wnioskująca wraz z pozostałymi współwłaścicielami zamierzają sprzedać przedmiotową nieruchomość, która stanowi własność prywatną właścicieli. Nabywcą będzie podmiot gospodarczy, który zamierza dokonać jej nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej o profilu budowlanym.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku, stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskującą majątku nabytego w drodze spadku nie wskazuje, iż czynność ta wykonywana jest przez podatnika, w ramach działalności gospodarczej. Wnioskująca nabyła przedmiotową nieruchomość jako spadkobierca. Nabycie gruntu w taki sposób nie może być utożsamiane z nabyciem z zamiarem wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej. Sprzedając nabyty w drodze spadku majątek Wnioskująca korzysta z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, a zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, iż decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości ma cel oraz sposób jej nabycia, nie natomiast fakt, iż zbycie nastąpi na rzecz podmiotu o profilu budowlanym.

Okoliczność prowadzenia przez Stronę działalności gospodarczej oraz fakt, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT pozostaje w przedmiotowym przypadku bez znaczenia, bowiem Wnioskująca dokonując przedmiotowej transakcji działa w sferze prywatnej, pozostającej poza uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe nie sposób zgodzić się z Wnioskującą, iż przedmiotowa transakcja winna zostać opodatkowana podatkiem VAT a co za tym idzie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, że występującą o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Pani J., a zapytanie dotyczy ewentualnego opodatkowania sprzedaży nieruchomości należących do Wnioskodawcy oraz pozostałych współwłaścicieli, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków prawnych określonych art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie dotyczącym współwłaścicieli.

Należy nadmienić, iż na mocy z art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.) wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od daty 20.09.2008r. podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona wniosła opłatę z tytułu wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 100 zł w dniu 28.09.2010 r., różnica w kwocie 20 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy – Ordynacja podatkowa, w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji - na wskazany przez Stronę adres zamieszkania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj