Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-614/10-4/MM
z 18 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-614/10-4/MM
Data
2010.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
odpady (śmieci)
odpady (śmieci)
przychód
przychód
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
surowiec
surowiec
warunki zwolnienia
warunki zwolnienia
zakres zezwolenia
zakres zezwolenia
zezwolenie
zezwolenie
złom
złom
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychody z tytułu obciążania dostawców surowca:
a) kosztami złomowania wyprodukowanych wyrobów / odpadów (wyrób wadliwy wskutek dostarczenia surowca złej jakości),
b) kosztami przestoju maszyny i innymi kosztami związanymi z wyprodukowaniem odpadu (które zostały poniesione wskutek złej jakości surowca)
należy zakwalifikować do przychodów z działalności strefowej, które są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 632 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 08 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 04 października 2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka produkuje profesjonalne uszczelki i produkty pochodne dla branży motoryzacyjnej, AGD i budowlanej. Spółka prowadzi działalność w tym zakresie w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: SSE) i osiąga przychody zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Podatnik nabywa od unijnego dostawcy surowce wykorzystywane do produkcji wyrobów. W Spółce mają miejsce sytuacje, w których dostawca dostarcza surowiec nieprawidłowej jakości, który wykorzystany w procesie produkcji powoduje wytworzenie wyrobu niezdatnego do dalszego wykorzystania (odpad produkcyjny). W związku z brakiem dostarczenia materiałów odpowiedniej jakości, Podatnik ponosi dodatkowe koszty związane z odpadem produkcyjnym, przestojem maszyn oraz dodatkowe koszty pracownicze. Na podstawie zawartej umowy handlowej z dostawcą, Podatnik jest uprawniony do obciążenia dostawcy przedmiotowymi kosztami (poprzez wystawienie obciążeniowej noty księgowej). Przychody z tego tytułu Spółka zalicza do przychodów strefowych podlegających zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 04 października 2010 r.) Spółka poinformowała, iż zgodnie z zezwoleniem udzielonym na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, przedmiot działalności Spółki obejmuje następujące pozycje Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług:

SEKCJA D Produkty Przetwórstwa Przemysłowego

Podsekcja DG Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne

Dział 24 Chemikalia, wyroby chemiczne i włókna sztuczne

Grupa 24.3 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy

24.30 Farby, lakiery i podobne środki pokrywające, farba drukarska i gotowe sykatywy

24.30.2 Farby i pokosty pozostałe oraz związane z nimi wyroby: farby do celów artystycznych i farba drukarska

24.30.22-53 Kity szklarski, kit ogrodniczy, kity żywiczne, masy uszczelniające i pozostałe mastyksy

24.30.22-53.20 Kity budowlane uszczelniające

24.30.22-53.90 Kity szklarskie, kity ogrodnicze, kity żywiczne, masy uszczelniające i pozostałe mastyksy, pozostałe

Podsekcja DH Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych

Dział 25 Wyroby z gumy i tworzyw sztucznych

Grupa 25.1 Wyroby z gumy

25.13 Wyroby z gumy, pozostałe

25.13.1 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach

25.13.10 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub w płytach, arkuszach lub w taśmach

25.13.10-00.00 Regenerat gumowy w formach podstawowych lub płytach, arkuszach lub w taśmach

25.13.2 Kauczuk niezwulkanizowany i wyroby z niego: guma z wyłączeniem ebonitu, w formie nici, sznurka, płyt, arkuszy, taśm, prętów i profili

25.13.20 Kauczuk niezwulkanizowany i wyroby z niego: guma z wyłączeniem ebonitu, w formie nici, sznurka, płyt, arkuszy, taśm, prętów i profili

25.13.20-13.00 Mieszanki kauczukowe (gumowe) niezwulkanizowane napełnione sadzą lub krzemionką

25.13.20-15.00 Roztwory mieszanek kauczuku: dyspersje, niezwulkanizowane, gdzie indziej niesklasyfikowane

25.13.20-19.00 Mieszanki kauczukowe niezwulkanizowane, pozostałe

25.13.20-30.00 Pręty, rury, kształtowniki pozostałe wyroby z kauczuku niezwulkanizowanego, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem taśm bieżnikowych do bieżnikowania opon

25.13.20-50.00 Nić i sznurek z gumy

25.13.20-70.00 Płyty, arkusze i taśmy z gumy

25.13.20-83.00 Pręty i kształtowniki z gumy komórkowej, gdzie indziej niesklasyfikowane

25.13.20-85.00 Płyty, arkusze i taśmy z gumy niekomórkowej, na pokrycia podłogowe

25.13.20-87.00 Pręty i profile z gumy niekomórkowej, wytłaczane

25.13.3 Przewody, rury i węże z gumy, z wyłączeniem ebonitowych

25.13.30 Przewody, rury i węże z gumy, niewzmocnione

25.13.30-55.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione metalem

25.13.30-57.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione materiałami włókienniczymi

25.13.30-59.00 Przewody giętkie z gumy, wzmocnione lub połączone z innymi materiałami

25.13.30-70.00 Przewody giętkie z gumy z wyposażeniem

25.13.5 Tkaniny gumowane z wyłączeniem tkaniny kordowej na opony

25.13.50 Tkaniny gumowane z wyłączeniem tkaniny kordowej na opony

25.13.50-50.00 Taśmy przylepne z materiałów włókienniczych gumowanych o szerokości 20cm

25.13.50-70.00 Gumowane materiały włókiennicze płaskie, pozostałe

25.13.7 Wyroby z gumy, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane: ebonit i wyroby z niego

25.13.72 Pokrycia podłogowe i maty z gumy

25.13.72-00.00 Pokrycia podłogowe i maty z gumy niekomórkowej

25.13.73 Wyroby z gumy, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane: ebonit w każdej postaci i wyroby z niego

25.13.73-10.00 Wyroby z gumy komórkowej do użytku technicznego

25.13.73-23.00 Uszczelki, podkładki i pozostałe uszczelniacze z gumy

25.13.73-25.00 Odbijacze łódkowe lub dokowe z gumy

25.13.73-30.00 Wyroby z gumy, do użytku technicznego w rodzaju stosowanych w lotnictwie cywilnym, pozostałe

25.13.73-43.00 Złącza kompensacyjne do rur

25.13.73-45.00 Wyroby z gumy połączonej materiałem, do traktorów i pojazdów mechanicznych

25.13.73-47.00 Wyroby z wyprofilowanej gumy, do użytku w traktorach i pojazdach mechanicznych

25.13.73-49.00 Wyroby z gumy połączonej z metalem, do innych zastosowań niż do traktorów i pojazdów mechanicznych

25.13.73-60.00 Wyroby z gumy pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

Podsekcja DK Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Dział 29 Maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

Grupa 29.2 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe

29.24 Maszyny ogólnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

29.24.2 Urządzenia mechaniczne do mycia butelek, pakowania i ważenia: urządzenia mechaniczne do rozpylania i natryskiwania: uszczelki z cienkiej blachy

29.24.25 Uszczelki i podobne przekładki z cienkiej blachy łączonej z innym materiałem, z dwoma lub więcej warstwami metalu: uszczelnienia mechaniczne

29.24.25-20.00 Uszczelki i podobne przekładki, w zestawach lub kompletach, różniące się między sobą, pakowane w torebki, koperty lub podobne opakowania do stosowania w cywilnych statkach powietrznych

29.24.25-90.00 Uszczelki i podobne przekładki w zestawach lub kompletach różniące się między sobą, pakowane w torebki, koperty lub podobne opakowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

Ponadto, Spółka poinformowała, że koszty złomowania wyprodukowanych wyrobów oraz odpadów, koszty przestoju maszyn oraz inne dodatkowe koszty związane z wyprodukowaniem odpadów, Spółka zalicza do kosztów uzyskania przychodów objętych zwolnieniem przedmiotowym wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z tytułu obciążania dostawców surowca:

  1. kosztami złomowania wyprodukowanych wyrobów / odpadów (wyrób wadliwy wskutek dostarczenia surowca złej jakości),
  2. kosztami przestoju maszyny i innymi kosztami związanymi z wyprodukowaniem odpadu (które zostały poniesione wskutek złej jakości surowca)

należy zakwalifikować do przychodów z działalności strefowej, które są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana od dostawcy rekompensata stanowi przychód z działalności wykonywanej na terenie SSE w ramach otrzymanego przez Spółkę Zezwolenia podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Do katalogu dochodów zwolnionych z opodatkowania, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zalicza się dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie otrzymanego zezwolenia, przy czym zgodnie z art. 17 ust. 4 tej ustawy, zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody osiągnięte z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

W opinii Spółki, rekompensata, która może zostać nałożona na dostawcę w związku z niewywiązaniem się z ustaleń umownych stanowi element umowy handlowej dotyczącej dostaw surowca. Wpływy z tego tytułu stanowią przychód w rozumieniu wskazanego powyżej art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółki, przychody z tytułu rekompensaty bezpośrednio wiążą się z działalnością produkcyjną prowadzoną przez Spółkę.

W konsekwencji, otrzymanie przez Spółkę środków z tytułu rekompensaty wynikającej z umowy będzie stanowić przychód z działalności prowadzonej na terenie SSE objętej Zezwoleniem. Przychód ten powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym bardziej, że w przypadku braku podstaw do rekompensaty, czyli dostarczenia w pełni wartościowego surowca, Spółka osiągnęłaby przychód w pełni zakwalifikowany do działalności objętej Zezwoleniem, a tym samym zwolniony z opodatkowania.

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych z dnia 31.12.2008 r. (nr IBPBI/2/423-913/08/MO oraz IBPBI/2/423-1214/08/MO) oraz z dnia 04.02.2008 r. (nr IBPB3/423-263/07/AM). Stanowisko przedstawione powyżej znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku - Białej (postanowienie z 30 listopada 2006 r. nr PD/423-96/06/76604).

Zdaniem Spółki, otrzymana rekompensata będzie wykazywać bezpośredni związek z działalnością prowadzoną na terenie SSE oraz będzie dotyczyć wyłącznie działalności określonej w Zezwoleniu. W związku z tym, rozstrzygnięcie w zakresie podatkowego traktowania przychodów z tytułu rekompensaty wynikającej z Umowy powinno być analogiczne do wskazanego powyżej stanowiska wyrażonego przez Naczelnika Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego. Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje także odzwierciedlenie w opiniach wyrażanych przez władze podatkowe w interpretacjach udzielanych w zakresie podobnych kategorii przychodów osiąganych w związku z działalnością w strefie. Przykładowo w postanowieniu wydanym 14 października 2003 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu (nr 11/423-6/03) dla podatnika prowadzącego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalność obejmującą produkcję i sprzedaż wyrobów z PCV stwierdzono, że: „zwolniony jest od podatku dochodowego dochód uzyskany przez spółkę z działalności ściśle związanej z działalnością określoną w zezwoleniu, niezbędnej do wyprodukowania i sprzedaży wyrobów z PCV, bądź będącej wynikiem tej produkcji, a zatem wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany z odszkodowań otrzymanych od ubezpieczycieli dotyczących składników majątkowych użytkowanych przez Spółkę w działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej”.

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, iż otrzymane od dostawcy surowca złej jakości wpływy z tytułu rekompensaty (wynikającej z Umowy zawartej z dostawcą) stanowią przychód z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach otrzymanego Zezwolenia. W związku z tym, Spółka uważa, iż przychód ten podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj