Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1168/10-5/SJ
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1168/10-5/SJ
Data
2010.10.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
bonus
faktura VAT
faktura VAT
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
W przypadku indywidualnej interpretacji udzielonej dla Spółki przez Izbę Skarbową, że ww. czynności nie są usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to jak ma postąpić Wnioskodawca, gdy otrzymuje fakturę VAT za ww. czynności od odbiorców, którzy mają indywidualną interpretację, bądź wyrok sądowy, że ww. czynność jest usługą – czy Spółka może w tym przypadku dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez tego odbiorcę?



Wniosek ORD-IN 522 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii finansowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii finansowej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.), w którym doprecyzowano opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa artykułów metalowych oraz sprzętu dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego. Sprzedaż prowadzona jest na terenie całej Polski.

Celem uzyskania możliwie jak najlepszych wyników sprzedaży Zainteresowany oferuje swoim odbiorcom premie finansowe (bonusy) za przekroczenie określonego poziomu wartości sprzedaży, oferuje również premie finansowe za przedterminowe regulowanie swoich należności. Wysokość premii określana jest w % od wartości obrotu, a w przypadku przedterminowego regulowania należności od wartości płatności. Warunki uzyskania premii finansowej określane są dla poszczególnych odbiorców w umowach, bądź porozumieniach.

Po zrealizowaniu warunków upoważniających do otrzymania premii finansowej odbiorcy Wnioskodawcy postępują różnie:

  • jedni dokumentują ten fakt fakturami VAT,
  • inni dokumentują ten fakt notami księgowymi.

W obu przypadkach poszczególni odbiorcy legitymują się interpretacjami indywidualnymi Izb Skarbowych lub wyrokami Sądów ich dotyczących, są również odbiorcy powołujący się na stanowisko Ministerstwa Finansów.

Niektóre organy podatkowe uznają, że premia pieniężna za zrealizowanie obrotów na odpowiednim poziomie jest świadczeniem usług przez otrzymującego tę premię, w konsekwencji uznają, że uzyskanie premii należy opodatkować i udokumentować fakturą VAT.

Takie stanowisko jest następstwem pisma Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, potwierdzonego następnie pismem z dnia 28 grudnia 2007 r., nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001.

Niektóre Izby Skarbowe i niektóre Sądy uznają, że premie finansowe za zrealizowanie obrotu dostawy towaru na określonym poziomie i terminowe realizowanie zapłaty nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a więc nie mogą być dokumentowane fakturami VAT.

Reasumując, za realizację postanowień umownych dotyczących takich samych premii finansowych odbiorcy wystawiają faktury VAT, bądź noty księgowe powołując się na ten sam przepis, który jest różnie interpretowany, zarówno przez organy podatkowe, jak i Sądy.

W uzupełnień do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. udzielane przez niego premie finansowe (tzw. bonusy) są związane ze zrealizowanymi przez kontrahenta zakupami w przedziale czasowym wynoszącym jeden rok kalendarzowy i dotyczą wartości całości sprzedanych towarów w okresie rozliczeniowym,
  2. w zamian za wypłacenie premii nie ma miejsca świadczenie jakichkolwiek usług,
  3. premie rozliczane są za okresy roczne w przypadku sprzedaży towarów z tym, że wypłacane są zaliczkowo za okresy kwartalne, zaś w przypadku terminowego regulowania należności rozliczane i wypłacane są za okresy miesięczne,
  4. warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest wyłącznie osiągniecie przez odbiorcę określonej wartości obrotów oraz terminowe regulowanie należności,
  5. w sytuacji, gdy w danym okresie otrzymujący premię nie podejmie żadnych działań na rzecz Spółki, to jest nie zrealizuje określonej wartości obrotów, nie wywiąże się z terminów regulowania należności, bądź przerwie współpracę – premie pieniężne nie są wypłacane.


Zainteresowany prosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej następującej czynności: „sprzedający udzielił kupującemu premii finansowej (bonusy) za wyniki sprzedaży w związku ze spełnieniem przez kupującego następujących warunków: kupujący przekroczy w ustalonym okresie rozliczeniowym określoną dla niego planowaną wartość zakupów netto, kupujący będzie ściśle przestrzegał terminów płatności wobec sprzedającego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W przypadku indywidualnej interpretacji udzielonej dla Spółki przez Izbę Skarbową, że ww. czynności nie są usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to jak ma postąpić Wnioskodawca, gdy otrzymuje fakturę VAT za ww. czynności od odbiorców, którzy mają indywidualną interpretację, bądź wyrok sądowy, że ww. czynność jest usługą – czy Spółka może w tym przypadku dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionej przez tego odbiorcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, jego odbiorcy z całej Polski posiadają różne indywidualne interpretacje, jak również wyroki sądowe dotyczące wyżej wymienionych czynności. Spółka jako sprzedawca musi respektować te interpretacje i wyroki sądowe, dlatego honoruje zarówno faktury VAT, jak i noty księgowe. Zainteresowany uważa przy tym, że skoro jego odbiorca ma prawo na podstawie indywidualnej interpretacji wystawić fakturę VAT na premię finansową (bonus), to kontrahent ma prawo, na podstawie indywidualnej interpretacji, wystawić fakturę VAT na premię finansową (bonus), to Spółka ma prawo odliczyć naliczony w tej fakturze podatek VAT. I tak też Wnioskodawca czyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany w ramach prowadzenia działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa artykułów metalowych oraz sprzętu dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego), w celu uzyskania możliwie jak najlepszych wyników sprzedaży, oferuje swoim odbiorcom premie finansowe (bonusy). Przedmiotem wniosku są premie finansowe (bonusy), które sprzedający udzielił kupującemu za wyniki sprzedaży w związku ze spełnieniem przez kupującego następujących warunków: kupujący przekroczy w ustalonym okresie rozliczeniowym określoną dla niego planowaną wartość zakupów netto, kupujący będzie ściśle przestrzegał terminów płatności wobec sprzedającego. W związku z tym, premie przyznawane są za przekroczenie określonego poziomu wartości sprzedaży, jak również za przedterminowe regulowanie należności. Wysokość premii określana jest w % od wartości obrotu, a w przypadku przedterminowego regulowania należności od wartości płatności. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, udzielane premie finansowe są związane ze zrealizowanymi przez kontrahenta zakupami w określonym przedziale czasowym (rok kalendarzowy) i dotyczą wartości całości sprzedanych towarów w okresie rozliczeniowym a wypłacane są zaliczkowo za okresy kwartalne, natomiast w przypadku terminowego regulowania należności rozliczane i wypłacane są za okresy miesięczne. W zamian za wypłacenie premii nie ma miejsca świadczenie jakichkolwiek usług, a w sytuacji, gdy otrzymujący premię nie podejmie żadnych działań na rzecz Spółki (nie zrealizuje określonej wartości obrotów, nie wywiąże się z terminów regulowania należności, przerwie współpracę) premie pieniężne nie są wypłacane.

Warunki uzyskania premii finansowej określane są dla poszczególnych odbiorców w umowach lub porozumieniach.

Zatem, wypłacane na rzecz klientów premie finansowe można przyporządkować do konkretnych dostaw. Wobec powyższego, aby ustalić wysokość premii (bonusu) należnej klientowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczanie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – odbiorca nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym na rzecz Wnioskodawcy. Premie wypłacane są jedynie wyłącznie z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów oraz w przypadku przedterminowego regulowania należności.

Zawarty we wniosku opis sprawy, pozwala zatem na stwierdzenie, iż kontrahent (odbiorca) nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od wypłacającego premię oraz rozliczaniem się z Wnioskodawcą na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to, że opisana we wniosku premia (bonus) nie jest w żaden sposób związana z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż brak jest takich działań, które są czynnościami dodatkowymi do jakich zobligowany jest odbiorca towaru postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii finansowej. Za taką czynność dodatkową nie można uznać bowiem dokonywania zakupów towarów oferowanych przez Zainteresowanego w trakcie określonego przedziału czasowego.

Odnosząc się do powyższego, wysokość premii uzależniona jest wyłącznie od wielkości łącznego obrotu zrealizowanego przez kontrahenta w określonym przedziale czasowym. Premie wyliczane są okresowo (miesięcznie, kwartalnie lub rocznie), a ich wysokość stanowi określony procent od dokonanego pułapu zakupów.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowa premia finansowa (bonus), udzielana przez Spółkę swoim kontrahentom z tytułu osiągnięcia przez nich odpowiednich obrotów oraz w przypadku terminowego regulowania należności, stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, stosownie do treści § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyraz „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Wobec wyżej dokonanej analizy, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., udzielający premii finansowej (bonusu) zobligowany jest do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Jak wskazał Wnioskodawca, kontrahenci dokumentują otrzymane przez niego premie finansowe poprzez wystawienie faktury VAT oraz noty księgowe. Ponadto, kontrahenci Spółki posiadają indywidualne interpretacje wydane przez Izby Skarbowe oraz wyroki Sądów, które uznają, iż premia pieniężna za zrealizowanie obrotów na odpowiednim poziomie jest świadczeniem usług – otrzymanie premii winno być opodatkowane i udokumentowane fakturą VAT.

Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez odbiorcę premii finansowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca udziela swoim kontrahentom premii finansowych, które stanowią w istocie rabat. Rabat ten, w oparciu o przepis art. 106 ustawy oraz § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy dokumentować fakturą korygującą. Zatem, wystawione przez kontrahentów Wnioskodawcy faktury VAT, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, gdyż wypłacona premia nie jest wynagrodzeniem za świadczone usługi na rzecz Zainteresowanego.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT dokumentujące premie finansowe, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, bowiem wystawca faktury nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług. Tym samym, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez nabywców w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż powołane przez Zainteresowanego pismo zawierające oficjalne stanowisko Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222 /2004/AP/4026, potwierdzone następnie pismem z dnia 28 grudnia 2007 r. nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001 stanowi ogólną interpretację przepisów prawa podatkowego definiującą ogólne ramy tematu. Zatem, tut. Organ wyjaśnia, iż niniejszy dokument jest interpretacją indywidualną wydaną na wniosek Zainteresowanego, opartą na konkretnym i szczegółowym stanie faktycznym, przez co bezpośrednio tylko do tej sprawy się odnosi.

Zgodnie z art. 14a (poprzednio art. 14 § 1 pkt 2) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne).

Z powołaniem na ten przepis wydano interpretację dotyczącą sytuacji związanych z ustanowieniem premii pieniężnych (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026). W zakresie znaczenia prawnego dla uznania prawidłowości dokonanych rozliczeń, wydanej interpretacji ogólnej, obowiązującym od dnia wydania interpretacji do 1 lipca 2007 r. jest przepis art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi, iż zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:

  1. nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług;
  2. nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;
  3. nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.


Również, po dokonaniu z dniem 1 lipca 2007 r. nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa (ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), zgodnie z art. 14k § 2, zastosowanie się do interpretacji ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Zastosowanie się przez podatnika do interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego nie może szkodzić, co w powyższej sytuacji faktycznej oznacza, że jeśli prawo do odliczenia podatku naliczonego Zainteresowany upatrywał w uregulowaniach wynikających z interpretacji ogólnej Ministra Finansów, to w przypadku jej uchylenia – do dnia wydania zmienionej interpretacji – nie ma podstaw prawnych do zmiany rozliczeń podatkowych, czy dokonania korekty deklaracji. Tym samym Zainteresowany, mógłby uzyskać ochronę prawną stosując się do interpretacji ogólnej z dnia 30 kwietnia 2004 r., o ile stan faktyczny dotyczący Wnioskodawcy byłby identyczny jak ten, którego dotyczyła interpretacja ogólna.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że zastosowanie cyt. pisma Ministerstwa Finansów zależy od tego, czy określony stan faktyczny dotyczy sytuacji, w której dochodzi do świadczenia usług, za które nabywca towarów otrzymuje wynagrodzenie. Wykonywane przez podatników czynności mają różnorodny charakter, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, a więc w głównej mierze należy mieć na uwadze określony stan faktyczny zaistniały u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Podstawowe znaczenie w przypadku interpretacji indywidualnej ma sama wykładnia, zaś stan faktyczny stanowi jedynie pewien jej aspekt. Wykładnia prawa podatkowego jest bowiem dokonywana nie w oderwaniu od stanu faktycznego – jak to ma miejsce w przypadku interpretacji ogólnej – lecz z perspektywy tego stanu, który już wystąpił albo też wystąpi w przyszłości.

W myśl art. 14d ww. ustawy, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4.

Stosownie do art. 14i § 2 cyt. ustawy, interpretacje indywidualne wraz z informacją o dacie doręczenia są niezwłocznie przekazywane organom podatkowym właściwym ze względu na zakres spraw będących przedmiotem interpretacji oraz właściwemu organowi kontroli skarbowej.

Mocą art. 14l ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce przed opublikowaniem interpretacji ogólnej lub przed doręczeniem interpretacji indywidualnej, zastosowanie się do tej interpretacji nie zwalnia z obowiązku zapłaty podatku.

Proces wydania interpretacji indywidualnej obejmuje nie tylko samo wydanie, rozumiane jako sporządzenie, nadanie odpowiedniej formy, opatrzenie datą oraz podpisem osoby upoważnionej, ale również doręczenie.

Zasady doręczania wszelkich pism, w tym również interpretacji indywidualnych uregulowane zostały w dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa w rozdziale 5 – doręczenia.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, iż dopiero z momentem doręczenia wydanej interpretacji indywidualnej osoba składająca wniosek o jej wydanie ma możliwość zapoznania się z jej treścią, w której zawarte jest rozstrzygnięcie uwzględniające stan faktyczny w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa. W związku z tym, iż Zainteresowany złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i zawarł w nim szczegółowy opis stanu faktycznego tut. Organ wydał rozstrzygniecie w oparciu o ten właśnie stan faktyczny, uznając iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz jego nabywców stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw. Stan faktyczny na podstawie którego wydano powyższe rozstrzygnięcie w znaczący sposób odbiega od tego, który legł u podstaw wydania interpretacji ogólnej, w zakresie uznania iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zatem, biorąc powyższe pod uwagę, przedmiotowa interpretacja ogólna wydana przez Ministra Finansów nie mogła chronić Zainteresowanego. Dlatego też Wnioskodawca nie mógł i nie może odliczać podatku VAT.

Jednocześnie należy wskazać, iż wyroki sądów administracyjnych, które zapadły w indywidualnych sprawach kontrahentów są rozstrzygnięciami w ich indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Mając zatem na uwadze przepis art. 14a Ordynacji podatkowej należy stwierdzić, iż interpretacja indywidualna wydana jest na wniosek Zainteresowanego i oparta jest na konkretnym i szczegółowym stanie faktycznym, przez co bezpośrednio tylko do tej sprawy się odnosi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii finansowej. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie udzielania premii finansowej (bonusu) oraz w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie: udzielania premii finansowej (bonusu) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii finansowej wydano w dniu 20 października 2010 r. odrębne interpretacje nr: ILPP2/443-1168/10-4/SJ, ILPP2/443-1168/10-6/SJ oraz ILPP2/443-1168/10-7/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj