Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-963/12-2/AK
z 21 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2012 r. (data wpływu 02.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie określenia limitu przysługującego zwrotu z tytułu remontu budynku wpisanego do rejestru zabytków - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie określenia limitu przysługującego zwrotu z tytułu remontu budynku wpisanego do rejestru zabytków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Pan M. wraz z małżonką są właścicielami budynku dworu. (dalej: dwór). Wspomniany dwór wpisany jest do rejestru zabytków decyzją z dnia 30-05-1957 r. Dwór ten jest budynkiem mieszkalnym. Pan M. wraz z małżonką przeprowadzili prace budowlane polegające na remoncie w/w budynku dworu. Na okoliczność prac remontowych w w/w budynku dworu M. wraz z małżonką pozyskał prawomocne decyzje pozwolenia na budowę m.in. na:

  1. zabezpieczenie budynku dworu (decyzja z dn. 04-11-2008 r.
  2. odtworzenie stropu nad piwnicą oraz zabezpieczenie bocznych części dachu i stropu nad parterem (decyzja z dnia 09-07-2009), oraz
  3. remont budynku dworu i kapliczki grobowej (decyzja z dnia 22-09-2010 r. - (pozwolenie wymienione w pkt 3 obejmuje swoim zakresem także remont kapliczki grobowej, niemniej niniejsze zapytanie odnosi się do remontu w zakresie budynku mieszkalnego dworu).

Pan M. zamierza złożyć wniosek o zwrot niektórych wydatków dotyczących przeprowadzonego w/w budynku dworu remontu w oparciu o ustawę z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.). We wniosku Pan M. zamierza wykazać wydatki dotyczące zakresu prac remontowych niewykraczających przedmiotowo poza wykaz robót zaliczanych do remontu budynku mieszkalnego z załącznika do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym w opisie stanu faktycznego w przypadku remontu budynku mieszkalnego wpisanego do rejestru zabytków limit kwoty zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych określa się jako 12,295 % kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr. 177, poz. 1468, z późniejszymi zmianami) osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych m.in. w związku z remontem budynku mieszkalnego.

W/w ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w art. 3 ust. 5 określa dwa pięcioletnie limity kwot zwrotu. Oba limity oblicza się jako 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn ceny za 1 m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczania premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych oraz powierzchni użytkowej wynoszącej dla pierwszego limitu 70 m² oraz dla drugiego limitu 30 m².

Limit obliczany z użyciem mnożnika w postaci 70m2 znajduje zastosowanie gdy wydatki związane są z inwestycją wymagającą pozwolenia na budowę (art. 3 ust. 5 pkt 1 w/w ustawy). Limit obliczany z użyciem mnożnika w postaci 30m2 znajduje zastosowanie gdy wydatki związane są z inwestycją nie wymagającą pozwolenia na budowę (art. 3 ust. 5 pkt 2 w/w ustawy).

Zgodnie z art. 28 oraz art. 29 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późniejszymi zmianami) wykonywanie robót budowlanych polegających na remoncie obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków wymaga pozwolenia na budowę. W związku z powyższym M. wraz z małżonką pozyskał prawomocne decyzje pozwolenia na budowę wymienione w opisie stanu faktycznego.

Ponieważ prowadzony przez Państwa M. remont dworu wymagał pozwolenia na budowę i takie pozwolenie pozyskano, Pan M. ma prawo zawnioskować o zwrot niektórych poniesionych wydatków w ramach limitu określonego w art. 3 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, tj. limitu obliczanego jako 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn ceny za 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczania premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych oraz powierzchni użytkowej wynoszącej 70 m2.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.


W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 2 pkt 1 ww. ustawy, przez budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nim urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.

Stosownie do przepisów art. 3 ust. 2 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r.


Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. były opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką podstawową 22% a od dnia 01.01.2011 r. materiały te są opodatkowane stawką podatku VAT 23%.

Z treści art. 3 ust. 4 tej ustawy wynika, iż dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.


W myśl ust 5 ww. artykułu kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6 i art. 11a 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn:

  1. 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę;
  2. 30 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, niewymagających pozwolenia na budowę.

Art. 11a ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o podatku VAT, rozumie się przez to również podatek od towarów i usług o stawce wyższej niż 22 % obowiązującej na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W myśl art. 11a ust. 2 kwota zwrotu określona w art. 3 ust. 5, równa 68,18 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, ma zastosowanie wyłącznie dla stawki 22 %. W przypadku gdy stawka podatku VAT wynosi więcej niż 22 % kwota zwrotu jest równa odpowiednio:

pkt. 1- 65,22 % - dla stawki 23 %,

pkt. 2- 62,50 % - dla stawki 24 %,

pkt. 3- 60 % - dla stawki 25 %

- kwoty podatku VAT wynikającej z faktur.

  1. Jeżeli pierwszy wniosek, o którym mowa w art. 5 ust. 1, zostanie złożony w okresie stosowania stawki wymienionej w:
  1. ust. 2 pkt 1 - limit kwoty zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 5, wynosi nie więcej niż
    12,195 %,
  2. ust. 2 pkt 2 - limit kwoty zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 5, wynosi nie więcej niż 12,097 %,
  3. ust. 2 pkt 3 - limit kwoty zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 5, wynosi nie więcej niż 12 %

- kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa w art. 3 ust. 5, dla okresu pięcioletniego liczonego od dnia złożenia tego wniosku.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy, prawo do zwrotu przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016, ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zgodnie z art. 28 ust.1 ustawy Prawo budowlane, roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29-31. Pojęcie robót budowlanych, zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane obejmuje również prace polegające na remoncie.

Przepis art. 29 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo budowlane przesądza, iż nie jest wymagane pozwolenie na budowę w przypadku wykonywania robót budowlanych polegających na remoncie istniejących obiektów budowlanych i urządzeń budowlanych, z wyjątkiem obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, wykonywanie takich robót wymaga jednak zgłoszenia właściwemu organowi.

Analiza powyższych przepisów pozwala na stwierdzenie, że pozwolenia na budowę nie można traktować na równi ze zgłoszeniem wykonywania robót budowlanych, w tym polegających na remoncie. Ustawodawca wyraźnie rozgraniczył bowiem sytuacje, w których rozpoczęcie robót budowlanych możliwe jest po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, oraz przypadki, w których do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ nie wniesie, w drodze decyzji, sprzeciwu.

Należy jednak zauważyć, że pomiędzy definicją remontu, wynikającą z Prawa budowlanego, a remontem, zdefiniowanym na potrzeby ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym , poprzez wykaz robót w załączniku do tej ustawy, istnieją pewne różnice. Za remont w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (art. 3 pkt 8) uważa się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Niektóre z robót, wymienionych w załączniku do ustawy o.z.o.f.n.w.z.z.b.m zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego w rozumieniu tej ustawy, nie mieszczą się w definicji remontu zawartej w Prawie budowlanym. Chodzi tu w szczególności o roboty polegające na wykonaniu nowych elementów, które pierwotnie w budynku lub lokalu nie istniały (np. wykonanie nowych instalacji, wbudowanie nowych okien oraz drzwi zewnętrznych) - nie można więc mówić o odtworzeniu stanu pierwotnego. Takie roboty budowlane mogą zostać zakwalifikowane np. jako przebudowa w rozumieniu art. 3 ust. 7a Prawa budowlanego i nie będą wówczas korzystały ze zwolnienia od obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę. Wówczas
zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy prawo do otrzymania rekompensaty części wydatków uzależnione będzie od posiadania przez osobę fizyczną pozwolenia na budowę.


Dodatkowo należy zauważyć, że pozwolenia na budowę w rozumieniu Prawa budowlanego wymaga remont obiektu wpisanego do rejestru zabytków (art. 29 ust. 2 pkt 1).


W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie każdy remont w rozumieniu ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, będzie zwolniony z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.


A zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenia przyszłe oraz wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych wykorzystanych do remontu budynku mieszkalnego (dworku) wpisanego do rejestru zabytków na przeprowadzenie którego Wnioskodawca zobowiązany był uzyskać pozyskać pozwolenie na budowę. Limit zwrotu z tytułu przeprowadzonego remontu Wnioskodawca winien ustalić zgodnie z treścią art. 3 ust. 5 pkt 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Wskazać również należy, iż różnorodność stanów faktycznych wymusza na organie podatkowym dokonującym zwrotu należnego podatku, szczegółowe wyjaśnienie wszelkich okoliczności w sprawie. Dopiero wtedy możliwe jest podjęcie właściwego rozstrzygnięcia dotyczącego zarówno ustalenia prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, jak i ustalenie wysokości kwoty zwrotu. Do przeprowadzenia tych czynności tutejszy organ podatkowy na etapie wydawania interpretacji indywidualnej nie jest jednak uprawniony.


Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy. Stosownie do powyższego współwłaściciel, tj. małżonka Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną winna wystąpić z odrębnym wnioskiem.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj