Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1530/10/SD
z 15 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1530/10/SD
Data
2011.02.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
odsetki
odsetki
prowizje
prowizje
przychód
przychód
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wszelkie przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu z dotacji stanowią przychód podatkowy?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniach 28 stycznia 2011 r. oraz 01 i 04 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie powstania przychodu z obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego:

  • w części pochodzącej z dofinansowania ze środków funduszu EFRR– jest nieprawidłowe,
  • w części pochodzącej z wkładów własnych Agencji - jest prawidłowe.

(pytanie wymienione we wniosku jako drugie)

UZASADNIENIE

W dniu 03 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie powstania przychodu z obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego:

  • w części pochodzącej z dofinansowania ze środków funduszu EFRR,
  • w części pochodzącej z wkładów własnych Agencji.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1529/10/SD, IBPBI/2/423-1530/10/SD, IBPBI/2/423-1531/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 28 stycznia 2011 r. oraz 01 i 04 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką Akcyjną z 99 % udziałem Gminy. Celem działalności Spółki jest działanie na rzecz rozwoju regionu i podnoszenie konkurencyjności jego gospodarki. Celem Spółki jest także minimalizowanie zagrożenia bezrobociem, przez wspieranie inicjatyw gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy, inspirowanie związków pomiędzy podmiotami krajowymi i zagranicznymi w zakresie działalności gospodarczej oraz aktywizacja działalności instytucji, organizacji społecznych i samorządowych oraz podmiotów gospodarczych poprzez szeroko rozumianą działalność informacyjną, promocyjną, szkoleniową. Zysk netto Spółka planuje przeznaczać do 2020 r. na realizację celów statutowych. W roku 2010 Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, Typ projektu 7. Dokapitalizowanie zewnętrznych źródeł dofinansowania przedsiębiorczości. Fundusz Pożyczkowy prowadzony przez Agencje Rozwoju Regionalnego dla przedsiębiorców

Umowa została zawarta z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Spółka zgodnie z umową otrzymała dofinansowanie w formie dotacji funduszowej, rozumianej jako środki przeznaczone na wniesienie wkładu do funduszy pożyczkowych, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006, w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. Umowa jest zawarta na okres obejmujący: czas realizacji projektu, 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, w którym Beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu i dalej do czasu zwrotu przez Beneficjenta wszystkich należnych Instytucji Zarządzającej RPO środków finansowych pochodzących z całkowitego rozliczenia projektu. Całkowita wartość projektu wynosi 5.000.000,00 zł w tym:

  • 3.990.000,00 zł tj. 79,80 % - dofinansowanie ze środków funduszu, w rozumieniu EFRR,
  • 1.010.000,00 zł tj. 20,20 % - wkład własny Agencji.

Kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego jest przeznaczony na udzielanie pożyczek oraz na pokrywanie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym, których maksymalny pułap kosztów kwalifikowanych jest określony w art. 43(4) rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 i wynosi 3% otrzymanego dofinansowania. W okresie realizacji projektu wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu (EFRR), powiększają jego kapitał.

Otrzymaną na rachunek bankowy dotację funduszową w części stanowiącej wkład do funduszu pożyczkowego, podatnik zaprezentował w bilansie jako zobowiązanie długoterminowe - inne zobowiązania finansowe, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy nie jest ona przychodem w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ po zakończeniu projektu przewidywany jest jej zwrot do Instytucji Zarządzającej. Przychodami podatkowymi są natomiast wszelkie prowizje, odsetki i inne przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu, zarówno w części pochodzącej z wkładu własnego do funduszu pożyczkowego, jak i z otrzymanej dotacji.

W uzupełnieniach wniosku które wpłynęły do tut. Biura w dniu 01 i 04 lutego 2011 r. Spółka doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny, informując, iż środki, które Spółka otrzymała w ramach realizacji projektu „Fundusz Pożyczkowy prowadzony przez Agencję dla przedsiębiorców z województwa,” w ramach RPO na lata 2007-2013, Proprytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, pochodzą w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przekazane zostały w kwocie 3.990.000,00 zł z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Środki te stanowią wkład do funduszu pożyczkowego, który to Spółka potraktowała jako zobowiązanie długoterminowe. Po zakończeniu realizacji projektu Spółka zwróci do Instytucji Zarządzającej dotację funduszową powiększoną o wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wszelkie przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu z dotacji stanowią przychód podatkowy... (pytanie wymienione we wniosku jako drugie)

Zdaniem Spółki, wszelkie przychody uzyskane z obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego zarówno w części EFRR, jak i wkładu własnego Spółki są przychodem podatkowym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Jednocześnie enumeratywnie wylicza kategorie wpływów pieniężnych, które nie stanowią przychodów podatkowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka podpisała umowę o dofinansowanie projektu „Fundusz Pożyczkowy prowadzony przez Agencję Rozwoju Regionalnego dla przedsiębiorców” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny (B + R), innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1. Infrastruktura rozwoju gospodarczego, Typ projektu 7. Dokapitalizowanie zewnętrznych źródeł dofinansowania przedsiębiorczości. Umowa została zawarta z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa. Spółka zgodnie z umową otrzymała dofinansowanie w formie dotacji funduszowej (…). Całkowita wartość projektu wynosi 5.000.000,00 zł w tym:

  • 3.990.000,00 zł tj. 79,80 % - dofinansowanie ze środków funduszu, w rozumieniu EFRR,
  • 1.010.000,00 zł tj. 20,20 % - wkład własny Agencji.

Po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca zwróci się do Instytucji Zarządzającej dotację funduszową powiększoną o wszelkie przychody osiągnięte bezpośrednio z gospodarowania środkami funduszu.

Zatem, środki finansowe uzyskane przez Spółkę z tytułu obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego w części pochodzącej z uzyskanej dotacji, które po zakończeniu realizacji projektu podlegają zwrotowi do ww. instytucji wraz z „kwotą główną” przekazanych środków (dofinansowanie projektu) i taki sposób rozliczania wynika wprost z zawartej umowy o dofinansowanie, nie stanowią przychodu Spółki dla celów podatkowych, albowiem nie mają definitywnego charakteru.

Natomiast, środki finansowe uzyskane przez Spółkę z tytułu obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego w części pochodzącej z wkładu własnego Spółki, stanowią przychód podatkowy Spółki, ponieważ nie podlegają zwrotowi do Instytucji Zarządzającej (mają definitywny charakter).

Reasumując, stanowisko Spółki w zakresie powstania przychodu z obrotu kapitałem funduszu pożyczkowego:

  • w części pochodzącej z dofinansowania ze środków funduszu EFRR– jest nieprawidłowe,
  • w części pochodzącej z wkładów własnych Agencji - jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań wymienionych we wniosku jako pierwsze i trzecie, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj