Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-931/10/BK
z 9 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-931/10/BK
Data
2010.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
mleko
mleko
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy


Istota interpretacji
Czy Spółdzielnia prawidłowo pomniejsza podatek VAT należny o podatek naliczony na fakturach RR wystawionych dla rolników ryczałtowych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 21 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku, z tytułu nabycia mleka od rolnika ryczałtowego- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku, z tytułu nabycia mleka od rolnika ryczałtowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia działa w oparciu o prawo spółdzielcze, statut oraz ustawę o grupach producentów i ich związek. Spółdzielnia liczy 40 członków, którzy są producentami i dostawcami mleka. Są to rolnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz rolnicy ryczałtowi. Za dostarczone mleko Spółdzielnia dokonuje zapłaty na konta bankowe dostawców na podstawie wystawionych faktur VAT oraz faktur RR. Zapłaty dokonywane są w terminie określonym w umowie na dostawę i skup mleka. Z należności za mleko potrącane są kwoty za towary i usługi dostarczane przez Spółdzielnię oraz kwoty odpisu na fundusz specjalny. Statutowy fundusz specjalny został wprowadzony w życie dnia 1 kwietnia 2010 r. uchwałą Rady Nadzorczej z dnia 26 marca 2010 r. Fundusz specjalny tworzą odpisy w wysokości jednego grosza od każdego sprzedanego litra mleka. Kwoty odpisów są ewidencjonowane na imiennych kontach dostawców mleka. Fundusz zgromadzony na koncie podlega zwrotowi na pisemny wniosek dostawcy mleka w ciągu 30 dni od złożonego wniosku. Zasady korzystania z funduszu reguluje regulamin. Fundusz stanowi formę samopomocy dostawcom mleka, z którego udzielane są pożyczki i zaliczki głównie na zapłatę towarów (pasz, koncentratów), związanych z produkcją mleka. Pożyczki udzielane są na podstawie złożonego wniosku zatwierdzonego przez zarząd Spółdzielni. Raty pożyczki potrącane są z należności za mleko. Spółdzielnia dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez rolników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni jak i z faktur RR wystawionych dla rolników ryczałtowych. Jak wynika z uzupełnienia wniosku należności potrącane są w oparciu o:


  • ustawę o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw,
  • ustawę o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych,
  • ustawę Prawo spółdzielcze.


Każdy dostawca w umowie na dostawy i skup mleka surowego wyraża zgodę na potrącanie z należności w formie kompensaty za miesięcznie dostarczane mleko, m.in. z następujących zobowiązań: potrąceń na fundusze zasobowy i specjalny, zgodnie z zapisami statutu Spółdzielni.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółdzielnia prawidłowo pomniejsza podatek VAT należny o podatek naliczony na fakturach RR wystawionych dla rolników ryczałtowych...


Zdaniem Wnioskodawcy, pomniejszenie podatku VAT należnego o podatek naliczony na fakturach RR jest prawidłowo dokonywane. Potrącenie za towary i usługi oraz potracenie Z tytułu odpisów na fundusz specjalny Spółdzielnia traktuje jako zapłatę za fakturę RR w terminie. Powyższe wynika z art. 116 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 (ust. 2 pkt 3 ww. artykułu).

Stosownie do treści art. 116 ust. 1 ww. ustawy, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać, m. in. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych (ust. 2 pkt 10 ww. artykułu)


Zgodnie z treścią ust. 6 ww. artykułu, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:


  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.


Warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych (art. 116 ust. 8 ustawy).

Stosownie do treści ust. 9a ww. artykułu, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Przez należność za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z zapłaty należności za dostarczone mleko opłat określonych w art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 363) - art. 116 ust. 9a ww. ustawy.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że podmioty nabywające produkty rolne (np. mleko) od rolników ryczałtowych mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą w tym przypadku stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo powyższe zostało uzależnione od konieczności spełnienia określonych warunków, m.in. zapłaty należności za produkty rolne, obejmującej również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu. Powyższy warunek dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów. Przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia, liczy 40 członków, którzy są producentami i dostawcami mleka. Są to rolnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz rolnicy ryczałtowi. Za dostarczone mleko Spółdzielnia dokonuje zapłaty na konta bankowe dostawców na podstawie wystawionych faktur VAT oraz faktur RR. Zapłaty dokonywane są w terminie określonym w umowie na dostawę i skup mleka. Z należności za mleko potrącane są kwoty za towary i usługi dostarczane przez Spółdzielnię oraz kwoty odpisu na fundusz specjalny. Fundusz specjalny tworzą odpisy w wysokości jednego grosza od każdego sprzedanego litra mleka. Kwoty odpisów są ewidencjonowane na imiennych kontach dostawców mleka. Fundusz zgromadzony na koncie podlega zwrotowi na pisemny wniosek dostawcy mleka w ciągu 30 dni od złożonego wniosku. Zasady korzystania z funduszu reguluje regulamin. Fundusz stanowi formę samopomocy dostawcom mleka, z którego udzielane są pożyczki i zaliczki głównie na zapłatę towarów (pasz, koncentratów) związanych z produkcją mleka. Pożyczki udzielane są na podstawie złożonego wniosku zatwierdzonego przez zarząd spółdzielni. Raty pożyczki potrącane są z należności za mleko, należności potrącane są w oparciu o:


  • ustawę o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw,
  • ustawę o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych,
  • ustawę Prawo spółdzielcze.


Każdy dostawca w umowie na dostawy i skup mleka surowego wyraża zgodę na potrącanie z należności w formie kompensaty za miesięcznie dostarczane mleko, m.in. z następujących zobowiązań: potrąceń na fundusze zasobowy i specjalny, zgodnie z zapisami statutu Spółdzielni.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Spółdzielni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego zryczałtowany zwrot podatku, o ile zostaną spełnione warunki określone w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie wystąpią przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 ww. ustawy. Zapłata za produkty rolne może zostać pomniejszona o kwotę dostarczonych rolnikowi ryczałtowemu towarów i usług, także wpłat na Fundusz specjalny utworzony przez Spółdzielnię.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj