Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1168/10-6/SJ
z 20 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1168/10-6/SJ
Data
2010.10.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
bonus
faktura VAT
faktura VAT
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
premia pieniężna
premia pieniężna
rabaty
rabaty
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Jak należy potraktować takie czynności w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – czy są to usługi, czy nie są to usługi?



Wniosek ORD-IN 522 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielania premii finansowej (bonusu) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udzielania premii finansowej (bonusu). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.), w którym doprecyzowano opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa artykułów metalowych oraz sprzętu dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego. Sprzedaż prowadzona jest na terenie całej Polski.

Celem uzyskania możliwie jak najlepszych wyników sprzedaży Zainteresowany oferuje swoim odbiorcom premie finansowe (bonusy) za przekroczenie określonego poziomu wartości sprzedaży, oferuje również premie finansowe za przedterminowe regulowanie swoich należności. Wysokość premii określana jest w % od wartości obrotu, a w przypadku przedterminowego regulowania należności od wartości płatności. Warunki uzyskania premii finansowej określane są dla poszczególnych odbiorców w umowach, bądź porozumieniach.

Po zrealizowaniu warunków upoważniających do otrzymania premii finansowej odbiorcy Wnioskodawcy postępują różnie:

  • jedni dokumentują ten fakt fakturami VAT,
  • inni dokumentują ten fakt notami księgowymi.

W obu przypadkach poszczególni odbiorcy legitymują się interpretacjami indywidualnymi Izb Skarbowych lub wyrokami Sądów ich dotyczących, są również odbiorcy powołujący się na stanowisko Ministerstwa Finansów.

Niektóre organy podatkowe uznają, że premia pieniężna za zrealizowanie obrotów na odpowiednim poziomie jest świadczeniem usług przez otrzymującego tę premię, w konsekwencji uznają, że uzyskanie premii należy opodatkować i udokumentować fakturą VAT.

Takie stanowisko jest następstwem pisma Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/04/AP/4026, potwierdzonego następnie pismem z dnia 28 grudnia 2007 r., nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001.

Niektóre Izby Skarbowe i niektóre Sądy uznają, że premie finansowe za zrealizowanie obrotu dostawy towaru na określonym poziomie i terminowe realizowanie zapłaty nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a więc nie mogą być dokumentowane fakturami VAT.

Reasumując, za realizację postanowień umownych dotyczących takich samych premii finansowych odbiorcy wystawiają faktury VAT, bądź noty księgowe powołując się na ten sam przepis, który jest różnie interpretowany, zarówno przez organy podatkowe, jak i Sądy.

W uzupełnień do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. udzielane przez niego premie finansowe (tzw. bonusy) są związane ze zrealizowanymi przez kontrahenta zakupami w przedziale czasowym wynoszącym jeden rok kalendarzowy i dotyczą wartości całości sprzedanych towarów w okresie rozliczeniowym,
  2. w zamian za wypłacenie premii nie ma miejsca świadczenie jakichkolwiek usług,
  3. premie rozliczane są za okresy roczne w przypadku sprzedaży towarów z tym, że wypłacane są zaliczkowo za okresy kwartalne, zaś w przypadku terminowego regulowania należności rozliczane i wypłacane są za okresy miesięczne,
  4. warunkiem uzyskania premii pieniężnych jest wyłącznie osiągniecie przez odbiorcę określonej wartości obrotów oraz terminowe regulowanie należności,
  5. w sytuacji, gdy w danym okresie otrzymujący premię nie podejmie żadnych działań na rzecz Spółki, to jest nie zrealizuje określonej wartości obrotów, nie wywiąże się z terminów regulowania należności, bądź przerwie współpracę – premie pieniężne nie są wypłacane.


Zainteresowany prosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej następującej czynności: „sprzedający udzielił kupującemu premii finansowej (bonusy) za wyniki sprzedaży w związku ze spełnieniem przez kupującego następujących warunków: kupujący przekroczy w ustalonym okresie rozliczeniowym określoną dla niego planowaną wartość zakupów netto, kupujący będzie ściśle przestrzegał terminów płatności wobec sprzedającego”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy potraktować takie czynności w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – czy są to usługi, czy nie są to usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie premii finansowej (bonusu) przez sprzedającego dla kupującego za przekroczenie w ustalonym okresie rozliczeniowym określoną dla niego planowaną wartość zakupów netto, jak również za ścisłe przestrzeganie terminów płatności wobec sprzedającego nie będzie usługą w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VA T i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy.

Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawą opodatkowania – według art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany w ramach prowadzenia działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa artykułów metalowych oraz sprzętu dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego), w celu uzyskania możliwie jak najlepszych wyników sprzedaży, oferuje swoim odbiorcom premie finansowe (bonusy). Przedmiotem wniosku są premie finansowe (bonusy), które sprzedający udzielił kupującemu za wyniki sprzedaży w związku ze spełnieniem przez kupującego następujących warunków: kupujący przekroczy w ustalonym okresie rozliczeniowym określoną dla niego planowaną wartość zakupów netto, kupujący będzie ściśle przestrzegał terminów płatności wobec sprzedającego. W związku z tym, premie przyznawane są za przekroczenie określonego poziomu wartości sprzedaży, jak również za przedterminowe regulowanie należności. Wysokość premii określana jest w % od wartości obrotu, a w przypadku przedterminowego regulowania należności od wartości płatności. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, udzielane premie finansowe są związane ze zrealizowanymi przez kontrahenta zakupami w określonym przedziale czasowym (rok kalendarzowy) i dotyczą wartości całości sprzedanych towarów w okresie rozliczeniowym, a wypłacane są zaliczkowo za okresy kwartalne, natomiast w przypadku terminowego regulowania należności rozliczane i wypłacane są za okresy miesięczne. W zamian za wypłacenie premii nie ma miejsca świadczenie jakichkolwiek usług, a w sytuacji, gdy otrzymujący premię nie podejmie żadnych działań na rzecz Spółki (nie zrealizuje określonej wartości obrotów, nie wywiąże się z terminów regulowania należności, przerwie współpracę) premie pieniężne nie są wypłacane.

Warunki uzyskania premii finansowej określane są dla poszczególnych odbiorców w umowach lub porozumieniach.

Wobec powyższego w sytuacji, gdy odbiorcy, którym Spółka będzie wypłacała bonusy pieniężne nie będą w żaden sposób zobowiązani do świadczenia jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym i reklamowym na rzecz Wnioskodawcy to stwierdzić należy, iż nie będą oni wykonywać żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od dostawcy, osiągnięciem określonej wartości obrotów oraz terminowego uiszczania płatności względem Spółki. Oznacza to, że opisane we wniosku bonusy pieniężne, które będą wypłacane przez Wnioskodawcę nie będą w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż brak jest takich działań, które będą czynnościami dodatkowymi do jakich zobligowany będzie odbiorca towaru (kontrahent) postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania bonusu finansowego. Za taką czynność dodatkową nie można uznać dokonywania zakupów towarów przez odbiorców Spółki w trakcie określonego przedziału czasowego w ustalonej w umowie wysokości, jak również terminowego regulowania należności.

Zatem, z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka będzie wypłacała swoim odbiorcom premię finansową (bonus) będący gratyfikacją wyłącznie z tytułu osiągnięcia odpowiedniej wielkości obrotów w przewidzianym okresie rozliczeniowym oraz terminowego regulowania należności.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż otrzymujący premię pieniężną nie będzie świadczyć wobec Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. A zatem, przekazywane premie finansowe z tytułu wypracowania określonej kwoty obrotów handlowych oraz terminowego regulowania należności bez innych świadczeń i dodatkowych usług, nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie będą stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ani zapłaty za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii skutków podatkowych w zakresie, czy opisana przez Wnioskodawcę premia finansowa stanowi rabat obniżający wartość towarów, który powinien być dokumentowany fakturami korygującymi – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie udzielania premii finansowej (bonusu). Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie udzielania premii finansowej (bonusu) i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii finansowej oraz w części dotyczącej zrażenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii finansowej wydano w dniu 20 października 2010 r. odrębne interpretacje nr: ILPP2/443 -1168/10-4/SJ, ILPP2/443-1168/10-6/SJ oraz ILPP2/443-1168/10-7/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj