Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1320/10-2/ISN
z 9 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1320/10-2/ISN
Data
2010.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa towarów
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w sytuacji nabycia od niemieckiego kontrahenta (posiadającego status podatnika VAT i zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku zarówno w Niemczech – niemiecki NIP, jak i w Polsce – polski NIP) towarów bezpośrednio z Niemiec, jeśli w przypadku tego nabycia kontrahent niemiecki wykorzysta niemiecki numer identyfikacji podatkowej NIP w wystawionej na polskiego odbiorcę fakturze i przemieszczenie towaru nastąpi bezpośrednio z Niemiec na teren Polski, Zainteresowany rozpozna wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru z konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 722 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką celową, powołaną do budowy i późniejszej eksploatacji elektrowni wiatrowej. W ramach założonego modelu, Zainteresowany wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji ze środków UE, obejmującym dofinansowanie budowy wyżej wskazanej elektrowni. Obecnie po weryfikacji formalnej trwa weryfikacja merytoryczna dokumentacji aplikacyjnej. Przedmiotem projektu jest budowa elektrowni wiatrowej wraz z instalacją do przesyłu energii w miejscowości T. w gminie D. (powiat o.) na działce o oznaczeniu geodezyjnym nr 344 (pod inwestycję wykorzystany zostanie obszar o powierzchni ok. 2000m2). Powstała infrastruktura dostarczać będzie całorocznie energii elektrycznej o łącznej mocy zainstalowanej w źródle 1,6 MW, pozyskiwanej wyłącznie dzięki energii pochodzącej z siły wiatru (w sposób bezinwazyjny dla środowiska). Zgodnie z pomiarami, elektrownia wiatrowa powinna przynosić netto ok. 4000 MWh rocznie, co przyczyni się do oszczędności energii pierwotnej w systemie energetycznym kraju na poziomie ok. 43200 GJ/rok. Elektrownie stanowić będą dwie turbiny wiatrowe (siły typu „E53”) o mocy 800 kW każda, dla których infrastrukturę towarzyszącą stanowić będą: stacja transformatorowa wraz z siecią wewnętrzną, układy pomiarowe, układy zabezpieczeń, telemechaniki i sterowania wraz z przesyłowymi liniami kablowymi (stanowiące razem stację pomiarową przyłącza energetycznego). W ramach budowy powyższej elektrowni, Wnioskodawca zamierza nabyć urządzenia techniczne od kontrahenta niemieckiego. Kontrahent ten jest jednocześnie zarejestrowany dla celów VAT w Polsce i posiada polski numer NIP. W zakresie opisywanej transakcji nabycie przedmiotowych urządzeń technicznych nastąpi bezpośrednio z Niemiec, na podstawie faktury wystawionej przez niemieckiego kontrahenta z wykorzystaniem jego unijnego numeru NIP DE. Dostawa urządzeń do Polski nastąpi także bezpośrednio z terenu Niemiec.

Z uwagi na rozmiar zamierzonego przedsięwzięcia kluczowym dla Spółki jest potwierdzenie, iż w przypadku tak dokonanej dostawy urządzeń stanowiących elektrownię rozpozna ona wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, dokonując jednocześnie naliczenia należnego podatku VAT z jednoczesnym uprawnieniem do jego odliczenia na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji nabycia od niemieckiego kontrahenta (posiadającego status podatnika VAT i zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku zarówno w Niemczech – niemiecki NIP, jak i w Polsce – polski NIP) towarów bezpośrednio z Niemiec, jeśli w przypadku tego nabycia kontrahent niemiecki wykorzysta niemiecki numer identyfikacji podatkowej NIP w wystawionej na polskiego odbiorcę fakturze i przemieszczenie towaru nastąpi bezpośrednio z Niemiec na teren Polski, Zainteresowany rozpozna wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru z konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sytuacji nastąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Spełnione bowiem zostaną warunki określone przepisem art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Towar zostanie nabyty bezpośrednio od kontrahenta niemieckiego i przemieszczony w wyniku tego nabycia z terenu Niemiec na terytorium Polski. Transakcja zostanie udokumentowana fakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego z zastosowaniem niemieckiego numeru identyfikacyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz unijnego NIP Zainteresowanego. Fakt posiadania i wykorzystywania przez niemieckiego kontrahenta polskiego numeru NIP nie ma, zdaniem Spółki, żadnego znaczenia dla przedmiotowej sytuacji. W rezultacie rozpozna ona wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i dokona naliczenia VAT należnego, który na zasadach ogólnych będzie mogła odliczyć w miesiącu dokonania nabycia. Z finansowego punktu widzenia Wnioskodawca uiści na rzecz dostawcy kwotę netto, a VAT naliczony i należny z tytułu dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia zostaną naliczone w tej samej deklaracji i pozostaną dla niego neutralne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

  • po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,
  • po drugie, po nabyciu towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

A zatem transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pod warunkiem, że nabywcą tych towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. W sytuacji, gdy spełnione zostaną powyższe warunki – transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany został powołany do budowy i późniejszej eksploatacji elektrowni wiatrowej. W ramach budowy przedmiotowej elektrowni, Wnioskodawca zamierza nabyć urządzenia techniczne od kontrahenta niemieckiego. Dostawa urządzeń do Polski nastąpi bezpośrednio z terenu Niemiec i zostanie udokumentowana poprzez wystawienie przez tego kontrahenta faktury z wykorzystaniem jego unijnego numeru NIP DE oraz unijnego numeru NIP Wnioskodawcy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nabycie urządzeń technicznych od niemieckiego podatnika podatku od wartości dodanej, które zostaną w wyniku dokonanej dostawy przetransportowane na terytorium Polski, nastąpi w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zdefiniowanego w art. 9 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych to kontrahent decyduje, numerem identyfikacyjnym którego z państw UE posłuży się dla danej transakcji.

Na mocy art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Natomiast w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów – suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów – w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 – w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Reasumując, nabycie towarów od niemieckiego kontrahenta (posiadającego status podatnika VAT i zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku zarówno w Niemczech – niemiecki NIP, jak i w Polsce – polski NIP) bezpośrednio z Niemiec, jeśli w przypadku tego nabycia kontrahent niemiecki wykorzysta niemiecki numer identyfikacji podatkowej NIP w wystawionej na polskiego odbiorcę fakturze i przemieszczenie towaru nastąpi bezpośrednio z Niemiec na terytorium Polski, Zainteresowany winien rozpoznać jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru z konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj