Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-814/10-4/JK
z 24 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-814/10-4/JK
Data
2011.01.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
pomoc bezzwrotna
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Wynagrodzenie młodych naukowców z zagranicznych placówek naukowych wypłacone z tytułu realizacji projektu w ramach 7 Programu Ramowego nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsc zamieszkania tych osób ważnymi certyfikatami rezydencji. Zatem wynagrodzenia te nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższego zwolnienia korzystają dochody otrzymywane przez pracowników Instytutu, bezpośrednio realizujących cel programu w części, w której w chwili dokonywania ich wypłaty były finansowane ze środków unijnych i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego ujętych w stosownych dokumentach programowych. Natomiast w sytuacji gdyby wynagrodzenia była wypłacane z własnych środków Wnioskodawcy lub z innych środków krajowych wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 380 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.) uzupełnionego pismem z dnia 21.12.2010 r. (data nadania 21.12.2010 r., data wpływu 24.12.2010 r. ) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 10.12.2010 r. (data nadania 10.12.2010 r., data doręczenia 14.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania należności wypłacanych pracownikom – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z opodatkowania należności wypłacanych zagranicznym naukowcom zatrudnionym na umowę zlecenie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanych w związku z realizacją 7 Programu Ramowego należności pracownikom oraz zagranicznym naukowcom zatrudnionym na umowę zlecenie.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 10.12.2010 r. Nr IPPB4/415-814/10-2/JK (data nadania 10.12.2010 r., data doręczenia 14.12.2010 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku poprzez wskazanie w jakim charakterze występuje Wnioskodawca, wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego, który ma być przedmiotem rozpatrzenia wniosku oraz przedstawienie ciągu dokumentów (oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), prowadzących do mocodawcy, z którego wynika prawo do występowania w imieniu Instytutu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przez osobę, która przedmiotowy wniosek podpisała.

Pismem z dnia 21.12.2010 r. (data nadania 21.12.2010 r., data wpływu 24.12.2010 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut posiada status instytutu naukowego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut od 01 grudnia 2009 r. realizuje projekt międzynarodowy w ramach 7 Programu Ramowego UE, REGPOT-2009-1 pod nazwą „Umocnienie sprawności Instytutu” w zakresie „Organizacji produkcji żywności i pasz, ich bezpieczeństwa i jakości w warunkach globalnych zmian klimatycznych” akronim PROFICIENCY. W konkursie projekt złożony przez Instytut uzyskał finansowanie: ze środków Komisji UE w kwocie 11.666,761 zł, ze środków finansowych na naukę w kwocie 849.563 zł, ze środków własnych Instytutu w kwocie 566.375 zł. Zakres badawczy projektu obejmuje cztery obszary tematyczne:

  1. wykorzystanie przestrzeni rolniczej w zmieniającym się klimacie,
  2. wpływ zmian klimatycznych na środowisko glebowe,
  3. systemy i techniki produkcji w warunkach zmieniającego się klimatu,
  4. wpływ zmian klimatycznych na jakość i bezpieczeństwo płodów rolnych.

Projekt przewidziany jest do realizacji na 42 miesiące, od 01 grudnia 2009 r., przy czym zasadnicza część projektu będzie trwała 36 miesięcy, natomiast pozostałe 6 miesięcy Komisja przeznacza na ocenę jego wykonania. Instytut uzyska rodzaj certyfikatu przynależności do Europejskiej Przestrzeni Naukowej. Projekt PROFICIENCY ma za zadanie wzbogacenie bazy aparaturowej Instytutu, wzrost potencjału ludzkiego poprzez zatrudnienie 5 doświadczonych naukowców i dwustronną wymianę osobową z placówkami europejskimi: ok. 56 pracowników Instytutu zostanie oddelegowanych do placówek naukowych w Europie, a tym samym Instytut przyjmie 30 pracowników z zagranicy. Działania te mają zaowocować zwiększeniem możliwości badawczych i efektywności pracy, rozwinięciem nowych dziedzin badawczych w Instytucie i standardów badawczych, zwiększenie współpracy dwustronnej z placówkami zagranicznymi, poprawieniem wizerunku Instytutu w kraju i zagranicą, poprawieniem konkurencyjności Instytutu w krajowej i europejskiej przestrzeni badawczej. Są to działania konieczne aby Instytut stawał się nowoczesną placówką badawczą dorównującą standardami placówkom zagranicznym. Większość działań projektu skierowana jest do młodej kadry naukowej Instytutu (większość dłuższych wyjazdów zagranicznych dotyczy tej właśnie grupy pracowników) gdyż jest to grupa, która wkrótce będzie decydować o statusie Instytutu. Z przedstawionych założeń projektu PROFICIENCY wynika, że przy realizacji zadań projektu są zatrudnione następujące grupy pracowników:

  1. pracownicy Instytutu zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy realizują poszczególne zadania przez część czasu pracy określoną ilością przepracowanych godzin wynikającą z miesięcznego rozliczenia czasu pracy,
  2. doświadczeni pracownicy naukowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę do bezpośrednich zadań projektu, których czas pracy w 100% finansowany jest z projektu,
  3. pracownicy Instytutu oddelegowani w ramach umów o pracę do realizacji projektu w zagranicznych placówkach naukowych na okresy dłuższe niż 1 miesiąc. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie według angażu, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy oraz dodatek rozłąkowy ustalony za każdy dzień pobytu w wysokości diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, oraz wypłacany na podstawie aneksu do umowy o pracę dodatek wyżywieniowy za każdy dzień pobytu w wysokości 50% diety obowiązującej w danym kraju, wynikającej z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
  4. przyjeżdżający z zagranicznych placówek naukowych młodzi naukowcy do realizacji projektu, zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia na okresy dłuższe niż 1 miesiąc. Przy czym miejscem zamieszkania młodych naukowców z zagranicznych placówek naukowych, którzy zostali zatrudnieni w Instytucie do realizacji projektu są następujące kraje: Niemcy, Litwa, Włochy, Grecja, Francja, Egipt. Osoby te są zatrudnione w placówkach naukowych w tych krajach, a więc posiadają certyfikaty rezydencji podatkowej danego kraju. W okresie realizacji projektu (na okres pobytu w Polsce) w placówkach macierzystych przebywają na urlopach. Z uwagi na charakter projektu, z którego założeń wynika, że jednym z podstawowych celów jest rozwój wymiany i współpracy zagranicznej naukowców, pracując w Instytucie realizują bezpośrednio cel projektu. Naukowcy zagraniczni dla wykonywania swojej działalności nie dysponują stałą placówką w Polsce. Nie prowadzą działalności gospodarczej i nie posiadają na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Okresy pobytu naukowców zagranicznych w Polsce są zróżnicowane, ale w roku podatkowych 2010 nie są dłuższe niż 183 dni i wynoszą od 39 do 183 dni. Okres pobytu jednego pracownika naukowego z Litwy wyniósł dokładnie 183 dni.

Instytut do realizacji zadań projektu posiada dwa wyodrębnione rachunki bankowe:

  1. w walucie EURO, na który wpłynęło z Komisji Europejskiej zaliczka w EURO,
  2. w walucie polskiej, z którego dokonywane są wypłaty wynagrodzeń, zapłaty za zakupione materiały i usługi. Konto w walucie polskiej zasilane jest po przewalutowaniu z rachunku w walucie EURO.

Wynagrodzenia pracowników Instytutu bezpośrednio realizujących cele programu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w kraju i oddelegowanych za granicę, jak i naukowców z zagranicy zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia wypłacane są w okresach miesięcznych w polskich złotych PLN z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu PROFICIENCY w walucie polskiej. Instytut od wypłacanych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasy pracy, do realizacji zadań projektu, na podstawie umów o pracę i umów zlecenia nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych stosując zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenia pracowników naukowych, którzy realizują projekt przez część pracy oraz wynagrodzenia pracowników obsługi: księgowości, działu organizacji badań, zamówień publicznych i zaopatrzenia są wypłacane ze środków krajowych z rachunku podstawowego Instytutu i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód jaki uzyskują pracownicy Instytutu zatrudnieni w pełnym wymiarze czasy pracy oraz młodzi naukowcy z zagranicznych placówek naukowych realizujących bezpośrednio zadania w ramach programu PROFICIENCY, a który finansowany jest ze środków uzyskanych przez Instytut bezpośrednio od Komisji UE korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód jaki uzyskują pracownicy Instytutu zatrudnieni na podstawie umów o pracę oraz młodzi naukowcy z zagranicy zatrudnieni na podstawie umów zlecenia realizujący bezpośrednio zadania projektu, który finansowany jest ze środków uzyskanych przez Instytut od Komisji UE korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności wypłacanych pracownikom uznaje się za prawidłowe, natomiast w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności wypłacanych zagranicznym naukowcom zatrudnionym na umowę zlecenie – uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że powyższy katalog nie jest katalogiem zamkniętym. Tak więc ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Instytut prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych oraz od 01 grudnia 2009 r. realizuje projekt międzynarodowy w ramach 7 Programu Ramowego UE, REGPOT-2009-1 pod nazwą „Umocnienie sprawności Instytutu” w zakresie „Organizacji produkcji żywności i pasz, ich bezpieczeństwa i jakości w warunkach globalnych zmian klimatycznych” akronim PROFICIENCY. W konkursie projekt złożony przez Instytut uzyskał finansowanie: ze środków Komisji UE w kwocie 11.666,761 zł, ze środków finansowych na naukę w kwocie 849.563 zł, ze środków własnych Instytutu w kwocie 566.375 zł. Z przedstawionych założeń projektu PROFICIENCY wynika, że przy realizacji zadań projektu są zatrudnione następujące grupy pracowników:

  1. pracownicy Instytutu zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy realizują poszczególne zadania przez część czasu pracy określoną ilością przepracowanych godzin wynikającą z miesięcznego rozliczenia czasu pracy,
  2. doświadczeni pracownicy naukowi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę do bezpośrednich zadań projektu, których czas pracy w 100% finansowany jest z projektu,
  3. pracownicy Instytutu oddelegowani w ramach umów o pracę do realizacji projektu w zagranicznych placówkach naukowych na okresy dłuższe niż 1 miesiąc. Pracownik otrzymuje wynagrodzenie według angażu, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy oraz dodatek rozłąkowy ustalony za każdy dzień pobytu w wysokości diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, oraz wypłacany na podstawie aneksu do umowy o pracę dodatek wyżywieniowy za każdy dzień pobytu w wysokości 50% diety obowiązującej w danym kraju, wynikającej z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
  4. przyjeżdżający z zagranicznych placówek naukowych młodzi naukowcy do realizacji projektu, zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia na okresy dłuższe niż 1 miesiąc. Miejscem zamieszkania młodych naukowców są następujące kraje: Niemcy, Litwa, Włochy, Grecja, Francja, Egipt. Osoby te są zatrudnione w placówkach naukowych w tych krajach, a więc posiadają certyfikaty rezydencji podatkowej danego kraju. W okresie realizacji projektu (na okres pobytu w Polsce) w placówkach macierzystych przebywają na urlopach. Z uwagi na charakter projektu, z którego założeń wynika, że jednym z podstawowych celów jest rozwój wymiany i współpracy zagranicznej naukowców, pracując w Instytucie realizują bezpośrednio cel projektu. Naukowcy zagraniczni dla wykonywania swojej działalności nie dysponują stałą placówką w Polsce. Nie prowadzą działalności gospodarczej i nie posiadają na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Okresy pobytu naukowców zagranicznych w Polsce są zróżnicowane, ale w roku podatkowych 2010 nie są dłuższe niż 183 dni i wynoszą od 39 do 183 dni. Okres pobytu jednego pracownika naukowego z Litwy wyniósł dokładnie 183 dni.

Instytut do realizacji zadań projektu posiada dwa wyodrębnione rachunki bankowe:

  1. w walucie EURO, na który wpłynęła z Komisji Europejskiej zaliczka w EURO,
  2. w walucie polskiej, z którego dokonywane są wypłaty wynagrodzeń, zapłaty za zakupione materiały i usługi. Konto w walucie polskiej zasilane jest po przewalutowaniu z rachunku w walucie EURO.

Wynagrodzenia pracowników Instytutu bezpośrednio realizujących cele programu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w kraju i oddelegowanych za granicę, jak i naukowców z zagranicy zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia wypłacane są w okresach miesięcznych w polskich złotych PLN z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu PROFICIENCY w walucie polskiej. Wynagrodzenia pracowników naukowych, którzy realizują projekt przez część pracy oraz wynagrodzenia pracowników obsługi: księgowości, działu organizacji badań, zamówień publicznych i zaopatrzenia są wypłacane ze środków krajowych z rachunku podstawowego Instytutu i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowych.

W odniesieniu do młodych naukowców mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, Litwy, Włoch, Grecji, Francji, Egiptu zastosowanie będą miały postanowienia:

  • Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisana w Berlinie dnia 14.05.2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90, dalej także „umowa polsko – niemiecka”),
  • Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 20.01.1994 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 80, poz. 483, dalej także „umowa polsko – litewska”),
  • Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania, sporządzona w Rzymie dnia 21.06.1985 r. (Dz. U. z 1989 r. Nr 62, poz. 374, dalej także „umowa polsko – włoska”),
  • Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Greckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Atenach dnia 20.11.1987 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 524, dalej także „umowa polsko – grecka”),
  • Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5, dalej także „umowa polsko – francuska”),
  • Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Arabskiej Republiki Egiptu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 24.06.1996 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 78, poz. 690, dalej także „umowa polsko – egipska”).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywanego wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że osoba ta dysponuje stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie, w celu wykonania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub edukacyjną, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, adwokatów i radców prawnych, inżynierów, architektów, dentystów, doradców podatkowych i biegłych rewidentów (art. 14 ust. 2 umowy).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy polsko – litewskiej dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy przekraczające łącznie 183 dni w jakimkolwiek dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, to uważa się, że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w tym drugim Państwie, a dochód osiągnięty w wykonywanej przez nią działalnością w tym drugim Państwie przypisuje się stałej placówce.

Stosownie do art. 14 ust. 2 tej umowy, określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów, dentystów i księgowych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy polsko – włoskiej, dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej samodzielnej działalności o podobnych charakterze, będą opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że dla wykonywania swojej działalności w drugim Umawiającym się Państwie dysponuje ona zwykle stałą placówką. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochody mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej wysokości, w jakiej mogą być przypisane tej stałej placówce.

Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów, stomatologów oraz księgowych (art. 14 ust. 2 tej umowy).

W myśl art. 14 ust. 1 umowy polsko – greckiej dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej samodzielnej działalności podobnego rodzaju, będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że dla wykonywania swojej działalności w drugim Umawiającym się Państwie dysponuje ona zwykle stałą placówką. Jeżeli dysponuje ona stałą placówką, to dochody mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej wysokości, która może być przypisana tej stałej placówce.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 umowy, określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów, stomatologów oraz księgowych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy polsko – francuskiej, dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej samodzielnej działalności podobnego rodzaju, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba, że dla wykonywania swojej działalności w drugim Umawiającym się Państwie dysponuje ona zwykle stałą placówką. Jeżeli rozporządza ona taką stałą placówką, wówczas dochody podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie, jednak tylko o tyle, o ile mogą być przypisane tej stałej placówce.

Stosownie do art. 14 ust. 2 ww. umowy, określenie „wolny zawód” obejmuje wszystkie rodzaje działalności – inne niż działalność handlowa, przemysłowa lub rolna – wykonywanych na własny rachunek w sposób niezależny przez osobę, która osiąga zyski lub ponosi straty w wyniku tych działalności.

W myśl art. 14 ust. 1 umowy polsko – egipskiej, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, z wyjątkiem następujących okoliczności, kiedy taki dochód może być również opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie:

  1. jeżeli osoba posiada w drugim Umawiającym się Państwie stałą placówkę w celu wykonywania jej działalności, to w takim przypadku dochód może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany takiej stałej placówce;
  2. jeżeli osoba przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy przekraczające łącznie 183 dni w 12 – miesięcznym okresie, to w takim przypadku tylko taki dochód osiągany z jej działalności wykonywanej w tym drugim Państwie może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych (art. 14 ust. 2 umowy).

Podkreślić należy, iż kwalifikacji danego dochodu w świetle umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dokonuje się co do zasady według państwa źródła, w którym te dochody są uzyskiwane. Jak wyżej wskazano, w świetle wewnętrznych uregulowań podatkowych obowiązujących w Polsce – dochody z tytułu umów cywilnoprawnych zalicza się do działalności wykonywanej osobiści czyli do tzw. wolnych zawodów. Takiej samej kwalifikacji należało zatem dokonać w świetle uregulowań przywołanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Artykuł 14 cytowanych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczy dochodów osiąganych w związku z wykonywaniem wolnych zawodów.

W Polsce dochód ten – uzyskiwany przez nierezydentów – podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Polski przychodów przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy, z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Z kolei, zgodnie z art. 29 ust. 2 cytowanej ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikające z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Przenosząc treść przywołanych wyżej przepisów na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej, umowy polsko – litewskiej, umowy polsko – włoskiej, umowy polsko – greckiej, umowy polsko – francuskiej, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania odpowiednio w Niemczech, na Litwie, we Włoszech, w Grecji i we Francji z tytułu działalności wykonywanej osobiście (umowa zlecenia) podlega opodatkowaniu wówczas, gdy osoba ta dysponuje stałą placówką służącą do prowadzenia tej działalności, położoną na terytorium Polski. W takim przypadku opodatkowaniu w Polsce podlega dochód, jaki może być przypisany tej stałej placówce. Natomiast wskazać należy, iż zgodnie z art. 14 ust. 1 umowy polsko – egipskiej dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Egipcie z tytułu działalności wykonywanej osobiście (umowa zlecenia) podlega opodatkowaniu wówczas, gdy osoba ta dysponuje stałą placówką służącą do prowadzenia tej działalności, położoną na terytorium Polski oraz przebywa w Polsce przez okres lub okresy przekraczające łącznie 183 dni w 12 – miesięcznym okresie.

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, iż naukowcy zagraniczni mający miejsce zamieszkania w Niemczech, na Litwie, we Włoszech, w Grecji, we Francji i w Egipcie dla wykonywania swojej działalności nie dysponują stałą placówką w Polsce. Nie prowadzą działalności gospodarczej i nie posiadają na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Okresy pobytu naukowców w roku podatkowych 2010 nie są dłuższe niż 183 dni i wynoszą od 39 do 183 dni. Okres pobytu jednego pracownika naukowego z Litwy wyniósł dokładnie 183 dni. Tym samym dochody uzyskane przez te osoby będą podlegać opodatkowaniu jedynie w państwie zamieszkania, a więc w Niemczech, na Litwie, we Włoszech, w Grecji, we Francji i w Egipcie. Uwzględniając regulacje zawarte w art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 14 ust. 1 ww. umów o unikaniu podwójnego opodatkowania wypłacone przez Wnioskodawcę wynagrodzenie z tytułu realizacji projektu w ramach 7 Programu Ramowego nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsc zamieszkania zagranicznych naukowców ważnymi certyfikatami rezydencji. W tym przypadku Instytut nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, od dochodów wypłaconych nierezydentom z tytułu umów cywilnoprawnych. Dochód ten nie będzie bowiem podlegał opodatkowaniu w Polsce. Niemniej jednak na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek przesłania we właściwym terminie odpowiedniemu urzędowi oraz nierezydentowi stosownej informacji – IFT-1/IFT-1R.

W świetle bowiem art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym , którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informacje IFT-1/IFT-1R sporządzają i przekazują podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a (art.. 42 ust. 6 ustawy).

Natomiast w odniesieniu do pracowników Wnioskodawcy mających miejsce zamieszkania w Polsce, stwierdza się, co następuje.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Należy wskazać, iż od 01.01.2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Instytut od 01 grudnia 2009 r. realizuje projekt międzynarodowy w ramach 7 Programu Ramowego UE, REGPOT-2009-1 pod nazwą „Umocnienie sprawności Instytutu” w zakresie „Organizacji produkcji żywności i pasz, ich bezpieczeństwa i jakości w warunkach globalnych zmian klimatycznych” akronim PROFICIENCY.

Siódmy Program Ramowy jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007 – 2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademia, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną.

Program ten został utworzony na mocy Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) i jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Pierwsza wskazana przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy ustalenia podmiotu, któremu służyć ma pomoc zagraniczna, tj. ustalenie beneficjenta.

Dysponentem środków pomocowych i jednocześnie podmiotem upoważnionym do ich rozdziału jest Komisja Europejska, natomiast jak wynika z informacji zawartych we wniosku Instytut jest Beneficjentem projektu, który otrzymał środki pomocowe bezpośrednio od Komisji Unii Europejskiej. Do realizacji zadań projektu Instytut posiada dwa wyodrębnione rachunki bankowe:

  1. w walucie EURO, na który wpłynęła z Komisji Europejskiej zaliczka w EURO,
  2. w walucie polskiej, z którego dokonywane są wypłaty wynagrodzeń, zapłaty za zakupione materiały i usługi. Konto w walucie polskiej zasilane jest po przewalutowaniu z rachunku w walucie EURO.

Wynagrodzenia pracowników Instytutu bezpośrednio realizujących cele programu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w kraju i oddelegowanych za granicę, wypłacane są w okresach miesięcznych w polskich złotych PLN z wyodrębnionego rachunku bankowego projektu w walucie polskiej. Wynagrodzenia pracowników naukowych, którzy realizują projekt przez część pracy oraz wynagrodzenia pracowników obsługi: księgowości, działu organizacji badań, zamówień publicznych i zaopatrzenia są wypłacane ze środków krajowych z rachunku podstawowego Instytutu.

Należy wskazać, że w sytuacji gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską z wyodrębnionego rachunku bankowego, to wówczas korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik, który je otrzyma bezpośrednio realizuje cel programu. Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca finansował wypłacane wynagrodzenia z własnych środków lub z innych środków krajowych, wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z ww. przepisu drugą z okoliczności mającą wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Tylko wynagrodzenie za czynności i prace bezpośrednio związane z realizacją programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane, ze środków pomocowych. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż dochody każdego pracownika zatrudnionego w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych i otrzymującego wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę korzystają ze zwolnienia określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niczym nieuzasadnione.

Ustalona wykładnia językowa ww. przepisu nie może bowiem prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań. Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Za przedmiotowym charakterem tego zwolnienia przemawia także cel, na który jest przeznaczona pomoc unijna. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Ponadto należy dodać, że zarówno Wnioskodawca – płatnik jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne dla oceny. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Należy wskazać, że tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na Wnioskodawcy – jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do wypłacanych wynagrodzeń zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia – w ewentualnym postępowaniu podatkowym – że ww. pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż wynagrodzenie młodych naukowców z zagranicznych placówek naukowych wypłacone z tytułu realizacji projektu w ramach 7 Programu Ramowego nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsc zamieszkania tych osób ważnymi certyfikatami rezydencji. Zatem wynagrodzenia te nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższego zwolnienia korzystają dochody otrzymywane przez pracowników Instytutu, bezpośrednio realizujących cel programu w części, w której w chwili dokonywania ich wypłaty były finansowane ze środków unijnych i które dotyczyły bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego ujętych w stosownych dokumentach programowych. Natomiast w sytuacji gdyby wynagrodzenia była wypłacane z własnych środków Wnioskodawcy lub z innych środków krajowych wówczas wynagrodzenia te nie będą spełniały warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie – Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj