Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-898/10/JJ
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-898/10/JJ
Data
2010.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
deklaracja podatkowa
faktura korygująca
faktura korygująca
potwierdzenie odbioru
potwierdzenie odbioru
zmniejszenie podatku należnego
zmniejszenie podatku należnego


Istota interpretacji
prawidłowość ujmowania w deklaracji VAT-7 korekty faktur na podstawie pocztowego potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 2 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawidłowości ujmowania w deklaracji VAT-7 korekty faktur na podstawie pocztowego potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawidłowości ujmowania w deklaracji VAT-7 korekty faktur na podstawie pocztowego potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od niedawna Wnioskodawca zaczął współpracować z firmą X. Codziennie wystawia tej firmie WZ i na koniec tygodnia FA VAT. Do tej Fa vat co tydzień Wnioskodawca wystawia korektę, w której ujmuje zwroty towaru oddanego w ciągu tygodnia przez firmę X. Korekty Wnioskodawca zaczął wystawiać od miesiąca września 2010r. i mimo, że jest już koniec października i korekty zostały już rozliczone w bieżących płatnościach Wnioskodawca nadal nie może mimo częstych telefonów do tej firmy wyegzekwować kopii korekt faktur.

Do tej pory na podstawie przeczytanych publikacji i wstępnej informacji z infolinii urzędu skarbowego Wnioskodawca przesyłał korekty faktur za pocztowym potwierdzeniem odbioru, gdzie na potwierdzeniu jest napisany nr faktury korygującej i na tej podstawie Wnioskodawca ujął te faktury w deklaracji rozliczeniowej za m-c wrzesień (data odbioru mieści się w okresie oddania deklaracji VAT-7) mimo nie posiadania podpisanych przez kontrahenta kopii faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może ujmować w deklaracji VAT-7 korekty faktur na podstawie pocztowego potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę...
  2. Czy jeśli takie potwierdzenie jest dopuszczalne to Wnioskodawca musi jeszcze dodatkowo posiadać podpisaną kopię faktury korygującej niezależnie od terminu jego podpisu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wnioskodawca zastosował się do art. 29 ust. 4a ustawy o vat, w którym jest mowa tylko o konieczności potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę, ale nie jest jednoznacznie określone w jaki sposób to potwierdzenie ma się odbywać - czyli zdaniem Wnioskodawcy pocztowe potwierdzenie odbioru dostarczone w terminie oddania deklaracji jest prawidłowe.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli posiada on pocztowe potwierdzenie odbioru to nie musi mieć jeszcze podpisanej kopii korekty vat, zwłaszcza, że nie może zwrotu kopii od nabywcy mimo częstych telefonów do tej firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT - podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Przepisy ust. 1 i 2, w myśl § 13 ust. 3 tego rozporządzenia, stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.


Powołane wyżej regulacje oraz przepisy art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT, jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i da prawo do takiego obniżenia.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym i samowolnym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów lub usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zatem, potwierdzenie może mieć dowolną formę, jednakże forma ta musi pozwolić na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za odpowiedni okres rozliczeniowy, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od niedawna zaczął współpracować z firmą X. Codziennie wystawia tej firmie WZ i na koniec tygodnia FA VAT. Do tej Fa vat co tydzień Wnioskodawca wystawia korektę, w której ujmuje zwroty towaru oddanego w ciągu tygodnia przez firmę X. Korekty Wnioskodawca zaczął wystawiać od miesiąca września 2010r. i mimo, że jest już koniec października i korekty zostały już rozliczone w bieżących płatnościach Wnioskodawca nadal nie może mimo częstych telefonów do tej firmy wyegzekwować kopii korekt faktur. Do tej pory Wnioskodawca przesyłał korekty faktur za pocztowym potwierdzeniem odbioru, gdzie na potwierdzeniu jest napisany nr faktury korygującej i na tej podstawie Wnioskodawca ujął te faktury w deklaracji rozliczeniowej za m-c wrzesień (data odbioru mieści się w okresie oddania deklaracji VAT-7) mimo nie posiadania podpisanych przez kontrahenta kopii faktur.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazany powyżej stan prawny należy stwierdzić, że forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w postaci pocztowego potwierdzenia odbioru przesyłki przez adresata jest dopuszczalna, o ile z dokumentu tego jednoznacznie będzie wynikał fakt, że nabywca towaru lub usługi otrzymał właśnie tę fakturę korygującą.

Natomiast fakt otrzymania potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktury korygującej, mającego formę pocztowego potwierdzenia odbioru przesyłki przez adresata, będzie upoważniał wystawcę faktury korygującej do obniżenia podstawy opodatkowania, przy zachowaniu jednakże zastrzeżeń wskazanych w zdaniu poprzednim.

W tej sytuacji nie jest wymagane aby Wnioskodawca, oprócz pocztowego potwierdzenia odbioru przesyłki przez adresata, posiadał dodatkowo podpisaną kopię faktury korygującej.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż przywołany wcześniej art. 29 ust. 4a ustawy o VAT reguluje nie tylko kwestię w jakich okolicznościach wystawca faktury korygującej może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lecz określa również w których okresach rozliczeniowych takiej korekty może dokonać, wskazując, iż może to nastąpić w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, pod warunkiem jednakże, że wystawca będzie posiadał potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy.

W świetle powyższego Wnioskodawca dokonując obniżenia podstawy opodatkowania w konsekwencji wystawienia faktury korygującej winien mieć na uwadze uregulowania prawne zawarte w ww. art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rozliczenia przez Wnioskodawcę faktur korygujących wystawionych przez niego we wrześniu 2010r., gdyż nie było to przedmiotem zapytania jak również nie sformułowano własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj