Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-788/10-4/BD
z 19 października 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-788/10-4/BD
Data
2010.10.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
podział
podział
składnik majątkowy
składnik majątkowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Czy Oddział, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i czy przeniesienie go do spółki z o.o. nie podlega podatkowi VAT?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010 r. (data wpływu: 19 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu: 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji wydzielenia Oddziału i jego przeniesienia do spółki z o.o. – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji wydzielenia Oddziału i jego przeniesienia do spółki z o.o. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu: 11 października 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest Spółką, której działalność obejmuje produkcję, dystrybucję i reklamę leków dostępnych bez recepty, suplementów diety oraz wyrobów medycznych. Jedynym udziałowcem Spółki jest M. z siedzibą w Luksemburgu (dalej: „M.”). Zaplecze produkcyjne Spółki w postaci fabryki zlokalizowane jest w A. W B. znajduje się centrum administracyjno – sprzedażowe, które funkcjonuje jako samodzielny oddział Spółki, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej: „Oddział”). Oddział pełni następujące funkcje wymienione w § 2 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w związku z określeniem przedmiotu działalności Oddziału:
Przedmiot działalności Oddziału przedstawiony jest wyczerpująco w § 1 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwcu 2010 r. w związku z określeniem przedmiotu działalności Oddziału i obejmuje generalnie dział dystrybucji Spółki wraz z zapleczem administracyjnym. Poszczególne działy samodzielnie i niezależnie wypełniają odpowiednie zadania w Oddziale. W ramach Oddziału funkcjonuje również niezależna struktura pracownicza. Poszczególnymi działami zarządzają dyrektorzy tych działów. W zależności od potrzeb w ramach poszczególnych działów funkcjonują specjalistyczne zespoły, w skład których wchodzą m. in. specjaliści, kierownicy i menedżerowie. Szczegółową strukturę organizacyjną oraz pracowników Spółki przypisanych do Oddziału, określa Uchwała Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przyjęcia struktury organizacyjnej Oddziału. Zgodnie z tą uchwałą, w skład Oddziału wchodzą następujące jednostki organizacyjne:
W skład Oddziału wchodzą wszelkie aktywa i pasywa, umowy i inne składniki majątkowe związane aktualnie z Oddziałem, a w szczególności określone w Uchwale Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przypisania określonych składników majątkowych do Oddziału, a więc:
Zgodnie z ww. Uchwałą Zarządu, Oddział dysponuje własnym kontem bankowym. Ponadto, dla celów rachunkowości zarządczej, Oddział sporządza odrębny bilans i rachunek wyników. Ze względów biznesowych planowane jest wydzielenie Oddziału ze Spółki poprzez przeniesienie Oddziału do Spółki Z. Sp. z o.o. (dalej „Z.”). Z. jest Spółką z siedzibą w Polsce i jednocześnie podmiotem w 100% zależnym od M. Dodatkowo, rozważane jest, aby przedmiot działalności Oddziału rozszerzyć o działalność w zakresie logistyki. Stosowna decyzja podjęta zostałaby w formie uchwały Zarządu Spółki, na podstawie której do Oddziału zostałyby przeniesione dodatkowe składniki majątkowe oraz pracownicy działu logistyki w określonej strukturze organizacyjnej. Wydzielenie Oddziału nastąpi w ramach procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej „KSH”), tj. podział Spółki poprzez wydzielenie jej Oddziału w B. oraz przeniesienie go na istniejącą Spółkę (Z.). Wskutek wydzielenia, u Z. zostanie podwyższony kapitał zakładowy. W wyniku tej transakcji działalność polegająca głównie na produkcji, pakowaniu oraz kontroli jakości leków będzie realizowana w dalszym ciągu przez Spółkę (przy wykorzystaniu fabryki zlokalizowanej w A.). Działalność polegająca przede wszystkim na marketingu i sprzedaży wytworzonych przez Spółkę leków (oraz część działów wspomagająca te funkcje), będzie natomiast w całości realizowana przez Z. Pismem uzupełniającym z dnia 7 października 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował opisane zdarzenie przyszłe o następujące informacje:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy opisany wyżej Oddział, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a zatem zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przedmiotowej transakcji... Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ spełnia warunki opisane w tym przepisie, tj. stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. A zatem, zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przedmiotowej transakcji. Uzasadnienie. Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem na gruncie ustawy o VAT mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
Zdaniem Spółki, Oddział stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ spełnia ww. przestanki w następujący sposób: Ad. a). Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych w Oddziale, który ma być przedmiotem wydzielenia, zdaniem Spółki, nie podlega żadnej wątpliwości. Pracownicy poszczególnych działów wchodzących w skład Oddziału, który ma w całości podlegać wydzieleniu, wykorzystują składniki majątkowe Spółki, które są dedykowane wyłącznie do obsługi działalności Oddziału i są przypisane ewidencyjnie do tego Oddziału na podstawie dokumentów korporacyjnych Spółki (uchwał zarządu). W ramach poszczególnych działów wchodzących w skład Oddziału, przeniesione zostaną wszelkie składniki materialne i niematerialne wyszczególnione w opisie zdarzenia przyszłego, a w szczególności roszczenia i zobowiązania do otrzymania lub spełnienia świadczeń wynikające z umów z klientami i dostawcami. Przeniesione zostaną także prawa do znaków towarowych używanych przy sprzedaży. Zatem, przesłanka istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych jest w tym wypadku spełniona. Ad b). Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie. Opublikowane stanowiska władz skarbowych odnoszące się do problemu organizacyjnego wyodrębnienia zespołu składników majątkowych potwierdzają stanowisko, iż kluczowe dla istnienia takiego wyodrębnienia są postanowienia dokumentów korporacyjnych podatnika, jak również konkretne stany faktyczne. Jak stwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 16 listopada 2005 r. (sygn. RO/423/141/2005), wyodrębnienie organizacyjne „powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może mieć też charakter, faktyczny”. W rozpatrywanym przypadku, wyodrębnienie organizacyjne poszczególnych działów wchodzących w skład Oddziału mającemu podlegać wydzieleniu do Z., nie podlega żadnym wątpliwościom. Oddział jest zlokalizowany w B., podczas gdy siedziba Spółki znajduje się w A. Wyodrębnianie organizacyjne Oddziału przejawia się również w posiadaniu odrębnej struktury organizacyjnej i kierownictwa, co znajduje umocowanie w Uchwale Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przyjęcia struktury organizacyjnej Oddziału. Ponadto Oddział jest zarejestrowany w KRS. Działalność wykonywana w ramach Oddziału wyodrębniona jest także pod względem finansowym poprzez prowadzenie odrębnej rachunkowości zarządczej. Spółka przygotowuje dla Oddziału bilans oraz rachunek zysków i strat w okresach miesięcznych. Zgodnie z § 3 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przypisania określonych składników majątkowych do Oddziału, w związku z przypisaniem składników majątkowych do Oddziału, będzie sporządzany dla Oddziału bilans i rachunek wyników dla celów rachunkowości zarządczej. Dokonywana jest też analiza finansowa działalności w tym zakresie, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności działalności Oddziału. Zgodnie ze stanowiskami prezentowanymi w interpretacjach organów skarbowych, spełnienie powyższych kryteriów pozwała na uznanie składników majątkowych za wyodrębnione pod względem finansowym. Potwierdził to m. in. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27 stycznia 2005 r., sygn. US72/ROP1/423-863/IW/04), który stwierdził, iż „wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej samodzielnie sporządzającej bilans. Wyodrębnienie takie nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Zdaniem Spółki, przedstawione wyżej okoliczności, stanowią dowód na to, iż Oddział spełnia wymóg organizacyjnego i finansowego wyodrębnienia. Ad c). Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału przejawia się również odmiennością profilu działalności, która skierowana jest wyraźnie na promocję i dystrybucję, zarządzanie strategiczne oraz wsparcie administracyjne, podczas gdy inny plon Spółki w postaci fabryki zlokalizowanej we Wrocławiu zajmuje się produkcją i związanym z tym procesem technologicznym. Oznacza to, że Oddział został wyodrębniony do realizacji określonych działań gospodarczych, innych niż zakład we Wrocławiu i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować. Zadania Oddziału zostały określone w § 2 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w związku z określeniem przedmiotu działalności Oddziału. O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również posiadanie własnej grupy kontrahentów przez Oddział, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe poparte odpowiednimi umowami, dostęp do rynku zbytu oraz kanałów dystrybucji zaopatrzenia. Oddział pozyskuje nowych oraz utrzymuje stosunki z dotychczasowymi klientami, jak też opracowuje oferty handlowe, prowadzi negocjacje handlowe, zawiera różnego rodzaju umowy w zakresie sprzedaży, a także planuje, nadzoruje i prowadzi hurtowy i detaliczny obrót wyrobami Spółki. W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że Oddział jest przeznaczony do realizacji określonych celów gospodarczych. Ad d). Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Ostatnim warunkiem uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność stanowienia przez niego niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Zdaniem Spółki, opisany wyżej zespół składników zorganizowanych w specyficznej formie organizacyjnej, którym dysponują poszczególne działy tworzące Oddział umożliwia samodzielne prowadzenie działalności w zakresie zarządczo - sprzedażowym w formie odrębnego przedsiębiorstwa. Podkreślenia wymaga fakt, iż już w chwili obecnej, Oddział funkcjonuje jako odrębna jednostka posiadająca własnych pracowników w zakresie głównego przedmiotu działalności, tj. sprzedaży, marketingu i dystrybucji, jak i w zakresie działów pomocniczych (tj. dział prawny, finansowy, informatyczny, zasobów ludzkich) oraz posiadająca odrębną kadrę zarządczą, co znajduje odzwierciedlenie w decyzji, aby spółka przejmująca Z. oparła swoją działalność gospodarczą w całości na składnikach majątkowych oraz organizacji Oddziału. W konsekwencji, Oddział zdolny jest do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych jak niezależne przedsiębiorstwo. W świetle powyższych argumentów, zdaniem Spółki, Oddział, który ma zostać wydzielony ze Spółki do Z., spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu. A zatem, zgodnie z art. 6 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przedmiotowej transakcji. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Przy czym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ww. ustawy). Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenie określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. Na mocy bowiem art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport). Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa. W niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
Natomiast, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy – organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność obejmującą produkcję, dystrybucję i reklamę leków dostępnych bez recepty, suplementów diety oraz wyrobów medycznych. Jedynym udziałowcem Spółki jest M. z siedzibą w Luksemburgu. Zaplecze produkcyjne Spółki w postaci fabryki zlokalizowane jest w A. W B. znajduje się centrum administracyjno – sprzedażowe, które funkcjonuje jako samodzielny Oddział Spółki, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Oddział pełni następujące funkcje wymienione w § 2 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w związku z określeniem przedmiotu działalności Oddziału: sprzedaż, logistyka zakresie dystrybucji leków, marketing, public relations, zarządzanie strategiczne, finanse, księgowość, IT, zarządzanie zasobami ludzkimi, administracja, obsługa prawna oraz działalność regulacyjno- medyczna w zakresie rejestracji leków. Przedmiot działalności Oddziału przedstawiony jest wyczerpująco w § 1 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwcu 2010 r. w związku z określeniem przedmiotu działalności Oddziału i obejmuje generalnie dział dystrybucji Spółki wraz z zapleczem administracyjnym. W skład Oddziału wchodzą wszelkie aktywa i pasywa, umowy i inne składniki majątkowe związane aktualnie z Oddziałem, a w szczególności określone w Uchwale Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przypisania określonych składników majątkowych do Oddziału, a więc:
Zgodnie z ww. Uchwałą Zarządu, Oddział dysponuje własnym kontem bankowym. Ponadto dla celów rachunkowości zarządczej, Oddział sporządza odrębny bilans i rachunek wyników. Ze względów biznesowych planowane jest wydzielenie Oddziału ze Spółki poprzez przeniesienie Oddziału do Z. sp. z o.o. Z. jest Spółką z siedzibą w Polsce i jednocześnie podmiotem w 100% zależnym od M. Dodatkowo, rozważane jest, aby przedmiot działalności Oddziału rozszerzyć o działalność w zakresie logistyki. Stosowna decyzja podjęta zostałaby w formie uchwały Zarządu Spółki, na podstawie której do Oddziału zostałyby przeniesione dodatkowe składniki majątkowe oraz pracownicy działu logistyki w określonej strukturze organizacyjnej. Wydzielenie Oddziału nastąpi w ramach procedury przewidzianej przepisami art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, tj. podział Spółki poprzez wydzielenie jej Oddziału w B. oraz przeniesienie go na istniejącą Spółkę (Z.). Wskutek wydzielenia, u Z. zostanie podwyższony kapitał zakładowy. W wyniku tej transakcji działalność polegająca głównie na produkcji, pakowaniu oraz kontroli jakości leków będzie realizowana w dalszym ciągu przez Spółkę (przy wykorzystaniu fabryki zlokalizowanej w A.). Działalność polegająca przede wszystkim na marketingu i sprzedaży wytworzonych przez Spółkę leków (oraz część działów wspomagająca te funkcje), będzie natomiast w całości realizowana przez Z. Poza składnikami materialnymi (środkami trwałymi) oraz składnikami niematerialnymi (prawa i obowiązki wynikające z umów wymienionych w Załączniku Nr 1 do Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r.) na Oddział składają się również następujące składniki:
Ponadto, na Oddział zostały przeniesione składniki, które wynikają z ewidencji księgowej Oddziału, tj.:
Działalność produkcyjna Spółki prowadzona jest w A., a Oddział prowadzi działalność w budynku przy ul. w B. Spółka nie jest właścicielem tej nieruchomości. Oddział korzysta z biura przy ul. w B. na podstawie umowy najmu zawartej przez Spółkę z firmą P. Sp. z o.o. W stosunku wewnętrznym między Centralą Spółki i Oddziałem naniesienia na nieruchomość budynkową przy ul. w B. zostały alokowane do Oddziału jako inwestycje w obce środki trwałe. W stosunku wewnętrznym zostały na Oddział przeniesione określone funkcje Spółki związane z wykonywaniem umowy najmu zawartej przez Spółkę. Dodatkowo, koszty utrzymania i korzystania z nieruchomości w B. są także alokowane do Oddziału, który operacyjnie korzysta z nieruchomości. Znajduje to odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat oraz w bilansie Oddziału. W momencie wydzielenia prawa i obowiązki (w tym zobowiązania) wynikające z umowy najmu biura przy ul. w B. zawartej z firmą P. Sp. z o.o. zostaną przeniesione wraz z innymi składnikami Oddziału do Spółki Z. Zespół składników majątkowych przypisanych do Oddziału obejmuje również zobowiązania finansowe związane z działalnością tej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z Uchwałą Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przypisania określonych składników majątkowych do Oddziału, na Oddział zostały przeniesione także wszelkie prawa i obowiązki (w tym należności i zobowiązania) wynikające z umów wymienionych w Załączniku Nr 1 do tejże uchwały. Dodatkowo, w ewidencji księgowej Oddziału prezentowane są także zobowiązania finansowe wynikające z tych umów. Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania przypisanych mu zadań, a prowadzenie działalności przez wydzieloną część przedsiębiorstwa (Oddział) nie będzie wymagać udziału pozostałych struktur Spółki. Oddział umożliwia samodzielne prowadzenie działalności w zakresie zarządczo - sprzedażowym w formie odrębnego przedsiębiorstwa. Oddział posiada własnych pracowników w zakresie głównego przedmiotu działalności, tj. sprzedaży, marketingu i dystrybucji, jak i w zakresie działów pomocniczych (np. dział prawny, finansowy, informatyczny, zasobów ludzkich) oraz odrębną kadrę zarządczą. Oddział posiada również niezbędne relacje biznesowe, zawiązane w oparciu o umowy, które są doń alokowane. Ponadto, w skład Oddziału wchodzą pracownicy posiadający niezbędną wiedzę w zakresie przedmiotu jego działalności (zgodnie z Uchwałą Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przyjęcia struktury organizacyjnej Oddziału). Oddział został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. stanowi on wyodrębnioną organizacyjnie część (zespół składników jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe); organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” posiadają cechę zorganizowania. Oddział wyodrębniony jest fizycznie, tj. jego zasadnicza część zlokalizowana jest w B., podczas gdy działalność produkcyjna Spółki prowadzona jest w A. Poszczególne działy samodzielnie i niezależnie wypełniają odpowiednie zadania w Oddziale. W ramach Oddziału funkcjonuje również niezależna struktura pracownicza. Na czele Oddziału stoi Dyrektor Oddziału. Poszczególnymi działami Oddziału zarządzają dyrektorzy tych działów. W zależności od potrzeb w ramach poszczególnych działów funkcjonują specjalistyczne zespoły, w których skład wchodzą m. in. specjaliści, kierownicy i menedżerowie. Szczegółową strukturę organizacyjną oraz pracowników Spółki przypisanych do Oddziału określa Uchwała Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przyjęcia struktury organizacyjnej Oddziału. W ujęciu funkcjonalnym w ramach struktury organizacyjnej Oddziału istnieją piony marketingu i sprzedaży. Funkcje pionu marketingu i sprzedaży wykonywane przez Oddział są realizowane w oparciu o zorganizowany zespół składników majątkowych alokowany do Spółki na podstawie Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przypisania określonych składników majątkowych do Oddziału. Dodatkowo, Oddział posiada własne działy pomocnicze (tj. dział prawny, finansowy, informatyczny, zasobów ludzkich), które wspomagają działalność podstawową Oddziału. Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych został wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. na podstawie prowadzonej przez Spółkę ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe jest określenie jej wyniku finansowego. Działalność wykonywana w ramach Oddziału wyodrębniona jest pod względem finansowym poprzez prowadzenie odrębnej rachunkowości zarządczej. Oddział przygotowuje odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat w okresach miesięcznych. Zgodnie z § 3 Uchwały Zarządu Spółki z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie przypisania określonych składników majątkowych do Oddziału, w związku z przypisaniem składników majątkowych do Oddziału będzie sporządzany dla Oddziału bilans i rachunek wyników dla celów rachunkowości zarządczej. Dokonywana jest też analiza finansowa działalności w tym zakresie, pozwalająca na ocenę rentowności i efektywności działalności Oddziału. Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych został wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej tj. stanowi on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Wyodrębnienie funkcjonalne Oddziału przejawia się odmiennością profilu działalności, która skierowana jest wyraźnie na promocję i dystrybucję, zarządzanie strategiczne oraz wsparcie administracyjne, podczas, gdy inny pion Spółki w postaci fabryki zlokalizowanej w A. zajmuje się produkcją i związanym z tym procesem technologicznym. Oznacza to, że Oddział został wyodrębniony do realizacji określonych działań gospodarczych, innych niż zakład w A. i jest w stanie samodzielnie je planować, kontrolować i realizować. O wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy również posiadanie własnej grupy kontrahentów przez Oddział, z którymi istnieją bezpośrednie relacje handlowe poparte odpowiednimi umowami, dostęp do rynku zbytu oraz kanałów dystrybucji i zaopatrzenia. Oddział pozyskuje nowych oraz utrzymuje stosunki z dotychczasowymi klientami jak też opracowuje oferty handlowe, prowadzi negocjacje handlowe, zawiera różnego rodzaju umowy w zakresie sprzedaży, a także planuje, nadzoruje i prowadzi hurtowy i detaliczny obrót wyrobami Spółki. Wyodrębniony w ramach struktur Spółki Oddział będzie realizował w Spółce Z. te same zadania, które wykonuje obecnie w Spółce. Zadania, jakie są realizowane przez Oddział w Spółce Z., będą również wykonywane na rzecz Spółki. Spółka Z. będzie na podstawie umownej świadczyć na rzecz Spółki usługi administracyjne, tj.
Restrukturyzacja ma bowiem na celu podział zadań wykonywanych obecnie w ramach Spółki przez dwie niezależne części przedsiębiorstwa między dwie spółki należące do tego samego właściciela, lecz pełniące odrębne funkcje. Spółka będzie koncentrować swoją aktywność na działalności produkcyjnej. Z. prowadzić będzie działalność w zakresie marketingu i sprzedaży. W zakresie ww. funkcji Spółki będzie korzystać z usług obcych, w szczególności świadczonych przez Z. Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych (zwanego dalej k.s.h.) wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Podział może być dokonany przez:
Do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej (art. 529 § 2 k.s.h.). Podział przez wydzielenie jest instytucją prawa handlowego będącą jedną z form restrukturyzacji, polegającą na rozdrobnieniu majątku spółki dzielonej, które polega na przekazaniu składników majątkowych (pasywów i aktywów) spółki dzielonej bez przeprowadzenia likwidacji do spółek nowo tworzonych. Instytucję podziału spółek regulują przepisy art. 528 - 550 k.s.h. W świetle przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że przedmiotowy Oddział jest wydzielony w ramach Spółki w sposób organizacyjny, finansowy i funkcjonalny, i stanowi zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) przeznaczony do realizacji ściśle określonych zadań gospodarczych. Zatem należy stwierdzić, iż stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przedmiotowa czynność podziału, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie Oddziału Spółki – nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wyodrębniony zespół składników majątkowych wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.