Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-952/10-2/JL
z 14 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-952/10-2/JL
Data
2010.12.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
przekazanie rzeczy
przekazanie rzeczy
przekazanie towarów
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania towarów, w okresie od 1 czerwca 2005 r., nie podlegają opodatkowaniu VAT, ponieważ dokonywane są na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. W związku z nabyciem towarów, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych określonych w ustawie o VAT.



Wniosek ORD-IN 880 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.09.2010 r. (data wpływu 16.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”) jest światowym liderem w dziedzinie ochrony zdrowia działającym na rynku produktów medycznych, farmaceutycznych i kosmetycznych. W ramach prowadzonej działalności, Spółka podejmuje liczne przedsięwzięcia mające na celu wsparcie sprzedaży dla pozyskania nowych, jak również utrzymania obecnych klientów Spółki. Wspomniane przedsięwzięcia są realizowane w szczególności w ramach następujących obszarów działalności (działach) Spółki:

  • Consumer (produkty kosmetyczne przeznaczone dla konsumentów),
  • Vision Care (wyroby optyczne, tj. soczewki kontaktowe i płyny do Soczewek),
  • Professional (wyroby medyczne dla odbiorców profesjonalnych, m.in. produkty ortopedyczne, nici/szwy chirurgiczne, produkty kardiologiczne oraz urządzenia do operacji laparoskopowych).
  • OCD (odczynniki chemiczne i aparatura diagnostyczna).

W ramach każdego z powyższych działów, prowadzone są różnorodne działania mające zwiększyć ilość sprzedawanych produktów Spółki (dalej jako „Towary”), w związku czym Spółka dokonuje szeregu nieodpłatnych wydań na rzecz swoich kontrahentów. Wartość Towarów w ramach nieodpłatnych wydań jest zróżnicowana.

Poniżej Spółka przedstawia opis poszczególnych kategorii przekazań

  1. wspólnych dla różnych działów, jak również
  2. specyficznych dla poszczególnych działów.

I. KATEGORIE NIEODPŁATNYCH PRZEKAZAŃ WYSTEPUJĄCE W RÓŻNYCH DZIAŁACH

Kategorie nieodpłatnych wydań Towarów, które mogą występować w dwóch lub więcej działach Spółki są dokonywane w ramach następujących działań:

1. Rabaty towarowe

Spółka udziela kontrahentom (nabywcom Towarów Spółki) tzw. rabatów towarowych, tj. w związku z dokonaniem przez kontrahenta zakupu Towarów o określonej wartości, Spółka przekazuje kontrahentom określoną dodatkową pulę Towarów. Przykładowo, w związku z dokonaniem zakupu 100 sztuk Towaru za cenę X, kontrahent otrzymuje dodatkowo 10 nieodpłatnych sztuk Towaru w późniejszym okresie.

Rabaty towarowe mogą być udzielane na podstawie umów z kontrahentami, zgodnie z którymi, kontrahentowi przysługuje dodatkowa partia towaru w przypadku przekroczenia określonego pułapu zakupów. Ponadto, dla utrzymania dobrych relacji z kontrahentami, Spółka udziela rabatów towarowych na podstawie odrębnych indywidualnych uzgodnień z kontrahentami. W tym przypadku, Spółka bierze również pod uwagę wartość obrotu danego kontrahenta, jak i jego potencjalne możliwości zwiększenia sprzedaży Towarów Spółki.

W dziale Vision Care, rabaty towarowe są udzielane przez Spółkę m.in. salonom i gabinetom optycznym (i obejmują przede wszystkim płyny do pielęgnacji soczewek kontaktowych). W ramach działu Professional, Spółka udziela rabatów odbiorcom profesjonalnym, przede wszystkim szpitalom i instytucjom ochrony zdrowia.

W dziale Consumer, rabaty towarowe przyznawane są sieciom i jednostkom handlowym, zgrupowanym w ramach tzw. kanału nowoczesnego (KAC - kluczowi klienci) oraz tradycyjnego (mniejsze sieci handlowe i poszczególne sklepy). Poza rabatami towarowymi przyznawanymi na podstawie zrealizowanego obrotu na zasadach ogólnych opisanych powyżej, nieodpłatne wydania mogą następować również w oparciu o pułapy nabyć określone w aktualnych promocjach handlowych. W zależności od warunków danej promocji lub uzgodnień z kontrahentem, Spółka przekazuje: (i.) produkty gratisowe w ramach zakupywanych pakietów Towarów Spółki (np. pakiet Towarów plus jeden dodatkowy gratis), (ii.) inne Towary znajdujące się w ofercie handlowej Spółki. Ponadto w obrębie kanału tradycyjnego, nieodpłatne wydania Towarów Spółki dokonywane są również na rzecz kierowników sklepów, w których prowadzona jest ich sprzedaż, za zrealizowanie odpowiednich poziomów sprzedaży Towarów.

Powyższe działania są bezpośrednio związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Celem powyższych działań jest bowiem przede wszystkim zachęcenie kontrahentów do kontynuowania współpracy i zwiększenia ilości nabywanych Towarów Spółki, jak również podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami. Głównym celem dokonywania powyższych nieodpłatnych przekazań jest zatem intensyfikacja sprzedaży Towarów przez Spółkę.

2. Sprzedaż premiowa skierowana do konsumentów

  1. Dział Consumer - promocje konsumenckie
    W ramach działu Consumer, Spółka nieodpłatnie przekazuje kontrahentom Towary przeznaczone do promocji konsumenckich, przede wszystkim w obrębie nowoczesnego kanału sprzedaży. W zależności od typu promocji, w związku z nabyciem określonego Towaru Spółki konsument może otrzymać gratis dodatkowy produkt (regularny produkt Spółki lub wersję w pomniejszonym opakowaniu).
  2. Dział Vision Care - karty lojalnościowe
    Ponadto, w ramach działu Vision Care, Spółka oferuje swoim kontrahentom uczestnictwo w programach lojalnościowych. Programy te pozwalają klientom salonów optycznych (konsumentom) otrzymać nieodpłatnie określone Towary, głównie płyny do pielęgnacji soczewek, lecz również same soczewki. W celu otrzymania Towarów, konsument musi spełnić określone warunki: posiadać kartę lojalnościową i dokonać określonej ilości nabyć soczewek kontaktowych, ustalonej w regulaminie programu lojalnościowego. Bezpłatne Towary zostają przekazane konsumentom za pośrednictwem salonów optycznych uczestniczących w programie. Omawiane promocje konsumenckie i programy lojalnościowe są bezpośrednio związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Mają one bowiem na celu zachęcenie konsumentów i kontrahentów do zwiększenia ilości nabywanych produktów Spółki jak również pozwalają na podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami i konsumentami.

3. Wprowadzenie nowego produktu na rynek (tzw. launch produktu)

  1. Dział Consumer - Towary przekazywane sieciom handlowym do tzw. zainstalowania
    W przypadku wprowadzenia przez Spółkę nowego produktu na rynek, niewielka ilość Towarów przekazywana jest do sieci handlowych w celu oceny właściwości nowego produktu przez sieci i umożliwienia im podjęcia decyzji o wprowadzeniu danego produktu do ich asortymentu. Ponadto, w ramach działu Professional, Spółka przekazuje na rzecz klientów instytucjonalnych nowo wprowadzane na rynek Towary, aby umożliwić zapoznanie się przez personel medyczny z właściwościami Towaru i oceny jego jakości. Ponadto przekazania dokonywane są niewątpliwie w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, tj. przede wszystkim w celu zaprezentowania kontrahentom nowo oferowanych przez Spółkę Towarów, wprowadzenia Towarów do asortymentu kontrahenta i tym samym w celu zintensyfikowania sprzedaży Towarów.

4. Szkolenia

Spółka podejmuje różnego rodzaju działania szkoleniowe, w ramach których dokonuje nieodpłatnych wydań Towarów. Poza Towarami wykorzystywanymi na potrzeby szkoleniowe (demonstracyjne), Spółka przekazuje sporadycznie uczestnikom szkoleń pewną pulę darmowych egzemplarzy swoich Towarów.

  1. Dział Consumer - szkolenia dla kontrahentów (sieci handlowych)
    Spółka organizuje szkolenia tematyczne dla pracowników dotyczące poszczególnych marek, w celu omówienia ogólnej strategii danej marki, bądź omówienia właściwości nowych produktów, które zostały wprowadzone przez Spółkę na rynek.
  2. Dział Consumer - szkolenia dla przedstawicieli służby zdrowia (w ramach tzw. programów profesjonalnych)
    Nieodpłatne wydania Towarów Spółki dokonywane są również w związku z prowadzonymi przez Spółkę szkoleniami, przeznaczonymi dla przedstawicieli służby zdrowia o poszczególnych specjalnościach. Są to np. szkolenia skierowane do położnych (produkty dziecięce) lub farmaceutów (określone marki kremów). Możliwość użycia i wypróbowania nieodpłatnie wydawanych Towarów ma spowodować ich dalsze rekomendowanie konsumentom/pacjentom.
  3. Dział Vision Care - szkolenia dla specjalistów z podstaw aplikacji soczewek
    Jedną z form wsparcia sprzedaży Towarów Spółki jest organizacja szkoleń dla lekarzy z podstaw aplikacji soczewek kontaktowych, odbywających się w różnych miastach w Polsce. Przekazanie soczewek w ramach szkolenia umożliwia lekarzom poznanie prawidłowej techniki aplikacji soczewek oraz szczególnych właściwości soczewek oferowanych przez Spółkę.
  4. Dział Vision Care - indywidualne warsztaty w salonach optycznych
    Spółka organizuje również indywidualnie warsztaty dla specjalistów (lekarzy okulistów i optometrystów) w poszczególnych salonach optycznych, w którym można skorzystać z porady specjalisty. Podczas warsztatu przedstawiciel Spółki, przy wykorzystaniu nieodpłatnie przekazanych Towarów Spółki, szkoli specjalistów w zakresie technik aplikacji soczewek, jak również ma możliwość prezentacji Towarów Spółki.
  5. Dział Professional - wydania na cele szkoleniowo-poznawcze pracowników
    W ramach Działu Professional, określona pula Towarów wykorzystywana jest na cele szkoleniowo-poznawcze pracowników Spółki. Wydania Towarów w tym zakresie umożliwiają zapoznawanie się pracowników Spółki, odpowiedzialnych za sprzedaż Towarów, z właściwościami i parametrami Towarów, a w szczególności pozwalają pracownikom przetestowanie właściwości nowych Towarów wprowadzanych na rynek. Należy podkreślić, iż przekazywane Towary nie są (i nie mogą być obiektywnie) przeznaczone na cele osobiste pracowników, ponieważ ze względu na specyfikę produktów są one obiektywnie przeznaczone do profesjonalnych odbiorców, np. szpitali (wydania obejmują np. endoprotezy).
    Dodatkowo należy zaznaczyć, że w Dziale Professional prowadzone są szkolenia, gdzie wykorzystuje się Towary wyłącznie w charakterze próbek demonstracyjnych (wydania te nie są objęte przedmiotem zapytania).

Wydania Towarów dokonywane w ramach wyżej opisanych szkoleń są niewątpliwie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Wpływają one bowiem na wzrost świadomości marki, uzyskanie przez kontrahentów odpowiedniej wiedzy o zaletach Towarów będących w ofercie Spółki, jak również informacji o właściwościach nowo oferowanych przez Spółkę Towarów. Ważnym celem wydań w ramach szkoleń jest również uzyskanie wpływu na pozytywną rekomendację produktu przez przedstawicieli służby zdrowia wobec konsumentów. Ponadto, odpowiednie przeszkolenie specjalistów (np. z technik aplikacji soczewek) wpływa na możliwość uzyskania profesjonalnej porady przez konsumenta i jego większą satysfakcję z zakupu Towaru Spółki. Podobnie udostępnienie Towarów pracownikom Spółki w celu właściwego ich przeszkolenia pozwala na udzielanie kontrahentom profesjonalnych informacji co do właściwości danego produktu. Wszystkie powyższe działania służą w efekcie intensyfikacji sprzedaży Towarów Spółki.

5. Szeroko pojęta prezentacja zalet produktu

Dodatkowo, Spółka podejmuje szereg innych działań, które pozwalają na przedstawienie oferty handlowej Spółki i w ramach których Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań Towarów.

  1. Dział Vision Care – prezentacja soczewek na wizytach w salonach optycznych
    Przedstawiciele Spółki uczestniczą w spotkaniach w salonach i gabinetach optycznych (tzw. patch testach), podczas których prezentują specjalistom (okulistom i optometrystom) oraz personelowi sprzedażowemu soczewki kontaktowe. Uczestniczący w spotkaniu pracownicy salonów i specjaliści mają możliwość poznania oferowanych przez Spółkę Towarów, fizycznego ich przetestowania oraz mogą porównać właściwości Towarów Spółki z produktami konkurencji.
  2. Dział Consumer - wydania na rzecz pracowników służby zdrowia i instytucji ochrony zdrowia (tzw. programy profesjonalne)
    W ramach działu Consumer, Spółka dokonuje również szeregu wydań na rzecz instytucji ochrony zdrowia i przedstawicieli służby zdrowia (np. lekarzy różnych specjalności, stomatologów, położnych), którzy mogą mieć wpływ na rekomendację danego produktu, tj. na wybór produktu Spółki przez konsumentów. Poza opisanymi wcześniej szkoleniami, przekazania mogą być dokonywane m.in. w ramach konferencji i targów przeznaczonych dla przedstawicieli służby zdrowia, wydań na rzecz poszczególnych przedstawicieli służby zdrowia (a za ich pośrednictwem na rzecz konsumentów) lub przekazań na potrzeby uzyskania rekomendacji danej organizacji o uznanej renomie.

  • Przekazania związane z uczestnictwem w konferencjach
    Spółka bierze udział w kongresach, konferencjach lub targach organizowanych przez instytucje ochrony zdrowia bądź organizacje związane z ochroną zdrowia (np. Okręgową Izbę Pielęgniarek). Podczas wspomnianych przedsięwzięć, przedstawiciele Spółki mają możliwość prezentacji Towarów Spółki, ich właściwości działania, jak również rozpowszechniania informacji o ofercie Spółki. W przypadku, gdy Spółka uczestniczy w targach handlowych, wystawia własne stoisko, na którym każdy z zainteresowanych przedstawicieli służby zdrowia ma możliwość samodzielnego poznania właściwości Towarów i ich przetestowania.
  • Indywidualne przekazania na rzecz przedstawicieli służby zdrowia
    Ponadto, przedstawiciele handlowi Spółki przekazują nieodpłatnie Towary podczas spotkań z poszczególnymi specjalistami (lekarzami lub farmaceutami). W trakcie takich spotkań lekarze farmaceuci mają możliwość zapoznania się z właściwościami Towarów. Co więcej, powyższe spotkania i związane z tym wydania Towarów Spółki mają także na celu ich dalsze rekomendowanie pacjentom. Spółka prowadzi również promocję Towarów poprzez przesyłanie Towarów do osób mających wpływ na rekomendację potencjalnym klientom - konsumentom (przykładem mogą być płyny do płukania jamy ustnej przesyłane stomatologom, kremy do rąk lub stóp przesyłane lekarzom dermatologom, produkty marki OB przesyłane ginekologom).
    Przedmiotowe Towary, przekazywane podczas spotkań lub pocztą, są co do zasady przekazywane łącznie z ulotkami, broszurami lub materiałami informacyjnymi.

Oprócz powyższego, produkty dziecięce do pielęgnacji skóry, są przekazywane:

- przy uczestnictwie położnych w ramach zajęć szkół rodzenia;
- do lekarzy ginekologów, którzy przekazują je pacjentkom podczas wizyt kontrolnych (np. badań USG).

  • Przekazanie związane z badaniem Towarów
    W celu uzyskania rekomendacji produktu przez instytucje o uznanej renomie, np. Centrum Zdrowia Dziecka („CZD”) lub Polskiego Towarzystwa Alergologicznego („PTA”), Spółka przekazuje określoną pulę Towarów do tych instytucji, umożliwiając im sprawdzenie właściwości Towarów i przetestowanie pod względem możliwości ich przeznaczenia np. dla noworodków lub alergików. Działania takie podejmowane są za każdym razem, gdy Spółka zmienia skład produkowanych Towarów (kosmetyków) lub zmienia dostawców Towarów (co wpływa na formułę produktu).

Wszystkie opisane wyżej działania są bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż umożliwiają Spółce zaprezentowanie zalet danego produktu (bądź na bezpośredniej wizycie, bądź konferencji lub targach, bądź za pośrednictwem poczty). Możliwość użycia Towaru przez dane pracownika, specjalistę lub przedstawiciela służby zdrowia zapewnia mu odpowiednią wiedzę na temat właściwości produktu. Bardzo ważnym celem wydań w ramach powyższych działań jest również uzyskanie wpływu na pozytywną rekomendację produktu przez przedstawicieli służby zdrowia wobec konsumentów. Ponadto, uzyskanie pozytywnej rekomendacji PTA i CZD pozwala na lepszą promocję marki wśród potencjalnych nabywców.

6. Akcje marketingowe skierowane do konsumentów

  1. Dział Vision Care
    Przekazania w ramach działu Vision Care realizowane są również w ramach różnego rodzaju akcji marketingowych. Przykładowo, Spółka przekazuje nieodpłatnie Towary na kampanie marketingowe na uczelniach wyższych. Powyższe akcje marketingowe umożliwiają studentom zaznajomienie się z oferowanymi przez Spółkę Towarami (soczewkami). W celu organizacji kampanii, Spółka wynajmuje stoisko na uczelni, na którym prezentuje Towary. Ponadto, zainteresowani studenci mogą pod opieką lekarza poznać prawidłowy sposób aplikacji soczewek kontaktowych, jak i nieodpłatnie otrzymać oferowane przez Spółkę Towary. Za przykład akcji marketingowych mogą posłużyć również organizowane przez Spółkę akcje polegające na promowaniu Towarów w budynku, w którym Spółka ma siedzibę. W celu zachęcenia do zakupów swoich Towarów określonych marek, Spółka podejmuje również ich promocję wśród młodzieży. Dlatego też prowadzi tzw. programy edukacyjne wśród uczennic gimnazjów. W ramach wspomnianych programów, przedstawiciele Spółki organizują spotkania w gimnazjach z udziałem specjalistów, podczas których przekazują próbki Towarów wraz z materiałami edukacyjnymi. Wspomniane działania mają na celu umożliwienie zapoznania się przez konsumentów z oferowanymi przez Spółkę Towarami i sprawdzenie komfortu użytkownika, wzrost świadomości marki, a w konsekwencji zwiększenie sprzedaży Towarów. Nieodpłatne wydania Towarów w powyższym zakresie są zatem niewątpliwie związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

II. PRZEKAZANIA SPECYFICZNE DLA POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁÓW

Dodatkowo Spółka przedstawia kategorie nieodpłatnych przekazań, które są specyficzne dla danego działu Spółki:

  1. Dział Consumer - wydania do agencji marketingowych dla badań konsumenckich
    W celu sprawdzenia właściwości produkowanych Towarów, efektów ich działania i opinii konsumentów, Spółka przekazuje nieodpłatnie te Towary do profesjonalnych agencji marketingowych i badawczych. Wspomniane agencje przy udziale konsumentów, i przy użyciu przekazanych Towarów, mają możliwość oceny ich skutków oddziaływania - m.in. ich zapachu, konsystencji, właściwości kosmetycznych. W ramach badań konsumenckich, Spółka wydaje agencji Towary przeznaczone na potrzeby demonstracyjne, jak i Towary przeznaczone do przekazania konsumentom.
    Powyższe wydania Towarów są bezpośrednio związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, gdyż badania konsumenckie pozwalają Spółce na lepsze dostosowanie Towarów do potrzeb nabywców, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży Towarów Spółki.
  2. Dział Vision Care - wydania soczewek diagnostycznych (próbek)
    Należy również wskazać iż Spółka przekazuje nieodpłatnie salonom optycznym próbki soczewek kontaktowych (tzw. soczewki diagnostyczne), które są przedmiotem odrębnego wniosku o indywidualną interpretację.
  3. Dział Professional - realizacja warunków przetargowych
    W ramach działu Professional, sprzedaż Towarów odbywa się m.in. w ramach realizacji zamówień publicznych składanych przez odbiorców profesjonalnych, m.in. przez szpitale. W przypadku wygrania przetargu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, Spółka zobowiązana jest do wypełnienia warunków zamówień określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej jako „SIWZ”). W zapisach SIWZ określone są Towary, które Spółka zobowiązuje się dostarczyć zamawiającemu (np. szpitalowi). Ponadto, w postanowieniach SIWZ, zamawiający niejednokrotnie wymienia Towary, które podlegają nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz zamawiającego (tj. dodatkowo do Towarów sprzedawanych w ramach danego zamówienia).
    W związku z powyższym, realizacja zamówienia przez Spółkę nie byłaby możliwa bez nieodpłatnego przekazania określonych dodatkowych Towarów, zgodnie z wymogami zamawiającego określonego w SIWZ. Tym samym nieodpłatne przekazanie Towaru jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Ponadto należy zaznaczyć, iż na potrzeby przetargów, które dopiero się toczą, Spółka przekazuje próbki Towarów do przetestowania przez zamawiającego. Powyższe próbki nie Są jednak przedmiotem zapytania.
  4. Dział OCD - wydania w oparciu o specyficzne warunki umów
    Poza udzielaniem kontrahentom rabatów towarowych, w ramach działu OCD, Spółka przekazuje nieodpłatnie Towary (głównie odczynniki chemiczne służące do badań) m.in. poprzez wypełnianie specyficznych warunków umów, na podstawie których Spółka zobowiązana jest do nieodpłatnych wydań Towarów. Za przykład w tym zakresie może posłużyć umowa Spółki, zawarta z zakładem opieki zdrowotnej, w ramach której Spółka zobowiązała do przekazania odczynników chemicznych niezbędnych do przeprowadzania badań - w ilościach równoważnych liczbie zakupionych przez zakład opieki zdrowotnej innych Towarów Spółki (określonych testów do badań laboratoryjnych).
    Powyższe wydania niewątpliwie służą intensyfikacji sprzedaży Towarów Spółki, są zatem związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

III. INNE NIEODPŁATNE PRZEKAZANIA

Należy zaznaczyć, że Spółka może potencjalnie podejmować w przyszłości również inne działania w zakresie wsparcia sprzedaży, z którymi łączyć się będzie konieczność nieodpłatnego przekazania Towarów. Ewentualne nowe działania podejmowane przez Spółkę powinny jednak mieć również na celu m.in. zachęcenie kontrahentów oraz konsumentów do zwiększenia zakupów Towarów Spółki, uatrakcyjnienia oferty Spółki oraz zbudowania dobrych relacji z kontrahentami, lub też umożliwienie kontrahentom, przedstawicielom służby zdrowia oraz konsumentom zapoznanie się z Towarami Spółki. Tym samym, ewentualne inne typy nieodpłatnych przekazań, które służyłyby podobnym celom co przekazania opisane w niniejszym wniosku (tj. docelowo prowadziłyby do intensyfikacji sprzedaży Towarów Spółki), byłyby również związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Ponadto, Spółka zaznacza, iż dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem wydawanych bezpłatnie Towarów. Do tej pory, w związku nieodpłatnymi wydaniami Towarów opisanymi w niniejszym wniosku Spółka rozliczała także podatek VAT należny (tj. Spółka traktowała nieodpłatne wydania Towarów jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy czynność polegająca na nieodpłatnym przekazaniu przez Spółkę opisanych powyżej Towarów, nie stanowi czynności zrównanej z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i w konsekwencji, nie podlega opodatkowaniu VAT...
  2. Czy w świetle art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciami powyższych Towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania Towarów, w okresie od 1 czerwca 2005 r., nie podlegają opodatkowaniu VAT, ponieważ dokonywane są na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.
  2. W związku z nabyciem Towarów, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych określonych w Ustawie o VAT.

1. Opodatkowanie podatkiem VAT należnym przekazań Towarów

Należy zwrócić uwagę, iż przepisy obecnie obowiązującej Ustawy o VAT nie zawierają żadnych odrębnych regulacji, odnoszących się wprost do przekazania (lub zużycia) towarów przez podatników w ramach prowadzonych przez nich akcji wsparcia sprzedaży oraz innych działań marketingowych. W celu określenia konsekwencji takich przekazań w zakresie VAT, należy odnieść się do ogólnych zasad opodatkowania zawartych w Ustawie o VAT.

Przepis art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT wskazuje zamknięty katalog czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu VAT w Polsce podlega:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspótnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy wskazać, że Ustawa o VAT formułuje zasadę, iż warunkiem opodatkowania dostawy towarów lub świadczenia usług jest odpłatność za te czynności. W myśl powyższej zasady, nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu VAT, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji wskazanych w przepisach Ustawy o VAT. W odniesieniu do dostawy towarów, taki wyjątek od powyższej zasady odpłatności wprowadza przepis art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym przez dostawę towarów (...) rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części”.

W świetle powołanego przepisu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, przekazanie towarów bez wynagrodzenia na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest dostawą towarów w rozumieniu Ustawy o VAT. Konsekwentnie, czytając powyższy przepis a contrario, należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią bezpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika nie jest dostawą towarów w rozumieniu Ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT.

Potwierdzeniem powyższego jest fakt zmiany treści przepisu art. 7 ust. 3 Ustawy o VAT w wyniku nowelizacji Ustawy o VAT Z dnia 21 kwietnia 2005 r. (Dz. U. z 2005 r., nr 90, poz. 756) z mocą obowiązywania od dnia 1 czerwca 2005 r. W stanie prawnym obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r., przepis ten stanowił, że zasady określonej w art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, nie stosowało się do „przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem”. Usunięcie frazy: „jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem” oznacza, zdaniem Spółki, że ustawodawca jasno doprecyzował, że art. 7 ust. 3 Ustawy o VAT nie dotyczy przekazań na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (dlatego, że tego typu czynności są efektywnie wyłączone z zakresu opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT).

Obecnie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT „przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów małej wartości i próbek”. W przypadku Spółki, powołany przepis ust. 3, co do zasady, nie ma zastosowania, ponieważ przekazywanie przez Spółkę Towarów wiąże się z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, a zatem na mocy powołanego przepisu art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, nieodpłatne przekazania Towarów nie będą podlegać opodatkowaniu VAT.

Jak wskazano powyżej, w omawianym przypadku zastosowanie wykładni językowej przepisu art. 7 ust. 2 w powiązaniu z art. 7 ust. 3 Ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu VAT podlegać mogą tylko przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (o ile podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów przekazywanych bez wynagrodzenia). Nieodpłatne przekazywanie przez Spółkę Towarów w ramach działalności wspierającej sprzedaż tj. m.in. wysyłanie Towarów do kontrahentów, dołączanie Towarów do realizowanych zamówień, przekazywanie w związku z organizacją szkoleń lub kampanii promujących markę Spółki, jak również inne opisane w stanie faktycznym wydanie, jest działaniem ściśle związanym z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem nakierowanym na zwiększenie sprzedaży znajdujących się w jej ofercie towarów handlowych, wprowadzenie nowych produktów bądź ich ulepszonych wersji oraz kształtowanie dobrego wizerunku Spółki.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w doktrynie. W szczególności, wskazuje na nie Janusz Zubrzycki w Leksykonie VAT 2010 (Leksykon VAT Oficyna Wydawnicza „Unimex”, Wrocław 2010. Wydanie i, str. 106-110; pogrubienie tekstu jak w oryginale), który stwierdza: „Czynności przekazania i zużycia towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy mają charakter czynności nieodpłatnych, a te, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu VAT, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji wskazanych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz w art. 8 ust. 2. Zakres zatem opodatkowania czynności przekazania i zużycia towarów i usług na cele reprezentacji i reklamy, musi być rozpatrywany z uwzględnieniem tych przepisów.

Zarówno w art. 7 ust. 2, jak i w art. 8 ust. 2 wskazano, że opisanie w nich czynności (nieodpłatnego) przekazania i zużycia towarów (art. 7 ust. 2) oraz nieodpłatnego świadczenia usług (art. 8 ust. 2), podlegają opodatkowaniu jedynie wówczas, jeżeli ich dokonanie nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (z prowadzeniem przedsiębiorstwa - art. 8 ust. 2), a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które posłużyły tym czynnościom”.

Dalej autor stwierdza, iż w świetle zmiany treści art. 7 ust. 3 Ustawy o VAT, od 1 czerwca 2005 r., przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem, nie może być klasyfikowane jako dostawa towarów: „(...) od 1 czerwca 2005 r. wszelkie czynności nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, czyli w związku z funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np. w związku z czynnościami reprezentacji i reklamy, sponsoringu, czy tzw. sprzedaży premiowej) - nie podlegają opodatkowaniu, gdyż przedmiotu opodatkowania nie można domniemywać, jeżeli stanowione w tym zakresie przepisy w żaden sposób tego nie określają”. Ponadto autor zauważa, że „Obecnie (...) żaden przepis art. 7 ust. 1-9 ustawy o VAT nie wskazuje (...) „że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, czego skutkiem jest pozostawanie tych czynności poza regulacją VAT, jako czynności nieopodatkowanych.”

Spółka zwraca uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie zarówno w ugruntowanej linii orzecznictwa sądów administracyjnych, jak również w indywidualnych interpretacjach udzielonych przez organy skarbowe.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie przede wszystkim w uzasadnieniu orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 maja 2008 r. (Sygn. akt I FSK 600/07), w którym stwierdzono, że „w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. tj. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów.”

Rozpatrując przedmiotową kwestię na gruncie prawa wspólnotowego w kontekście brzmienia art. 5 ust. 6 Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG; Dziennik Urzędowy UE, L 145, z dnia 13 czerwca 1977 r.; dalej: „VI Dyrektywa VAT”), obecnie art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy UE, L 347 z dnia 11 grudnia 2006 r.; dalej: „Dyrektywa VAT”), zgodnie z którym czynność nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem należałoby opodatkować, NSA stwierdził, iż przedmiotu opodatkowania (czynności rodzących powstanie obowiązku podatkowego) nie można bowiem domniemać i określać go w oparciu o stosowanie wykładni celowościowej lub prowspólnotowej, prowadzącej do rozszerzenia obowiązku podatkowego na czynności, które w świetle treści interpretowanych przepisów, nie są objęte takim obowiązkiem. Od 1 czerwca 2005 r. czynienia takiej wykładni art. 7 ust. 2 i 3 Ustawy o VAT, która pozwalałaby w zgodzie z art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy na opodatkowanie przekazywanych towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, musi zostać uznane za niedopuszczalną wykładnię contra legem, naruszającą przy tym art. 217 i art. 2 Konstytucji. (...) rezultaty tej wykładni - poprzez rozszerzenie zakresu obowiązku podatkowego poza granice zakreślone przepisami krajowych ustaw podatkowych - nie mogą naruszać zasad wynikających z obowiązującej Konstytucji RP, godząc w prawa obywateli (podmiotów) polskich (art. 2 i art. 217 Konstytucji RP).”

Powyższe stanowisko w zakresie nieodpłatnego przekazania Towarów na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zostało również wyrażone w uzasadnieniu do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 3 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Wr 152/07), w którym wyrażono następujący pogląd: „... zmiany wprowadzone do ustawy VAT, które nabrały mocy prawnej z dniem 1 czerwca 2005 r., usunęły zapisy będące źródłem rozbieżnych interpretacji i największych kontrowersji związanych z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Niespójny zapis ust. 3 zastąpiono brzmieniem „przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek”. Obecnie zestawiając brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy z ust. 3 nie powinno ulegać wątpliwości, że opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cel inny niż związany z prowadzoną działalnością. Natomiast ze znowelizowanych przepisów art. 7 ust. 3-7 ustawy wynika, że nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie, mające charakter darowizny, wszelkich towarów na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika (...)”.

Ponadto w uzasadnieniu wskazano, że „brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT od 1 czerwca 2005 r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT, jako zrównane z odpłatną dostawą towarów”.

Stanowisko zaprezentowane powyżej zostało również wyrażone w uzasadnieniu do orzeczenia WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 984/07 z dnia 17 sierpnia 2007 r.).

Również w postanowieniu Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 23 grudnia 2005 r. nr PV/443-426/lV/2005/JW (Pl/005-1861/05/P/09), wyrażono pogląd, iż dostawą towarów, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, będzie również czynność przekazania przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jednakże tylko wówczas, gdy przekazanie to nastąpi na cele inne niż związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem.”

Przedstawione powyżej stanowisko zostało potwierdzone również w ostatnim orzecznictwie NSA. Spółka pragnie zwrócić szczególną uwagę na orzeczenie NSA z 23 marca 2009 r. (sygn. akt I FPS 6/08). W uzasadnieniu do analizowanego wyroku stwierdzono, iż art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT odnosi się także do przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. „Oznacza to, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazania towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika. Czynności wymienione w punktach 1 i 2 ust. 2 zostały podane jedynie, jako przykłady (gdyż poprzedza je sformułowanie „w szczególności”) wskazanego w części wstępnej tego ustępu przekazania towarów na cele inne niż związane prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.”

W analizowanym wyżej orzeczeniu NSA stwierdzono również, iż problemem jaki uwidacznia się w związku z odczytaniem treści art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT w oparciu o wykładnię gramatyczną jest zawężenie zakresu przedmiotowego opodatkowania w porównaniu do unormowań zakreślonych w prawie wspólnotowym. Mając bowiem na uwadze rozważania ETS w wyroku w sprawie Kuwait Petroleum, należy przyjmować, że celem nakreślonym w art. 5 ust. 6 Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE) było objęcie opodatkowaniem również tych nieodpłatnych przekazań towarów, które związane były z prowadzonym przedsiębiorstwem. Sąd krajowy jest zobowiązany dokonywać wykładni prawa wspólnotowego, tak dalece jak to możliwe w świetle brzmienia i celu Dyrektywy, aby osiągnąć cel dyrektywy, a w ten sposób wypełnić art. 249 akapit 3 TWE.

W tej sytuacji należy rozważyć, czy jest możliwe dokonanie wykładni art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. z uwzględnieniem wykładni prowspólnotowej, tak aby rozumienie tych przepisów odpowiadało wskazanym normom prawa wspólnotowego, które czynności przekazania towarów na cele związane z działalnością podatnika uznają za opodatkowane, jeżeli wiąże się z nimi prawo odliczenia podatku naliczonego.

Jednak w sytuacji wadliwej transpozycji art. 5 ust. 6 VI Dyrektywy (obecnie art. 16 Dyrektywy VAT) do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług, brak jest podstaw do dokonywania wykładni przepisów art. 7 ust. 2 i 3 tej ustawy w sposób, który odpowiadałby treści art. 5 ust. 6 Szóstej Dyrektywy. W dalszej części uzasadnienia NSA wskazał, iż prowspólnotowa wykładnia prawa powinna mieć miejsce wyłącznie wówczas, gdy wykładnia językowa nie prowadzi do odpowiedzi w przedmiocie treści przepisów prawa krajowego. Wykładnia prowspólnotowa nie powinna mieć miejsca, gdy będzie prowadziła do rezultatów sprzecznych z efektami wykładni językowej, mogłoby to bowiem doprowadzić do niedopuszczalnej wykładni contra legem.

Zatem w sytuacji, gdy porównanie treści transponowanego przepisu dyrektywy i unormowania krajowego wskazuje, że nadanie regulacji krajowej znaczenia wynikającego z bezwarunkowej i precyzyjnej normy unijnej prowadziłoby do sprzeczności z brzmieniem gramatycznym przepisu krajowego, sąd - w przypadku, gdy podatnik domaga się zastosowania tej normy w sposób określony w dyrektywie - powinien odmówić zastosowania normy prawa krajowego i umożliwić obywatelowi skorzystanie z unormowania wspólnotowego. Jeżeli jednak podatnik stosuje się do dyspozycji wadliwie transponowanej normy krajowej, uznając, że jest ona dla niego korzystniejsza, brak jest podstaw do dokonywania wykładni prowsoólnotowej tej normy, prowadzącej do wykładni contra legem i nakładania na obywatela obowiązków wynikających tylko z samej dyrektywy.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znalazło swoje odzwierciedlenie również w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 23 czerwca 2009 r. (sygn. akt I SA/Wr 508/09). W uzasadnieniu do powyższego wyroku wskazano, iż „z gramatycznej wykładni przepisów art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, w ich brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. wynika obecnie jedynie, że „przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem” (ust. 2), w postaci - „drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek” (ust. 3) - nie podlega opodatkowaniu VAT i to niezależnie od tego, czy przy nabyciu przekazywanych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub części czy też takie prawo nie przysługiwało.

Czynienie w tej sytuacji - jak w zaskarżonej interpretacji - wykładni celowościowej art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT prowadzącej do rozszerzenia zakresu przedmiotowego opodatkowania (obowiązku podatkowego) w oparciu o treść przepisu ustępu 3, poza zakres pomieszczony w normie ustępu 2, wynikający z zastosowania do niej wykładni gramatycznej - uznać należy za niedopuszczalne. W tej sytuacji w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r., nie stanowi dostawy przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów.”

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz argumentację przedstawioną powyżej, Spółka stoi na stanowisku, iż dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania Towarów są bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wniosek ten wynika z faktu, iż opisane powyżej typy nieodpłatnych wydań mają na celu przede wszystkim uatrakcyjnienie oferty Spółki, zbudowanie dobrych relacji z kontrahentami, motywowanie kontrahentów i konsumentów do zwiększania wolumenu nabyć, jak również wzrost świadomości kontrahentów, przedstawicieli służby zdrowia i konsumentów w zakresie właściwości Towarów oferowanych przez Spółkę. Tym samym, powyższe działania niewątpliwie ukierunkowane są na zwiększenie sprzedaży Towarów Spółki, których dostawy są opodatkowane podatkiem VAT.

Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania Towarów, w okresie od 1 czerwca 2005 r., nie podlegają opodatkowaniu VAT.

2. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Towarów

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadku Spółki, prowadzona przez nią działalność polega m.in. na sprzedaży kosmetyków, wyrobów optycznych, wyrobów medycznych, a także odczynników chemicznych, których dostawy stanowią czynności opodatkowane VAT. Spółka zwraca uwagę, że dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania Towarów są ściśle i bezpośrednio związane z ww. działalnością. W szczególności mają one na celu zachęcanie klientów do dokonywania kolejnych zakupów i zwiększenia skuteczności sprzedaży oferowanych produktów Spółki. Dodatkowo, czynności te służą budowaniu dobrej renomy przedsiębiorstwa Spółki i produktów znajdujących się w ofercie Spółki.

W efekcie, stanowią one integralny element prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa. Z uwagi na powyższe, a w szczególności biorąc pod uwagę wyraźny i bezpośredni związek przekazań Towarów z całokształtem działalności gospodarczej Spółki (opodatkowanej VAT), w ocenie Spółki nie powinno ulegać wątpliwości, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciami Towarów na zasadach ogólnych, w szczególności na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. Bez znaczenia pozostaje w tym zakresie fakt, że sama czynność nieodpłatnego wydania Towarów nie podlega opodatkowaniu VAT.

Należy podkreślić, że prawidłowość powyższego podejścia została potwierdzona w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości („ETS”). W szczególności, w orzeczeniu w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz z 26 maja 2005 r., ETS stwierdził, iż: „choć emisja nowych akcji nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT (…) to podatnik ma prawo do odliczenia całości VAT od wydatków poniesionych na zakup usług, związanych z emisją akcji, o ile wszystkie transakcje dokonywane przez tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane. Podatnik ma, zatem prawo do odliczenia całkowitej kwoty VAT naliczonego od zakupu usług niezbędnych do zrealizowania emisji akcji, o ile dokonuje on, w ramach swojej działalności, wyłącznie sprzedaży opodatkowanej VAT.” Zbliżone stanowisko wyrażone zostało orzeczeniu ETS w sprawie Midland Bank plc (C-98/98).

Ponadto, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem towarów lub usług, które następnie wykorzystano do czynności niepodlegającej bezpośrednio opodatkowaniu VAT, lecz w istocie służącej działalności opodatkowanej, prawidłowość stanowiska Spółki potwierdzają poniższe interpretacje polskich organów podatkowych:

  • Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z dnia 23 grudnia 2005 r. nr PV/443-426/IV/2005/JW (Pl/005-1861/05/P/09), zgodnie z którym „nabyte towary są wykorzystywane bezpośrednio do wykonania czynności nieopodatkowanej (nieodpłatne przekazanie towarów), która to jednak czynność - jak wynika z treści złożonego wniosku - służy działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanej przez Podatnika. Celem zakupu tych towarów jest wprawdzie ich nieodpłatne przekazanie kontrahentom (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT), jednakże czynność ta jest nierozerwalnie związana z wykonywaniem przez Podatnika czynności opodatkowanych (wypromowanie i podtrzymanie pozycji Spółki, reklama prowadzonej działalności gospodarczej). Mając powyższe na uwadze tut. Organ podatkowy stwierdza zatem, iż odliczenie podatku naliczonego z tytułu nabycia przez Podatnika przedmiotowych towarów powinno nastąpić zgodnie z zasadami ogólnymi określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.”
  • Postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z marca 2006 r. nr PV/443-534/lV/2005/JD (Pl/443-403/06/P/03), w myśl którego podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru (usługi) zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania jednak której podatnik w ramach swego przedsiębiorstwa posługuje się czynnościami niepodlegającymi VAT (nieodpłatne przekazanie nakładów). Wynika z tego, że dla prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towaru (usługi) nie mają znaczenia niepodIegające opodatkowaniu czynności realizowane przez podatnika po jego nabyciu w ramach przedsiębiorstwa, jeżeli zmierzają one do wykorzystania przez podatnika tego towaru (usługi) w jego działalności opodatkowanej”.
  • Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2008 r. wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-175/08-2/EN), w myśl której „dla określenia, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na obsługę transakcji nabycia akcji, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne). (...) Zainteresowany może obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego, w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi i taki związek w przedmiotowej sprawie ma miejsce oraz, co do zasady, gdy wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.”

Mając powyższe argumenty na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem Towarów na zasadach ogólnych zawartych w Ustawie o VAT. W szczególności, mimo, iż samo przekazanie Towarów stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT, ich nabycie pozostaje w ścisłym związku z działalnością gospodarczą Spółki (sprzedaż towarów handlowych za wynagrodzeniem), która podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i związanego z nim zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj