Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1078c/10/RS
z 18 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1078c/10/RS
Data
2011.01.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
bilety
bilety
ewidencjonowanie
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
pośrednictwo
pośrednictwo
prowizje
prowizje
transport międzynarodowy
transport międzynarodowy
transport powietrzny
transport powietrzny


Istota interpretacji
Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej obrotu z tytułu świadczenia usług związanych z rezerwacją biletów lotniczych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.), uzupełnionym w dniach 29 listopada i 30 grudnia 2010 r., (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu świadczonej usługi - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 29 listopada i 30 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu świadczonej usługi.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m. in. na zakupie na zlecenie klienta biletów lotniczej komunikacji międzynarodowej (transportu osób). Klient zleca rezerwację zakupu biletu. Dokonuje Pan rezerwacji biletu bezpośrednio u przewoźnika lub zlecanej dokonanie innemu podmiotowi. Bilety są wystawiane przez przewoźnika na nazwisko zlecającego klienta. Zapłaty za bilet dokonuje Pana firma. Klient otrzymuje potwierdzenie rezerwacji oraz dokonuje zapłaty dla biura obejmującej bilet i prowizję. Przewoźnik nie wystawia dla biura faktury na zakup biletu, natomiast w przypadku zlecenia rezerwacji innemu podmiotowi, podmiot ten wystawia fakturę na zakup biletu i prowizję. Biuro nie jest w posiadaniu biletu. Przewoźnik generuje bilet elektronicznie zarówno, gdy rezerwacja dokonywana jest u przewoźnika, czy też u innego podmiotu. Odbiorcą i posiadaczem biletu jest klient. Przedmiotowe usługi były ewidencjonowane przez Pana na kasie fiskalnej przed dniem 1 stycznia 2010 r. Rezerwacja miejsc dotyczy przewozów pasażerskich rozkładowych. Zapłata za sprzedaż biletów i rezerwację dokonywana jest gotówką, co potwierdza dokument „Kasa przyjmie”, na którym uwidocznione jest wyłącznie nazwisko klienta oraz adnotacja „za bilet lotniczy”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy ewidencji na kasie fiskalnej podlega cała kwota pobrana od klienta, czy też tylko kwota dodatkowej opłaty – prowizji (bez ceny biletu)...


Zdaniem Wnioskodawcy, na kasie fiskalnej powinna być zaewidencjonowana prowizja.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W związku z tym, że Pana wniosek złożony w miesiącu październiku 2010 r. dotyczy stanu faktycznego niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w 2010 r.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 powołanej ustawy, stanowi odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), podatnicy są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

W oparciu o ust. 7 wskazanego paragrafu, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.


Z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224 poz. 1797) wynika, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono:


  • w poz. 43 „sprzedaż biletów komunikacji lotniczej oraz posiłków i towarów na pokładach samolotów”
  • w poz. 44 „sprzedaż biletów i rezerwacja miejsc przy przewozach rozkładowych pasażerskich, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”. Zgodnie z objaśnieniem do tej pozycji, nie dotyczy ono podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.


Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m. in. na nabywaniu biletów lotniczej komunikacji międzynarodowej (transportu osób). Na podstawie zlecenia dokonuje Pan, na nazwisko klienta, rezerwacji biletu bezpośrednio u przewoźnika lub zleca jej dokonanie innemu podmiotowi. Za bilet płaci Pana firma. Przy odbiorze biletu klient dokonuje zapłaty za bilet oraz dodatkowo za wykonaną usługę pośrednictwa (prowizję). Nie jest Pan w posiadaniu biletu. Jego odbiorcą i posiadaczem jest klient. Przewoźnik nie wystawia dla biura faktury na zakup biletu. Fakturę na zakup biletu i prowizję wystawia tylko podmiot, któremu ewentualnie zlecono dokonanie rezerwacji. Przedmiotowe usług były ewidencjonowane przez Pana na kasie fiskalnej przed dniem 1 stycznia 2010 r. Rezerwacja miejsc dotyczy przewozów pasażerskich rozkładowych. Zapłata za sprzedaż biletów i rezerwację dokonywana jest gotówką, co potwierdza dokument „Kasa przyjmie”, na którym uwidocznione jest wyłącznie nazwisko klienta oraz adnotacja „za bilet lotniczy”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje należy zauważyć, że w sytuacji, gdy bezpośrednio rezerwuje Pan bilety u przewoźnika nie otrzymując faktury VAT, nie dokonuje Pan sprzedaży biletów lotniczych w swoim imieniu. W związku z tym, iż na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. sprzedaż biletów lotniczych (wymieniona w poz. 43 załącznika do tego rozporządzenia), korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, ewidencjonowaniu podlega wyłącznie prowizja, o ile przedmiotowa sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Natomiast w sytuacji, kiedy usługi związane z rezerwacją biletów nabywa Pan od innego podmiotu, które - po doliczeniu marży - odsprzedaje klientowi, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, zaewidencjonowaniu podlega cała kwota otrzymana przez Pana od klienta (w tym za bilet), o ile przedmiotowa sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Wskazuje się, że od dnia 1 stycznia 2011 r. kwestia dotycząca zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży biletów komunikacji lotniczej została uregulowana w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w poz. 42 załącznika do ww. rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług oraz stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-1078a/10/RS oraz nr ITPP2/443-1078b/10/RS.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj