Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-988/12-2/AK
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 09.11.2012 r. (data wpływu 16.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz sposobu opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych przez Członków Komisji Egzaminacyjnej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz sposobu opodatkowania wynagrodzeń otrzymanych przez Członków Komisji Egzaminacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego zrzeszającą cechy, spółdzielnie rzemieślnicze a także inne jednostki organizacyjne, jeżeli ich celem jest wspieranie rozwoju gospodarczego rzemiosła. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r., o rzemiośle ( Dz. U z 2002 r. Nr 112, poz. 979 ze zm. ). W myśl art. 11 ust. 2 tej ustawy, podstawowym zadaniem wnioskodawcy jest pomoc w reprezentowaniu zrzeszonych organizacji oraz rzemieślników wobec organów administracji publicznej oraz innych organizacji i instytucji, udzielanie swym członkom pomocy instruktażowej i doradczej oraz przeprowadzanie egzaminów kwalifikacyjnych. Szczegółowy zakres zadań i. określa jej statut. Zgodnie z par. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2012 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne wnioskodawcy (Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 1117) - komisje powołuje właściwy organ statutowy I.. W myśl par. 27 ust. 1 cyt. rozporządzenia M.E.N członkowie komisji otrzymują wynagrodzenie za udział w przeprowadzonym egzaminie, które wypłaca i ustala Wnioskodawca, przy której powołano komisję. Członkowie komisji egzaminacyjnej są powoływani na pięcioletnią kadencję, desygnowani są przez poszczególne cechy zrzeszone w Izbie, a ostatecznie skład komisji egzaminacyjnej zatwierdza Zarząd . Pełnią swoje zadania na podstawie powołania - a tym samym „ nie są z nimi zawierane umowy cywilnoprawne na pełnienie tychże funkcji. Wynagrodzenie otrzymują na podstawie stosownej pisemnej uchwały Zarządu „które jest ustalane według stawki dotyczącej jednego ucznia. W oparciu o powyższą stawkę sumowana jest należność z tytułu pracy członka komisji egzaminacyjnej za okres w wymiarze mniejszym niż jeden miesiąc. Wynagrodzenie jest wypłacane gotówką do rąk członka komisji egzaminacyjnej po zakończonym egzaminie. Członek komisji egzaminacyjnej działa tylko okazjonalnie w terminach, w których przeprowadzane są egzaminy. Jego wynagrodzenie nie jest zatem stałe i otrzymywane każdego miesiąca kalendarzowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy przychody członków komisji egzaminacyjnej są przychodami z działalności wykonywanej osobiście?
  2. Jakie obowiązki ciążą na płatniku wynagrodzeń członków komisji egzaminacyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy: komisje egzaminacyjne powołuje Zarząd, nie są z nimi zawierane umowy cywilno-prawne. Wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę członkom komisji egzaminacyjnej stanowi dla nich przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z brzmieniem art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jako płatnik dokonuje wypłaty wynagrodzenia członkom komisji egzaminacyjnej jest obowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy i sporządzenia deklaracji PIT-11.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca wśród źródeł przychodów wymienił: „inne źródła”.


Stosownie do treści przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności” oznacza, że przychody wymienione w tym przepisie stanowią katalog otwarty, a zatem, do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne przychody, niewymienione w treści tego przepisu. Do kategorii przychodów z innych źródeł zalicza się te wszystkie przychody, które ze względu na sposób osiągnięcia nie mogą zostać zakwalifikowane do żadnych z konkretnych przychodów wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z par. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 2012 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne wnioskodawcy - komisje powołuje właściwy organ statutowy Wnioskodawcy. W myśl par. 27 ust. 1 cyt. rozporządzenia M.E.N członkowie komisji otrzymują wynagrodzenie za udział w przeprowadzonym egzaminie, które wypłaca i ustała I., przy której powołano komisję. Członkowie komisji egzaminacyjnej są powoływani na pięcioletnią kadencję, desygnowani są przez poszczególne cechy zrzeszone, a ostatecznie skład komisji egzaminacyjnej zatwierdza Zarząd I.. Pełnią swoje zadania na podstawie powołania - a tym samym, nie są z nimi zawierane umowy cywilnoprawne na pełnienie tychże funkcji. Wynagrodzenie otrzymują na podstawie stosownej pisemnej uchwały Zarządu, które jest ustalane według stawki dotyczącej jednego ucznia. W oparciu o powyższą stawkę sumowana jest należność z tytułu pracy członka komisji egzaminacyjnej za okres w wymiarze mniejszym niż jeden miesiąc. Wynagrodzenie jest wypłacane gotówką do rąk członka komisji egzaminacyjnej po zakończonym egzaminie. Członek komisji egzaminacyjnej działa tylko okazjonalnie w terminach, w których przeprowadzane są egzaminy. Jego wynagrodzenie nie jest zatem stałe i otrzymywane każdego miesiąca kalendarzowego.

Na uwagę w przedmiotowej sprawie zasługuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005 r. w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. Nr 215, poz. 1820), wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 22 marca 1989 r., o rzemiośle (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 ze zm.). Z treści § 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż komisje egzaminacyjne wnioskodawcy, zwane dalej „komisjami”, przeprowadzają egzaminy na tytuły czeladnika i mistrza, zwane dalej „egzaminami”, w odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła zawodach, występujących w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, określonej w odrębnych przepisach.


Stosownie do treści § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, Komisję powołuje właściwy organ statutowy Wnioskodawcy.


W związku z powyższym, stwierdzić należy, jako, że członkowie komisji egzaminacyjnej pełnią swoje zadania na podstawie powołania – a tym samym, nie są z nimi zawierane umowy cywilnoprawne na pełnienie tychże funkcji – iż uzyskane przez członka komisji należności należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem rzeczone należności nie mieszczą się w kategoriach szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 tejże ustawy.


Przychodów tych w żadnym przypadku nie można zakwalifikować do tzw. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.


Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 W zw. z art. 13 ust. 1 pkt 7, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Przychodami członków zarządów, rad nadzorczych i innych organów stanowiących osób prawnych z tytułu działalności wykonywanej osobiście opisanej w art. 13 pkt 7 UPDOF są przychody otrzymywane na podstawie samego aktu powołania w skład organu osoby prawnej (np. uchwały Zgromadzenia Wspólników lub Rady Nadzorczej), jak również na podstawie np. umowy zlecenia lub innej umowy cywilnoprawnej, tzw. umowy nienazwanej (umowy o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego itp.).

Mając na uwadze powyższe, uzyskane przez członków komisji egzaminacyjnej należności nie są w szczególności przychodami wymienionymi w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, bowiem realizacja zadań członka komisji nie odbywa się na podstawie umowy zlecenia, czy też umowy o dzieło (lecz powołania). Należności tych nie można również zakwalifikować do przychodów określonych w treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem komisja egzaminacyjna nie jest żadnym z organów stanowiących osób prawnych.

W konsekwencji, stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez członka komisji egzaminacyjnej stanowią przychody z innych źródeł. Przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali określonej w treści art. 27 ust. 1 cyt. ustawy.

Na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki, natomiast spoczywa na Nim obowiązek wynikający z art. 42a ww. ustawy podatkowej, w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: I. Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj