Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-709/10-5/AS
z 19 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-709/10-5/AS
Data
2011.01.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
opodatkowanie
projekt
przychód
skutki podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W razie uznania, iż w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) — kwota dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.pdop., to czy — w takim razie — przychód ten stanowił, w tym dniu, dochód wolny od podatku na podstawie któregokolwiek przepisu art. 17 ust. 1 u.pdop?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2010 r. (data wpływu 21.10.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.12.2010 r. (data nadania 28.12.2010 r., data wpływu 31.12.2010 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-709/10-2/AS z dnia 16.12.2010 r. (data nadania 16.12.2010 r., data odbioru 21.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację projektu „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ” w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013:

  • odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.10.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację projektu „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ” w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013:

  • odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową posiada fundusz poręczeniowy.

Spółka (dalej jako: „Beneficjent”) w dniu 30 listopada 2009 r. zawarła z Województwem, reprezentowanym przez Dyrektoraj Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, Umowę (dalej jako: „Umowa”) o dofinansowanie realizacji Projektu pn. „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj.” w ramach poddziałania 2.1.2. „Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeniowych” Osi Priorytetowej II „Infrastruktura Ekonomiczna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, który został przyjęty uchwalą Zarządu Województwa (dalej jako: „RPO W 2007-2013”.

W dniu 25 marca 2010 r. Strony zawarły Aneks do ww. Umowy.

Umowa została zawarta przez Strony na czas określony, tj. do momentu zrealizowania przez obie Strony wszystkich wynikających dla nich z Umowy obowiązków (§ 5 ust. 2 Umowy).

Z postanowień ww. Umowy, po uwzględnieniu zmian dokonanych Aneksem, wynikają następujące okoliczności:

  1. Umowa określa szczegółowe zasady, tryb i warunki, na jakich dokonane będzie przekazanie, wykorzystanie i rozliczenie dofinansowania Projektu w formie „zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”, w tym wydatków kwalifikowanych” poniesionych przez Beneficjenta (Spółka w taki sposób jest zwana także w treści Umowy) na realizację Projektu (§ 2 ust. 1 Umowy). Przedmiotem Umowy jest „wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu finansowego poręczeniowego”, skierowanego do oznaczonych przedsiębiorców, ze środków pochodzących ze „zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” oraz środków własnych Beneficjenta (§ 2 ust. 2 Umowy) — przedsięwzięcie będące przedmiotem Umowy stanowi Projekt” (§ 1 ust. 10 Umowy). Beneficjent w związku z powyższym jest zobowiązany do udzielania (w określonej ilości) poręczeń zobowiązań zaciągniętych przez takich dłużników, którzy spełniają kryteria określone w Umowie (§ 2 ust. 3 Umowy).
  2. Projekt, o którym mowa powyżej, korzysta z dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy).
  3. W Umowie brak jest postanowień regulujących kwestię przejścia prawa własności dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” na rzecz Beneficjenta. W Umowie brak jest także postanowień regulujących kwestię, w czyim imieniu oraz na czyj rachunek Beneficjent dysponuje kwotą takiego dofinansowania. Strony nie regulują kwestii, czy wkładem tym Beneficjent dysponuje w swoim imieniu oraz na swój rachunek, czy raczej w swoim imieniu, ale na cudzy rachunek, a może jednak w cudzym imieniu oraz na cudzy rachunek. Strony jedynie stanowią że dofinansowanie „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” jest „przekazywane” Beneficjentowi na „wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu finansowego poręczeniowego” tj. na udzielanie poręczeń oznaczonym przedsiębiorcom.
  4. Zgodnie z Umową (§ 1 ust. 26) „wkładem finansowym”, o którym mowa powyżej, jest wkład, o którym mowa w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L.2006.210.25 z późn. zm.).
    Zgodnie z art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 jest to wkład na wsparcie „instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw” (którymi to „instrumentami” są m.in. fundusze gwarancyjne — poręczeniowe, tj. także fundusz Beneficjenta), pochodzący ze środków finansowych należących do funduszu strukturalnego UE, które fundusz ten przeznacza na sfinansowanie wydatków ponoszonych przez ww. „instrument” w celu realizacji „operacji” (którym jest Projekt p.n. „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o.o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MSP w woj.” — por. art. 2 pkt 3 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006).
    W wykonaniu dyspozycji art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 wkład ten przekazywany jest Beneficjentowi w ramach RPO W 2007-2013.
    Zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 4 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 2006 r. Nr 227 poz. 1658 z późn, zm.), cyt. „Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, określa, w drodze uchwały, zakres i warunki dofinansowania programu opracowanego przez zarząd województwa środkami pochodzącymi z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych.” W wykonaniu dyspozycji tego przepisu Rada Ministrów podjęła uchwalę Nr 99 z dnia 10 czerwca 2009 r. w sprawie zakresu i warunków dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (dalej jako: „Uchwała”). Zgodnie z tą Uchwałą na realizację m.in. Osi Priorytetowej II „lnfrastruktura Ekonomiczna” RPO W 2007-2013 przeznacza się środki z budżetu państwa pochodzące z EFRR (§ 1 ust. 1 Uchwały), przy czym w odniesieniu do realizacji (w ramach tej Osi) „instrumentów inżynierii finansowej” przeznacza się dodatkowo w odpowiedniej części inne, niepochodzące z EFRR, środki z budżetu państwa (§ 2 ust. 1 Uchwały).
    Dofinansowywanie RPO W 2007-2013 ww. środkami odbywa się na zasadach określonych w tekście jednolitym Kontraktu Wojewódzkiego dla Województwa (dalej jako: „kontrakt” zawartym w dniu 6 lutego 2008 r. pomiędzy Ministrem Rozwoju Regionalnego oraz Zarządem Województwa , który to tekst jednolity stanowi załącznik 12 do zawartego w dniu 14 stycznia 2010 r. Aneksu nr 3 do tego Kontraktu.
    Realizacja RPO W 2007-2013 w odniesieniu do „instrumentów inżynierii finansowej” dofinansowywana jest środkami z budżetu państwa pochodzącymi z EFRR oraz innymi, niepochodzącymi z EFRR, środkami z budżetu państwa (na poziomie maksymalnie 95%) oraz tzw. wkładem krajowym (na poziomie minimalnie 5%, który może być wyższy w przypadku, gdy Beneficjent wniesie środki własne wyższe niż 5%). Na tzw. wkład krajowy składają się: środki własne beneficjentów RPO W 2007-2013.
  5. Omówiony wyżej wkład finansowy (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy) — którego źródłem pochodzenia są środki finansowe EFRR przeznaczone na realizację RPO W 2007-2013 oraz inne środki z budżetu państwa — razem ze środkami własnymi Beneficjenta stanowią tzw. „Kapitał przeznaczony na realizację Projektu”, tj. łączną wartość środków finansowych, które są przeznaczone na wdrożenie przez Beneficjenta zwrotnego instrumentu poręczeniowego (§ 1 ust. 19 Umowy).
    Te środki finansowe służą pokryciu odpowiedzialności cywilnej Beneficjenta wobec wierzycieli za cudze zobowiązania, za które Beneficjent (w ramach realizacji Projektu) poręcza w razie gdyby nie doszło do spełnienia świadczenia przez dłużników oraz zapewniają płynność finansową (wypłacalność) Beneficjenta. Środki te są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, których dysponentem jest Beneficjent, na których to rachunkach spoczywają w celu ewentualnego wykonania zobowiązań Beneficjenta wynikających dla niego z zawartych z klientami umów o udzielenie poręczeń oraz z zawartych z wierzycielami klientów umów poręczeń zobowiązań klientów.
    Część z tych środków służy także pokryciu „wydatków kwalifikowanych” ponoszonych przez Beneficjenta na realizację Projektu jako „kosztów zarządzania Projektem (§ 8 Umowy), o ile tylko zostały zatwierdzone oraz pozytywnie zweryfikowane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia.
    Mianowicie Beneficjent uprawniony jest do pobierania z kwoty otrzymanego „zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy) „kosztów zarządzania Projektem” które są kwalifikowane od daty zawarcia Umowy (§ 8 ust. 1-2 Umowy), a w rzeczywistości dopiero od dnia wpływu tego wkładu na rachunki bankowe, których dysponentem jest Beneficjent. Koszty zarządzania Projektem mogą także zostać zwrócone Beneficjentowi — dopiero po ich uprzednim poniesieniu przez Beneficjenta ze środków własnych oraz po ich zatwierdzeniu oraz pozytywnym zweryfikowaniu przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia — na zasadzie tzw. refundacji.
    W przypadku pobrania przez Beneficjenta z kwoty otrzymanego wkładu finansowego kosztów zarządzania Projektem w celu sfinansowania określonych wydatków Beneficjenta oraz braku zaakceptowania przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia tych wydatków Beneficjent zobowiązany będzie do zwrotu ich równowartości wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia (§ 8 ust. 7 Umowy).
    W przypadku, gdy wydatki kwalifikowane finansowane są ze środków własnych Beneficjenta mogą zostać zwrócone Beneficjentowi na zasadzie refundacji po ich zatwierdzeniu oraz pozytywnym zweryfikowaniu przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia.
    Zgodnie z Umową (§ 2 ust. 4 pkt 1-3) Beneficjent jest zobowiązany do minimum „jednokrotnego obrotu” kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu oraz do udzielenia tym dłużnikom, którzy spełniającą kryteria określone w Umowie, określonej ilości poręczeń.
    Strony postanowiły ze „jednokrotnym obrotem” kapitałem przeznaczonym na realizację Projektu jest udzielenie przez Beneficjenta poręczeń na rzecz dłużników, którzy spełniają kryteria określone w Umowie, o łącznej wartości równej kapitałowi przeznaczonemu na realizację Projektu, pomniejszonemu o kwalifikowane koszty zarządzania Projektem (§ 1 ust. 18 Umowy).Do wykonania ww. zobowiązań (§ 2 ust. 4 pkt 1-3 Umowy) Beneficjent zobowiązany jest w oznaczonym przez Strony terminie (§ 2 ust. 4 pkt 1 Umowy oraz § 2ust. 4 pkt 2 w zw. z § 1 ust. 15 Umowy oraz § 2 ust. 4 pkt 3 w zw. z § 1 ust. 17 Umowy).
    Beneficjent dodatkowo jest zobowiązany do lokowania w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych tej części kapitału przeznaczonego na realizację Projektu, która w danym okresie nie zostanie jeszcze bezpośrednio zaangażowana we wdrażanie zwrotnego instrumentu poręczeniowego (§ 12 Umowy), tzn. tej kwoty kapitału przeznaczonego na realizację Projektu, która wdanym okresie nie będzie stanowiła pokrycia łącznej wartości udzielonych poręczeń.
    Beneficjent ponadto jest zobowiązany do udzielania poręczeń na warunkach rynkowych po dokonaniu analizy ryzyka ich niespłacenia oraz oceny przedkładanych zabezpieczeń kierując się koniecznością maksymalizacji przychodów z prowadzonej działalności poręczeniowej (§ 9 ust 3 Umowy).
  6. Ponieważ Projekt korzysta z dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy), dlatego też Strony w Umowie przewidziały okoliczności, w razie zajścia których Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia określonych kwot, a mianowicie:

a)

w przypadku, gdy Beneficjent w danym okresie nie zrealizuje Planu Operacyjnego / Biznes Planu w odniesieniu do zakładanej łącznej wartości udzielanych poręczeń, Instytucja Pośrednicząca II stopnia jest uprawniona do nałożenia na Beneficjenta obowiązku zwrotu kwoty odpowiadającej średniemu dla tego okresu poziomowi procentowemu różnicy między planowanymi, a faktycznie osiągniętymi wskaźnikami (§ 11 Umowy). Kwotę tę Beneficjent będzie zobowiązany zwrócić na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia ze środków finansowych otrzymanych w ramach dofinansowania tytułem zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu (§ 2 ust. 1 w zw. z ust. 5 Umowy), nie zaś ze środków własnych włożonych przez Beneficjenta na realizację Projektu.

O wartość zwróconej przez Beneficjenta kwoty będzie pomniejszony kapitał przeznaczony na realizację Projektu.

b)

w przypadku, gdy Beneficjent należycie wykona zobowiązania nałożone na niego § 2 ust. 4 Umowy, Instytucja Pośrednicząca II stopnia zaprosi Beneficjenta do negocjacji, celem zawarcia kolejnej umowy w przedmiocie wdrażania przez Beneficjenta instrumentów inżynierii finansowej ze środków publicznych (§ 14 ust. 1 Umowy).

Jeżeli jednak Strony nie porozumieją się co do treści kolejnej umowy i umowa ta nie zostanie zawarta lub nie wejdzie w życie, Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą lI stopnia następujących kwot (§ 15 ust. 1 i nast. Umowy):

  • kwoty dofinansowania „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” (§ 15 ust. 2 Umowy).

Ponieważ w trakcie realizacji Projektu Beneficjent zawiera z przedsiębiorcami umowy poręczenia zobowiązań klientów, wobec tego istnieje ryzyko, że kwota dofinansowania w postaci zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu ulegnie uszczupleniu na skutek wykonania przez Beneficjenta obowiązków poręczyciela oraz zapłaty na rzecz wierzycieli klientów (Np. banków) długów swoich klientów.

Ponadto do czasu zakończenia realizacji Projektu mogą jeszcze obowiązywać Beneficjenta inne — „niewykonane” na ten moment — umowy o udzielenie poręczeń zobowiązań klientów zawarte z wierzycielami klientów. Te umowy mogą obowiązywać nawet przez 5 lat po zakończeniu realizacji Projektu, który to okres Strony nazwały w Umowie „okresem trwałości projektu” — § 1 ust. 17 Umowy.

W przypadku takich umów Beneficjenta, których „wykonanie” ma nastąpić dopiero po zakończeniu „okresu trwałości projektu” Strony ustalają harmonogram spłat przez Beneficjenta na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia tej części dofinansowania, która została zaangażowana w ich wykonanie” (§ 15 ust. 5 Umowy).

Strony w Umowie przewidziały ponadto ewentualność, iż Beneficjent nie będzie w stanie zgodnie z harmonogramem spłat zwracać na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia uszczuplonej kwoty dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, a to z uwagi na opóźnienia w spłatach przez klientów kwot poręczeń, których im udzielił oraz które wypłacił z kwoty otrzymanego dofinansowania na rzecz ich wierzycieli. W takim przypadku w celu realizacji harmonogramu spłat Beneficjent będzie uprawniony do pobrania odpowiedniej kwoty z rachunku bankowego, na którym — w okresie harmonogramu spłat — zgromadzone zostaną tzw. „Przychody Projektu” pochodzące z gospodarowania przez Beneficjenta zwrotnym, bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu (§ 1 ust. 37 Umowy — o „Przychodach Projektu”, patrz niżej). Kwotę tę Beneficjent będzie mógł pobrać w celu uzupełnienia kwot poręczeń wypłaconych przez Beneficjenta z kwoty otrzymanego dofinansowania — które nie zostaną w całości spłacone przez klientów Beneficjenta stosownie do terminów przewidzianych w harmonogramie spłat — do wysokości kwot wymaganych przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia od Beneficjenta zgodnie z harmonogramem spłat (§ 15 ust. 9 w zw. z ust. 8 Umowy).

Po zakończeniu okresu harmonogramu spłat Strony ustalą „kwotę do zwrotu” z uwzględnieniem ewentualnych „strat” tj. po pomniejszeniu o łączną wartość tych niespłaconych w terminie przez klientów kwot udzielonych im poręczeń (udzielonych im oraz wypłaconych na rzecz ich wierzycieli przez Beneficjenta), które nie zostaną spłacone aż do zakończenia okresu harmonogramu spłat (§ 15 ust. 12 Umowy).

Okoliczność pomniejszenia kwoty dofinansowania „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” (podlegającej zwrotowi) o wartość ewentualnych „strat” nie zmienia faktu, że Beneficjent w dalszym ciągu będzie zobowiązany do zwrotu tej części dofinansowania, która stanowić będzie „stratę”, w rozumieniu § 15 ust. 12 Umowy. Obowiązek ten jednak będzie odroczony w czasie. W odniesieniu bowiem do tej części dofinansowania („straty”) obowiązek jej zwrotu powstanie dopiero w momencie przeprowadzenia przez Beneficjenta skutecznej egzekucji.

Mianowicie w przypadku tych poręczeń wypłaconych uprzednio przez Beneficjenta na rzecz wierzycieli klientów, które nie zostaną przez klientów spłacone w terminie na rzecz Beneficjenta (niezależnie, czy będzie to miało miejsce w okresie realizacji Projektu, w okresie trwałości Projektu, czy w okresie zwrotu środków objętych harmonogramem), Beneficjent zobowiązany będzie do zwrotu we właściwym terminie na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia kwoty każdorazowo odzyskanej w toku prowadzonej egzekucji, jednakże z uwzględnieniem (tj. po pomniejszeniu o) kwoty odpowiadającej procentowemu udziałowi środków własnych w całkowitej wartości projektu” (§ 15 ust. 13 w zw. z § 1 ust. 38 Umowy).

Ponieważ istnieje potencjalne ryzyko bezskuteczności egzekucji przez Beneficjenta kwot poręczeń, których Beneficjent udzieli swoim klientom oraz które wypłaci na rzecz ich wierzycieli w wykonaniu swoich obowiązków poręczyciela, dlatego też w odniesieniu do tej części dofinansowania „w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”, która odpowiadać będzie wartości poręczeń, których nie uda się Beneficjentowi skutecznie wyegzekwować, nie powstanie po stronie Beneficjenta obowiązek zwrotu jej wartości,

  • kwoty „Przychodów Projektu” jakie zostaną wypracowane przez kwotę dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu (§ 15 ust. 2 Umowy) - aż do upływu okresu obowiązywania harmonogramu spłat (§ 15 ust. 10 Umowy).

Za „Przychody Projektu” (§ 1 ust. 37 Umowy) Strony uznają środki finansowe pochodzące z gospodarowania przez Beneficjenta wartością „kapitału przeznaczonego na realizację Projektu”, tj. pochodzące z gospodarowania zwrotnym, bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu oraz pochodzące z gospodarowania środkami własnymi Beneficjenta (pomniejszone o ewentualne zobowiązania podatkowe związane z realizacją Projektu), których źródłem są w szczególności:

  • przychody związane z udzielaniem poręczeń (m.in. opłaty i prowizje z tytułu udzielonych poręczeń, odsetki od udzielonych poręczeń, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych),
  • przychody z lokowania kapitału przeznaczonego na realizację „Projektu” w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych w trybie § 12 Umowy.

Zwrotowi na rachunek bankowy wskazany przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia będzie podlegała jednakże jedynie taka część „Przychodów Projektu”, która odpowiadać będzie przychodom, jakie wypracowuje zwrotny, bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu do czasu zakończenia „okresu trwałości Projektu”, a zatem zarówno przychody uzyskane przez Beneficjenta z tytułu tych poręczeń, które będą miały pokrycie w kwocie otrzymanego wkładu finansowego ze środków Programu, jak również przychody z lokowania w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych tej części zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu, która nie Zostanie zaangażowana w udzielone poręczenia.

Kwota dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu wraz z kwotą przychodów Projektu, wypracowanych przez to dofinansowanie, będą zwracane przez Beneficjenta po pomniejszeniu o wartość kwalifikowanych kosztów zarządzania Projektem, które zostaną zatwierdzone i pozytywnie zweryfikowane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia (§ 15 ust. 2 Umowy).

Jeżeli Beneficjent nie dokona zwrotu ww. kwot w zakreślonych terminach, Instytucja Pośrednicząca II stopnia uprawniona jest do naliczania za każdy dzień opóźnienia odsetek w wysokości jak dla zobowiązań podatkowych.

W Umowie ponadto znajduje się postanowienie, zgodnie z którym ewentualnie powstałe „zyski” (§ 1 ust. 39 Umowy) podlegać będą podziałowi zgodnie z art. 43 ust. 5 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 182812006 z dnia 8 grudnia 2006 r., ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L.2006.371.1 z późn. zm.) - § 15 ust. 11 Umowy.

„Zyski” stanowią „Przychody Projektu” — tj. suma środków finansowych pochodzących zarówno z gospodarowania zwrotnym, bezpośrednim wkładem finansowym ze środków Programu, jak i z gospodarowania środkami własnymi Beneficjenta — pomniejszone o „straty” — tj. o łączną kwotę poręczeń wypłaconych uprzednio przez Beneficjenta na rzecz wierzycieli klientów, które nie zostaną przez klientów spłacone w terminie na rzecz Beneficjenta zarówno w okresie realizacji Projektu, w okresie trwałości Projektu lub w okresie zwrotu środków objętych harmonogramem spłat.

c)

w przypadku, gdy Beneficjent wykorzysta całość lub część kwoty dofinansowania w postaci zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu niezgodnie z Umową Instytucja Pośrednicząca II stopnia wezwie Beneficjenta do zwrotu tej wykorzystanej niezgodnie z Umową kwoty wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (§ 16 ust. 1 Umowy), naliczanymi od dnia przekazania tej kwoty Beneficjentowi (§ 16 ust. 3 Umowy).

d)

w przypadku, gdy Umowa zostanie rozwiązana przez Strony, wypowiedziana przez jedną ze Stron, rozwiązana w trybie natychmiastowym przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia, Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu określonych kwot na zasadach wskazanych w pkt b) lub pkt c) powyżej (§ 27 Umowy).

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, że:

  • podmioty zaangażowane w Projekt z określeniem ich roli przy jego realizacji, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie oraz na podstawie RPO W 2007-2013:
  1. P. Sp. z o.o. – Beneficjent,
  2. Zarząd Województwa (Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego) - Instytucja Zarządzająca PO/RPO,
  3. Instytucja Pośrednicząca - nie dotyczy,
  4. Agencja Wspierania Przedsiębiorczości (Instytucja Wdrażająca) – Instytucja Pośrednicząca II stopnia oraz Instytucja odpowiedzialna za dokonywanie płatności na rzecz Beneficjentów,
  5. Bank Gospodarstwa Krajowego - Instytucja odpowiedzialna za dokonywanie płatności na rzecz Beneficjentów,
  6. Ministerstwo Finansów - Instytucja odpowiedzialna za otrzymanie płatności dokonywanych przez KE,
  7. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Instytucja Certyfikująca (Departament Instytucji Certyfikującej),
  8. Wojewoda - Instytucja pośrednicząca w certyfikacji,
  9. Minister właściwy ds. finansów publicznych oraz Minister właściwy ds. Rozwoju Regionalnego - Dysponent części budżetowej;
  • źródła i sposób finansowania Projektu, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, z uwzględnieniem podziału na środki europejskie (płatności) oraz krajowe (dotacja celowa):
    - wkład ze środków unijnych na działanie 2.1 Instrumenty pożyczkowe i poręczeniowe dla przedsiębiorstw Poddziałanie 2.1.2. Dokapitalizowanie tworzenie funduszy poręczeń kredytowych RPO W 2007-2013 — 36.138.426,65 PLN,
    - wkład ze środków krajowych — Budżet Państwa — 6.377.369,42 PLN.

Wsparcie finansowe z ramach projektu zostało przekazane jednorazowo (z uwzględnieniem dwóch źródeł pochodzenia środków) na rachunek Beneficjenta po uprzednim złożeniu wniosku o płatność zgodnie z umową o dofinansowanie projektu.

Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO W 2007-2013 - Uszczegółowienie Programu źródła finansowania Poddziałania 2.1.2 Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeń kredytowych RPO -W 2007-2013 przedstawia się następująco:

- wkład ze środków unijnych na działanie 2.1 Instrumenty pożyczkowe i poręczeniowe dla przedsiębiorstw Poddziałanie 2.1.2. Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeń kredytowych RPO W 2007-2013 — 12.938.027,00 Euro
- wkład ze środków krajowych — Budżet Państwa— 1.873.993 Euro
- wkład ze środków prywatnych (min. wkład własny Beneficjentów) — 2.686.096 Euro.

  • środki pomocowe zostały wypłacone po raz pierwszy:
    - Spółce, tj. Sp. z o.o. w dniu 1 kwietnia 2010 r.;
    - Sp. z o. o. udzieliła pierwszego poręczenia przedsiębiorcy w dniu 22 czerwca 2010 r. Spółka, tj. Sp. z o. o. poniosła pierwszy wydatek kwalifikowany w zakresie kosztów zarządzania w projekcie w dniu 16 grudnia 2009 r. (podlegający następnie refundacji z przekazanego wsparcia).
  • w praktyce Projekt polega na udzielaniu poręczeń na drodze prawa cywilnego kredytów przyznanych przez Banki przedsiębiorcom z województwa — „wydatek kwalifikowany”. Tenże wydatek w projekcie rozumiany jest jako zobowiązanie Spółki wobec wierzyciela, tj. Banku do wykonania zobowiązania jego dłużnika (przedsiębiorcy, kredytobiorcy) i w zamian za tego dłużnika na wypadek gdyby dłużnik swojego zobowiązania nie wykonał. Pod pojęciem „wydatek kwalifikowany” nie kryje się rzeczywisty wydatek Spółki w postaci zmniejszenia aktywów lub zwiększenia pasywów jej majątku poniesionego w związku z wykonaniem zobowiązania w zamian za dłużnika. Sformułowanie „wydatek kwalifikowany” jest tylko pojęciem umownym i oznacza taką kwotę do wysokości której Spółka zobowiązuje się poręczyć zobowiązanie klienta Spółki — przedsiębiorcy wobec osoby trzeciej, tj. Banku i która wynika z umowy poręczenia zawartej przez Spółkę z wierzycielem (Bankiem). Realizacja powyższych wydatków kwalifikowanych jako podstawowych w projekcie możliwa jest dzięki przeznaczeniu w ramach prowizji za zarządzanie środków na pokrycie kosztów zarządzania, o których mowa niżej.
  • przy realizacji Projektu Spółka ponosi następujące wydatki:
  1. udzielone poręczenie (wydatek kwalifikowany w projekcie rozumiany jako zobowiązanie Spółki wobec wierzyciela, tj. Banku do wykonania zobowiązania jego dłużnika i w zamian za tego dłużnika na wypadek gdyby dłużnik swojego zobowiązania nie wykonał),
  2. Koszty zarządzania funduszem, w tym:
    1. wynagrodzenia pracowników,
    2. narzuty na wynagrodzenia,
    3. wynajem powierzchni,
    4. opłaty eksploatacyjne (energia elektryczna, woda, gaz, etc.),
    5. usługi obce (w tym usługi pocztowe, telefoniczne, wynajmu samochodów)
    6. koszty analiz, ekspertyz, itp.,
    7. zakup sprzętu komputerowego,
    8. zakup pozostałego wyposażenia biurowego,
    9. koszty postępowań sądowych i egzekucyjnych,
    10. inne wydatki niezbędne do realizacji projektu.
  • Spółka realizuje Projekt z udziałem środków z wkładu własnego w wysokości 14.171.932,02 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego — w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) — kwota dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.pdop...
  2. W razie uznania, iż w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) — kwota dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.pdop., to czy — w takim razie — przychód ten stanowił, w tym dniu, dochód wolny od podatku na podstawie któregokolwiek przepisu art. 17 ust. 1 u.pdop...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania przychodów Spółki z tytułu otrzymania dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu”.

Wniosek odnośnie pytania Nr 1 zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W razie uznania przez Ministra Finansów, iż w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego — w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) — kwota dofinansowania w formie zwrotnego bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.pdop, to — w ocenie Wnioskodawcy — okoliczności te wypełniają hipotezę normy prawnej wyrażonej w art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop.

Świadczą o tym poniższe argumenty:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop, cyt.: „Wolne od podatku są: środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji legalnej pojęcia „uczestnik projektu”. Pojęcie to nie zostało także zdefiniowane, ani w ustawie o finansach publicznych, ani w u.rr.

W przepisie art. 5 pkt 9 u.rr. znajduje się jednak definicja legalna pojęcia „projekt”, zgodnie z którą stanowi go, cyt.: przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą”.

Definicję tę, w ocenie Wnioskodawcy, należy stosować dla potrzeb wykładni treści art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop w celu ustalenia okoliczności hipotezy normy prawnej w nim wyrażonej.

Z okoliczności zaistniałego stanu taktycznego wynika jednoznacznie, że „,projektem” w rozumieniu art. 5 pkt 9 u.rr. — a zatem także w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop — jest realizowany przez Beneficjenta (Spółkę) Projekt p.n. „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ” w ramach poddziałania 2.1.2. „Dokapitalizowanie i tworzenie funduszy poręczeniowych” Osi Priorytetowej II „Infrastruktura Ekonomiczna” RPO W 2007-2013.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, pojęcie „uczestnik projektu” należy utożsamiać ze zdefiniowanym legalnie w art. 5 pkt 1 u.rr., pojęciem „beneficjent”, zgodnie z którym jest nim, cyt: „osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Z okoliczności zaistniałego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że „beneficjantem”, w rozumieniu art. 5 pkt 1 u.rr. — a tym samym „uczestnikiem projektu” w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop — jest Beneficjent (Spółka).

Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop wynika, że wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez „uczestnika projektu” tytułem „pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.

Na podstawie art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych cyt.: „Programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej”.

Wykaz takich Programów zawiera Załącznik nr 16 do Ustawy budżetowej na rok 2010 z dnia 22 stycznia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 19, poz. 102). Z tego załącznika wynika, że RPO W 2007-2013 stanowi „Program finansowany z udziałem środków europejskich, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.

Na podstawie art. 2 pkt 5 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych „środki europejskie” stanowią m.in. „środki pochodzące z funduszy strukturalnych”.

Ponieważ z treści art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 oraz § 1 ust. 26 Umowy wynika, że dofinansowanie „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” pochodzi ze środków finansowych należących do funduszu strukturalnego UE (tj. EFRR) — należy stwierdzić, że w świetle art. 2 pkt 5 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych dofinansowanie „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” jest wypłacane ze „środków europejskich”.

Z powyższych względów, w razie uznania przez Ministra Finansów, iż w okolicznościach zaistniałego stanu faktycznego — w dniu wpływu na rachunek bankowy Beneficjenta (Spółki) — kwota dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” stanowiła po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 u.pdop, to — w takim razie — przychód ten stanowił, w tym dniu, dochód wolny od podatku na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 53 u.pdop.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Należy wskazać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymuje na realizację projektu „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ”, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) „programy” są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Polityka rozwoju jest prowadzona na podstawie strategii rozwoju. Należą do nich między innymi strategie rozwoju województw, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), dla realizacji których ustanawia się regionalne programy operacyjne, o których mowa w cytowanym art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju projekt regionalnego programu operacyjnego, przewidującego dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych uzyskanych za pośrednictwem rządu, przygotowuje zarząd województwa we współpracy z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego.

Zakres i warunki dofinansowania opisanego we wniosku Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20013 zostały określone uchwałą Nr 268 Rady Ministrów z dnia 6 listopada 2007 r. (M. P. Nr 85, poz. 909), przyjętą na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z § 1 ust. 1 i § 2 ust. 1 tego aktu prawnego, na jego realizację zostały przeznaczone środki z budżetu państwa pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz inne, niepochodzące z tego Funduszu środki z budżetu państwa przeznaczone na realizację programów operacyjnych.

Zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wprowadzeniem nowej ustawy o finansach publicznych, zmianie uległy także przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych m. in. w zakresie opodatkowania dotacji.

Z uwagi na fakt, że projekt „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ” realizowany jest na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie od 1 kwietnia 2010 r. (jak wskazał Wnioskodawca - wtedy zostały wypłacone Spółce po raz pierwszy środki pomocowe), zastosowanie w przedmiotowej sprawie będą miały przepisy znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. oraz przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej: „nowa ustawa o finansach publicznych”), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawa o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej

i w związku z powyższym beneficjenci otrzymują kolejne transze dofinansowania w dwóch przelewach:

  1. płatność w części dotyczącej środków europejskich przekazywanej przez BGK na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez PARP;
  2. dotację celową w części dotyczącej współfinansowania krajowego przekazywanej przez PARP

Należy zatem stwierdzić, że od 1 stycznia 2010 r. środki finansowe, które Spółka otrzymuje na realizację projektu „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ” mają charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa i wypłacane są w dwóch ww. formach.

Należy wskazać, że uzyskane przez Spółkę środki finansowe na realizację Projektu stanowią w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co do zasady przychód podatkowy Wnioskodawcy w dacie ich otrzymania.

Podkreślić przy tym należy, że sposób wypłaty czy okresowych rozliczeń pieniędzy z uwagi na specyfikę unijnych środków pomocowych ma charakter swoistych „rozwiązań technicznych” udzielanej pomocy w zakresie wypłat i rozliczeń dotacji, co potwierdza stosowna regulacja ustawowa w materii finansów publicznych oraz umowa wiążąca strony realizowanego Projektu.

Wskazać należy jednoznacznie, że otrzymane pieniądze stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy poszczególnych transz, gdyż już od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako Beneficjent realizowanego Projektu.

Wskazać należy przy tym, że przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na marginesie powyższych rozważań nadmienić należy, że wydatki sfinansowane z przychodów z tytułu otrzymywanej pomocy jako wolnych od podatku, nie są zaliczane do kosztów podatkowych.

Wynika to z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwota dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” stanowi po stronie Beneficjenta (Spółki) przychód podatkowy na gruncie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który jednak podlega zwolnieniu z opodatkowania:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części dotyczącej środków europejskich („płatności”),
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”).

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych pozyskania dofinansowania na realizację projektu „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ” w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20103:

  • odnośnie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że tut. Organ podatkowy nie ma uprawnień do oceny zawieranych umów ani ich skutków cywilnoprawnych, bowiem kwestia określenia jakiego rodzaju prawo majątkowe do środków pieniężnych „otrzymywanych” przez Beneficjenta (Spółkę) tytułem dofinansowania „w formie zwrotnego, bezpośredniego wkładu finansowego ze środków Programu” nabywa Beneficjent (Spółka) jest poza zakresem przepisów prawa podatkowego podlegającego interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Spółka jako Beneficjent Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-20103 otrzymała środki finansowe na realizację projektu „Wzmocnienie kapitałowe Sp. z o. o. gwarancją dostępności finansowania zewnętrznego dla MŚP w woj. ”.

Należy wskazać, że na podstawie art. 199a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organami upoważnionymi do samodzielnej oceny umów cywilnoprawnych w zakresie wynikającym z ich skutków podatkowych są organy prowadzące postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową, a nie tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj